Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (S2)
specjalność: Konstrukcje Budowlane i Inżynierskie

Sylabus przedmiotu Teoria konstrukcji 1:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Teoria konstrukcji 1
Specjalność Konstrukcje Budowlane i Inżynierskie
Jednostka prowadząca Katedra Teorii Konstrukcji
Nauczyciel odpowiedzialny Hanna Weber <Hanna.Weber@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Piotr Szewczyk <Piotr.Szewczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 15 0,70,25zaliczenie
projektyP1 15 1,00,33zaliczenie
wykładyW1 15 1,30,42egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Matematyka, fizyka, mechanika budowli, metody numeryczne

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Wiedza związana z zagadnieniem stanów granicznych prętów ciągłych
C-2Wiedza związana ze statyką prętów ciągłych
C-3Umiejętność tworzenia linii wpływu w belkach ciągłych
C-4Umiejętność rozwiązywania belek na podłożu sprężystym
C-5Umiejętność rozwiązywania statyki lin i łańcuchów
C-6Umiejętność rozwiązywania zagadnień stanów granicznych układów prętowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Płaski stan naprężeń4
T-L-2Skręcanie przekroju cienkościennego3
T-L-3Rejestracja i wizualizacja drgań2
T-L-4Wyboczenie sprężyste pręta2
T-L-5Linie wpływu belki ciągłej2
T-L-6Kolokwium zaliczające2
15
projekty
T-P-1Linie wpływu w belkach ciągłych5
T-P-2Belka na sprężystym podłożu5
T-P-3Stany graniczne w belkach i ramach5
15
wykłady
T-W-1Linie wpływu w belkach ciągłych statycznie niewyznaczalnych3
T-W-2Belki na sprężystym podłożu4
T-W-3Stany graniczne belek i ram, metoda statyczna i kinematyczna6
T-W-4Liny i łańcuchy2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział w ćwiczeniach laboratoryjnych15
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych5
A-L-3Zaliczenie laboratoriów1
21
projekty
A-P-1Udział w ćwiczeniach projektowych15
A-P-2Przygotowanie do zajęć projektowych4
A-P-3Samodzielne wykonanie zadań projektowych6
A-P-4Uczestnictwo w konsultacjach4
A-P-5Zaliczenie projektu1
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Przygotowanie do egzaminu17
A-W-3Uczestnistwo w konsultacjach4
A-W-4Udział w egzaminie3
39

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z przykładowymi rozwiązaniami zadań
M-2Ćwiczenia projektowe
M-3Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-2Ocena formująca: Ocena oddawanych prac projektowych
S-3Ocena formująca: Ocena w trakcie wykonywania ćwiczeń laboratoryjnych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_KBI/D/02_W01
Wie jak tworzyć modele numeryczne dla układów prętowych statycznie niewyznaczalnych w zakresie obcążeń stałych i ruchomych.
B_2A_W05C-1, C-2T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-P-1, T-L-4, T-P-2, T-L-3, T-L-5, T-L-2, T-P-3, T-L-1, T-L-6M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_KBI/D/02_U01
Potrafi tworzyć modele numeryczne i pomiarowe stosownie do rozwiązywanego problemu
B_2A_U19C-5, C-3, C-4, C-6T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-P-2, T-P-1, T-P-3, T-L-1, T-L-5, T-L-3, T-L-4, T-L-6, T-L-2M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_KBI/D/02_K01
Jest gotów do samodzielnego wyboru metody służącej do rozwiązania postawionego problemu, do tworzenia modeli numerycznych wybranych zagadnień i ich rozwiązywania
B_2A_K01C-5, C-3, C-4, C-6, C-1, C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-P-2, T-P-3, T-P-1, T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-4M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_KBI/D/02_W01
Wie jak tworzyć modele numeryczne dla układów prętowych statycznie niewyznaczalnych w zakresie obcążeń stałych i ruchomych.
2,0
3,0Zna reguły tworzenia prostych rozwiązań w zakresie tematyki wykładów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_KBI/D/02_U01
Potrafi tworzyć modele numeryczne i pomiarowe stosownie do rozwiązywanego problemu
2,0
3,0Potrafi tworzyć arkusze kalkulacyjne dla tematów z zakresu prezentowanego na wykładach
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_KBI/D/02_K01
Jest gotów do samodzielnego wyboru metody służącej do rozwiązania postawionego problemu, do tworzenia modeli numerycznych wybranych zagadnień i ich rozwiązywania
2,0
3,0Student potrafi odpowiednio zastosować zdobytą wiedzę i umiejętności do rozwiązania zadanych problemów, samodzielnie realizuje zadanie projektowe i pisze egzamin.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Z. Jastrzębski, P. Mutermilch, W. Orłowski, Wytrzymałość Materiałów, Arkady, Warszawa, 1985
  2. Paluch M., Mechanika Budowli: teoria i przykłady, PWN, Warszawa, 2013
  3. Sadecka L., Metoda różnic skończonych i metoda elementów skończonych w zagadnieniach mechaniki konstrukcji i podłoża, O.W.P.O, Opole, 2010
  4. Bijak-Żochowski M. red., Mechanika materiałów i konstrukcji. T. I i II, O.W.P.W., Wrocław, 2006
  5. Wojewódzki W., Nośność graniczna konstrukcji prętowych, O.W.P.W., Warszawa, 2012, wyd. 2

