Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (S2)
specjalność: Budownictwo Hydrotechniczne

Sylabus przedmiotu Zrównoważone budownictwo:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zrównoważone budownictwo
Specjalność Konstrukcje Budowlane i Inżynierskie
Jednostka prowadząca Katedra Fizyki Budowli i Materiałów Budowlanych
Nauczyciel odpowiedzialny Teresa Rucińska <Teresa.Rucinska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Karolina Kurtz <Karolina.Kurtz@zut.edu.pl>, Agata Stolarska <Agata.Siwinska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 0,80,40zaliczenie
projektyP1 15 1,20,60zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Materiały budowlane
W-2Fizyka budowli
W-3Budownictwo ogólne i konstrukcje drewniane

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie zasad zrównoważonego rozwoju w odniesieniu do budownictwa. Znajomość rozwiązań konstrukcyjno-materiałowych i technologicznych przyjaznych środowisku jak i użytkownikom. Znajomość programów komputerowych do oceny cieplno-wilgotnościowej rozwiązań konstrukcyjno-materiałowych przegród budowlanych.
C-2Rozumienie wpływu zastosowanych w budynku rozwiązań konstrukcyjno-materiałowych i technologicznych na środowisko naturalne i użytkowanika obiektu.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Projekt budynku zrównoważonego ze środowiskiem - założenia projektowe, konstrukcyjno-materiałowe, dobór rozwiązań energooszczędnych, orientacja budynku2
T-P-2Projekt budynku zrównoważonego ze środowiskiem - bilans zapotrzebowania energii na cele ogrzewania i wentylacji10
T-P-3Projekt budynku zrównoważonego ze środowiskiem - analiza wpływu otoczenia budynku na wynik bilansu zapotrzebowania energii na cele ogrzewania i wentylacji2
T-P-4Zaliczenie projektu1
15
wykłady
T-W-1Znaczenie Zrównoważonego Rozwoju w budownictwie1
T-W-2Cykl życia materiałów/wyrobów budowlanych1
T-W-3Materiały zmienne fazowo. Termoizolacje nowej generacji2
T-W-4Magazynowanie ciepła, niestacjonarne efekty ogrzewania i przegrzewania3
T-W-5Syndrom chorego budynku. Problematyka doboru właściwości materiałów/wyrobów budowlanych w aspekcie środowiskowym. Proekologiczne rozwiązania konstrukcyjno-materiałowe budynków2
T-W-6Oszczędzanie ciepła i chłodu, ochrona cieplna w okresie letnim, aktywne systemy słoneczne. Systemy pasywne zysków pośrednich i bezposrednich. Podwójne fasady,panele doswietlające ze szkła pryzmatycznego, panele fotochromatyczne. Zagospodarowanie szarej wody.3
T-W-7Zagospodarowanie szarej wody. Certyfikaty Środowiskowe i Eko- znaki2
T-W-8Zaliczenie podsumowujące1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w ćwiczeniach projektowych14
A-P-2Zaliczenie projektu1
A-P-3Konsultacje4
A-P-4Przygotowanie do zaliczenia projektu2
A-P-5Wykonanie projektu budynku zrównoważonego ze środowiskiem15
36
wykłady
A-W-1Udzial w wykładach14
A-W-2Udział w zaliczeniu1
A-W-3Konsultacje4
A-W-4Bieżące utrwalanie poznanego materiału5
24

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metoda podająca - wykład informacyjny
M-2pokaz, metoda projektu, motody programowe z użyciem komputera

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: zaliczenie ćwiczeń klauzulowych lub projektu
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_KBI/D/06_W01
Student zna zasady zrównoważonego rozwoju w odniesieniu do budownictwa. Zna rozwiązania konstrukcyjno-materiałowe i technologiczne przyjazne środowisku jak i użytkownikom. Potrafi ocenić cieplno-wilgotnościowe rozwiązania konstrukcyjno-materiałowe przegród budowlanych.
B_2A_W10, B_2A_W14C-1, C-2T-P-4, T-P-1, T-P-3, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-7M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_KBI/D/06_U01
Student potrafi zaprojektować i rozwiązać przegrody budowlane, wykorzystując powiązaną wiedzę z zakresu budownictwa. Potrafi zastosować rozwiązania systemowe uwzględniające aspekt zrównoważoności. Rozwiązując zadania inżynierskie projektowania przegród budowlanych potrafi wykorzystać dostępne metody, techniki i narzędzia oraz przystosować je do własnych oczekiwań.
