Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (S2)
specjalność: Technologia i Organizacja Budownictwa

Sylabus przedmiotu Mosty stalowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mosty stalowe
Specjalność Drogi, Ulice i Lotniska
Jednostka prowadząca Katedra Dróg i Mostów
Nauczyciel odpowiedzialny Janusz Hołowaty <Janusz.Holowaty@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP2 30 1,50,37zaliczenie
wykładyW2 30 2,50,63zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy mostownictwa / Budownictwo mostowe / Konstrukcje i obiekty inżynierii komunikacyjnej
W-2Konstrukcje stalowe

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie problematyki budowy mostów stalowych.
C-2Znajomość wymagań technicznych dla stalowych konstrukcji mostowych.
C-3Umiejętność wykonania projektu prostego mostu zespolonego lub stalowego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Przedstawienie ogólnego zakresu ćwiczeń. Omówienie tematów i zawartości projektu. Wyjaśnienie podstawowych pojęć i terminów.2
T-P-2Kształtowanie przęsła stalowego o rozpiętości L<25 m. Przekrój poprzeczny mostu belkowego, określenie szerokości użytkowej. Rozstaw dźwigarów głównych, rozmieszczenie stężeń poprzecznych.2
T-P-3Podstawowe normy projektowe. Obciążenie ruchem dla obiektów mostowych. Założenia do obliczeń.2
T-P-4Obliczenia wstępne. Wstępny dobór liczby dźwigarów głównych i przekroju poprzecznego. Dobór pomostu i elementów wyposażenia.2
T-P-5Wprowadzenie do zasad obliczeń statyczno-wytrzymałościowych. Sprawdzenie rysunków wstępnych.2
T-P-6Obliczenia statyczno-wytrzymałościowe dźwigarów głównych. Zestawienie oddziaływań stałych i zmiennych.2
T-P-7Poprzeczny rozdział obciążeń dla belek przęsła. Kombinacje oddziaływań.2
T-P-8Linie wpływowe momentów zginających i sił tnących. Obwiednia momentów zginających i sił tnących. Projektowanie przekrojów dźwigarów głównych (ULS).2
T-P-9Stany graniczne użytkowalności dźwigarów głównych (SLS). Sprawdzenie zaawansowania projektu.2
T-P-10Zasady projektowania i sporządzania rysunków konstrukcyjnych.2
T-P-11Omówienie części rysunkowej projektu. Sprawdzenie zaawansowania projektu.2
T-P-12Omówienie szczegółów konstrukcyjnych, zasad ułożyskowania i montażu urządzeń dylatacyjnych.2
T-P-13Zaliczenie projektu sprawdzające wiedzę i umiejętności.2
T-P-14Zajęcia konsultacyjne. Końcowa weryfikacja rysunków i projektu.2
T-P-15Zakończenie projektu. Podsumowanie zajęć, omówienie błędów, ocena końcowa.2
30
wykłady
T-W-1Zakres przedmiotu, podstawowa literatura i normy. Rozwój i historia budowy mostów stalowych.2
T-W-2Typy mostów stalowych, elementy składowe przęsła stalowego.2
T-W-3Kształtowanie przekroju poprzecznego mostu stalowego: dźwigary główne, stężenia, pomost.2
T-W-4Stale konstrukcyjne w budowie mostów stalowych.2
T-W-5Zasady obliczeń mostów stalowych, sytuacje obliczeniowe, zasady obliczeń statycznych.2
T-W-6Wymiarowanie elementów stalowych, częściowe współczynniki bezpieczeństwa dla stali, klasyfikacja przekrojów.2
T-W-7Nośność przekrojów rozciąganych, zginanych, ściskanych i ścinanych.2
T-W-8Stateczność środników i pasów blachownic. Sprawdzian nr 1.2
T-W-9Mostowe konstrukcje zespolone.2
T-W-10Wykonanie konstrukcji stalowych - klasy wykonania EXC. Kontrola wykonania konstrukcji stalowych i połączeń.2
T-W-11Pomosty mostów stalowych. Pomosty ortotropowe.2
T-W-12Kszałtowanie przęseł blachownicowych i kratownicowych.2
T-W-13Przyklady wzmacniania i przebudowy mostów stalowych.2
T-W-14Przykłady budowy mostów stalowych. Sprawdzian nr 2.2
T-W-15Współczesne mosty zespolone w województwie zachodniopomorskim. Podsumowanie zajęć.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w ćwiczeniach projektowych30
A-P-2Samodzielna praca nad projektem10
A-P-3Konsultacje3
A-P-4Zaliczenie2
45
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.30
A-W-2Praca własna i bieżące utrwalanie poznanego materiału40
A-W-3Konsultacje3
A-W-4Zaliczenie2
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Metoda projektu

