Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Inżynieria środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Mechanika i wytrzymałość materiałów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mechanika i wytrzymałość materiałów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Teorii Konstrukcji
Nauczyciel odpowiedzialny Adrian Silicki <Adrian.Silicki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 30 1,80,59egzamin
ćwiczenia audytoryjneA2 30 2,20,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukończony kurs matematyki
W-2Ukończony kurs fizyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z podstawowymi pojęciami w mechanice, zasadami statyki oraz założeniami wytrzymałości materiałów.
C-2Wykształcenie umiejętności wyznaczania reakcji w układach belkowych, ramowych i kratowych.
C-3Wykształcenie umiejętności wyznaczania sił w prętach kratownic.
C-4Wykształcenie umiejętności sporządzania wykresów sił przekrojowych w belkach i ramach.
C-5Opanowanie umiejętności wyznaczania charakterystyk geometrycznych przekrojów.
C-6Opanowanie umiejętności wstępnego wymiarowania elementów konstrukcji ze względu na stan graniczny nośności dla ściskania i rozciągania osiowego oraz zginania prostego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Kolokwia 3x2 godz.6
T-A-2Wprowadzenie: zasady zaliczania ćwiczeń. Działania na wektorach. Wektory składowe i wektor wypadkowy. Wektor w układzie współrzędnych.2
T-A-3Równania równowagi statycznej. Rodzaje obciążeń zewnętrznych. Wyznaczanie reakcji podpór w belkach prostych.2
T-A-4Wyznaczanie reakcji podpór w ramach prostych.2
T-A-5Kratownice. Wyznaczanie sił w prętach kratownicy metodą równoważenia węzłów i metodą przekrojów (Rittera).2
T-A-6Wykresy MTN w belkach prostych.2
T-A-7Wykresy MTN dla ram statycznie wyznaczalnych.2
T-A-8Wyznaczanie położenia osi głównych centralnych i obliczanie momentów bezwładności względem tych osi dla figur płaskich oraz przekrojów składajacych sie z kształtowników walcowanych.2
T-A-9Statycznie wyznaczalne i niewyznaczalne przypadki ściskania i rozciagania osiowego.6
T-A-10Zginanie proste. Zginanie ze ścinaniem.4
30
wykłady
T-W-1Wprowadzenie: zasady zaliczenia przedmiotu, literatura. Wiadomości wstępne. Podstawowe pojęcia w mechanice. Prawa Newtona.1
T-W-2Zasady statyki. Siły zewnętrzne i wewnętrzne. Stopnie swobody, więzy, podpory.1
T-W-3Płaskie układy trzech i wielu sił zbieżnych. Moment siły względem punktu. Płaski układ sił równoległych. Płaski układ dowolnych sił.2
T-W-4Równania równowagi statycznej. Wyznaczanie reakcji podpór w belkach, ramach i kratownicach3
T-W-5Płaski układ kratowy. Wyznaczanie sił w prętach metodą równoważenia węzłów oraz metodą Rittera.2
T-W-6Podstawowe założenia z wytrzymałości materiałów. Definicje sił przekrojowych. Zależności różniczkowe między siłami przekrojowymi.2
T-W-7Wykresy sił przekrojowych dla belek prostych2
T-W-8Ramy statycznie wyznaczalne. Wykresy sił przekrojowych dla ram2
T-W-9Charakterystyki geometryczne figur płaskich: moment statyczny figury wzgledem osi, środek ciężkości figury płaskiej1
T-W-10Moment bezwładności figury wzgledem osi, moment dewiacyjny, moment bezwładności względem osi obróconych. Twierdzenie Steinera. Położenie osi glównych centralnych i momenty bezwładności wzgledem tych osi.1
T-W-11Momenty bezwładności przekrojów składających sie z kształtowników walcowanych.1
T-W-12Wiadomości wstępne: naprężenia, odkształcenia, prawo Hooke'a.2
T-W-13Statycznie wyznaczalne i niewyznaczalne przypadki rozciągania osiowego.4
T-W-14Zginanie proste. Zginanie ze ścinaniem.4
T-W-15Zginanie ukośne i dwukierunkowe.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach.30
A-A-2Teoretyczne przygotowanie do ćwiczeń.11
A-A-3Samodzielne rozwiązywanie zadań.12
A-A-4Przygotowanie do kolokwiów.9
A-A-5Konsulatcje4
66
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.30
A-W-2Bieżące utrwalanie materiału.9
A-W-3Przygotowanie do egzaminu.9
A-W-4Egzamin3
A-W-5Konsultacje3
54

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena formująca w trakcie kolokwiów na ćwiczeniach audytoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Ocena posumowująca na egzaminie

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/B/12_W01
Zna i rozumie reakcje w podporach układów belkowych, ramowych i kratowych.
