Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo - inżynier europejski (S1)

Sylabus przedmiotu Organizacja i kierowanie budową 1:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo - inżynier europejski
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Organizacja i kierowanie budową 1
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Budownictwa Ogólnego
Nauczyciel odpowiedzialny Krzysztof Tracz <Krzysztof.Tracz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język angielski
Blok obieralny 11 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 30 2,00,41zaliczenie
wykładyW5 30 3,00,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukończony kurs z Organizacji przedsiębiorstw budowlanych
W-2Ukończony kurs z Podstaw kosztorysowania robót budowlanych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z procesem przygotowania i wykonania robót budowlanych przez wykonawcę
C-2Umiejętność opracowania harmonogramu robót budowlanych i zagospodarowania placu budowy
C-3Umiejętność oceny zagrożeń przy realizacji robót budowlanych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Dokumenty przekazania placu budowy2
T-A-2Schematy organizacyjne budowy2
T-A-3Przedmiar robót i obliczanie czasu trwania robót10
T-A-4Opracowanie harmonogramu belkowego6
T-A-5harmonogram zatrudnienia2
T-A-6Opracowanie planu BIOZ2
T-A-7Składowiska materiałów na budowie2
T-A-8Projekt zagospodarowania placu budowy2
T-A-9Kolokwium zaliczające2
30
wykłady
T-W-1Aspekty prawne i umowne rozpoczęcia robót na budowie5
T-W-2Procedura mobilizacji i przekazania placu budowy4
T-W-3Planowanie i organizacja infrastruktury technicznej na budowie4
T-W-4Planowanie optymalnej technologii wykonania robót2
T-W-5Szczegółowa identyfikacja zakresu robót - WBS2
T-W-6Zakres uprawnień i odpowiedzialności kluczowych stanowisk Wykonawcy robót na budowie2
T-W-7Plan BiOZ zgodny z wymaganiami prawnymi i technicznymi2
T-W-8Planowanie zasobów ludzkich i sprzętowych niezbędnych do wykonania zakresu umownego robót budowlanych5
T-W-9Harmonogram Gantt`a - terminy węzłowe wykonania robót2
T-W-10Zasada pracy zrównoważonej przy opracowaniu harmonogramu zatrudnienia na budowie1
T-W-11Zakres obowiązków oraz wymogi interpersonalne stawiane kierownikowi budowy.1
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w ćwiczeniach30
A-A-2Udział w konsultacjach1
A-A-3Opracowanie materiału- studia literaturowe Samodzielne opracowanie tematów9
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń10
A-A-5Zaliczenie ćwiczeń2
A-A-6Udział w konsultacjach8
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Samodzielne analizowanie treści wykładowych oraz rozpoznanie literaturowe24
A-W-3Przygotowanie do egzaminu25
A-W-4Egzamin3
A-W-5Udział w konsultacjach8
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Metoda przypadków
M-3Metoda sytuacyjna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin testowy z wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BIE-NL_1A_D/03-1_W01
Zna i rozumie struktury oganizacjyjne budów o różnej skali wielkości, proponuje rozwiązania organizacji i zagospodarowania placu budowy, dobiera metodologię wykonania robót dla różnych projektów.
BIE-NL_1A_W18C-1T-A-2, T-W-3, T-W-6, T-W-9, T-W-11M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BIE-NL_1A_D/03-1_U01
Potrafi obliczać nakłady pracy dla poszczególnych rodzajów robót,planuje pracę grup roboczych na placu budowy, ocenia zagrożenia i podejmuje działania zabezpieczające.
BIE-NL_1A_U13, BIE-NL_1A_U18C-2T-A-3, T-W-3, T-W-5M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BIE-NL_1A_D/03-1_K01
Jest gotów do przestrzegania zasad bezpieczeństwa w środowisku pracy. Jest odpowiedzialy za wspólnie realizowane zadania. Jest gotów do przestrzegania etyki zawodowej.
