Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo - inżynier europejski (S1)

Sylabus przedmiotu Technologia robót regulacyjnych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo - inżynier europejski
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technologia robót regulacyjnych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ogrzewnictwa, Wentylacji i Ciepłownictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Robert Mańko <Robert.Manko@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Jacek Kurnatowski <Jacek.Kurnatowski@zut.edu.pl>, Robert Mańko <Robert.Manko@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język angielski
Blok obieralny 16 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP6 15 1,00,44zaliczenie
wykładyW6 15 2,00,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukończony kurs: Hydraulika i hydrologia
W-2Ukończony kurs: Budownictwo wodne

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z problematyką regulacji rzek nizinnych
C-2Nabycie przez studentów podstawowych umiejętności wykonywania projektów regulacji rzek nizinnych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Omówienie zakresu prac projektowych, wydanie tematów prac1
T-P-2Prace projektowe - obliczanie parametrów koryta regulacyjnego2
T-P-3Prace projektowe - trasowanie koryta regulacyjnego3
T-P-4Prace projektowe - rozmieszczanie budowli regulacyjnych4
T-P-5Prace projektowe - technologia wykonawstwa budowli regulacyjnych2
T-P-6Prace projektowe - wykonywanie dokumentacji projektowej2
T-P-7Zaliczenie projektu1
15
wykłady
T-W-1Cechy rzek w stanie naturalnym. procesy erozji i akumulacji, równowaga dynamiczna koryta1
T-W-2Cele i podstawowe zasady regulacji rzek nizinnych1
T-W-3Zasady trasowania regulacyjnego, krzywe trasujące, krzywizny łuków2
T-W-4Systemy regulacji rzek nizinnych1
T-W-5Podstawowe budowle regulacyjne1
T-W-6Zasady rozmieszczania budowli regulacyjnych2
T-W-7Materiały używane w pracach regulacyjnych, elementy budowlane2
T-W-8Konstrukcje i technologie wykonywania budowli regulacyjnych3
T-W-9Dokumentacja projektowa1
T-W-10Test sprawdzający wiedzę1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Uczestnictwo w konsultacjach3
A-P-3Dodatkowe prace projektowe5
A-P-4Przygotowanie dokumentacji projektowej5
A-P-5Zaliczenie2
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie przedmiotu30
A-W-3Udział w konsultacjach8
A-W-4Przygotowanie do testu sprawdzającego wiedzę5
A-W-5Zaliczenie2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z elementami metody problemowej
M-2Metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Test sprawdzający wiedzę
S-2Ocena podsumowująca: Ocena wykonanego projektu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BIE_1A_D/14-1_W01
Zna i rozumie zasady rozmieszczania budowli regulacyjnych na rzekach nizinnych, zasady konstrukcji i wykonawstwa typowych budowli regulacyjnych, rozumie związki pomiedzy środowiskiem a inwestycjami z zakresu rzek mizinnych.
BIE-NL_1A_W08, BIE-NL_1A_W17, BIE-NL_1A_W10, BIE-NL_1A_W20C-1, C-2T-P-7, T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-6, T-W-9, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-10M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BIE_1A_D/14-1_U01
Potrafi zaprojektować system regulacji odcinka rzeki nizinnej, potrafi własciwie dobrać materiały do budowli regulacyjnych, potrafi wykonać podstawową dokumentację inżynierską dotyczącą projektu regulacji odcinka rzeki nizinnej.
BIE-NL_1A_U17, BIE-NL_1A_U08, BIE-NL_1A_U20, BIE-NL_1A_U07C-1, C-2T-P-7, T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-6, T-W-9, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-10M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BIE_1A_D/14-1_K01
Jest gotów do uwzględniania aspektów ochrony środowiska przy sporządzaniu projektu regulacji odcinka rzeki nizinnej.
BIE-NL_1A_K02C-1, C-2T-P-7, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-6, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-10M-2, M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BIE_1A_D/14-1_W01
Zna i rozumie zasady rozmieszczania budowli regulacyjnych na rzekach nizinnych, zasady konstrukcji i wykonawstwa typowych budowli regulacyjnych, rozumie związki pomiedzy środowiskiem a inwestycjami z zakresu rzek mizinnych.
2,0Nie zna zasad rozmieszczania budowli regulacyjnych na rzekach nizinnych
3,0Rozwiązuje test w 60%; wykonuje opracowanie projektowe o dostatecznej jakości
3,5Rozwiązuje test w 70%; wykonuje opracowanie projektowe o dość dobrej jakości
4,0Rozwiązuje test w 80%; wykonuje opracowanie projektowe o dobrej jakości
4,5Rozwiązuje test w 90%; wykonuje opracowanie projektowe o ponad dobrej jakości
5,0Rozwiązuje test w 100%; wykonuje opracowanie projektowe o bardzo dobrej jakości