IS_1A_W03C-2T-A-4, T-A-3, T-A-5, T-W-4, T-W-3M-1, M-2S-1, S-2
IS_1A_S1/B/12_W02
Zna i rozumie wiedzę z zakresu sił wewnętrznych w prętach kratownicy.
IS_1A_W03C-3T-A-5, T-W-4, T-W-5M-1, M-2S-1, S-2
IS_1A_S1/B/12_W03
Zna zasady sporządzania sił przekrojowych.
IS_1A_W03C-4T-A-6, T-A-7, T-W-7, T-W-6M-1, M-2S-2
IS_1A_S1/B/12_W04
Zna zasady wyznaczania położenia osi głównych centralnych oraz obliczania momentów bezwładnosci wzgledem tych osi dla figur płaskich i przekrojów składających się z kształtowników walcowanych.
IS_1A_W03C-5T-A-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11M-1, M-2S-1, S-2
IS_1A_S1/B/12_W05
Zna zasady wymiarowania elementów konstrukcji ze wzgledu na stan graniczny nośności i użytkowalności.
IS_1A_W03C-6T-A-9, T-A-10, T-W-13, T-W-14, T-W-15M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/B/12_U01
Potrafi wyznaczać reakcje podporowe w układach belkowych, ramowych i kratowych.
IS_1A_U02C-2T-A-4, T-A-3, T-W-4M-1, M-2S-1, S-2
IS_1A_S1/B/12_U02
Potrafi wyznaczać siły wewnętrzne w pręach kratownic.
IS_1A_U02C-3T-A-5, T-W-5M-1, M-2S-1, S-2
IS_1A_S1/B/12_U03
Potrafi wyznaczać siły przekrojowe w płaskich układach prętowych statycznie wyznaczalnych.
IS_1A_U02C-4T-A-6, T-A-7, T-W-7, T-W-8M-1, M-2S-1, S-2
IS_1A_S1/B/12_U04
Potrafi wyznaczać położenie osi głównych centralnych dla figur płaskich i przekrojów składających się z kształtowników walcowanych ora obliczać momenty bezwładności wzglęgem tych osi.
IS_1A_U02C-5T-A-8, T-W-9M-1, M-2S-1, S-2
IS_1A_S1/B/12_U05
Potrafi wstępnie zwymiarować elementy konstrukcji dla wybranych przypadków wytrzymałościowych.
IS_1A_U02C-6T-A-9, T-A-10, T-W-13, T-W-14, T-W-15M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_S1/B/11_K01
Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i przekazywanych mu treści z zakresu mechaniki i wytrzymałości materiałów oraz obiektywnej oceny efektów swojej pracy
IS_1A_K04C-6, C-2, C-4, C-5, C-1, C-3T-A-1M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/B/12_W01
Zna i rozumie reakcje w podporach układów belkowych, ramowych i kratowych.
2,0
3,0Zna reakcje w podporach płaskich układów belkowych, ramowych i kratowych. Może popełniać drobne błędy merytoryczne
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_1A_S1/B/12_W02
Zna i rozumie wiedzę z zakresu sił wewnętrznych w prętach kratownicy.
2,0
3,0Zna i rozumie wiedzę z zakresu sił wewnętrznych występujących w prętach kratownicy. Może popełniać drobne błędy merytoryczne
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_1A_S1/B/12_W03
Zna zasady sporządzania sił przekrojowych.
2,0
3,0Zna zasady sporządzania sił przekrojowych. Może popełniać pojedyncze błędy merytoryczne.
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_1A_S1/B/12_W04
Zna zasady wyznaczania położenia osi głównych centralnych oraz obliczania momentów bezwładnosci wzgledem tych osi dla figur płaskich i przekrojów składających się z kształtowników walcowanych.