B_2A_U11, B_2A_U19C-1, C-2T-P-2, T-P-3, T-W-3, T-W-4M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_KBI/D/06_K01
Student jest gotów do analizowania wpływu zastosowanych w budynku rozwiązań konstrukcyjno-materiałowych i technologicznych na środowisko naturalne i użytkowanika obiektu. Ma świadomość konieczności wprowadzania zasada zrównoważonego rozwoju w proscesy budowlane.
B_2A_K03, B_2A_K04C-1, C-2T-P-2, T-P-1, T-P-3, T-W-2, T-W-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_KBI/D/06_W01
Student zna zasady zrównoważonego rozwoju w odniesieniu do budownictwa. Zna rozwiązania konstrukcyjno-materiałowe i technologiczne przyjazne środowisku jak i użytkownikom. Potrafi ocenić cieplno-wilgotnościowe rozwiązania konstrukcyjno-materiałowe przegród budowlanych.
2,0Student nie wykazuje zaangażowania w zdobycie wiedzy przypisanej do przedmiotu.
3,0Student zna zasady zrównoważonego rozwoju w odniesieniu do budownictwa, zna rozwiązania konstrukcyjno-materiałowe i technologiczne przyjazne środowisku jak i użytkownikom, potrafi ocenić rozwiązania konstrukcyjno-materiałowe przegród budowlanych pod względem cieplno-wilgotnościowym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_KBI/D/06_U01
Student potrafi zaprojektować i rozwiązać przegrody budowlane, wykorzystując powiązaną wiedzę z zakresu budownictwa. Potrafi zastosować rozwiązania systemowe uwzględniające aspekt zrównoważoności. Rozwiązując zadania inżynierskie projektowania przegród budowlanych potrafi wykorzystać dostępne metody, techniki i narzędzia oraz przystosować je do własnych oczekiwań.
2,0Student nie wykazuje zaangażowania w zdobycie umiejętności przypisanych do przedmiotu.
3,0Student potrafi zaprojektować i rozwiązać przegrody budowlane wykorzystując powiązaną wiedzę z zakresu budownictwa. Potrafi zastosować rozwiązania systemowe uwzględniające aspekt zrównoważoności. Rozwiązując zadania inżynierskie projektowania przegród budowlanych potrafi wykorzystać dostępne metody, techniki i narzędzia oraz przystosować je do własnych oczekiwań.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_KBI/D/06_K01
Student jest gotów do analizowania wpływu zastosowanych w budynku rozwiązań konstrukcyjno-materiałowych i technologicznych na środowisko naturalne i użytkowanika obiektu. Ma świadomość konieczności wprowadzania zasada zrównoważonego rozwoju w proscesy budowlane.
2,0Student nie wywiązał się z kompetencji społecznych przypisanych do przedmiotu.
3,0Student rozumienie wpływ zastosowanych w budynku rozwiązań konstrukcyjno-materiałowych i technologicznych na środowisko naturalne i użytkownika obiektu. Jest świadomy, co do konieczności wprowadzania zasad zrównoważonego rozwoju w procesy budowlane.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Gawin D., Kossecka E. (red.), Program komputerowy WUFI i jego zastosowanie w analizach cieplno-wilgotnościowych przegród budowlanych, Wydawnicwto Politechniki Łódźkiej, Łódź, 2007
  2. Grabarczyk S., Fizyka budowli. Komputerowe wspomaganie projektowania budownictwa energooszczędnego, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2005
  3. Edwards B., Rough Giude for Sustainability, RIBA Publishing, London, 2010, 3rd Edition
  4. Hegger, Fuchs, Stark, Zeumer, Energy Manual. Sustainability Architecture, Birkheauser Basel - Boston - Berlin, Munich, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Biuletyny wydawane przez PKN - KT 307 Zrównoważone Budownictwo
  2. Krajowe i zagraniczne publikacje o tematyce Zrównoważonego Budownictwa
  3. Teresa Rucińska, Use of Sustainable Fine-Grain Aggregates in Cement Composites, Journal of Ecological Engineering, Lublin, 2019, 20(10), s.102-109
  4. Teresa Rucińska, Sustainable cement mortars, E3S Web of Conferences 49, 2018, Volume 49, s. 1-8

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projekt budynku zrównoważonego ze środowiskiem - założenia projektowe, konstrukcyjno-materiałowe, dobór rozwiązań energooszczędnych, orientacja budynku2