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów
S-2Ocena formująca: sprawdzian z wykładów i ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: wykonanie ćwiczenia projektowego

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_DUL/D/11_W01
Zna typy mostów stalowych i zespolonych, metody ich budowy oraz stosowane materiały konstrukcyjne. Jest gotowy do realizacji prac zwiazanych z mostami stalowymi i zespolonymi.
B_2A_W05, B_2A_W10C-1, C-2T-W-8, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-10, T-W-14, T-W-12, T-W-13, T-W-15, T-W-11, T-P-4, T-P-7, T-P-8, T-P-9, T-P-12, T-P-2, T-P-5, T-P-6, T-P-3M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_DUL/D/11_U01
Potrafi przeprowadzić obliczenia prostego mostu zespolonego lub stalowego i wykonać rysunki konstrukcyjne jego elementów.
B_2A_U14, B_2A_U15, B_2A_U21C-2, C-3T-W-8, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-10, T-W-12, T-P-4, T-P-7, T-P-8, T-P-9, T-P-10, T-P-12, T-P-2, T-P-6, T-P-3M-1, M-3S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_DUL/D/11_K01
Jest odpowiedzialny za wyniki swoich prac. Jest przygotowany do samodzielnego igrupowego rozwiązywania zadań oraz problemów.
B_2A_K01, B_2A_K05C-1, C-2, C-3T-P-15, T-P-14, T-P-13M-3S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_DUL/D/11_W01
Zna typy mostów stalowych i zespolonych, metody ich budowy oraz stosowane materiały konstrukcyjne. Jest gotowy do realizacji prac zwiazanych z mostami stalowymi i zespolonymi.
2,0
3,050÷60%
3,560÷70%
4,070÷80%
4,580÷90%
5,0≥90%

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_DUL/D/11_U01
Potrafi przeprowadzić obliczenia prostego mostu zespolonego lub stalowego i wykonać rysunki konstrukcyjne jego elementów.
2,0
3,050÷60%
3,560÷70%
4,070÷80%
4,580÷90%
5,0≥90%

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_DUL/D/11_K01
Jest odpowiedzialny za wyniki swoich prac. Jest przygotowany do samodzielnego igrupowego rozwiązywania zadań oraz problemów.
2,0
3,050÷60%
3,560÷70%
4,070÷80%
4,580÷90%
5,0≥90%

Literatura podstawowa

  1. Ryżyński A. i in., Mosty stalowe, PWN, Warszawa, 1984
  2. Karlikowski J. i in., Mosty zespolone stalowo-betonowe, WKŁ, Warszawa, 2016
  3. Hołowaty J., Mosty zespolone w przebudowie dróg województwa zachodnipomorskiego, Inzynieria i Budownictwo, 2017, 10
  4. Hołowaty J., Udarność stali konstrukcyjnej w mostach, Inżynieria i Budownictwo, 2019, 4

Literatura dodatkowa

  1. Furtak K., Mosty zespolone, PWN, Warszawa, 1999
  2. Karlikowski J., Sturzbecher K., Mosty stalowe, Politechnika Poznańska, Poznań, 1993, Przewodnik do ćwiczeń projektowych
  3. Hołowaty J., Wichtowski B., Właściwości stali konstrukcyjnej mostów na lini nr 275 - linii badań zmęczeniowych Augusta Wohlera, Inżynieria i Budownictwo, 2020, 1-2