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BIE_1A_D/14-1_U01
Potrafi zaprojektować system regulacji odcinka rzeki nizinnej, potrafi własciwie dobrać materiały do budowli regulacyjnych, potrafi wykonać podstawową dokumentację inżynierską dotyczącą projektu regulacji odcinka rzeki nizinnej.
2,0Nie potrafi zaprojektować systemu regulacji odcinka rzeki nizinnej
3,0Rozwiązuje test w 60%; potrafi zaprojektować system regulacji odcinka rzeki nizinnej w ogólnych zarysach, projekt zawiera błędy na akceptowalnym poziomie
3,5Rozwiązuje test w 70%; potrafi zaprojektować system regulacji odcinka rzeki nizinnej, projekt zawiera błędy na akceptowalnym poziomie
4,0Rozwiązuje test w 80%; potrafi zaprojektować system regulacji odcinka rzeki nizinnej, projekt zawiera nieliczne uchybienia
4,5Rozwiązuje test w 90%; potrafi zaprojektować system regulacji odcinka rzeki nizinnej, projekt nie zawiera błędów ani uchybień
5,0Rozwiązuje test w 100%; potrafi zaprojektować system regulacji odcinka rzeki nizinnej z wysoką starannością, projekt nie zawiera błędów ani uchybień

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BIE_1A_D/14-1_K01
Jest gotów do uwzględniania aspektów ochrony środowiska przy sporządzaniu projektu regulacji odcinka rzeki nizinnej.
2,0Nie rozumie konieczności uwzględniania aspektów ochrony środowiska przy sporządzaniu projektu
3,0Rozwiązuje test w 60%; rozumie konieczność uwzględniania aspektów ochrony środowiska przy sporządzaniu projektu w stopniu dostatecznym
3,5Rozwiązuje test w 70%; rozumie konieczność uwzględniania aspektów ochrony środowiska przy sporządzaniu projektu w stopniu dość dobrym
4,0Rozwiązuje test w 80%; rozumie konieczność uwzględniania aspektów ochrony środowiska przy sporządzaniu projektu w stopniu dobrym
4,5Rozwiązuje test w 90%; rozumie konieczność uwzględniania aspektów ochrony środowiska przy sporządzaniu projektu w stopniu ponad dobrym
5,0Rozwiązuje test w 100%; rozumie konieczność uwzględniania aspektów ochrony środowiska przy sporządzaniu projektu w stopniu bardzo dobrym

Literatura podstawowa

  1. Wołoszyn J. i in., Regulacja rzek i potoków, Wyd. Akademii Rolniczej we Wrocławiu, Wrocław, 1994, wyłącznie w zakresie regulacji rzek nizinnych
  2. Jansen P.P., Principles of River Engineering: The Non-Tidal Alluvial River, Pitman, London, San Francisco, 1979
  3. Mańko Robert, Wybrane modele matematyczne w opisie ruchu turbulencyjnego, Zeszyty Naukowe Inżynieria Lądowa i Wodna w Kształtowaniu Środwiska, Kalisz, 2016

