Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (S2)
specjalność: Konstrukcje Budowlane i Inżynierskie
Sylabus przedmiotu PHS - Historia sztuki:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | PHS - Historia sztuki | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Architektury i Planowania Przestrzennego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Joanna Arlet <arlet@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 3 | Grupa obieralna | 3 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wymagane są podstawowe wiadomości z historii, historii sztuki i architektury na poziomie programu szkoły średniej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie wiodących kierunków i stylów w sztuce europejskiej i polskiej od starożytności do czasów współczesnych. Rozpoznawanie stylów na podstawie ich charakterystycznych cech. Przygotowanie planszy na wybrany temat z zakresu historii sztuki. Zalecana tematyka dotyczy sztuki, w tym najnowszych trendów, także wybitnych dzieł. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Sztuka starożytnej Grecji i Rzymu. | 2 |
T-W-2 | Sztuka romańska w Europie i Polsce. Główne cechy i obiekty. | 2 |
T-W-3 | Sztuka gotycka w Europie. Cechy stylu, przykłady. | 2 |
T-W-4 | Sztuka gotycka w Polsce. | 2 |
T-W-5 | Renesans w Europie Tło epoki, cechy stylu, najwybitniejsi twórcy. | 2 |
T-W-6 | Renesans w Polsce. Wybitni twórcy i ich dzieła. | 2 |
T-W-7 | Barok w Europie, przyczyny powstania, cechy, twórcy. | 2 |
T-W-8 | Barok w Polsce, tło epoki, twórcy i ich dzieła. | 2 |
T-W-9 | Klasycyzm i Romantyzm w Europie, główne nurty. | 2 |
T-W-10 | Klasycyzm i Romantyzm w Polsce. | 2 |
T-W-11 | Secesja i Impresjonizm w Europie i Polsce. | 2 |
T-W-12 | Modernizm, Ekspresjonizm, Kubizm. | 2 |
T-W-13 | Sztuka współczesna, kierunki i tendencje. | 2 |
T-W-14 | Współczesna sztuka polska. | 2 |
T-W-15 | Zaliczenie wykładów | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Obowiązkowe uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Przeanalizowanie materiału podanego na wykładzie i przyswojenie go | 16 |
A-W-3 | Przygotowanie syntetycznej planszy w formacie A 3 na wybrany, z zakresu wykładów, temat | 10 |
A-W-4 | Konsultacje | 2 |
A-W-5 | Zaliczenie | 2 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | 1. Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną / komputer z rzutnikiem multimedialnym |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Studenci zobowiązani są do wykonania arkusza na wybrany temat, pozyskując informacje z literatury i baz danych, następnie je syntetycznie ujmując. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Studenci są zobowiązani do zaliczenia kolokwium podsumowującego. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_A/03-1_W01 Student uzyskuje wiedzę na temat historii sztuki. Rozpoznaje style i potrafi scharakteryzować ich cechy. Zna najnowsze trendy i kierunki. Rozpoznaje dzieła wybitnych twórców. | B_2A_W13 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-9, T-W-8, T-W-11, T-W-14, T-W-5, T-W-6, T-W-10, T-W-13 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_A/03-1_U01 Student potrafi pozyskać i dokonać selekcji danych. Prawidłowo intepretuje dane, potrafi je zintegrować i przedstawić. | B_2A_U01 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-9, T-W-8, T-W-11, T-W-12, T-W-14, T-W-5, T-W-6, T-W-10, T-W-13 | M-1 | S-1, S-2 |