2,0
3,0Zna zasady wyznaczania położenia osi głównych centralnych oraz obliczania momentów bezwładności wzgledem tych osi dla figur płaskich i przekrojów składających się z kształtowników walcowanych. Może popełniać drobne błędy merytoryczne.
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_1A_S1/B/12_W05
Zna zasady wymiarowania elementów konstrukcji ze wzgledu na stan graniczny nośności i użytkowalności.
2,0
3,0Zna ogólne zasady wymiarowania elementów konstrukcji dla prostych przypadków wytrzymałościowych, lecz popełnia pojedyńcze błędy merytoryczne.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/B/12_U01
Potrafi wyznaczać reakcje podporowe w układach belkowych, ramowych i kratowych.
2,0
3,0Potrafi wyznaczać reakcje w podporach płaskich układów belkowych, ramowych i kratowych dla prostych przypadków obciażenia. Może popełniać drobne błędy rachunkowe.
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_1A_S1/B/12_U02
Potrafi wyznaczać siły wewnętrzne w pręach kratownic.
2,0
3,0Potrafi obliczać siły wewnętrzne w pręach kratownic metodą równoważenie węzłów lub metodą Rittera. Może popełniać drobne błędy rachunkowe.
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_1A_S1/B/12_U03
Potrafi wyznaczać siły przekrojowe w płaskich układach prętowych statycznie wyznaczalnych.
2,0
3,0Potrafi wyznaczać siły przekrojowe w płaskich układach prętowych statycznie wyznaczalnych, lecz popełnia drobne błędy merytoryczne i rachunkowe.
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_1A_S1/B/12_U04
Potrafi wyznaczać położenie osi głównych centralnych dla figur płaskich i przekrojów składających się z kształtowników walcowanych ora obliczać momenty bezwładności wzglęgem tych osi.
2,0
3,0Potrafi wyznaczać położenie osi głównych centralnych dla figur płaskich i przekrojów składajacych się z kształtowników walcowanych. Potrafi obliczać momenty bezwładności względem tych osi lecz popełnia przy tym nieliczne błędy rachunkowe.
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_1A_S1/B/12_U05
Potrafi wstępnie zwymiarować elementy konstrukcji dla wybranych przypadków wytrzymałościowych.
2,0
3,0Potrafi wstępnie zwymiarować elementy konstrukcji dla wybranych przypadków wytrzymałościowych, popełnia pojedyncze błędy merytoryczne i rachunkowe.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IS_1A_S1/B/11_K01
Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i przekazywanych mu treści z zakresu mechaniki i wytrzymałości materiałów oraz obiektywnej oceny efektów swojej pracy
2,0
3,0Jest gotów do w miarę obiektywnej oceny posiadanej wiedzy z zakresu przedmiotu oraz oceny efektów swojej pracy
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. J. Leyko, Mechanika ogólna, PWN
  2. J. Misiak, Mechanika ogólna, WNT
  3. M. Niezgodziński, T. Niezgodziński, Zbiór zadań z mechaniki ogólnej, PWN
  4. J. Leyko, J. Szmelter, Zbiór zadań z mechaniki ogólnej, PWN
  5. Dyląg Z., Jakubowicz A., Orłoś Z., Wytrzymałość materiałów, WNT, Warszawa, 2003
  6. Banasiak M., Grossman K., Trombski M., Zbiór zadań z wytrzymałości materiałów, PWN, Warszawa, 1998, III
  7. Gawkowska L., Wytrzymałość materiałów, przykłady obliczeń, Wydawnictwo Uczelniane ZUT w Szczecinie, Szczecin, 2010, IV
  8. Grabowski J., Iwanczewska A., Zbiór zadań z wytrzymałości materiałów, OW PW, Warszawa, 2006, VI
  9. Jastrzębski P., Mutermilch J., Orłowski W., Wytrzymałość materiałów, Arkady, Warszawa, 1986
  10. Niezgodziński M., Niezgodziński T., Zadania z wytrzymałości materiałów, WNT, Warszawa, 2009
  11. Orłowski W., Słowański L., Wytrzymałość materiałów. Przykłady obliczeń, Arkady, Warszawa, 1978

Literatura dodatkowa

  1. Brzoska Z., Wytrzymałość materiałów, PWN, Warszawa, 1972
  2. Misiak J., Mechanika techniczna. tom I, Statyka i wytrzymałość, WNT, Warszawa, 1999
  3. Zielnica J., Wytrzymałość materiałów, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań, 2002, II
  4. A. Maryniak, Use of the MODO application as simulation tool in teaching the basis of optimization of building structures, Zakopane, 2009, “Logistyka” 2009 nr 6, s. 90, XIII MIĘDZYNARODOWA KONFERENCJA KOMPUTEROWE SYSTEMY WSPOMAGANIA NAUKI, PRZEMYSŁU I TRANSPORTU, Zakopane 30 listopada – 3 grudnia 2009.

