Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (S2)
specjalność: Budownictwo Energooszczędne

Sylabus przedmiotu Materiały i ustroje tradycyjne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Materiały i ustroje tradycyjne
Specjalność Budownictwo Energooszczędne
Jednostka prowadząca Instytut Architektury i Planowania Przestrzennego
Nauczyciel odpowiedzialny Stefan Nowaczyk <s_nowaczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Karolina Kurtz <Karolina.Kurtz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukończenie studiów na dowolnej specjalności na kierunku budownictwo w trybie studiów stacjonalnych i niestacjonalnych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uzyskanie wiedzy nt. tradycyjnych materiałów i ustrojów bud., przyczyn uszkodzeń i metod wzmacniania

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Wprowadzenie i zapoznanie studentów z trybem zaliczenia przedmiotu1
T-W-2Ochrona zabytków - uwarunkowania prawne; remont, modernizacja, przebudowa i konserwacja budynków historycznych (rewitalizacja tradycyjnych materiałow i ustrojów konstrukcyjnych)4
T-W-3POSADOWIENIE BUDYNKU (materiał, tradycyjne fundamenty bezpośrednie, pośrednie, wzmocnienia fundamentów, pogłębianie fundamentów)3
T-W-4TRADYCYJNE MURY: Z KAMIENIA NATURALNEGO (mury z: kamieni polnych, warstwowych, ciosowych, przyczyny uszkodzeń, prace naprawcze); Z CEGIEŁ (wiązania cegieł, przyczyny uszkodzeń, prace naprawcze)4
T-W-5ŚCIANY HISTORYCZNYCH BUDYNKÓW DREWNIANYCH (złącza ciesielskie, ściany: wieńcowe, sumikowo-łątkowe, ryglowe; deskowanie ścian szkieletowych, wypełnienie ścian szkieletowych, wady drewna, korozja biologiczna, zabezpieczenie drewna przed korozją biologiczną oraz p.poż.; wykończenie powierzchni drewna; dyslokacja obiektów)5
T-W-6STROPY (drewniane, ceglane zbrojone i niezbrojone, gęstożebrowe, przyczyny uszkodzeń, wzmocnienie stropów drewnianych); SKLEPIENIA (rodzaje i charakterystyka sklepień, przyczyny uszkodzeń, wzmocnienia); KOPUŁY (rodzaje i charakterystyka sklepień, przyczyny uszkodzeń, wzmocnienia) w obiektach historycznych3
T-W-7TRADYCYJNE KONSTRUKCJE DACHOWE (rodzaje konstrukcji; przyczyny uszkodzeń, sposoby wzmocnienia)4
T-W-8TRADYCYJNE WYPRAWY MURARSKIE I KAMIENIARSKIE ŚCIAN WEWNĘTRZNYCH I ZEWNĘTRZNYCH (wyprawy ścian wewnętrznych i stropów, wyprawy zewnętrzne; okładziny kamienne i terrazowe)3
T-W-9Oddziaływanie wtórnych warstw materiałowych na pierwotne ustroje tradycyjne2
T-W-10przeprowadzenie testu1
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach28
A-W-2Studia literaturowe, bieżące utrwalanie wiedzy26
A-W-3Konsultacje4
A-W-4Udział w zaliczeniu wykałdów2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny, multimedialny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: ocena z testu
S-2Ocena formująca: obserwacja pracy w grupie