Literatura dodatkowa

  1. Weber H., Iwankiewicz R., Kaczmarczyk S., Equivalent linearization technique in non-linear stochastic dynamics of a cable-mass system with time-varying length, ARCHIVES OF MECHANICS, 2019, Vol. 71, pp. 393-416

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Płaski stan naprężeń4
T-L-2Skręcanie przekroju cienkościennego3
T-L-3Rejestracja i wizualizacja drgań2
T-L-4Wyboczenie sprężyste pręta2
T-L-5Linie wpływu belki ciągłej2
T-L-6Kolokwium zaliczające2
15

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Linie wpływu w belkach ciągłych5
T-P-2Belka na sprężystym podłożu5
T-P-3Stany graniczne w belkach i ramach5
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Linie wpływu w belkach ciągłych statycznie niewyznaczalnych3
T-W-2Belki na sprężystym podłożu4
T-W-3Stany graniczne belek i ram, metoda statyczna i kinematyczna6
T-W-4Liny i łańcuchy2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w ćwiczeniach laboratoryjnych15
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych5
A-L-3Zaliczenie laboratoriów1
21
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Udział w ćwiczeniach projektowych15
A-P-2Przygotowanie do zajęć projektowych4
A-P-3Samodzielne wykonanie zadań projektowych6
A-P-4Uczestnictwo w konsultacjach4
A-P-5Zaliczenie projektu1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Przygotowanie do egzaminu17
A-W-3Uczestnistwo w konsultacjach4
A-W-4Udział w egzaminie3
39
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_KBI/D/02_W01Wie jak tworzyć modele numeryczne dla układów prętowych statycznie niewyznaczalnych w zakresie obcążeń stałych i ruchomych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W05Zna i rozumie zaawansowaną wiedzę ogólną z zakresu wybranych zagadnień związanych z budownictwem
Cel przedmiotuC-1Wiedza związana z zagadnieniem stanów granicznych prętów ciągłych
C-2Wiedza związana ze statyką prętów ciągłych
Treści programoweT-W-2Belki na sprężystym podłożu
T-W-3Stany graniczne belek i ram, metoda statyczna i kinematyczna
T-W-1Linie wpływu w belkach ciągłych statycznie niewyznaczalnych
T-W-4Liny i łańcuchy
T-P-1Linie wpływu w belkach ciągłych
T-L-4Wyboczenie sprężyste pręta
T-P-2Belka na sprężystym podłożu
T-L-3Rejestracja i wizualizacja drgań
T-L-5Linie wpływu belki ciągłej
T-L-2Skręcanie przekroju cienkościennego
T-P-3Stany graniczne w belkach i ramach
T-L-1Płaski stan naprężeń
T-L-6Kolokwium zaliczające
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z przykładowymi rozwiązaniami zadań
M-2Ćwiczenia projektowe
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-2Ocena formująca: Ocena oddawanych prac projektowych
S-3Ocena formująca: Ocena w trakcie wykonywania ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna reguły tworzenia prostych rozwiązań w zakresie tematyki wykładów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_KBI/D/02_U01Potrafi tworzyć modele numeryczne i pomiarowe stosownie do rozwiązywanego problemu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U19Potrafi do rozwiązania zadania inżynierskiego wybrać metody, techniki i narzędzia (analityczne bądź numeryczne) przystosować istniejące narzędzia, a także opracować nowe