T-P-2Projekt budynku zrównoważonego ze środowiskiem - bilans zapotrzebowania energii na cele ogrzewania i wentylacji10
T-P-3Projekt budynku zrównoważonego ze środowiskiem - analiza wpływu otoczenia budynku na wynik bilansu zapotrzebowania energii na cele ogrzewania i wentylacji2
T-P-4Zaliczenie projektu1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Znaczenie Zrównoważonego Rozwoju w budownictwie1
T-W-2Cykl życia materiałów/wyrobów budowlanych1
T-W-3Materiały zmienne fazowo. Termoizolacje nowej generacji2
T-W-4Magazynowanie ciepła, niestacjonarne efekty ogrzewania i przegrzewania3
T-W-5Syndrom chorego budynku. Problematyka doboru właściwości materiałów/wyrobów budowlanych w aspekcie środowiskowym. Proekologiczne rozwiązania konstrukcyjno-materiałowe budynków2
T-W-6Oszczędzanie ciepła i chłodu, ochrona cieplna w okresie letnim, aktywne systemy słoneczne. Systemy pasywne zysków pośrednich i bezposrednich. Podwójne fasady,panele doswietlające ze szkła pryzmatycznego, panele fotochromatyczne. Zagospodarowanie szarej wody.3
T-W-7Zagospodarowanie szarej wody. Certyfikaty Środowiskowe i Eko- znaki2
T-W-8Zaliczenie podsumowujące1
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w ćwiczeniach projektowych14
A-P-2Zaliczenie projektu1
A-P-3Konsultacje4
A-P-4Przygotowanie do zaliczenia projektu2
A-P-5Wykonanie projektu budynku zrównoważonego ze środowiskiem15
36
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udzial w wykładach14
A-W-2Udział w zaliczeniu1
A-W-3Konsultacje4
A-W-4Bieżące utrwalanie poznanego materiału5
24
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_KBI/D/06_W01Student zna zasady zrównoważonego rozwoju w odniesieniu do budownictwa. Zna rozwiązania konstrukcyjno-materiałowe i technologiczne przyjazne środowisku jak i użytkownikom. Potrafi ocenić cieplno-wilgotnościowe rozwiązania konstrukcyjno-materiałowe przegród budowlanych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W10Zna i rozumie zaawansowaną wiedzę ogólną dotyczącą standardów i norm technicznych właściwych dla studiowanej specjalności
B_2A_W14Zna i rozumie zaawansowaną wiedzę ogólną niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, w tym wpływu realizacji inwestycji budowlanych na środowisko
Cel przedmiotuC-1Poznanie zasad zrównoważonego rozwoju w odniesieniu do budownictwa. Znajomość rozwiązań konstrukcyjno-materiałowych i technologicznych przyjaznych środowisku jak i użytkownikom. Znajomość programów komputerowych do oceny cieplno-wilgotnościowej rozwiązań konstrukcyjno-materiałowych przegród budowlanych.
C-2Rozumienie wpływu zastosowanych w budynku rozwiązań konstrukcyjno-materiałowych i technologicznych na środowisko naturalne i użytkowanika obiektu.
Treści programoweT-P-4Zaliczenie projektu
T-P-1Projekt budynku zrównoważonego ze środowiskiem - założenia projektowe, konstrukcyjno-materiałowe, dobór rozwiązań energooszczędnych, orientacja budynku
T-P-3Projekt budynku zrównoważonego ze środowiskiem - analiza wpływu otoczenia budynku na wynik bilansu zapotrzebowania energii na cele ogrzewania i wentylacji
T-W-2Cykl życia materiałów/wyrobów budowlanych
T-W-1Znaczenie Zrównoważonego Rozwoju w budownictwie
T-W-3Materiały zmienne fazowo. Termoizolacje nowej generacji
T-W-5Syndrom chorego budynku. Problematyka doboru właściwości materiałów/wyrobów budowlanych w aspekcie środowiskowym. Proekologiczne rozwiązania konstrukcyjno-materiałowe budynków
T-W-4Magazynowanie ciepła, niestacjonarne efekty ogrzewania i przegrzewania
T-W-7Zagospodarowanie szarej wody. Certyfikaty Środowiskowe i Eko- znaki
Metody nauczaniaM-2pokaz, metoda projektu, motody programowe z użyciem komputera
M-1metoda podająca - wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie ćwiczeń klauzulowych lub projektu
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje zaangażowania w zdobycie wiedzy przypisanej do przedmiotu.
