Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo - inżynier europejski (S1)
Sylabus przedmiotu Fundamentowanie:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo - inżynier europejski | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Fundamentowanie | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Geotechniki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Andrzej Pozlewicz <Andrzej.Pozlewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Grzegorz Szmechel <Grzegorz.Szmechel@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | ukończony kurs geologii inżynierskiej |
W-2 | ukończony kurs mechaniki teoretycznej |
W-3 | ukończony kurs wytrzymałości materiałów |
W-4 | ukończony kurs mechaniki gruntów |
W-5 | ukończony kurs mechaniki budowli |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | ukształtowanie umiejętności projektowania posadowienia bezpośredniego w uproszczonych warunkach geotechnicznych |
C-2 | zapoznanie z rodzajami fundamentów bezpośrednich i pośrednich |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Projekt posadowienia bezpośredniego konstrukcji oporowej. Zestawienie obciążeń na konstrukcję, parcie czynne i bierne, obciążenia stałe i zmienne. Sprawdzenie stanów granicznych GEO i EQU. Rysunki konstrukcyjne wybranych elementów | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rodzaje fundamentów bezpośrednich, kategorie geotechniczne obiektu budowlanego, geotechniczne warunki posadowienia | 1 |
T-W-2 | Wzory Meyerhofa, Hansena, metoda klinów Rankine'a, do obliczania nośności granicznej. Metody analityczne oporu podłoża wg Eurokodu 7 | 6 |
T-W-3 | Kształtowanie fundamentu i jego wymiarowanie w relacji do rodzaju podłoża. Stany graniczne wg Eurokodu 7 | 5 |
T-W-4 | Rodzaje fundamentów pośrednich | 2 |
T-W-5 | Konstrukcje oporowe, wykopy | 2 |
T-W-6 | Elementy budowli ziemnych, stateczność zboczy podpartych konstrukcją oporową | 4 |
T-W-7 | Podstawy projektowania posadowień na palach, wybrane technologie pogrążania pali | 4 |
T-W-8 | Wprowadzenie do ścianek szczelnych i szczelinowych, zastosowanie i technologie | 2 |
T-W-9 | Podstawy odwodnień i technik zbrojenia gruntu | 2 |
T-W-10 | Zasady i metody wzmacniania podłoża i konstrukcji fundamentów | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach projektowych | 15 |
A-P-2 | Udział w konsultacjach | 7 |
A-P-3 | Samodzielne wykonanie zadania projektowego | 30 |
A-P-4 | Przygotowanie do zaliczenia projektu | 6 |
A-P-5 | Zaliczenie projektu | 1 |
59 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | Opracowywanie materiału - studia literaturowe | 15 |
A-W-3 | Udział w konsultacjach | 3 |
A-W-4 | Przygotowanie do egzaminu | 9 |
A-W-5 | Udział w egzaminie | 2 |
59 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład |
M-2 | metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ciągła ocena postępów projektowania |
S-2 | Ocena podsumowująca: obrona projektu |
S-3 | Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny |
S-4 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny i ustny |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BIE-NL_1A_C/10_W01 Zna normy stosowane w projektowaniu fundamentów | BIE-NL_1A_W07 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-7 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
BIE-NL_1A_C/10_W02 Zna zasady konstruowania i wymiarowania fundamentów | BIE-NL_1A_W08 | — | — | C-1, C-2 | T-P-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-10 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
BIE-NL_1A_C/10_W03 Zna zasady fundamentowania obiektów budowlanych | BIE-NL_1A_W09 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-10 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
BIE-NL_1A_C/10_W04 Zna typowe technologie stosowane w posadawianiu obiektów budowlanych | BIE-NL_1A_W17 | — | — | C-2 | T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10 | M-1, M-2 | S-2, S-4 |
BIE-NL_1A_C/10_W05 Zna zasoby związane z własnością intelektualną przy projektowaniu fundamentów | BIE-NL_1A_W21 | — | — | C-2 | T-W-3, T-W-7 | M-1 | S-1, S-4 |
BIE-NL_1A_C/10_W06 Ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych w fundamentowaniu obiektów budowlanych | BIE-NL_1A_W23 | — | — | C-2 | T-W-1, T-W-4 | M-1 | S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BIE-NL_1A_C/10_U01 Potrafi dokonać klasyfikacji fundamentów | BIE-NL_1A_U01 | — | — | C-1, C-2 | T-P-1, T-W-1, T-W-4, T-W-7 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