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Kolokwia 3x2 godz.6
T-A-2Wprowadzenie: zasady zaliczania ćwiczeń. Działania na wektorach. Wektory składowe i wektor wypadkowy. Wektor w układzie współrzędnych.2
T-A-3Równania równowagi statycznej. Rodzaje obciążeń zewnętrznych. Wyznaczanie reakcji podpór w belkach prostych.2
T-A-4Wyznaczanie reakcji podpór w ramach prostych.2
T-A-5Kratownice. Wyznaczanie sił w prętach kratownicy metodą równoważenia węzłów i metodą przekrojów (Rittera).2
T-A-6Wykresy MTN w belkach prostych.2
T-A-7Wykresy MTN dla ram statycznie wyznaczalnych.2
T-A-8Wyznaczanie położenia osi głównych centralnych i obliczanie momentów bezwładności względem tych osi dla figur płaskich oraz przekrojów składajacych sie z kształtowników walcowanych.2
T-A-9Statycznie wyznaczalne i niewyznaczalne przypadki ściskania i rozciagania osiowego.6
T-A-10Zginanie proste. Zginanie ze ścinaniem.4
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie: zasady zaliczenia przedmiotu, literatura. Wiadomości wstępne. Podstawowe pojęcia w mechanice. Prawa Newtona.1
T-W-2Zasady statyki. Siły zewnętrzne i wewnętrzne. Stopnie swobody, więzy, podpory.1
T-W-3Płaskie układy trzech i wielu sił zbieżnych. Moment siły względem punktu. Płaski układ sił równoległych. Płaski układ dowolnych sił.2
T-W-4Równania równowagi statycznej. Wyznaczanie reakcji podpór w belkach, ramach i kratownicach3
T-W-5Płaski układ kratowy. Wyznaczanie sił w prętach metodą równoważenia węzłów oraz metodą Rittera.2
T-W-6Podstawowe założenia z wytrzymałości materiałów. Definicje sił przekrojowych. Zależności różniczkowe między siłami przekrojowymi.2
T-W-7Wykresy sił przekrojowych dla belek prostych2
T-W-8Ramy statycznie wyznaczalne. Wykresy sił przekrojowych dla ram2
T-W-9Charakterystyki geometryczne figur płaskich: moment statyczny figury wzgledem osi, środek ciężkości figury płaskiej1
T-W-10Moment bezwładności figury wzgledem osi, moment dewiacyjny, moment bezwładności względem osi obróconych. Twierdzenie Steinera. Położenie osi glównych centralnych i momenty bezwładności wzgledem tych osi.1
T-W-11Momenty bezwładności przekrojów składających sie z kształtowników walcowanych.1
T-W-12Wiadomości wstępne: naprężenia, odkształcenia, prawo Hooke'a.2
T-W-13Statycznie wyznaczalne i niewyznaczalne przypadki rozciągania osiowego.4
T-W-14Zginanie proste. Zginanie ze ścinaniem.4
T-W-15Zginanie ukośne i dwukierunkowe.2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach.30
A-A-2Teoretyczne przygotowanie do ćwiczeń.11
A-A-3Samodzielne rozwiązywanie zadań.12
A-A-4Przygotowanie do kolokwiów.9
A-A-5Konsulatcje4
66
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.30
A-W-2Bieżące utrwalanie materiału.9
A-W-3Przygotowanie do egzaminu.9
A-W-4Egzamin3
A-W-5Konsultacje3
54
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/B/12_W01Zna i rozumie reakcje w podporach układów belkowych, ramowych i kratowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_W03Zna i rozumie podstawową wiedzę z mechaniki technicznej i wytrzymałości materiałów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu inżynierii środowiska i projektowania urządzeń dla jej potrzeb
Cel przedmiotuC-2Wykształcenie umiejętności wyznaczania reakcji w układach belkowych, ramowych i kratowych.
