Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (S2)
specjalność: Technologia i Organizacja Budownictwa

Sylabus przedmiotu Drogi wodne i porty:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Drogi wodne i porty
Specjalność Budownictwo Hydrotechniczne
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Dorota Libront <Dorota.Libront@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Norbert Laskowski <Norbert.Laskowski@zut.edu.pl>, Robert Mańko <Robert.Manko@zut.edu.pl>, Aleksandra Mokrzycka-Olek <Aleksandra.Mokrzycka-Olek@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 30 1,20,56zaliczenie
projektyP3 15 0,80,44zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy hydrologii i hydrauliki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Wiedza dotyczaca projektowania dróg wodnych i portów

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Projekt wstępny śluzy komorowej lub portu (koncepcja generalna obliczenia wstępne elementów składowych)15
15
wykłady
T-W-1Drogi wodne w Polsce i w Europie3
T-W-2Sposoby ulepszania warunków żeglownych rzek. Kanalizacja rzek3
T-W-3Tabor pływajacy - parametry, pędniki, okreslenie oporów ruchu3
T-W-4Statek a droga wodna, awanporty, redy, kanały sojazdowe, obrotnice, nabrzeża i baseny portowe4
T-W-5Skutki kanalizacji rzek. Tunele żeglugowe i mosty kanałowe. Śluzy - rodzaje, wymiarowanie, zwiazek z taborem pływającym4
T-W-6Zasady projektowania - wytyczne i metodyka, założenia ekonomiczne4
T-W-7Funkcjonowanie portu i stopnia wodnego1
T-W-8Obliczenia statyczne głów i komór śluzowych oraz nabrzeży4
T-W-9Konstrukcje zamknięć głównych śluz oraz obliczanie wrót wspornych dwuskrzydłowych4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych15
A-P-2Samodzielna realizacja zadania projektowego4
A-P-3Udział w konsultacjach4
A-P-4Zaliczenie1
24
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia2
A-W-3Konsultacje2
A-W-4Udział w zaliczeniu przedmiotu2
36

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające
M-2Metody problemowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ćwiczenia projektowe na podstawie oddanego projektu, zaliczenie wykładów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_H/D/03_W01
Zna zagadnienia dotyczące śródlądowych dróg wodnych i portów. Rozumie kwestie związane z utrzymaniem dróg wodnych i portów.
B_2A_W06, B_2A_W12C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-P-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_H/D/03_U01
Potrafi wykonać projekt wybranych elementów związanych z transportem wodnym śródlądowym. Potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania typowych zadań inżynierskich związanych z drogami wodnymi.
B_2A_U15, B_2A_U18C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-P-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_H/D/03_K01
Jest gotów zdefiniować, sklasyfikować i zastosować priorytety służące realizacji podjętego zadania iz zakresu projektowania dróg wodnych.
B_2A_K01C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-P-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_H/D/03_W01
Zna zagadnienia dotyczące śródlądowych dróg wodnych i portów. Rozumie kwestie związane z utrzymaniem dróg wodnych i portów.
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę o najistotniejszych nowych osiągnięciach w drogach wodnych i portach
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_H/D/03_U01
Potrafi wykonać projekt wybranych elementów związanych z transportem wodnym śródlądowym. Potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania typowych zadań inżynierskich związanych z drogami wodnymi.
2,0
3,0Student potrafi przy sformułowaniu i rozwiazaniu zadań zwiazanych z drogami wodnymi i portami ingerować wiedzą z zakresu budownictwa.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_H/D/03_K01
Jest gotów zdefiniować, sklasyfikować i zastosować priorytety służące realizacji podjętego zadania iz zakresu projektowania dróg wodnych.
2,0
3,0Student ma podstawową świadomość ważności oraz rozumie w sposób podstawowy pozatechniczne aspekty i skutki działalności inzynierskiej w drogach wodnych i portach
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Hueckel S., Budowle morskie, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1972
  2. Praca zbiorowa, Technologia i organizacja robót w budownictwie wodnym, Arkady, Warszawa, 1977

Literatura dodatkowa

  1. Mazurkiewicz B., Śródlądowe drogi wodne i budowle hydrotechniczne, Wyższa Szkoła Morska, Szcaecin, 2002
  2. Żylicz A., Statki śródlądowe, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1979
  3. xxxxx, xxxxx, xxxxx, xxxxx, Obowiązujące akty prawne
  4. Dorota Libront, Mosty Szczecińskie, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, 2005, Regionalne problemy gospodarki wodnej i hydrotechniki