BIE-NL_1A_C/10_U02 Potrafi zestawić obciążenia na podstawę fundamentu | BIE-NL_1A_U02 | — | — | C-1 | T-P-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-8 | M-2 | S-1, S-2 |
BIE-NL_1A_C/10_U03 Potrafi zaprojektować fundament bezpośredni | BIE-NL_1A_U07 | — | — | C-1 | T-P-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-9, T-W-10 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
BIE-NL_1A_C/10_U04 Potrafi zaprojektować proste fundamenty pod obiekty budowlane | BIE-NL_1A_U09 | — | — | C-1, C-2 | T-P-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BIE-NL_1A_C/10_K01 Student jest gotów do podejmowania refleksji nad skutkami wyboru rodzaju fundamentowania | BIE-NL_1A_K02 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-4, T-W-7, T-W-8, T-W-9 | M-1 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BIE-NL_1A_C/10_W01 Zna normy stosowane w projektowaniu fundamentów | 2,0 | |
3,0 | Student w podstawowym zakresie zna normy niezbędne do projektowania fundamentów w prostych warunkach geotechnicznych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BIE-NL_1A_C/10_W02 Zna zasady konstruowania i wymiarowania fundamentów | 2,0 | |
3,0 | Student zna podstawowe zasady projektowania fundamentów bezpośrednich i pośrednich. Student nie w pełni rozumie zależności niezbędne do wymiarowania i konstruowania fundamentów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BIE-NL_1A_C/10_W03 Zna zasady fundamentowania obiektów budowlanych | 2,0 | |
3,0 | Student ma podstawową wiedzę z zasad fundamentowania obiektów budowlanych. Student popełnia pojedyncze błędy merytoryczne w ocenie przydatności poszczególnych rozwiązań posadowienia | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BIE-NL_1A_C/10_W04 Zna typowe technologie stosowane w posadawianiu obiektów budowlanych | 2,0 | |
3,0 | Student zna podstawowe technologie stosowane do posadawiania obiektów budowlanych. Nie w pełni rozumie różnice w stosowanych technologiach, zwłaszcza w zakresie optymalnego wyboru sposobu posadowienia. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BIE-NL_1A_C/10_W05 Zna zasoby związane z własnością intelektualną przy projektowaniu fundamentów | 2,0 | |
3,0 | Student zna podstawowe zasady związane z ochroną własności intelektualnej przy projektowaniu fundamentów. Nie w pełni rozumie zasadność indywidualnych rozwiązań w aspekcie ochrony własności intelektualnej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BIE-NL_1A_C/10_W06 Ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych w fundamentowaniu obiektów budowlanych | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym ma wiedzę o możliwych, przyszłościowych rozwiązaniach stosowanych w fundamentowaniu obiektów budowlanych. Student nie w pełni rozumie metody oceny trendów rozwojowych w fundamentowaniu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BIE-NL_1A_C/10_U01 Potrafi dokonać klasyfikacji fundamentów | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu podstawowym potrafi dokonać klasyfikacji fundamentów, popełniając przy tym pojedyncze błędy dotyczące zasad klasyfikacji. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BIE-NL_1A_C/10_U02 Potrafi zestawić obciążenia na podstawę fundamentu | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi w dostatecznym stopniu zestawić obciążenia stałe z konstrukcji na podstawę fundamentu. Student popełnia błędy w wyznaczaniu zmian w mimośrodach i nie rozumie wszystkich zasad stosowanych do zestawiania obciążeń od gruntu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BIE-NL_1A_C/10_U03 Potrafi zaprojektować fundament bezpośredni | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi zaprojektować elementy fundamentu bezpośredniego w zakresie projektu geotechnicznego zgodnie z wytycznymi Eurokodu 7 i norm związanych. Student popełnia pojedyncze błędy w projektowaniu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BIE-NL_1A_C/10_U04 Potrafi zaprojektować proste fundamenty pod obiekty budowlane | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi zwymiarować stopę i ławę fundamentową w prostych warunkach geotechnicznych. Student nie w pełni potrafi zidentyfikować parametry decydujące o wynikach obliczeń. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BIE-NL_1A_C/10_K01 Student jest gotów do podejmowania refleksji nad skutkami wyboru rodzaju fundamentowania | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu wystarczającym rozumie skutki ekonomiczne i ograniczenia technologiczne wyboru rodzaju posadowienia. Student z trudem ocenia zasadność wyboru rodzaju posadowienia. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Budhu M., Soil Mechanics and Foundations, John Wiley & Sons, 2007, Knovel Release Date: Aug 5, 2009, Earth Sciences
- Cernica J. N., Geotechnical Engineering: Foundation Design, John Wiley & Sons, New York, 1995
- Cios I., Garwacka-Piórkowska St., Projektowanie fundamentów, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2008, 5, VIII-121
- Garwacka - Piórkowska St., Cios I., Projektowanie typowych fundamentów bezpośrednich i konstrukcji oporowych z uwzględnieniem Eurokodów wraz z przykładami, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2014, I
- Day R. W., Foundation Engineering Handbook. Design and Construction with the 2006 International Building Code, McGraw-Hill, New York, 2006, Knovel
- Gwizdała K., Fundamenty palowe. Technologie i obliczenia. Tom 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2010
- Obrycki M., Pisarczyk St., Zbiór zadań z mechaniki gruntów, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2007, 5, VIII-141
- PKN, PN-EN 1997-1:2008. Eurokod 7. Projektowanie geotechniczne. Część 1: Zasady ogólne, PKN, Warszawa, 2008, +AC:2009, +Ap1:2010, +Ap2:2010, +NA:2011
- PKN, PN-EN 1997-2:2009. Eurokod 7. Projektowanie geotechniczne. Część 2: Rozpoznanie i badanie podłoża gruntowego, PKN, Warszawa, 2009
- Pozlewicz A., Zastosowanie analitycznej metody obliczania oporu podłoża w projektowaniu fundamentów bezpośrednich zgodnie z wytycznymi Eurokodu 7, XVIII Seminarium Naukowe. Regionalne Problemy Ińzynierii Środowiska. ZUT Katedra Geotechniki, Szczecin, 2010, str. 137-145
- Puła O., Projektowanie fundamentów bezpośrednich według Eurokodu 7, Dolnośląskie Wydawnictwo Edukacyjne, Wrocław, 2014, III
- Puła O., Fundamenty palowe według Eurokodu 7, Dolnośląskie Wydawnictwo Edukacyjne, Wrocław, 2013, I
- Smith I., Smith's Elements of Soil Mechanics. 8th Edition. Design to Eurocode 7, Blackwell Publishing, 2006, 8, VIII-114
- Tomlinson M. J., Foundation Design and Construction, Prentice Hall, Harlow, 2001, 7, VIII-861
- Venkatramaiah C., Geotechnical Engineering, John Wiley & Sons, 1993
- Wiłun Z., Zarys geotechniki, WKŁ, Warszawa, 1987, 3 i nowsze
- Wysokiński L., Kotlicki W., Godlewski T., Projektowanie geotechniczne według Eurokodu 7. Poradnik, Instytut Techniki Budowlanej, Warszawa, 2011
Literatura dodatkowa
- Gwizdała K., Kowalski J. R., Prefabrykowane pale wbijane, Politechnika Gdańska, Gdańsk, 2005
- Minister Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej, Rozporządzenie z dnia 25 kwietnia 2012 r. w sprawie ustalania geotechnicznych warunków posadawiania obiektów budowlanych, Dziennik Ustaw RP, Warszawa, 2012
- Minister Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej, Rozporządzenie z dnia 25 kwietnia 2012 r. w sprawie szczegółowego zakresu i formy projektu budowlanego, Dziennik Ustaw RP, Warszawa, 2012
- Simons N., Menzies B., A Short Course in Foundation Engineering, Thomas Telford, Bristol, 2000, 2, VIII-857
- Pozlewicz A., Zastosowanie analitycznej metody obliczania oporu podłoża w projektowaniu fundamentów bezpośrednich zgodnie z wytycznymi Eurokodu 7, ZUT, WBiA, Szczecin, 2010, XVIII Seminarium Naukowe "Regionalne problemy inżynierii środowiska", str. 137-146
- Pozlewicz A., ANALIZA ZASIĘGU STREFY ZNISZCZENIA W POSADOWIENIU BEZPOŚREDNIM W JEDNORODNYM GRUNCIE, ZUT, WBiA, 2015, Problemy geotechniki i budownictwa wodnego na Pomorzu Zachodnim
- Pozlewicz A., WSPÓŁCZYNNIKI GŁĘBOKOŚCI W PROJEKTOWANIU POSADOWIENIA BEZPOŚREDNIEGO METODĄ ANALITYCZNĄ, ZUT, WBiA, Szczecin, 2016, Problemy geotechniki i budownictwa wodnego na Pomorzu Zachodnim
- Pozlewicz A., Hendzel D., ANALIZA MECHANIZMU ZNISZCZENIA GRUNTU POD FUNDAMENTEM BEZPOŚREDNIM NA PODŁOŻU UWARSTWIONYM, ZUT, WBiA, Szczecin, 2017, Regionalne Problemy Inżynierii Środowiska