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Przedstawienie ogólnego zakresu ćwiczeń. Omówienie tematów i zawartości projektu. Wyjaśnienie podstawowych pojęć i terminów.2
T-P-2Kształtowanie przęsła stalowego o rozpiętości L<25 m. Przekrój poprzeczny mostu belkowego, określenie szerokości użytkowej. Rozstaw dźwigarów głównych, rozmieszczenie stężeń poprzecznych.2
T-P-3Podstawowe normy projektowe. Obciążenie ruchem dla obiektów mostowych. Założenia do obliczeń.2
T-P-4Obliczenia wstępne. Wstępny dobór liczby dźwigarów głównych i przekroju poprzecznego. Dobór pomostu i elementów wyposażenia.2
T-P-5Wprowadzenie do zasad obliczeń statyczno-wytrzymałościowych. Sprawdzenie rysunków wstępnych.2
T-P-6Obliczenia statyczno-wytrzymałościowe dźwigarów głównych. Zestawienie oddziaływań stałych i zmiennych.2
T-P-7Poprzeczny rozdział obciążeń dla belek przęsła. Kombinacje oddziaływań.2
T-P-8Linie wpływowe momentów zginających i sił tnących. Obwiednia momentów zginających i sił tnących. Projektowanie przekrojów dźwigarów głównych (ULS).2
T-P-9Stany graniczne użytkowalności dźwigarów głównych (SLS). Sprawdzenie zaawansowania projektu.2
T-P-10Zasady projektowania i sporządzania rysunków konstrukcyjnych.2
T-P-11Omówienie części rysunkowej projektu. Sprawdzenie zaawansowania projektu.2
T-P-12Omówienie szczegółów konstrukcyjnych, zasad ułożyskowania i montażu urządzeń dylatacyjnych.2
T-P-13Zaliczenie projektu sprawdzające wiedzę i umiejętności.2
T-P-14Zajęcia konsultacyjne. Końcowa weryfikacja rysunków i projektu.2
T-P-15Zakończenie projektu. Podsumowanie zajęć, omówienie błędów, ocena końcowa.2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zakres przedmiotu, podstawowa literatura i normy. Rozwój i historia budowy mostów stalowych.2
T-W-2Typy mostów stalowych, elementy składowe przęsła stalowego.2
T-W-3Kształtowanie przekroju poprzecznego mostu stalowego: dźwigary główne, stężenia, pomost.2
T-W-4Stale konstrukcyjne w budowie mostów stalowych.2
T-W-5Zasady obliczeń mostów stalowych, sytuacje obliczeniowe, zasady obliczeń statycznych.2
T-W-6Wymiarowanie elementów stalowych, częściowe współczynniki bezpieczeństwa dla stali, klasyfikacja przekrojów.2
T-W-7Nośność przekrojów rozciąganych, zginanych, ściskanych i ścinanych.2
T-W-8Stateczność środników i pasów blachownic. Sprawdzian nr 1.2
T-W-9Mostowe konstrukcje zespolone.2
T-W-10Wykonanie konstrukcji stalowych - klasy wykonania EXC. Kontrola wykonania konstrukcji stalowych i połączeń.2
T-W-11Pomosty mostów stalowych. Pomosty ortotropowe.2
T-W-12Kszałtowanie przęseł blachownicowych i kratownicowych.2
T-W-13Przyklady wzmacniania i przebudowy mostów stalowych.2
T-W-14Przykłady budowy mostów stalowych. Sprawdzian nr 2.2
T-W-15Współczesne mosty zespolone w województwie zachodniopomorskim. Podsumowanie zajęć.2
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w ćwiczeniach projektowych30
A-P-2Samodzielna praca nad projektem10
A-P-3Konsultacje3
A-P-4Zaliczenie2
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.30
A-W-2Praca własna i bieżące utrwalanie poznanego materiału40
A-W-3Konsultacje3
A-W-4Zaliczenie2
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_DUL/D/11_W01Zna typy mostów stalowych i zespolonych, metody ich budowy oraz stosowane materiały konstrukcyjne. Jest gotowy do realizacji prac zwiazanych z mostami stalowymi i zespolonymi.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W05Zna i rozumie zaawansowaną wiedzę ogólną z zakresu wybranych zagadnień związanych z budownictwem
