Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (S2)
specjalność: Budownictwo Hydrotechniczne
Sylabus przedmiotu Diagnostyka w BE:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Diagnostyka w BE | ||
Specjalność | Budownictwo Energooszczędne | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Fizyki Budowli i Materiałów Budowlanych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agata Stolarska <Agata.Siwinska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Karolina Kurtz <Karolina.Kurtz@zut.edu.pl>, Agata Stolarska <Agata.Siwinska@zut.edu.pl>, Jarosław Strzałkowski <Jaroslaw.Strzalkowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Budynki i przegrody energooszczędne |
W-2 | Charakterystyka i audyt efektywności energetycznej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Ukształtowanie umiejętności praktycznego zastosowania technik diagnostycznych w zakresie oceny cieplno-wilgotnościowej materiałów i jakości energetycznej elementów budynku |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności oceny uzyskanych wyników pomiarów oraz ich interpretacji |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Badania cieplno-wilgotnościowych właściwości wybranych materiałów budowlanych | 10 |
T-L-2 | Praktyczne pomiary termowizyjne elementów budynku - parametry pomiarowe, interpretacja termogramów. Test sprawdzający znajomość termowizji. | 8 |
T-L-3 | Szczelność powietrzna budynku. Praktyczne pomiary szczelności metodą ciśnieniową przy użyciu wentylatora. Obliczanie współczynników n50, q50, w50. Test sprawdzający znajomość szczelności powietrznej budynków. | 6 |
T-L-4 | Badania parametrów mikroklimatu pomieszczenia Ocena wpływu poszczególnych czynników na komfort cieplny | 6 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Oceny ze sprawozdań |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_E/D/14_W01 Student posiada wiedzę dotyczącą standardów i norm technicznych w zakresie oceny cieplno-wilgotnościowej materiałów i jakości energetycznej elementów budynku | B_2A_W10 | — | — | C-1 | T-L-2, T-L-1, T-L-4, T-L-3 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_E/D/14_U01 Student zna techniki diagnostyczne, potrafi określić parametry pomiarowe, planować i przeprowadzać badania oraz interpretować uzyskane wyniki | B_2A_U09 | — | — | C-2, C-1 | T-L-2, T-L-1, T-L-4, T-L-3 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_E/D/14_K01 Student jest odpowiedzialny za rzetelność wyników przeprowadzonych pomiarów | B_2A_K02 | — | — | C-2 | T-L-2, T-L-1, T-L-4, T-L-3 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_E/D/14_W01 Student posiada wiedzę dotyczącą standardów i norm technicznych w zakresie oceny cieplno-wilgotnościowej materiałów i jakości energetycznej elementów budynku | 2,0 | Student nie wykazuje zaangażowania w poznanie wiedzy przypisanej do przedmiotu. |
3,0 | Posiada wiedzę dotyczącą standardów i norm technicznych w zakresie oceny cieplno-wilgotnościowej materiałów i jakości energetycznej elementów budynku. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_E/D/14_U01 Student zna techniki diagnostyczne, potrafi określić parametry pomiarowe, planować i przeprowadzać badania oraz interpretować uzyskane wyniki | 2,0 | Student nie zna technik diagnostycznych, nie potrafi określić parametrów pomiarowych, planować i przeprowadzać badań oraz nie potrafi interpretować uzyskanych wyników |
3,0 | Student zna techniki diagnostyczne, potrafi określić parametry pomiarowe, planować i przeprowadzać badania oraz interpretować uzyskane wyniki | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_E/D/14_K01 Student jest odpowiedzialny za rzetelność wyników przeprowadzonych pomiarów | 2,0 | Student nie wykazuje zaangażowania w poznanie kompetencji społecznyc przypisaych do przedmiotu. |
3,0 | Student jest odpowiedzialny za rzetelność wyników przeprowadzonych pomiarów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Praca zbiorowa pod kier. Prof. P. Klemma, Budownictwo ogólne T.2 Fizyka Budowli, Arkady, Warszawa, 2010
- J. Jaworski, Termografia budynków. Wykorzystanie obrazów termalnych w diagnostyce budynków, Dolnośląskie Wydawnictwo Edukacyjne, Wrocław, 2000
- PN-EN 13187:2001, Właściwości cieplne budynków. Jakościowa detekcja wad cieplnych w obudowie budynku. Metoda podczerwieni
- PN-EN 13829:2002, Właściwości cieplne budynków. Określanie przepuszczalności powietrznej budynków. Metoda pomiaru ciśnieniowego z użyciem wentylatora
Literatura dodatkowa
- Praca zbiorowa pod red. B. Gazińskiego, Zdrowy dom, Systherm, Poznań, 2014
- B. Więcek, G. De Mey, Termowizja w podczerwieni. Podstawy i zastosowania, PAK, Warszawa, 2011
- A. Stolarska, J. Strzałkowski, Modeling of Edge Insulation Depending on Boundry Conditions for the Ground Level, IOP Publishing, 2017, Zeszyt 4, Tom 245, DOI: 10.1088/1757-899X/245/4/042003
- K. Nowak, K. Nowak-Dzieszko, Trudności związane z przeprowadzaniem badań szczelności budynków, Izolacje 2/2013
- A. Stolarska, J. Strzałkowski, The Thermal Parameters of Mortars Based on Different Cement Type and W/C Ratios, Materials, 2020, Tom: 13, Zeszyt: 19, DOI: 10.3390/ma13194258