Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (S2)
specjalność: Drogi, Ulice i Lotniska
Sylabus przedmiotu Zagadnienia współczesnej fizyki budowli:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zagadnienia współczesnej fizyki budowli | ||
Specjalność | Konstrukcje Budowlane i Inżynierskie | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Fizyki Budowli i Materiałów Budowlanych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agata Stolarska <Agata.Siwinska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Karolina Kurtz <Karolina.Kurtz@zut.edu.pl>, Jarosław Strzałkowski <Jaroslaw.Strzalkowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Materiały budowlane |
W-2 | Budownictwo ogólne i konstrukcje drewniane |
W-3 | Fizyka budowli |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zdobycie wiedzy z zakresu budownictwa niskoeneregtycznego, elementów i parametrów kształtujących zużycie energii w budynkach oraz sposobu jego ograniczania w obiektach nowych i istniejących. Znajomość rozwiązań i technik stosowanych w współczesnym budownictwie kształtujących poprawne zjawiska fizykalne w obiektach. |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności doboru i praktycznego zastosowania współczesnych technik diagnostycznych w ocenie zjawisk fizykalnych w budynkach. Przygotowanie do realizacji programów badawczych, dokonywania oceny wyników badań oraz ukształtowanie umiejętności określenia zakresu wymaganych prac wynikających z analizy wyników diagnostyki. |
C-3 | Posiadanie świadomości wpływu zjawisk fizykalnych w budynku na realizację idei zrównoważonego rozwoju w budownictwie oraz wpływu działalności zawodowej na środowisko, postępowanie zgodnie z przepisami prawa i zasadami etyki. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Pomiary termicznych właściwości materiałów izotropowych w różnych stanach zawilgocenia (współczynnik przewodzenia ciepła, dyfuzyjność cieplna, pojemność cieplna, temperatura) Badania podstawowych parametrów wilgotnościowych dla wybranego materiału budowlanego | 2 |
T-L-2 | Szczelność powietrzna budynku - praktyczny pomiar szczelności metodą wentylatorową | 2 |
T-L-3 | Pomiar parametrów oświetlenia | 2 |
T-L-4 | Pomiary termicznych i pozatermicznych parametrów mikroklimatu pomieszczeń - Ocena komfortu cieplnego metodą PMV/PPD | 2 |
T-L-5 | Zastosowanie techniki termowizyjnej w budownictwie - interpretacja termogramów | 2 |
T-L-6 | Ocena mostka termicznego w programie THERM | 2 |
T-L-7 | Pomiary akustyczne | 2 |
T-L-8 | Zaliczenie zajęć laboratoryjnych | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Szczelność powietrzna budynków | 2 |
T-W-2 | Oświetlenie | 1 |
T-W-3 | Mikroklimat pomieszczeń i szacowanie współczynnika przenikania ciepła | 2 |
T-W-4 | Termowizja w budownictwie | 2 |
T-W-5 | Mostki termiczne | 2 |
T-W-6 | Stolarka okienna | 1 |
T-W-7 | Akustyka w budownictwie | 2 |
T-W-8 | Elementy kształtujące zużycie energii w budynkach, składowe zużycia energii, potencjał energetyczny budynków | 2 |
T-W-9 | Zaliczenie wykładów | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych | 14 |
A-L-2 | Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych | 5 |
A-L-3 | Końcowe opracowanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych | 3 |
A-L-4 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych | 4 |
A-L-5 | Konsultacje | 3 |
A-L-6 | Zaliczenie | 1 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 14 |
A-W-2 | Bieżące utrwalanie poznanego materiału | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 7 |
A-W-4 | Konsultacje | 3 |
A-W-5 | Zaliczenie | 1 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | metody podające: wykład informacyjny, problemowe: wykład konwersaycjny, aktywizujące: dyskusja dydaktyczna |
M-2 | metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych |
S-2 | Ocena podsumowująca: test |