Literatura dodatkowa

  1. Bogardi J., Sediment Transport in Alluvial Streams, Akademiai Kiado, Budapest, 1978

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Omówienie zakresu prac projektowych, wydanie tematów prac1
T-P-2Prace projektowe - obliczanie parametrów koryta regulacyjnego2
T-P-3Prace projektowe - trasowanie koryta regulacyjnego3
T-P-4Prace projektowe - rozmieszczanie budowli regulacyjnych4
T-P-5Prace projektowe - technologia wykonawstwa budowli regulacyjnych2
T-P-6Prace projektowe - wykonywanie dokumentacji projektowej2
T-P-7Zaliczenie projektu1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Cechy rzek w stanie naturalnym. procesy erozji i akumulacji, równowaga dynamiczna koryta1
T-W-2Cele i podstawowe zasady regulacji rzek nizinnych1
T-W-3Zasady trasowania regulacyjnego, krzywe trasujące, krzywizny łuków2
T-W-4Systemy regulacji rzek nizinnych1
T-W-5Podstawowe budowle regulacyjne1
T-W-6Zasady rozmieszczania budowli regulacyjnych2
T-W-7Materiały używane w pracach regulacyjnych, elementy budowlane2
T-W-8Konstrukcje i technologie wykonywania budowli regulacyjnych3
T-W-9Dokumentacja projektowa1
T-W-10Test sprawdzający wiedzę1
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Uczestnictwo w konsultacjach3
A-P-3Dodatkowe prace projektowe5
A-P-4Przygotowanie dokumentacji projektowej5
A-P-5Zaliczenie2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie przedmiotu30
A-W-3Udział w konsultacjach8
A-W-4Przygotowanie do testu sprawdzającego wiedzę5
A-W-5Zaliczenie2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBIE_1A_D/14-1_W01Zna i rozumie zasady rozmieszczania budowli regulacyjnych na rzekach nizinnych, zasady konstrukcji i wykonawstwa typowych budowli regulacyjnych, rozumie związki pomiedzy środowiskiem a inwestycjami z zakresu rzek mizinnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE-NL_1A_W08Zna i rozumie zasady konstruowania i wymiarowania elementów konstrukcji budowlanych
BIE-NL_1A_W17Zna i rozumie typowe technologie inżynierskie stosowane w budownictwie
BIE-NL_1A_W10Zna i rozumie zasady analizy i konstruowania wybranych obiektów budownictwa ogólnego, przemysłowego, komunikacyjnego i wodnego
BIE-NL_1A_W20Zna i rozumie wpływ realizacji inwestycji budowlanych na środowisko
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z problematyką regulacji rzek nizinnych
C-2Nabycie przez studentów podstawowych umiejętności wykonywania projektów regulacji rzek nizinnych
Treści programoweT-P-7Zaliczenie projektu
T-P-1Omówienie zakresu prac projektowych, wydanie tematów prac
T-P-2Prace projektowe - obliczanie parametrów koryta regulacyjnego
T-P-3Prace projektowe - trasowanie koryta regulacyjnego
T-P-4Prace projektowe - rozmieszczanie budowli regulacyjnych
T-P-5Prace projektowe - technologia wykonawstwa budowli regulacyjnych
T-P-6Prace projektowe - wykonywanie dokumentacji projektowej
T-W-9Dokumentacja projektowa
T-W-3Zasady trasowania regulacyjnego, krzywe trasujące, krzywizny łuków
T-W-1Cechy rzek w stanie naturalnym. procesy erozji i akumulacji, równowaga dynamiczna koryta
T-W-2Cele i podstawowe zasady regulacji rzek nizinnych
T-W-4Systemy regulacji rzek nizinnych
T-W-5Podstawowe budowle regulacyjne
T-W-6Zasady rozmieszczania budowli regulacyjnych
T-W-7Materiały używane w pracach regulacyjnych, elementy budowlane
T-W-8Konstrukcje i technologie wykonywania budowli regulacyjnych
T-W-10Test sprawdzający wiedzę
Metody nauczaniaM-2Metoda projektów
M-1Wykład informacyjny z elementami metody problemowej
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test sprawdzający wiedzę
S-2Ocena podsumowująca: Ocena wykonanego projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna zasad rozmieszczania budowli regulacyjnych na rzekach nizinnych
3,0Rozwiązuje test w 60%; wykonuje opracowanie projektowe o dostatecznej jakości
3,5Rozwiązuje test w 70%; wykonuje opracowanie projektowe o dość dobrej jakości
4,0Rozwiązuje test w 80%; wykonuje opracowanie projektowe o dobrej jakości
4,5Rozwiązuje test w 90%; wykonuje opracowanie projektowe o ponad dobrej jakości
5,0Rozwiązuje test w 100%; wykonuje opracowanie projektowe o bardzo dobrej jakości
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBIE_1A_D/14-1_U01Potrafi zaprojektować system regulacji odcinka rzeki nizinnej, potrafi własciwie dobrać materiały do budowli regulacyjnych, potrafi wykonać podstawową dokumentację inżynierską dotyczącą projektu regulacji odcinka rzeki nizinnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE-NL_1A_U17Potrafi dokonać doboru materiałów i wyrobów budowlanych
BIE-NL_1A_U08Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu wybranego kierunku
BIE-NL_1A_U20Potrafi opracować dokumentację dotyczącą przygotowania i wykonania inwestycji budowlanej