B_2A_W10Zna i rozumie zaawansowaną wiedzę ogólną dotyczącą standardów i norm technicznych właściwych dla studiowanej specjalności
Cel przedmiotuC-1Poznanie problematyki budowy mostów stalowych.
C-2Znajomość wymagań technicznych dla stalowych konstrukcji mostowych.
Treści programoweT-W-8Stateczność środników i pasów blachownic. Sprawdzian nr 1.
T-W-2Typy mostów stalowych, elementy składowe przęsła stalowego.
T-W-3Kształtowanie przekroju poprzecznego mostu stalowego: dźwigary główne, stężenia, pomost.
T-W-4Stale konstrukcyjne w budowie mostów stalowych.
T-W-5Zasady obliczeń mostów stalowych, sytuacje obliczeniowe, zasady obliczeń statycznych.
T-W-6Wymiarowanie elementów stalowych, częściowe współczynniki bezpieczeństwa dla stali, klasyfikacja przekrojów.
T-W-7Nośność przekrojów rozciąganych, zginanych, ściskanych i ścinanych.
T-W-9Mostowe konstrukcje zespolone.
T-W-10Wykonanie konstrukcji stalowych - klasy wykonania EXC. Kontrola wykonania konstrukcji stalowych i połączeń.
T-W-14Przykłady budowy mostów stalowych. Sprawdzian nr 2.
T-W-12Kszałtowanie przęseł blachownicowych i kratownicowych.
T-W-13Przyklady wzmacniania i przebudowy mostów stalowych.
T-W-15Współczesne mosty zespolone w województwie zachodniopomorskim. Podsumowanie zajęć.
T-W-11Pomosty mostów stalowych. Pomosty ortotropowe.
T-P-4Obliczenia wstępne. Wstępny dobór liczby dźwigarów głównych i przekroju poprzecznego. Dobór pomostu i elementów wyposażenia.
T-P-7Poprzeczny rozdział obciążeń dla belek przęsła. Kombinacje oddziaływań.
T-P-8Linie wpływowe momentów zginających i sił tnących. Obwiednia momentów zginających i sił tnących. Projektowanie przekrojów dźwigarów głównych (ULS).
T-P-9Stany graniczne użytkowalności dźwigarów głównych (SLS). Sprawdzenie zaawansowania projektu.
T-P-12Omówienie szczegółów konstrukcyjnych, zasad ułożyskowania i montażu urządzeń dylatacyjnych.
T-P-2Kształtowanie przęsła stalowego o rozpiętości L<25 m. Przekrój poprzeczny mostu belkowego, określenie szerokości użytkowej. Rozstaw dźwigarów głównych, rozmieszczenie stężeń poprzecznych.
T-P-5Wprowadzenie do zasad obliczeń statyczno-wytrzymałościowych. Sprawdzenie rysunków wstępnych.
T-P-6Obliczenia statyczno-wytrzymałościowe dźwigarów głównych. Zestawienie oddziaływań stałych i zmiennych.
T-P-3Podstawowe normy projektowe. Obciążenie ruchem dla obiektów mostowych. Założenia do obliczeń.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów
S-2Ocena formująca: sprawdzian z wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,050÷60%
3,560÷70%
4,070÷80%
4,580÷90%
5,0≥90%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_DUL/D/11_U01Potrafi przeprowadzić obliczenia prostego mostu zespolonego lub stalowego i wykonać rysunki konstrukcyjne jego elementów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U14Potrafi dokonać klasyfikacji prostych i złożonych obiektów budowlanych
B_2A_U15Potrafi ocenić i dokonać zestawienia dowolnych obciążeń działających na obiekty budowlane
B_2A_U21Potrafi zwymiarować detale konstrukcyjne w różnych obiektach budowlanych typowych dla działalności zawodowej związanej ze studiowanym kierunkiem budownictwo
Cel przedmiotuC-2Znajomość wymagań technicznych dla stalowych konstrukcji mostowych.
