Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (S2)
specjalność: Budownictwo Hydrotechniczne

Sylabus przedmiotu Energooszczędność w systemach technicznych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Energooszczędność w systemach technicznych
Specjalność Budownictwo Energooszczędne
Jednostka prowadząca Katedra Ogrzewnictwa, Wentylacji i Ciepłownictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Zwarycz-Makles <Katarzyna.Zwarycz-Makles@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 30 1,00,56zaliczenie
projektyP3 15 1,00,44zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1ukończony kurs: Podstawy termodynamiki
W-2ukończony kurs: Rozwiązania instalacyjne i termomodernizacja
W-3ukończony kurs: Odnawialne i alternatywne źródła energii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami optymalnego zużycia energii w systemach technicznych
C-2Ukształtowanie umiejętnosci z zakresu tworzenia rozwiązań energooszczędnych w technice

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Projekt energooszczędnego źródła energii dla budynku mieszkalnego/niemieszkalnego12
T-P-2Sprawdzenie osiągnięć projektowych poszczególnych etapów projektu3
15
wykłady
T-W-1Regulacja w systemach technicznych4
T-W-2Tradycyjne energooszczędne układy zaopatrzenia budynków w ciepło4
T-W-3Praktyczne zastosowania różnych źródeł energii w systemach technicznych6
T-W-4Współpraca kilku źródeł energii (odnawialnych, nieodnawialnych) w układach technicznych6
T-W-5Odzyskiwanie energii w wybranych technologiach2
T-W-6Magazynowanie energii termicznej i innych form energii2
T-W-7Optymalne zużycie energii, kryteria ekologiczne, ekonomiczne i energetyczne oceny systemów4
T-W-8Wpływ doboru urządzeń na koszty w systemach technicznych, podsumowanie omawianego zagadnienia energooszczędności w systemach technicznych2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach i zaliczenie projektu15
A-P-2Przygotowywanie do zajęć projektowych, indywidualne wykonywanie projektu6
A-P-3Udział w konsultacjach7
A-P-4Uzupełnianie wiedzy z literatury2
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach i zaliczenie wykładów30
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Ćwiczenia projektowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena wykonania poszczególnych zadań projektowych
S-2Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na zakończenie wykładów na podstawie wykonanego projektu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_E/D/13_W01
Ma wiedzę o podstawowych energooszczędnych rozwiązaniach w systemach technicznych
B_2A_W02C-1, C-2T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-P-1M-2, M-1, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_E/D/13_U01
Ma umiejętności w zakresie projektowania energooszczędnych rozwiązań technicznych
B_2A_U22C-1, C-2T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-P-1M-2, M-1, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_E/D/13_K01
Ma świadomość ograniczonych zasobów energii
B_2A_K04C-1, C-2T-W-7, T-W-8, T-P-1M-2, M-1, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_E/D/13_W01
Ma wiedzę o podstawowych energooszczędnych rozwiązaniach w systemach technicznych
2,0
3,0student zna podstawowe rozwiązania energooszczędne w systemach technicznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_E/D/13_U01
Ma umiejętności w zakresie projektowania energooszczędnych rozwiązań technicznych
2,0
3,0student potrafi w sposób podstawowy zaprojektować energooszczędne rozwiązanie technicznie
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_E/D/13_K01
Ma świadomość ograniczonych zasobów energii
2,0
3,0ma świadomość znaczenia pojęcia energooszczedności oraz wykazuje podstawową inicjatywę podczas wykonywania postawionych przed nim zadań
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Szczechowiak i inni, Energooszczędne ukłądy zaopatrzenia budynków w ciepło. Budowa i eksploatacja, Enviromatic, Poznań, 1994
  2. Praca zbiorowa pod red. Synoradzkiego L., Wisialskiego J., Projektowanie procesów technologicznych, od laboratorium do instalacji przemysłowej, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2006
  3. Dziennik Ustaw z 2002 r. Nr 75, poz. 690, z późn. zm., Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (z późn. zmianami), 2002
  4. Mizielińska K., Olszak J., Gazowe i olejowe źródła ciepła małej mocy, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2006
  5. Zwarycz-Makles K., Jaszczak S., Design, construction and automatic control system of single-stage six-bed adsorption heat pump, Informatyka, Automatyka, Pomiary w Gospodarce i Ochronie Środowiska, Politechnika Lubelska, 2019, Zeszyt: 4, Strony: 93-98, ISSN: 2083-0157, EISSN: 2391-6761, doi: 10.35784/iapgos.728
  6. Borsukiewicz-Gozdur A., Zwarycz-Makles K., Kaskadowe wykorzystanie energii geotermalnej na przykładzie odwiertu geotermalnego w Chochołowie k. Zakopanego, Rynek Energii, 2015, Nr 6(121) – 2015, pp. 65–73, ISSN 1425-5960

