Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (S2)
specjalność: Konstrukcje Budowlane i Inżynierskie

Sylabus przedmiotu Mechanika gruntów II:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mechanika gruntów II
Specjalność Budownictwo Hydrotechniczne
Jednostka prowadząca Katedra Geotechniki
Nauczyciel odpowiedzialny Zygmunt Meyer <Zygmunt.Meyer@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Roman Bednarek <Roman.Bednarek@zut.edu.pl>, Tomasz Kozłowski <Tomasz.Kozlowski@zut.edu.pl>, Andrzej Pozlewicz <Andrzej.Pozlewicz@zut.edu.pl>, Krzysztof Żarkiewicz <Krzysztof.Zarkiewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 30 1,50,56egzamin
projektyP1 15 1,50,44zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukończony kurs z mechaniki gruntów I
W-2Ukończony kurs z fundamentowania I
W-3Ukończony kurs z mechaniki ogólnej
W-4Ukończony kurs z wytrzymałości materiałów
W-5Ukończony kurs z mechaniki budowli
W-6Ukończony kurs z geologii inżynierskiej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Umiejętność rozwiązywania trudnych przypadków obciążenia - osiadania gruntu w złożonych warunkach geotechnicznych
C-2Znajomość sposobów wykonywania obliczeń w zakresie trudnych warunków geotechnicznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Obliczenie rozkładu naprężeń i osiadania gruntu w złożonych warunkach geotechnicznych i wodnych8
T-P-2Parcie czynne i bierne, ze szczególnym uzwględnieniem problematyki ścianek szczelnych i szczelinowych- nabrzeża i pirsy7
15
wykłady
T-W-1Podstawy mechaniki ośrodka ciągłego - stan naprężeń i odkształceń gruntowych6
T-W-2Osiadanie i konsolidacja gruntów5
T-W-3Mechaniczne działanie wody gruntowej na szkielet gruntu4
T-W-4Problemy zagęszczenia gruntu4
T-W-5Wpływ mrozu na grunt i grunty wysadzinowe3
T-W-6Polowe i laboratoryjne badanie gruntu8
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych15
A-P-2Samodzielna realizacja zadania projektowego16
A-P-3Bieżące utrwalanie poznanego materiału i studiowanie zalecanej literatury7
A-P-4Zaliczenie projektu2
A-P-5Konsultacje6
46
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Przygotowanie do egzaminu12
A-W-3Udział w egzaminie2
A-W-4Udział w konsultacjach2
46

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_H/D/02_W01
Student zna i rozumie temat gruntoznawstwa, podstaw teoretycznych mechaniki gruntu oraz rozkładu naprężeń w podłożu gruntowym
B_2A_W01, B_2A_W10, B_2A_W13C-2, C-1T-P-1, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-6M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_H/D/02_U01
Potrafi wykonać analizę stanu naprężeń i odkształceń podłoża gruntowego w złożonych warunkach geotechnicznych
B_2A_U05, B_2A_U07, B_2A_U09C-2, C-1T-P-1, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-6M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_H/D/02_K01
Jest gotów do rzetelnego przedstawiania swoich prac i postępowania zgodnie z zasadami etyki
B_2A_K02, B_2A_K07C-2, C-1T-P-1, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-6M-1, M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_H/D/02_W01
Student zna i rozumie temat gruntoznawstwa, podstaw teoretycznych mechaniki gruntu oraz rozkładu naprężeń w podłożu gruntowym
2,0
3,0Ma słabą wiedzę na temat podstaw teoretycznych z mechaniki gruntu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_H/D/02_U01
Potrafi wykonać analizę stanu naprężeń i odkształceń podłoża gruntowego w złożonych warunkach geotechnicznych
2,0
3,0Potrafi wykonać analizę stanu naprężeń w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_H/D/02_K01
Jest gotów do rzetelnego przedstawiania swoich prac i postępowania zgodnie z zasadami etyki
2,0
3,0Ma świadomość rzetelnego przedstawienia swoich prac w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Dembicki E., Stany graniczne gruntów. Teoria i zastosowania, GTN, Gdańsk, 1970
  2. Lambe W., Whitman R.U., Mechanika gruntu t.I i II, Arkady, Warszawa, 1977
  3. Pisarczyk S., Mechanika gruntów, Politechnika Warszawska, Warszawa, 1992
  4. Wiłun Z., Zarys geotechniki, WKiŁ, Warszawa, 2008
  5. Polski Komitet Normalizacyjny, Normy z zakresu mechaniki gruntów, fundamentowania i geotechniki, PKN, Warszawa, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Cernica J.N., Geotechnical Engineering Soil Mechanics, J.Wiley and Sons, 1995
  2. Tomasz Kozłowski, Zmiany zagęszczenia i osiadania gruntu niespoistego wywołane obciążeniem statycznym od fundamentu bezpośredniego, Inżynieria Morska i Geotechnika, Gdańsk, 2014, 3/2014