Treści programoweT-A-4Wyznaczanie reakcji podpór w ramach prostych.
T-A-3Równania równowagi statycznej. Rodzaje obciążeń zewnętrznych. Wyznaczanie reakcji podpór w belkach prostych.
T-A-5Kratownice. Wyznaczanie sił w prętach kratownicy metodą równoważenia węzłów i metodą przekrojów (Rittera).
T-W-4Równania równowagi statycznej. Wyznaczanie reakcji podpór w belkach, ramach i kratownicach
T-W-3Płaskie układy trzech i wielu sił zbieżnych. Moment siły względem punktu. Płaski układ sił równoległych. Płaski układ dowolnych sił.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca w trakcie kolokwiów na ćwiczeniach audytoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Ocena posumowująca na egzaminie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna reakcje w podporach płaskich układów belkowych, ramowych i kratowych. Może popełniać drobne błędy merytoryczne
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/B/12_W02Zna i rozumie wiedzę z zakresu sił wewnętrznych w prętach kratownicy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_W03Zna i rozumie podstawową wiedzę z mechaniki technicznej i wytrzymałości materiałów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu inżynierii środowiska i projektowania urządzeń dla jej potrzeb
Cel przedmiotuC-3Wykształcenie umiejętności wyznaczania sił w prętach kratownic.
Treści programoweT-A-5Kratownice. Wyznaczanie sił w prętach kratownicy metodą równoważenia węzłów i metodą przekrojów (Rittera).
T-W-4Równania równowagi statycznej. Wyznaczanie reakcji podpór w belkach, ramach i kratownicach
T-W-5Płaski układ kratowy. Wyznaczanie sił w prętach metodą równoważenia węzłów oraz metodą Rittera.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca w trakcie kolokwiów na ćwiczeniach audytoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Ocena posumowująca na egzaminie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna i rozumie wiedzę z zakresu sił wewnętrznych występujących w prętach kratownicy. Może popełniać drobne błędy merytoryczne
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/B/12_W03Zna zasady sporządzania sił przekrojowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_W03Zna i rozumie podstawową wiedzę z mechaniki technicznej i wytrzymałości materiałów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu inżynierii środowiska i projektowania urządzeń dla jej potrzeb
Cel przedmiotuC-4Wykształcenie umiejętności sporządzania wykresów sił przekrojowych w belkach i ramach.
Treści programoweT-A-6Wykresy MTN w belkach prostych.
T-A-7Wykresy MTN dla ram statycznie wyznaczalnych.
T-W-7Wykresy sił przekrojowych dla belek prostych
T-W-6Podstawowe założenia z wytrzymałości materiałów. Definicje sił przekrojowych. Zależności różniczkowe między siłami przekrojowymi.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena posumowująca na egzaminie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna zasady sporządzania sił przekrojowych. Może popełniać pojedyncze błędy merytoryczne.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/B/12_W04Zna zasady wyznaczania położenia osi głównych centralnych oraz obliczania momentów bezwładnosci wzgledem tych osi dla figur płaskich i przekrojów składających się z kształtowników walcowanych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_W03Zna i rozumie podstawową wiedzę z mechaniki technicznej i wytrzymałości materiałów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu inżynierii środowiska i projektowania urządzeń dla jej potrzeb
Cel przedmiotuC-5Opanowanie umiejętności wyznaczania charakterystyk geometrycznych przekrojów.
Treści programoweT-A-8Wyznaczanie położenia osi głównych centralnych i obliczanie momentów bezwładności względem tych osi dla figur płaskich oraz przekrojów składajacych sie z kształtowników walcowanych.
T-W-9Charakterystyki geometryczne figur płaskich: moment statyczny figury wzgledem osi, środek ciężkości figury płaskiej
T-W-10Moment bezwładności figury wzgledem osi, moment dewiacyjny, moment bezwładności względem osi obróconych. Twierdzenie Steinera. Położenie osi glównych centralnych i momenty bezwładności wzgledem tych osi.