C-3Umiejętność wykonania projektu prostego mostu zespolonego lub stalowego.
Treści programoweT-W-8Stateczność środników i pasów blachownic. Sprawdzian nr 1.
T-W-3Kształtowanie przekroju poprzecznego mostu stalowego: dźwigary główne, stężenia, pomost.
T-W-4Stale konstrukcyjne w budowie mostów stalowych.
T-W-5Zasady obliczeń mostów stalowych, sytuacje obliczeniowe, zasady obliczeń statycznych.
T-W-6Wymiarowanie elementów stalowych, częściowe współczynniki bezpieczeństwa dla stali, klasyfikacja przekrojów.
T-W-7Nośność przekrojów rozciąganych, zginanych, ściskanych i ścinanych.
T-W-9Mostowe konstrukcje zespolone.
T-W-10Wykonanie konstrukcji stalowych - klasy wykonania EXC. Kontrola wykonania konstrukcji stalowych i połączeń.
T-W-12Kszałtowanie przęseł blachownicowych i kratownicowych.
T-P-4Obliczenia wstępne. Wstępny dobór liczby dźwigarów głównych i przekroju poprzecznego. Dobór pomostu i elementów wyposażenia.
T-P-7Poprzeczny rozdział obciążeń dla belek przęsła. Kombinacje oddziaływań.
T-P-8Linie wpływowe momentów zginających i sił tnących. Obwiednia momentów zginających i sił tnących. Projektowanie przekrojów dźwigarów głównych (ULS).
T-P-9Stany graniczne użytkowalności dźwigarów głównych (SLS). Sprawdzenie zaawansowania projektu.
T-P-10Zasady projektowania i sporządzania rysunków konstrukcyjnych.
T-P-12Omówienie szczegółów konstrukcyjnych, zasad ułożyskowania i montażu urządzeń dylatacyjnych.
T-P-2Kształtowanie przęsła stalowego o rozpiętości L<25 m. Przekrój poprzeczny mostu belkowego, określenie szerokości użytkowej. Rozstaw dźwigarów głównych, rozmieszczenie stężeń poprzecznych.
T-P-6Obliczenia statyczno-wytrzymałościowe dźwigarów głównych. Zestawienie oddziaływań stałych i zmiennych.
T-P-3Podstawowe normy projektowe. Obciążenie ruchem dla obiektów mostowych. Założenia do obliczeń.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Metoda projektu
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: wykonanie ćwiczenia projektowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,050÷60%
3,560÷70%
4,070÷80%
4,580÷90%
5,0≥90%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_DUL/D/11_K01Jest odpowiedzialny za wyniki swoich prac. Jest przygotowany do samodzielnego igrupowego rozwiązywania zadań oraz problemów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_K01Jest gotów do samodzielnego integrowania nabytej wiedzy oraz podejmowania w zorganizowany sposób nowych i kompleksowych działań służących realizacji podjętego zadania inżynierskiego, także w warunkach ograniczonego dostępu do potrzebnych informacji
B_2A_K05Jest gotów do podejmowania decyzji w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Poznanie problematyki budowy mostów stalowych.
C-2Znajomość wymagań technicznych dla stalowych konstrukcji mostowych.
C-3Umiejętność wykonania projektu prostego mostu zespolonego lub stalowego.
Treści programoweT-P-15Zakończenie projektu. Podsumowanie zajęć, omówienie błędów, ocena końcowa.
T-P-14Zajęcia konsultacyjne. Końcowa weryfikacja rysunków i projektu.
T-P-13Zaliczenie projektu sprawdzające wiedzę i umiejętności.
Metody nauczaniaM-3Metoda projektu
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: wykonanie ćwiczenia projektowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,050÷60%
3,560÷70%
4,070÷80%
4,580÷90%
5,0≥90%