3,0Student zna zasady zrównoważonego rozwoju w odniesieniu do budownictwa, zna rozwiązania konstrukcyjno-materiałowe i technologiczne przyjazne środowisku jak i użytkownikom, potrafi ocenić rozwiązania konstrukcyjno-materiałowe przegród budowlanych pod względem cieplno-wilgotnościowym.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_KBI/D/06_U01Student potrafi zaprojektować i rozwiązać przegrody budowlane, wykorzystując powiązaną wiedzę z zakresu budownictwa. Potrafi zastosować rozwiązania systemowe uwzględniające aspekt zrównoważoności. Rozwiązując zadania inżynierskie projektowania przegród budowlanych potrafi wykorzystać dostępne metody, techniki i narzędzia oraz przystosować je do własnych oczekiwań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U11Potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, powiązanych z budownictwem oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
B_2A_U19Potrafi do rozwiązania zadania inżynierskiego wybrać metody, techniki i narzędzia (analityczne bądź numeryczne) przystosować istniejące narzędzia, a także opracować nowe
Cel przedmiotuC-1Poznanie zasad zrównoważonego rozwoju w odniesieniu do budownictwa. Znajomość rozwiązań konstrukcyjno-materiałowych i technologicznych przyjaznych środowisku jak i użytkownikom. Znajomość programów komputerowych do oceny cieplno-wilgotnościowej rozwiązań konstrukcyjno-materiałowych przegród budowlanych.
C-2Rozumienie wpływu zastosowanych w budynku rozwiązań konstrukcyjno-materiałowych i technologicznych na środowisko naturalne i użytkowanika obiektu.
Treści programoweT-P-2Projekt budynku zrównoważonego ze środowiskiem - bilans zapotrzebowania energii na cele ogrzewania i wentylacji
T-P-3Projekt budynku zrównoważonego ze środowiskiem - analiza wpływu otoczenia budynku na wynik bilansu zapotrzebowania energii na cele ogrzewania i wentylacji
T-W-3Materiały zmienne fazowo. Termoizolacje nowej generacji
T-W-4Magazynowanie ciepła, niestacjonarne efekty ogrzewania i przegrzewania
Metody nauczaniaM-2pokaz, metoda projektu, motody programowe z użyciem komputera
M-1metoda podająca - wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie ćwiczeń klauzulowych lub projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje zaangażowania w zdobycie umiejętności przypisanych do przedmiotu.
3,0Student potrafi zaprojektować i rozwiązać przegrody budowlane wykorzystując powiązaną wiedzę z zakresu budownictwa. Potrafi zastosować rozwiązania systemowe uwzględniające aspekt zrównoważoności. Rozwiązując zadania inżynierskie projektowania przegród budowlanych potrafi wykorzystać dostępne metody, techniki i narzędzia oraz przystosować je do własnych oczekiwań.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_KBI/D/06_K01Student jest gotów do analizowania wpływu zastosowanych w budynku rozwiązań konstrukcyjno-materiałowych i technologicznych na środowisko naturalne i użytkowanika obiektu. Ma świadomość konieczności wprowadzania zasada zrównoważonego rozwoju w proscesy budowlane.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_K03Jest gotów do podejmowania refleksji nad pozatechnicznymi aspektami i skutkami działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko w powiązaniu z odpowiedzialnością za podejmowane decyzje
B_2A_K04Jest gotów do inicjowania działań w zakresie zrównoważonego rozwoju w budownictwie
Cel przedmiotuC-1Poznanie zasad zrównoważonego rozwoju w odniesieniu do budownictwa. Znajomość rozwiązań konstrukcyjno-materiałowych i technologicznych przyjaznych środowisku jak i użytkownikom. Znajomość programów komputerowych do oceny cieplno-wilgotnościowej rozwiązań konstrukcyjno-materiałowych przegród budowlanych.
C-2Rozumienie wpływu zastosowanych w budynku rozwiązań konstrukcyjno-materiałowych i technologicznych na środowisko naturalne i użytkowanika obiektu.
Treści programoweT-P-2Projekt budynku zrównoważonego ze środowiskiem - bilans zapotrzebowania energii na cele ogrzewania i wentylacji
T-P-1Projekt budynku zrównoważonego ze środowiskiem - założenia projektowe, konstrukcyjno-materiałowe, dobór rozwiązań energooszczędnych, orientacja budynku
T-P-3Projekt budynku zrównoważonego ze środowiskiem - analiza wpływu otoczenia budynku na wynik bilansu zapotrzebowania energii na cele ogrzewania i wentylacji
T-W-2Cykl życia materiałów/wyrobów budowlanych
T-W-1Znaczenie Zrównoważonego Rozwoju w budownictwie
Metody nauczaniaM-1metoda podająca - wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie ćwiczeń klauzulowych lub projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wywiązał się z kompetencji społecznych przypisanych do przedmiotu.
3,0Student rozumienie wpływ zastosowanych w budynku rozwiązań konstrukcyjno-materiałowych i technologicznych na środowisko naturalne i użytkownika obiektu. Jest świadomy, co do konieczności wprowadzania zasad zrównoważonego rozwoju w procesy budowlane.
3,5
4,0
4,5
5,0