T-W-11Momenty bezwładności przekrojów składających sie z kształtowników walcowanych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca w trakcie kolokwiów na ćwiczeniach audytoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Ocena posumowująca na egzaminie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna zasady wyznaczania położenia osi głównych centralnych oraz obliczania momentów bezwładności wzgledem tych osi dla figur płaskich i przekrojów składających się z kształtowników walcowanych. Może popełniać drobne błędy merytoryczne.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/B/12_W05Zna zasady wymiarowania elementów konstrukcji ze wzgledu na stan graniczny nośności i użytkowalności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_W03Zna i rozumie podstawową wiedzę z mechaniki technicznej i wytrzymałości materiałów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu inżynierii środowiska i projektowania urządzeń dla jej potrzeb
Cel przedmiotuC-6Opanowanie umiejętności wstępnego wymiarowania elementów konstrukcji ze względu na stan graniczny nośności dla ściskania i rozciągania osiowego oraz zginania prostego.
Treści programoweT-A-9Statycznie wyznaczalne i niewyznaczalne przypadki ściskania i rozciagania osiowego.
T-A-10Zginanie proste. Zginanie ze ścinaniem.
T-W-13Statycznie wyznaczalne i niewyznaczalne przypadki rozciągania osiowego.
T-W-14Zginanie proste. Zginanie ze ścinaniem.
T-W-15Zginanie ukośne i dwukierunkowe.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca w trakcie kolokwiów na ćwiczeniach audytoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Ocena posumowująca na egzaminie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna ogólne zasady wymiarowania elementów konstrukcji dla prostych przypadków wytrzymałościowych, lecz popełnia pojedyńcze błędy merytoryczne.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/B/12_U01Potrafi wyznaczać reakcje podporowe w układach belkowych, ramowych i kratowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_U02Potrafi poprawnie wybrać narzędzia (analityczne bądź numeryczne) do rozwiązywania problemów analizy, projektowania, wykonawstwa urządzeń oraz instalacji z zakresu inżynierii środowiska
Cel przedmiotuC-2Wykształcenie umiejętności wyznaczania reakcji w układach belkowych, ramowych i kratowych.
Treści programoweT-A-4Wyznaczanie reakcji podpór w ramach prostych.
T-A-3Równania równowagi statycznej. Rodzaje obciążeń zewnętrznych. Wyznaczanie reakcji podpór w belkach prostych.
T-W-4Równania równowagi statycznej. Wyznaczanie reakcji podpór w belkach, ramach i kratownicach
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca w trakcie kolokwiów na ćwiczeniach audytoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Ocena posumowująca na egzaminie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi wyznaczać reakcje w podporach płaskich układów belkowych, ramowych i kratowych dla prostych przypadków obciażenia. Może popełniać drobne błędy rachunkowe.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/B/12_U02Potrafi wyznaczać siły wewnętrzne w pręach kratownic.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_U02Potrafi poprawnie wybrać narzędzia (analityczne bądź numeryczne) do rozwiązywania problemów analizy, projektowania, wykonawstwa urządzeń oraz instalacji z zakresu inżynierii środowiska
Cel przedmiotuC-3Wykształcenie umiejętności wyznaczania sił w prętach kratownic.
Treści programoweT-A-5Kratownice. Wyznaczanie sił w prętach kratownicy metodą równoważenia węzłów i metodą przekrojów (Rittera).
T-W-5Płaski układ kratowy. Wyznaczanie sił w prętach metodą równoważenia węzłów oraz metodą Rittera.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca w trakcie kolokwiów na ćwiczeniach audytoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Ocena posumowująca na egzaminie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi obliczać siły wewnętrzne w pręach kratownic metodą równoważenie węzłów lub metodą Rittera. Może popełniać drobne błędy rachunkowe.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/B/12_U03Potrafi wyznaczać siły przekrojowe w płaskich układach prętowych statycznie wyznaczalnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_U02Potrafi poprawnie wybrać narzędzia (analityczne bądź numeryczne) do rozwiązywania problemów analizy, projektowania, wykonawstwa urządzeń oraz instalacji z zakresu inżynierii środowiska
Cel przedmiotuC-4Wykształcenie umiejętności sporządzania wykresów sił przekrojowych w belkach i ramach.
Treści programoweT-A-6Wykresy MTN w belkach prostych.
T-A-7Wykresy MTN dla ram statycznie wyznaczalnych.