B_2A_A/03-1_U02 Potrafi integrować wiedzę z zakresu historii sztuki. | B_2A_U11 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-9, T-W-8, T-W-11, T-W-12, T-W-14, T-W-6, T-W-10, T-W-13 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_A/03-1_K01 Rzetelnie opracowuje i przedstawia wyniki swojej pracy. | B_2A_K02 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-7, T-W-9, T-W-8, T-W-11, T-W-12, T-W-14, T-W-5, T-W-6, T-W-10, T-W-13 | M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_A/03-1_W01 Student uzyskuje wiedzę na temat historii sztuki. Rozpoznaje style i potrafi scharakteryzować ich cechy. Zna najnowsze trendy i kierunki. Rozpoznaje dzieła wybitnych twórców. | 2,0 | Nie potrafi rozpoznać stylu dzieła. |
3,0 | Potrafi rozpoznać styl dzieła. Umie określić podstawowe cechy charakterystyczne przy pomocy prowadzącego. | |
3,5 | Potrafi rozpoznać styl dzieła. Umie określić podstawowe cechy charakterystyczne przy pomocy prowadzącego. | |
4,0 | Potrafi rozpoznać styl dzieła. Umie określić podstawowe cechy charakterystyczne. | |
4,5 | Potrafi rozpoznać styl dzieła. Umie opisać szczegółowo cechy charakterystyczne danego stylu. | |
5,0 | Bezbłędnie rozpoznaje style dzieła. Zna cechy charakterystyczne dla danego stylu. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_A/03-1_U01 Student potrafi pozyskać i dokonać selekcji danych. Prawidłowo intepretuje dane, potrafi je zintegrować i przedstawić. | 2,0 | Nie umie dokonać właściwej selekcji danych. Nie umie ich zintegrować i przedstawić. |
3,0 | Umie dokonać właściwej selekcji danych, integruje je i przedstawia przy pomocy prowadzącego. | |
3,5 | Umie dokonać właściwej selekcji danych, umie je zintegrować i przedstawić | |
4,0 | Umie dokonać właściwej selekcji danych, umie je zintegrować i przedstawić w jasny i czytelny sposób. | |
4,5 | Umie dokonać właściwej selekcji danych, umie je starannie zintegrować i precyzyjnie przedstawić. | |
5,0 | Umie dokonać właściwej selekcji danych, umie je zintegrować i przedstawić na bardzo wysokim poziomie. | |
B_2A_A/03-1_U02 Potrafi integrować wiedzę z zakresu historii sztuki. | 2,0 | Nie umie dokonać właściwej selekcji danych. Nie umie ich zintegrować i przedstawić. |
3,0 | Umie dokonać właściwej selekcji danych, integruje je i przedstawia przy pomocy prowadzącego. | |
3,5 | Umie dokonać właściwej selekcji danych, umie je zintegrować i przedstawić | |
4,0 | Umie dokonać właściwej selekcji danych, umie je zintegrować i przedstawić w jasny i czytelny sposób. | |
4,5 | Umie dokonać właściwej selekcji danych, umie je starannie zintegrować i precyzyjnie przedstawić. | |
5,0 | Umie dokonać właściwej selekcji danych, umie je zintegrować i przedstawić na bardzo wysokim poziomie. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_A/03-1_K01 Rzetelnie opracowuje i przedstawia wyniki swojej pracy. | 2,0 | Student nieaktywny , nieobowiązkowy. |
3,0 | Student sumienny, współpracujący z zespołem. | |
3,5 | Student sumienny, dobrze współpracujący z zespołem. | |
4,0 | Student obowiązkowy , sumienny, dobrze współpracujący z zespołem. | |
4,5 | Student ambitny, obowiązkowy , sumienny, dobrze współpracujący z zespołem. | |
5,0 | Student ambitny, obowiązkowy , sumienny, bardzo dobrze współpracujący z zespołem. |
Literatura podstawowa
- Białostocki J., Sztuka cenniejsza niż złoto.Opowieści o sztuce europejskiej naszej ery., Warszawa, 1991
- Porębski M., Dzieje sztuki w zarysie. t.1-3, Warszawa, 1988
Literatura dodatkowa
- Watkin D., Historia architektury zachodniej, ARKADY, Warszawa, 2001, ISBN - 83-213-4178-0
- Arlet J., Architektura renesansowa jako przejaw prestiżu fundatora i pozycji twórcy, Wydawnictwo Uczelniane Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie, Szczecin, 2017, ISBN 978-83-7663-242-1
- Arlet J., Architektura włoskiego baroku w służbie władzy i kontrreformacji, Wyd. Hogben, Szczecin, 2018, TEKA ZACHODNIOPOMORSKA nr 4/2018, ISBN 978-83-63868-94-9