S-3 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_KBI/D/04_W01 Student zna pojęcia z zakresu budownictwa niskoeneregtycznego, elementów i parametrów kształtujących zużycie energii w budynkach oraz sposobu jego ograniczania w obiektach nowych i istniejących. Zna i rozumie rozwiązania i techniki stosowane we współczesnym budownictwie. | B_2A_W05, B_2A_W10, B_2A_W13 | — | — | C-3, C-1 | T-W-8, T-W-9 | M-1 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_KBI/D/04_U01 Student posiada umiejętność doboru i praktycznego zastosowania współczesnych technik diagnostycznych w ocenie zjawisk fizykalnych w budynkach. Student potrafi zrealizować program badawczy i dokonać oceny oraz analizy wyników diagnostyki. | B_2A_U12, B_2A_U25 | — | — | C-2 | T-L-4, T-L-1, T-L-8, T-L-5 | M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_KBI/D/04_K01 Student jest odpowiedzialny za rzetelność uzyskanych wyników swoich prac badawczych. Ma świadomość wpływu działalności zawodowej na środowisko. | B_2A_K02 | — | — | C-3 | T-L-4, T-L-1, T-L-5 | M-2 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_KBI/D/04_W01 Student zna pojęcia z zakresu budownictwa niskoeneregtycznego, elementów i parametrów kształtujących zużycie energii w budynkach oraz sposobu jego ograniczania w obiektach nowych i istniejących. Zna i rozumie rozwiązania i techniki stosowane we współczesnym budownictwie. | 2,0 | Student nie ma wiedzy z zakresu budownictwa niskoeneregtycznego, elementów i parametrów kształtujących zużycie energii w budynkach oraz sposobu jego ograniczania w obiektach nowych i istniejących. Nie zna rozwiązań i technik stosowanych w współczesnym budownictwie kształtujących poprawne zjawiska fizykalne w obiektach. |
3,0 | Student ma wiedzę z zakresu budownictwa niskoeneregtycznego, elementów i parametrów kształtujących zużycie energii w budynkach oraz sposobu jego ograniczania w obiektach nowych i istniejących. Zna rozwiązania i techniki stosowane w współczesnym budownictwie kształtujące poprawne zjawiska fizykalne w obiektach. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_KBI/D/04_U01 Student posiada umiejętność doboru i praktycznego zastosowania współczesnych technik diagnostycznych w ocenie zjawisk fizykalnych w budynkach. Student potrafi zrealizować program badawczy i dokonać oceny oraz analizy wyników diagnostyki. | 2,0 | Student nie ma umiejętności doboru i praktycznego zastosowania współczesnych technik diagnostycznych w ocenie zjawisk fizykalnych w budynkach i nie jest przygotowany do realizacji programów badawczych, dokonywania oceny i nie ma umiejętności określenia wymaganych prac wynikających z analizy wyników diagnostyki. |
3,0 | Student ma umiejętność doboru i praktycznego zastosowania współczesnych technik diagnostycznych w ocenie zjawisk fizykalnych w budynkach i jest przygotowany do realizacji programów badawczych, dokonywania oceny i ma umiejętność określenia wymaganych prac wynikających z analizy wyników diagnostyki. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_KBI/D/04_K01 Student jest odpowiedzialny za rzetelność uzyskanych wyników swoich prac badawczych. Ma świadomość wpływu działalności zawodowej na środowisko. | 2,0 | Student nie jest odpowiedzialny za rzetelność uzyskanych wyników swoich prac badawczych. Nie ma świadomości wpływu działalności zawodowej na środowisko. |
3,0 | Student jest odpowiedzialny za rzetelność uzyskanych wyników swoich prac badawczych. Ma świadomość wpływu działalności zawodowej na środowisko. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Jaworski J., Termografia budynków, Dolnośląskie Wydawnictwo Edukacyjne, 2000
- Królak E., Fizyka cieplna budowli. Ćwiczenia laboratoryjne. Pomoc dydaktyczna., Politechnika Krakowska, Kraków, 1998
Literatura dodatkowa
- Everest F. A., Podręcznik akustyki, Sonia Draga, Katowice, 2004
- Aktualne normy przedmiotowe i akty prawne w zakresie dziedziny Budownictwo
- A. Stolarska, J. Strzałkowski, Modelling of Edge Insulation Depending on Boundary Conditions for the Ground Level, IOP Publishing, 2017, Zeszyt: 4, Tom: 245, DOI: 10.1088/1757-899X/245/4/042003
- A. Stolarska, P. Afeltowicz, Analiza zmian w budynku mieszkalnym z lat 30. XX wieku w celu osiągnięcia standardu pasywnego, Builder, 2020, Tom: 275, Zeszyt: 6, 10.5604/01.3001.0014.1397