Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Gospodarka wodna
Sylabus przedmiotu Ochrona środowiska w gospodarce wodnej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Gospodarka wodna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ochrona środowiska w gospodarce wodnej | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrzewnictwa, Wentylacji i Ciepłownictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Robert Mańko <Robert.Manko@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Robert Mańko <Robert.Manko@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Słuchacz ma niezbędną wiedzę z geografii i biologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Znajomość zakresu ochrony środowiska |
C-2 | Zapoznanie z zasadami zrównoważonego rozwoju |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe pojęcia z zakresu przyrody i ochrony środowiska | 1 |
T-W-2 | Argumenty za i zasady ochrony środowiska w Unii Europejskiej z rysem historycznym oraz ich implementacja w Polsce | 1 |
T-W-3 | Idea trwałego i zrównoważonego rozwoju | 1 |
T-W-4 | Działanie w granicach przestrzeni ekologicznej, potrzeba odmaterializowania produkcji w kontekście wzrostu gospodarczego oraz rozwoju | 1 |
T-W-5 | Elementy ekologii wód: cechy wybranych ekosystemów (jeziorny, rzeczny, morski), rola i funkcjonowanie struktur troficznych, procesy eutrofizacji w hydrosferze, samooczyszczanie wód | 1 |
T-W-6 | Wybrane aspekty praktyczne ochrony wód | 3 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 8 |
A-W-2 | Studia literaturowe | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 10 |
A-W-4 | Konsultacje | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające (wykład informacyjny) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z wykładów |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
GW_10-_GW-07_W01 Słuchacz studium podyplomowego zna zasady ochrony środowiska | GW_10-_W03, GW_10-_W04 | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
GW_10-_GW-07_U01 Słuchacz studium podyplomowego porafi prawidłowo stosować zasady ochrony środowiska | GW_10-_U03 | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
GW_10-_GW-07_K01 Słuchacz studium podyplomowego rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej w kontekście ochrony środowiska | GW_10-_K01, GW_10-_K03 | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GW_10-_GW-07_W01 Słuchacz studium podyplomowego zna zasady ochrony środowiska | 2,0 | Nie ma podstawowej wiedzy z zakresu ochrony środowiska |
3,0 | Posiada wiedzę z zakresu ochrony środowiska w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Posiada wiedzę z zakresu ochrony środowiska w stopniu dość dobrym | |
4,0 | Posiada wiedzę z zakresu ochrony środowiska w stopniu dobrym | |
4,5 | Posiada wiedzę z zakresu ochrony środowiska w stopniu ponad dobrym | |
5,0 | Posiada wiedzę z zakresu ochrony środowiska w stopniu bardzo dobrym |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GW_10-_GW-07_U01 Słuchacz studium podyplomowego porafi prawidłowo stosować zasady ochrony środowiska | 2,0 | Nie potrafi rozwiązywać podstawowych zagadnień inżynierskich z zakresu ochrony środowiska |
3,0 | Potrafi rozwiązywać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu ochrony środowiska w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Potrafi rozwiązywać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu ochrony środowiska w stopniu dość dobrym | |
4,0 | Potrafi rozwiązywać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu ochrony środowiska w stopniu dobrym | |
4,5 | Potrafi rozwiązywać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu ochrony środowiska w stopniu ponad dobrym | |
5,0 | Potrafi rozwiązywać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu ochrony środowiska w stopniu bardzo dobrym |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GW_10-_GW-07_K01 Słuchacz studium podyplomowego rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej w kontekście ochrony środowiska | 2,0 | Nie rozumie pozatechnicznych skutków działalności inżynierskiej w zakresie ochrony środowiska |
3,0 | Rozumie pozatechniczne skutki działalności inżynierskiej w zakresie ochrony środowiska w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Rozumie pozatechniczne skutki działalności inżynierskiej w zakresie ochrony środowiska w stopniu dość dobrym | |
4,0 | Rozumie pozatechniczne skutki działalności inżynierskiej w zakresie ochrony środowiska w stopniu dobrym | |
4,5 | Rozumie pozatechniczne skutki działalności inżynierskiej w zakresie ochrony środowiska w stopniu ponad dobrym | |
5,0 | Rozumie pozatechniczne skutki działalności inżynierskiej w zakresie ochrony środowiska w stopniu bardzo dobrym |
Literatura podstawowa
- Mackenzie A. i in., Krótkie wykłady Ekologia, PWN, Warszawa, 2009
- Poskrobko B., Zarządzanie środowiskiem, PWE, Warszawa, 2007
- Carley M., Spapens P., Dzielenie się światem, Instytut na Rzecz Ekorozwoju, Białystok-Warszawa, 2000
- Chojnacki C., Podstawy ekologii wód, Akademia Rolnicza w Szczecinie, Szczecin, 1998
- Sawicka J., Polska w Unii Europejskiej – wybrane polityki sektorowe, SGGW, Warszawa, 2004
Literatura dodatkowa
- Kodeks Dobrej Praktyki Rolniczej – ochrona wód, http://www.kp.org.pl/pdf/poradniki/kdpr/c_woda.pdf
- Mańczak H., Techniczne podstawy ochrony wód przed zanieczyszczeniami, Politechnika Wrocławska, Wrocław, 1972
- Jakubek C., Cieślok P., Zagadnienie ochrony wód w aspekcie ustawowych zadań samorządu na przykładzie gminy Sośnicowice, Górnictwo i Geologia, Tom 5, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2010
- Gromiec M. i in., Zagrożenia związane z jakością wody, Nauka 2014,1,99-122, 2014