Cel przedmiotuC-5Umiejętność rozwiązywania statyki lin i łańcuchów
C-3Umiejętność tworzenia linii wpływu w belkach ciągłych
C-4Umiejętność rozwiązywania belek na podłożu sprężystym
C-6Umiejętność rozwiązywania zagadnień stanów granicznych układów prętowych
Treści programoweT-W-2Belki na sprężystym podłożu
T-W-3Stany graniczne belek i ram, metoda statyczna i kinematyczna
T-W-1Linie wpływu w belkach ciągłych statycznie niewyznaczalnych
T-W-4Liny i łańcuchy
T-P-2Belka na sprężystym podłożu
T-P-1Linie wpływu w belkach ciągłych
T-P-3Stany graniczne w belkach i ramach
T-L-1Płaski stan naprężeń
T-L-5Linie wpływu belki ciągłej
T-L-3Rejestracja i wizualizacja drgań
T-L-4Wyboczenie sprężyste pręta
T-L-6Kolokwium zaliczające
T-L-2Skręcanie przekroju cienkościennego
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z przykładowymi rozwiązaniami zadań
M-2Ćwiczenia projektowe
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-2Ocena formująca: Ocena oddawanych prac projektowych
S-3Ocena formująca: Ocena w trakcie wykonywania ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi tworzyć arkusze kalkulacyjne dla tematów z zakresu prezentowanego na wykładach
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_KBI/D/02_K01Jest gotów do samodzielnego wyboru metody służącej do rozwiązania postawionego problemu, do tworzenia modeli numerycznych wybranych zagadnień i ich rozwiązywania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_K01Jest gotów do samodzielnego integrowania nabytej wiedzy oraz podejmowania w zorganizowany sposób nowych i kompleksowych działań służących realizacji podjętego zadania inżynierskiego, także w warunkach ograniczonego dostępu do potrzebnych informacji
Cel przedmiotuC-5Umiejętność rozwiązywania statyki lin i łańcuchów
C-3Umiejętność tworzenia linii wpływu w belkach ciągłych
C-4Umiejętność rozwiązywania belek na podłożu sprężystym
C-6Umiejętność rozwiązywania zagadnień stanów granicznych układów prętowych
C-1Wiedza związana z zagadnieniem stanów granicznych prętów ciągłych
C-2Wiedza związana ze statyką prętów ciągłych
Treści programoweT-L-1Płaski stan naprężeń
T-L-2Skręcanie przekroju cienkościennego
T-L-3Rejestracja i wizualizacja drgań
T-L-4Wyboczenie sprężyste pręta
T-L-5Linie wpływu belki ciągłej
T-L-6Kolokwium zaliczające
T-P-2Belka na sprężystym podłożu
T-P-3Stany graniczne w belkach i ramach
T-P-1Linie wpływu w belkach ciągłych
T-W-2Belki na sprężystym podłożu
T-W-3Stany graniczne belek i ram, metoda statyczna i kinematyczna
T-W-1Linie wpływu w belkach ciągłych statycznie niewyznaczalnych
T-W-4Liny i łańcuchy
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z przykładowymi rozwiązaniami zadań
M-2Ćwiczenia projektowe
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-2Ocena formująca: Ocena oddawanych prac projektowych
S-3Ocena formująca: Ocena w trakcie wykonywania ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi odpowiednio zastosować zdobytą wiedzę i umiejętności do rozwiązania zadanych problemów, samodzielnie realizuje zadanie projektowe i pisze egzamin.
3,5
4,0
4,5
5,0