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Obliczenie rozkładu naprężeń i osiadania gruntu w złożonych warunkach geotechnicznych i wodnych8
T-P-2Parcie czynne i bierne, ze szczególnym uzwględnieniem problematyki ścianek szczelnych i szczelinowych- nabrzeża i pirsy7
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawy mechaniki ośrodka ciągłego - stan naprężeń i odkształceń gruntowych6
T-W-2Osiadanie i konsolidacja gruntów5
T-W-3Mechaniczne działanie wody gruntowej na szkielet gruntu4
T-W-4Problemy zagęszczenia gruntu4
T-W-5Wpływ mrozu na grunt i grunty wysadzinowe3
T-W-6Polowe i laboratoryjne badanie gruntu8
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych15
A-P-2Samodzielna realizacja zadania projektowego16
A-P-3Bieżące utrwalanie poznanego materiału i studiowanie zalecanej literatury7
A-P-4Zaliczenie projektu2
A-P-5Konsultacje6
46
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Przygotowanie do egzaminu12
A-W-3Udział w egzaminie2
A-W-4Udział w konsultacjach2
46
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_H/D/02_W01Student zna i rozumie temat gruntoznawstwa, podstaw teoretycznych mechaniki gruntu oraz rozkładu naprężeń w podłożu gruntowym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W01Zna i rozumie zaawansowaną i pogłębioną teoretycznie wiedzę z zakresu matematyki i innych obszarów nauki, przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu budownictwa
B_2A_W10Zna i rozumie zaawansowaną wiedzę ogólną dotyczącą standardów i norm technicznych właściwych dla studiowanej specjalności
B_2A_W13Zna i rozumie zaawansowaną wiedzę ogólną o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach w budownictwie. Zna i rozumie podstawowe zasady tworzenia i rozwoju indywidualnej przedsiębiorczości w zakresie budownictwa
Cel przedmiotuC-2Znajomość sposobów wykonywania obliczeń w zakresie trudnych warunków geotechnicznych
C-1Umiejętność rozwiązywania trudnych przypadków obciążenia - osiadania gruntu w złożonych warunkach geotechnicznych
Treści programoweT-P-1Obliczenie rozkładu naprężeń i osiadania gruntu w złożonych warunkach geotechnicznych i wodnych
T-W-4Problemy zagęszczenia gruntu
T-W-5Wpływ mrozu na grunt i grunty wysadzinowe
T-W-1Podstawy mechaniki ośrodka ciągłego - stan naprężeń i odkształceń gruntowych
T-W-2Osiadanie i konsolidacja gruntów
T-W-3Mechaniczne działanie wody gruntowej na szkielet gruntu
T-W-6Polowe i laboratoryjne badanie gruntu
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma słabą wiedzę na temat podstaw teoretycznych z mechaniki gruntu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_H/D/02_U01Potrafi wykonać analizę stanu naprężeń i odkształceń podłoża gruntowego w złożonych warunkach geotechnicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U05Potrafi określić kierunki dalszego uczenia się i zrealizować proces samokształcenia
B_2A_U07Potrafi korzystać z zaawansowanych narzędzi specjalistycznych w celu wyszukiwania użytecznych informacji, komunikacji oraz pozyskiwania oprogramowania wspomagającego pracę projektanta i organizatora procesów budowlanych
B_2A_U09Potrafi, stosownie do problemu badawczego, formułować założenia dotyczące eksperymentów, w tym pomiarów i symulacji numerycznych, planować i przeprowadzać badania, interpretować uzyskane wyniki, dokonywać krytycznej analizy oraz wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-2Znajomość sposobów wykonywania obliczeń w zakresie trudnych warunków geotechnicznych
C-1Umiejętność rozwiązywania trudnych przypadków obciążenia - osiadania gruntu w złożonych warunkach geotechnicznych
Treści programoweT-P-1Obliczenie rozkładu naprężeń i osiadania gruntu w złożonych warunkach geotechnicznych i wodnych
T-W-4Problemy zagęszczenia gruntu
T-W-5Wpływ mrozu na grunt i grunty wysadzinowe
T-W-1Podstawy mechaniki ośrodka ciągłego - stan naprężeń i odkształceń gruntowych
T-W-2Osiadanie i konsolidacja gruntów
T-W-3Mechaniczne działanie wody gruntowej na szkielet gruntu
T-W-6Polowe i laboratoryjne badanie gruntu
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi wykonać analizę stanu naprężeń w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_H/D/02_K01Jest gotów do rzetelnego przedstawiania swoich prac i postępowania zgodnie z zasadami etyki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_K02Jest gotów do inspirowania i organizowania procesu doskonalenia własnego warsztatu zawodowego, a także innych osób
B_2A_K07Jest gotów do identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu, ma świadomość postępowania zgodnie z zasadami etyki
Cel przedmiotuC-2Znajomość sposobów wykonywania obliczeń w zakresie trudnych warunków geotechnicznych
C-1Umiejętność rozwiązywania trudnych przypadków obciążenia - osiadania gruntu w złożonych warunkach geotechnicznych
Treści programoweT-P-1Obliczenie rozkładu naprężeń i osiadania gruntu w złożonych warunkach geotechnicznych i wodnych
T-W-4Problemy zagęszczenia gruntu
T-W-5Wpływ mrozu na grunt i grunty wysadzinowe
T-W-1Podstawy mechaniki ośrodka ciągłego - stan naprężeń i odkształceń gruntowych
T-W-2Osiadanie i konsolidacja gruntów
T-W-3Mechaniczne działanie wody gruntowej na szkielet gruntu
T-W-6Polowe i laboratoryjne badanie gruntu
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma świadomość rzetelnego przedstawienia swoich prac w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0