BIE-NL_1A_K03, BIE-NL_1A_K04, BIE-NL_1A_K05C-1, C-3T-W-6, T-W-9, T-W-11M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BIE-NL_1A_D/03-1_W01
Zna i rozumie struktury oganizacjyjne budów o różnej skali wielkości, proponuje rozwiązania organizacji i zagospodarowania placu budowy, dobiera metodologię wykonania robót dla różnych projektów.
2,0
3,0Rozwiąuje test w 60% , wskazuje strukture organizacyjną dla okreslonej budowy
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BIE-NL_1A_D/03-1_U01
Potrafi obliczać nakłady pracy dla poszczególnych rodzajów robót,planuje pracę grup roboczych na placu budowy, ocenia zagrożenia i podejmuje działania zabezpieczające.
2,0
3,0Na podstawie katalogów potrafi okreslić nakłady pracy dla robót budowlanych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BIE-NL_1A_D/03-1_K01
Jest gotów do przestrzegania zasad bezpieczeństwa w środowisku pracy. Jest odpowiedzialy za wspólnie realizowane zadania. Jest gotów do przestrzegania etyki zawodowej.
2,0
3,0Jest gotów do podjęcia odpowiedzialności za pracę w zespole, wypełnia w stopniu podstawowym określone zadania
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Rory Burke, Project Management Planing and Contraction, John Wiley & Sons, 1992
  2. Andersson C.A.,Miles D., Neale R., Ward J., Site management. Workbook., Ineternational Labour Office, Geneva, 1996
  3. Praca zbiorowa, English for construction managers and engineering. Part 2: Principles of the management in construction., Poltext, Warszawa, 2008
  4. Kerzner H., Project Management. A system approach to planning,scheduling and controlling., John Wiley& Sons, Inc. New Jersey, 2003
  5. Maj T., Organizacja budowy. Podręcznik., Wyd. Szkolne i Pedagogiczne Spółka Akcyjna, Warszawa, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Praca zbiorowa, Zarządzanie budową, Poltext, Warszawa, 2009
  2. Jaworski M., Podstawy organizacji budowy, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 2004
  3. Chudley R., Greeno R., Building construction. Handbook. Incorporating current building&construction regulations, Butterworth- Heinemann, England, 2010
  4. Chudley R., Greeno R., Construction technology. Pearson education limited., England, 2005

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Dokumenty przekazania placu budowy2
T-A-2Schematy organizacyjne budowy2
T-A-3Przedmiar robót i obliczanie czasu trwania robót10
T-A-4Opracowanie harmonogramu belkowego6
T-A-5harmonogram zatrudnienia2
T-A-6Opracowanie planu BIOZ2
T-A-7Składowiska materiałów na budowie2
T-A-8Projekt zagospodarowania placu budowy2
T-A-9Kolokwium zaliczające2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Aspekty prawne i umowne rozpoczęcia robót na budowie5
T-W-2Procedura mobilizacji i przekazania placu budowy4
T-W-3Planowanie i organizacja infrastruktury technicznej na budowie4
T-W-4Planowanie optymalnej technologii wykonania robót2
T-W-5Szczegółowa identyfikacja zakresu robót - WBS2
T-W-6Zakres uprawnień i odpowiedzialności kluczowych stanowisk Wykonawcy robót na budowie2
T-W-7Plan BiOZ zgodny z wymaganiami prawnymi i technicznymi2
T-W-8Planowanie zasobów ludzkich i sprzętowych niezbędnych do wykonania zakresu umownego robót budowlanych5
T-W-9Harmonogram Gantt`a - terminy węzłowe wykonania robót2
T-W-10Zasada pracy zrównoważonej przy opracowaniu harmonogramu zatrudnienia na budowie1
T-W-11Zakres obowiązków oraz wymogi interpersonalne stawiane kierownikowi budowy.1
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w ćwiczeniach30
A-A-2Udział w konsultacjach1
A-A-3Opracowanie materiału- studia literaturowe Samodzielne opracowanie tematów9
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń10
A-A-5Zaliczenie ćwiczeń2
A-A-6Udział w konsultacjach8
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Samodzielne analizowanie treści wykładowych oraz rozpoznanie literaturowe24