BIE-NL_1A_U07Potrafi zaprojektować wybrane elementy i proste konstrukcje inżynierskie oraz dokonać oceny rozwiązań istniejących
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z problematyką regulacji rzek nizinnych
C-2Nabycie przez studentów podstawowych umiejętności wykonywania projektów regulacji rzek nizinnych
Treści programoweT-P-7Zaliczenie projektu
T-P-1Omówienie zakresu prac projektowych, wydanie tematów prac
T-P-2Prace projektowe - obliczanie parametrów koryta regulacyjnego
T-P-3Prace projektowe - trasowanie koryta regulacyjnego
T-P-4Prace projektowe - rozmieszczanie budowli regulacyjnych
T-P-5Prace projektowe - technologia wykonawstwa budowli regulacyjnych
T-P-6Prace projektowe - wykonywanie dokumentacji projektowej
T-W-9Dokumentacja projektowa
T-W-3Zasady trasowania regulacyjnego, krzywe trasujące, krzywizny łuków
T-W-1Cechy rzek w stanie naturalnym. procesy erozji i akumulacji, równowaga dynamiczna koryta
T-W-2Cele i podstawowe zasady regulacji rzek nizinnych
T-W-4Systemy regulacji rzek nizinnych
T-W-5Podstawowe budowle regulacyjne
T-W-6Zasady rozmieszczania budowli regulacyjnych
T-W-7Materiały używane w pracach regulacyjnych, elementy budowlane
T-W-8Konstrukcje i technologie wykonywania budowli regulacyjnych
T-W-10Test sprawdzający wiedzę
Metody nauczaniaM-2Metoda projektów
M-1Wykład informacyjny z elementami metody problemowej
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test sprawdzający wiedzę
S-2Ocena podsumowująca: Ocena wykonanego projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi zaprojektować systemu regulacji odcinka rzeki nizinnej
3,0Rozwiązuje test w 60%; potrafi zaprojektować system regulacji odcinka rzeki nizinnej w ogólnych zarysach, projekt zawiera błędy na akceptowalnym poziomie
3,5Rozwiązuje test w 70%; potrafi zaprojektować system regulacji odcinka rzeki nizinnej, projekt zawiera błędy na akceptowalnym poziomie
4,0Rozwiązuje test w 80%; potrafi zaprojektować system regulacji odcinka rzeki nizinnej, projekt zawiera nieliczne uchybienia
4,5Rozwiązuje test w 90%; potrafi zaprojektować system regulacji odcinka rzeki nizinnej, projekt nie zawiera błędów ani uchybień
5,0Rozwiązuje test w 100%; potrafi zaprojektować system regulacji odcinka rzeki nizinnej z wysoką starannością, projekt nie zawiera błędów ani uchybień
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBIE_1A_D/14-1_K01Jest gotów do uwzględniania aspektów ochrony środowiska przy sporządzaniu projektu regulacji odcinka rzeki nizinnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE-NL_1A_K02Jest gotów do podejmowania refleksji nad pozatechnicznymi aspektami i skutkami działalności inżynierskiej oraz jej wpływu na środowisko
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z problematyką regulacji rzek nizinnych
C-2Nabycie przez studentów podstawowych umiejętności wykonywania projektów regulacji rzek nizinnych
Treści programoweT-P-7Zaliczenie projektu
T-P-3Prace projektowe - trasowanie koryta regulacyjnego
T-P-4Prace projektowe - rozmieszczanie budowli regulacyjnych
T-P-5Prace projektowe - technologia wykonawstwa budowli regulacyjnych
T-P-6Prace projektowe - wykonywanie dokumentacji projektowej
T-W-1Cechy rzek w stanie naturalnym. procesy erozji i akumulacji, równowaga dynamiczna koryta
T-W-2Cele i podstawowe zasady regulacji rzek nizinnych
T-W-4Systemy regulacji rzek nizinnych
T-W-5Podstawowe budowle regulacyjne
T-W-6Zasady rozmieszczania budowli regulacyjnych
T-W-7Materiały używane w pracach regulacyjnych, elementy budowlane
T-W-8Konstrukcje i technologie wykonywania budowli regulacyjnych
T-W-10Test sprawdzający wiedzę
Metody nauczaniaM-2Metoda projektów
M-1Wykład informacyjny z elementami metody problemowej
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test sprawdzający wiedzę
S-2Ocena podsumowująca: Ocena wykonanego projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie rozumie konieczności uwzględniania aspektów ochrony środowiska przy sporządzaniu projektu
3,0Rozwiązuje test w 60%; rozumie konieczność uwzględniania aspektów ochrony środowiska przy sporządzaniu projektu w stopniu dostatecznym
3,5Rozwiązuje test w 70%; rozumie konieczność uwzględniania aspektów ochrony środowiska przy sporządzaniu projektu w stopniu dość dobrym
4,0Rozwiązuje test w 80%; rozumie konieczność uwzględniania aspektów ochrony środowiska przy sporządzaniu projektu w stopniu dobrym
4,5Rozwiązuje test w 90%; rozumie konieczność uwzględniania aspektów ochrony środowiska przy sporządzaniu projektu w stopniu ponad dobrym
5,0Rozwiązuje test w 100%; rozumie konieczność uwzględniania aspektów ochrony środowiska przy sporządzaniu projektu w stopniu bardzo dobrym