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projekt wstępny śluzy komorowej lub portu (koncepcja generalna obliczenia wstępne elementów składowych)15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Drogi wodne w Polsce i w Europie3
T-W-2Sposoby ulepszania warunków żeglownych rzek. Kanalizacja rzek3
T-W-3Tabor pływajacy - parametry, pędniki, okreslenie oporów ruchu3
T-W-4Statek a droga wodna, awanporty, redy, kanały sojazdowe, obrotnice, nabrzeża i baseny portowe4
T-W-5Skutki kanalizacji rzek. Tunele żeglugowe i mosty kanałowe. Śluzy - rodzaje, wymiarowanie, zwiazek z taborem pływającym4
T-W-6Zasady projektowania - wytyczne i metodyka, założenia ekonomiczne4
T-W-7Funkcjonowanie portu i stopnia wodnego1
T-W-8Obliczenia statyczne głów i komór śluzowych oraz nabrzeży4
T-W-9Konstrukcje zamknięć głównych śluz oraz obliczanie wrót wspornych dwuskrzydłowych4
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych15
A-P-2Samodzielna realizacja zadania projektowego4
A-P-3Udział w konsultacjach4
A-P-4Zaliczenie1
24
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia2
A-W-3Konsultacje2
A-W-4Udział w zaliczeniu przedmiotu2
36
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_H/D/03_W01Zna zagadnienia dotyczące śródlądowych dróg wodnych i portów. Rozumie kwestie związane z utrzymaniem dróg wodnych i portów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W06Zna i rozumie zaawansowaną wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia przyporządkowane do kierunku budownictwo
B_2A_W12Zna i rozumie zaawansowaną wiedzę ogólną w zakresie utrzymania obiektów i systemów typowych dla studiowanej specjalności
Cel przedmiotuC-1Wiedza dotyczaca projektowania dróg wodnych i portów
Treści programoweT-W-1Drogi wodne w Polsce i w Europie
T-W-2Sposoby ulepszania warunków żeglownych rzek. Kanalizacja rzek
T-W-3Tabor pływajacy - parametry, pędniki, okreslenie oporów ruchu
T-W-4Statek a droga wodna, awanporty, redy, kanały sojazdowe, obrotnice, nabrzeża i baseny portowe
T-W-5Skutki kanalizacji rzek. Tunele żeglugowe i mosty kanałowe. Śluzy - rodzaje, wymiarowanie, zwiazek z taborem pływającym
T-W-6Zasady projektowania - wytyczne i metodyka, założenia ekonomiczne
T-W-7Funkcjonowanie portu i stopnia wodnego
T-W-8Obliczenia statyczne głów i komór śluzowych oraz nabrzeży
T-W-9Konstrukcje zamknięć głównych śluz oraz obliczanie wrót wspornych dwuskrzydłowych
T-P-1Projekt wstępny śluzy komorowej lub portu (koncepcja generalna obliczenia wstępne elementów składowych)
Metody nauczaniaM-1Metody podające
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ćwiczenia projektowe na podstawie oddanego projektu, zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę o najistotniejszych nowych osiągnięciach w drogach wodnych i portach
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_H/D/03_U01Potrafi wykonać projekt wybranych elementów związanych z transportem wodnym śródlądowym. Potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania typowych zadań inżynierskich związanych z drogami wodnymi.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U15Potrafi ocenić i dokonać zestawienia dowolnych obciążeń działających na obiekty budowlane
B_2A_U18Potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanej specjalności
Cel przedmiotuC-1Wiedza dotyczaca projektowania dróg wodnych i portów
Treści programoweT-W-1Drogi wodne w Polsce i w Europie
T-W-2Sposoby ulepszania warunków żeglownych rzek. Kanalizacja rzek
T-W-3Tabor pływajacy - parametry, pędniki, okreslenie oporów ruchu
T-W-4Statek a droga wodna, awanporty, redy, kanały sojazdowe, obrotnice, nabrzeża i baseny portowe
T-W-5Skutki kanalizacji rzek. Tunele żeglugowe i mosty kanałowe. Śluzy - rodzaje, wymiarowanie, zwiazek z taborem pływającym
T-W-6Zasady projektowania - wytyczne i metodyka, założenia ekonomiczne
T-W-7Funkcjonowanie portu i stopnia wodnego
T-W-8Obliczenia statyczne głów i komór śluzowych oraz nabrzeży
T-W-9Konstrukcje zamknięć głównych śluz oraz obliczanie wrót wspornych dwuskrzydłowych
T-P-1Projekt wstępny śluzy komorowej lub portu (koncepcja generalna obliczenia wstępne elementów składowych)
Metody nauczaniaM-1Metody podające
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ćwiczenia projektowe na podstawie oddanego projektu, zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi przy sformułowaniu i rozwiazaniu zadań zwiazanych z drogami wodnymi i portami ingerować wiedzą z zakresu budownictwa.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_H/D/03_K01Jest gotów zdefiniować, sklasyfikować i zastosować priorytety służące realizacji podjętego zadania iz zakresu projektowania dróg wodnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_K01Jest gotów do samodzielnego integrowania nabytej wiedzy oraz podejmowania w zorganizowany sposób nowych i kompleksowych działań służących realizacji podjętego zadania inżynierskiego, także w warunkach ograniczonego dostępu do potrzebnych informacji
Cel przedmiotuC-1Wiedza dotyczaca projektowania dróg wodnych i portów
Treści programoweT-W-1Drogi wodne w Polsce i w Europie
T-W-2Sposoby ulepszania warunków żeglownych rzek. Kanalizacja rzek
T-W-3Tabor pływajacy - parametry, pędniki, okreslenie oporów ruchu
T-W-4Statek a droga wodna, awanporty, redy, kanały sojazdowe, obrotnice, nabrzeża i baseny portowe
T-W-5Skutki kanalizacji rzek. Tunele żeglugowe i mosty kanałowe. Śluzy - rodzaje, wymiarowanie, zwiazek z taborem pływającym
T-W-6Zasady projektowania - wytyczne i metodyka, założenia ekonomiczne
T-W-7Funkcjonowanie portu i stopnia wodnego
T-W-8Obliczenia statyczne głów i komór śluzowych oraz nabrzeży
T-W-9Konstrukcje zamknięć głównych śluz oraz obliczanie wrót wspornych dwuskrzydłowych
T-P-1Projekt wstępny śluzy komorowej lub portu (koncepcja generalna obliczenia wstępne elementów składowych)
Metody nauczaniaM-1Metody podające
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ćwiczenia projektowe na podstawie oddanego projektu, zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma podstawową świadomość ważności oraz rozumie w sposób podstawowy pozatechniczne aspekty i skutki działalności inzynierskiej w drogach wodnych i portach
3,5
4,0
4,5
5,0