Literatura dodatkowa

  1. Kostyrko K., Łobzowski A., KLIMAT POMIARY REGULACJA, Agenda Wydawnicza PAK, Warszawa, 2002
  2. Praca zbiorowa, Pomiary cieplne cz. 1 i 2, WNT, Warszawa, 1993, drugie poprawione
  3. Kabza Z., Kostyrko K., Zator S., Łobzowski A, Szkolnikowski W., REGULACJA MIKROKLIMATU POMIESZCZENIA, Agenda Wydawnicza PAK, Warszawa, 2005

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projekt energooszczędnego źródła energii dla budynku mieszkalnego/niemieszkalnego12
T-P-2Sprawdzenie osiągnięć projektowych poszczególnych etapów projektu3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Regulacja w systemach technicznych4
T-W-2Tradycyjne energooszczędne układy zaopatrzenia budynków w ciepło4
T-W-3Praktyczne zastosowania różnych źródeł energii w systemach technicznych6
T-W-4Współpraca kilku źródeł energii (odnawialnych, nieodnawialnych) w układach technicznych6
T-W-5Odzyskiwanie energii w wybranych technologiach2
T-W-6Magazynowanie energii termicznej i innych form energii2
T-W-7Optymalne zużycie energii, kryteria ekologiczne, ekonomiczne i energetyczne oceny systemów4
T-W-8Wpływ doboru urządzeń na koszty w systemach technicznych, podsumowanie omawianego zagadnienia energooszczędności w systemach technicznych2
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach i zaliczenie projektu15
A-P-2Przygotowywanie do zajęć projektowych, indywidualne wykonywanie projektu6
A-P-3Udział w konsultacjach7
A-P-4Uzupełnianie wiedzy z literatury2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach i zaliczenie wykładów30
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_E/D/13_W01Ma wiedzę o podstawowych energooszczędnych rozwiązaniach w systemach technicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W02Zna i rozumie zaawansowaną wiedzę ogólną w zakresie budownictwa. Zna specjalistyczną terminologię w języku obcym, zgodną ze studiowanym kierunkiem
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami optymalnego zużycia energii w systemach technicznych
C-2Ukształtowanie umiejętnosci z zakresu tworzenia rozwiązań energooszczędnych w technice
Treści programoweT-W-5Odzyskiwanie energii w wybranych technologiach
T-W-6Magazynowanie energii termicznej i innych form energii
T-W-1Regulacja w systemach technicznych
T-W-2Tradycyjne energooszczędne układy zaopatrzenia budynków w ciepło
T-P-1Projekt energooszczędnego źródła energii dla budynku mieszkalnego/niemieszkalnego
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-1Wykład informacyjny
M-3Ćwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena wykonania poszczególnych zadań projektowych
S-2Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na zakończenie wykładów na podstawie wykonanego projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student zna podstawowe rozwiązania energooszczędne w systemach technicznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_E/D/13_U01Ma umiejętności w zakresie projektowania energooszczędnych rozwiązań technicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U22Potrafi zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą również aspekty pozatechniczne, zaprojektować złożony obiekt budowlany lub proces technologiczny oraz określić co najmniej w części, sposób jego realizacji, używając właściwych metod, technik i narzędzi stosowanych w budownictwie
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami optymalnego zużycia energii w systemach technicznych
C-2Ukształtowanie umiejętnosci z zakresu tworzenia rozwiązań energooszczędnych w technice
Treści programoweT-W-3Praktyczne zastosowania różnych źródeł energii w systemach technicznych
T-W-4Współpraca kilku źródeł energii (odnawialnych, nieodnawialnych) w układach technicznych
T-W-7Optymalne zużycie energii, kryteria ekologiczne, ekonomiczne i energetyczne oceny systemów
T-P-1Projekt energooszczędnego źródła energii dla budynku mieszkalnego/niemieszkalnego
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-1Wykład informacyjny
M-3Ćwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena wykonania poszczególnych zadań projektowych
S-2Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na zakończenie wykładów na podstawie wykonanego projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student potrafi w sposób podstawowy zaprojektować energooszczędne rozwiązanie technicznie
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_E/D/13_K01Ma świadomość ograniczonych zasobów energii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_K04Jest gotów do inicjowania działań w zakresie zrównoważonego rozwoju w budownictwie
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami optymalnego zużycia energii w systemach technicznych
C-2Ukształtowanie umiejętnosci z zakresu tworzenia rozwiązań energooszczędnych w technice
Treści programoweT-W-7Optymalne zużycie energii, kryteria ekologiczne, ekonomiczne i energetyczne oceny systemów
T-W-8Wpływ doboru urządzeń na koszty w systemach technicznych, podsumowanie omawianego zagadnienia energooszczędności w systemach technicznych
T-P-1Projekt energooszczędnego źródła energii dla budynku mieszkalnego/niemieszkalnego
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-1Wykład informacyjny
M-3Ćwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena wykonania poszczególnych zadań projektowych
S-2Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na zakończenie wykładów na podstawie wykonanego projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0ma świadomość znaczenia pojęcia energooszczedności oraz wykazuje podstawową inicjatywę podczas wykonywania postawionych przed nim zadań
3,5
4,0
4,5
5,0