A-W-3Przygotowanie do egzaminu25
A-W-4Egzamin3
A-W-5Udział w konsultacjach8
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBIE-NL_1A_D/03-1_W01Zna i rozumie struktury oganizacjyjne budów o różnej skali wielkości, proponuje rozwiązania organizacji i zagospodarowania placu budowy, dobiera metodologię wykonania robót dla różnych projektów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE-NL_1A_W18Zna i rozumie podstawową wiedzę ogólną na temat tworzenia procedur zarządzania jakością robót budowlanych. Zna normy i normatywy pracy w budownictwie oraz organizację i zasady kierowania budową
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z procesem przygotowania i wykonania robót budowlanych przez wykonawcę
Treści programoweT-A-2Schematy organizacyjne budowy
T-W-3Planowanie i organizacja infrastruktury technicznej na budowie
T-W-6Zakres uprawnień i odpowiedzialności kluczowych stanowisk Wykonawcy robót na budowie
T-W-9Harmonogram Gantt`a - terminy węzłowe wykonania robót
T-W-11Zakres obowiązków oraz wymogi interpersonalne stawiane kierownikowi budowy.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin testowy z wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Rozwiąuje test w 60% , wskazuje strukture organizacyjną dla okreslonej budowy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBIE-NL_1A_D/03-1_U01Potrafi obliczać nakłady pracy dla poszczególnych rodzajów robót,planuje pracę grup roboczych na placu budowy, ocenia zagrożenia i podejmuje działania zabezpieczające.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE-NL_1A_U13Potrafi ocenić zagrożenia przy realizacji robót budowlanych i wdrożyć odpowiednie zasady bezpieczeństwa
BIE-NL_1A_U18Potrafi organizować pracę na budowie zgodnie z zasadami technologii i organizacji budownictwa
Cel przedmiotuC-2Umiejętność opracowania harmonogramu robót budowlanych i zagospodarowania placu budowy
Treści programoweT-A-3Przedmiar robót i obliczanie czasu trwania robót
T-W-3Planowanie i organizacja infrastruktury technicznej na budowie
T-W-5Szczegółowa identyfikacja zakresu robót - WBS
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin testowy z wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Na podstawie katalogów potrafi okreslić nakłady pracy dla robót budowlanych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBIE-NL_1A_D/03-1_K01Jest gotów do przestrzegania zasad bezpieczeństwa w środowisku pracy. Jest odpowiedzialy za wspólnie realizowane zadania. Jest gotów do przestrzegania etyki zawodowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE-NL_1A_K03Jest gotów do przestrzegania i upowszechniania wzorów właściwego postępowania w środowisku pracy i poza nim
BIE-NL_1A_K04Jest gotów do kreatywnego myślenia w trakcie rozwiązywania problemu inżynierskiego. Efektywnie wykorzystuje zdolności twórczego myślenia i twórczej pracy w sposób przedsiębiorczy
BIE-NL_1A_K05Jest gotów do działania w sposób profesjonalny i podejmowania etycznych aspektów związanych z własną pracą i etosem zawodu
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z procesem przygotowania i wykonania robót budowlanych przez wykonawcę
C-3Umiejętność oceny zagrożeń przy realizacji robót budowlanych
Treści programoweT-W-6Zakres uprawnień i odpowiedzialności kluczowych stanowisk Wykonawcy robót na budowie
T-W-9Harmonogram Gantt`a - terminy węzłowe wykonania robót
T-W-11Zakres obowiązków oraz wymogi interpersonalne stawiane kierownikowi budowy.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metoda przypadków
M-3Metoda sytuacyjna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin testowy z wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Jest gotów do podjęcia odpowiedzialności za pracę w zespole, wypełnia w stopniu podstawowym określone zadania
3,5
4,0
4,5
5,0