T-W-7Wykresy sił przekrojowych dla belek prostych
T-W-8Ramy statycznie wyznaczalne. Wykresy sił przekrojowych dla ram
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca w trakcie kolokwiów na ćwiczeniach audytoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Ocena posumowująca na egzaminie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi wyznaczać siły przekrojowe w płaskich układach prętowych statycznie wyznaczalnych, lecz popełnia drobne błędy merytoryczne i rachunkowe.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/B/12_U04Potrafi wyznaczać położenie osi głównych centralnych dla figur płaskich i przekrojów składających się z kształtowników walcowanych ora obliczać momenty bezwładności wzglęgem tych osi.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_U02Potrafi poprawnie wybrać narzędzia (analityczne bądź numeryczne) do rozwiązywania problemów analizy, projektowania, wykonawstwa urządzeń oraz instalacji z zakresu inżynierii środowiska
Cel przedmiotuC-5Opanowanie umiejętności wyznaczania charakterystyk geometrycznych przekrojów.
Treści programoweT-A-8Wyznaczanie położenia osi głównych centralnych i obliczanie momentów bezwładności względem tych osi dla figur płaskich oraz przekrojów składajacych sie z kształtowników walcowanych.
T-W-9Charakterystyki geometryczne figur płaskich: moment statyczny figury wzgledem osi, środek ciężkości figury płaskiej
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca w trakcie kolokwiów na ćwiczeniach audytoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Ocena posumowująca na egzaminie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi wyznaczać położenie osi głównych centralnych dla figur płaskich i przekrojów składajacych się z kształtowników walcowanych. Potrafi obliczać momenty bezwładności względem tych osi lecz popełnia przy tym nieliczne błędy rachunkowe.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/B/12_U05Potrafi wstępnie zwymiarować elementy konstrukcji dla wybranych przypadków wytrzymałościowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_U02Potrafi poprawnie wybrać narzędzia (analityczne bądź numeryczne) do rozwiązywania problemów analizy, projektowania, wykonawstwa urządzeń oraz instalacji z zakresu inżynierii środowiska
Cel przedmiotuC-6Opanowanie umiejętności wstępnego wymiarowania elementów konstrukcji ze względu na stan graniczny nośności dla ściskania i rozciągania osiowego oraz zginania prostego.
Treści programoweT-A-9Statycznie wyznaczalne i niewyznaczalne przypadki ściskania i rozciagania osiowego.
T-A-10Zginanie proste. Zginanie ze ścinaniem.
T-W-13Statycznie wyznaczalne i niewyznaczalne przypadki rozciągania osiowego.
T-W-14Zginanie proste. Zginanie ze ścinaniem.
T-W-15Zginanie ukośne i dwukierunkowe.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca w trakcie kolokwiów na ćwiczeniach audytoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Ocena posumowująca na egzaminie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi wstępnie zwymiarować elementy konstrukcji dla wybranych przypadków wytrzymałościowych, popełnia pojedyncze błędy merytoryczne i rachunkowe.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIS_1A_S1/B/11_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i przekazywanych mu treści z zakresu mechaniki i wytrzymałości materiałów oraz obiektywnej oceny efektów swojej pracy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_K04Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści oraz efektów swojej pracy
Cel przedmiotuC-6Opanowanie umiejętności wstępnego wymiarowania elementów konstrukcji ze względu na stan graniczny nośności dla ściskania i rozciągania osiowego oraz zginania prostego.
C-2Wykształcenie umiejętności wyznaczania reakcji w układach belkowych, ramowych i kratowych.
C-4Wykształcenie umiejętności sporządzania wykresów sił przekrojowych w belkach i ramach.
C-5Opanowanie umiejętności wyznaczania charakterystyk geometrycznych przekrojów.
C-1Zapoznanie z podstawowymi pojęciami w mechanice, zasadami statyki oraz założeniami wytrzymałości materiałów.
C-3Wykształcenie umiejętności wyznaczania sił w prętach kratownic.
Treści programoweT-A-1Kolokwia 3x2 godz.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca w trakcie kolokwiów na ćwiczeniach audytoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Ocena posumowująca na egzaminie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Jest gotów do w miarę obiektywnej oceny posiadanej wiedzy z zakresu przedmiotu oraz oceny efektów swojej pracy
3,5
4,0
4,5
5,0