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_E/D/10_W01
Student zna poszerzony zakres wiedzy z tematyki tradycyjnych materriałow i ustrojów
B_2A_W11C-1T-W-1, T-W-3, T-W-7, T-W-10, T-W-2, T-W-9, T-W-4, T-W-8, T-W-5, T-W-6M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_E/D/10_U01
Student potrafi wykonać odpowiednią kwerendę celem pozyskania niezbędnej wiedzy w analizowanym temacie
B_2A_U01C-1T-W-3, T-W-7, T-W-2, T-W-9, T-W-4, T-W-8, T-W-5, T-W-6M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_E/D/10_K01
Student jest gotowy do identyfikacji zadania inżynierskiego oraz planowania działań koniecznych do jego rozwiązania
B_2A_K01C-1T-W-1, T-W-3, T-W-7, T-W-2, T-W-9, T-W-4, T-W-8, T-W-5, T-W-6M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_E/D/10_W01
Student zna poszerzony zakres wiedzy z tematyki tradycyjnych materriałow i ustrojów
2,0
3,0student w dostatecznym zakresie zna tradycyjne materiały i ustroje konstrukcyjne
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_E/D/10_U01
Student potrafi wykonać odpowiednią kwerendę celem pozyskania niezbędnej wiedzy w analizowanym temacie
2,0
3,0student na dostatecznym poziomie potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innychwłaściwie dobranych źródeł, także w języku obcum; potrafiintegrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerująco uzasadniać opinie
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_E/D/10_K01
Student jest gotowy do identyfikacji zadania inżynierskiego oraz planowania działań koniecznych do jego rozwiązania
2,0
3,0potrafi w stopniu dostatecznym zdefiniować i zastosować priorytety służące realizacji podjętego zadania inżynierskiego
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Żenczykowski W., Budownictwo ogólne, Tom I Materiały i wyroby budowlane, PWT, Warszawa, 1953
  2. Żenczykowski W., Budownictwo ogólne, Tom II Konstrukcje i wznoszenie murów i sklepień, BiA, Warszawa, 1954
  3. Żenczykowski W., Budownictwo ogólne, Tom III Konstrukcje drewniane, stropy, dachy i schody, BiA, Warszawa, 1956
  4. Mączeński Z., Poradnik budowlany, PWT, Warszawa, 1953
  5. Borusiewicz W., Konstrukcje budowlane, Arkady, Warszawa, 1962
  6. Kopkowicz F., Ciesielstwo Polskie, Arkady, Warszawa, 1958
  7. praca zbiorowa pod redakcją J. Ważnego i J. Karysia, Ochrona budynków przed korozją biologiczną, Arkady, Warszawa, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Czapliński K., Dawne wyroby ze stopów żelaza, DWE, Wrocław, 2009
  2. Krajewski A., Witomski P, Ochrona Drewna, Warszawa, 2003
  3. miesięcznik Materiały Budowlane

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie i zapoznanie studentów z trybem zaliczenia przedmiotu1
T-W-2Ochrona zabytków - uwarunkowania prawne; remont, modernizacja, przebudowa i konserwacja budynków historycznych (rewitalizacja tradycyjnych materiałow i ustrojów konstrukcyjnych)4
T-W-3POSADOWIENIE BUDYNKU (materiał, tradycyjne fundamenty bezpośrednie, pośrednie, wzmocnienia fundamentów, pogłębianie fundamentów)3
T-W-4TRADYCYJNE MURY: Z KAMIENIA NATURALNEGO (mury z: kamieni polnych, warstwowych, ciosowych, przyczyny uszkodzeń, prace naprawcze); Z CEGIEŁ (wiązania cegieł, przyczyny uszkodzeń, prace naprawcze)4
T-W-5ŚCIANY HISTORYCZNYCH BUDYNKÓW DREWNIANYCH (złącza ciesielskie, ściany: wieńcowe, sumikowo-łątkowe, ryglowe; deskowanie ścian szkieletowych, wypełnienie ścian szkieletowych, wady drewna, korozja biologiczna, zabezpieczenie drewna przed korozją biologiczną oraz p.poż.; wykończenie powierzchni drewna; dyslokacja obiektów)5
T-W-6STROPY (drewniane, ceglane zbrojone i niezbrojone, gęstożebrowe, przyczyny uszkodzeń, wzmocnienie stropów drewnianych); SKLEPIENIA (rodzaje i charakterystyka sklepień, przyczyny uszkodzeń, wzmocnienia); KOPUŁY (rodzaje i charakterystyka sklepień, przyczyny uszkodzeń, wzmocnienia) w obiektach historycznych3
T-W-7TRADYCYJNE KONSTRUKCJE DACHOWE (rodzaje konstrukcji; przyczyny uszkodzeń, sposoby wzmocnienia)4
T-W-8TRADYCYJNE WYPRAWY MURARSKIE I KAMIENIARSKIE ŚCIAN WEWNĘTRZNYCH I ZEWNĘTRZNYCH (wyprawy ścian wewnętrznych i stropów, wyprawy zewnętrzne; okładziny kamienne i terrazowe)3
T-W-9Oddziaływanie wtórnych warstw materiałowych na pierwotne ustroje tradycyjne2
T-W-10przeprowadzenie testu1
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach28
A-W-2Studia literaturowe, bieżące utrwalanie wiedzy26
A-W-3Konsultacje4
A-W-4Udział w zaliczeniu wykałdów2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_E/D/10_W01Student zna poszerzony zakres wiedzy z tematyki tradycyjnych materriałow i ustrojów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W11Zna i rozumie zasady produkcji przemysłowej materiałów i wyrobów budowlanych. Zna i rozumie zasady technologii produkcji i wykonawstwa elementów i obiektów budowlanych
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie wiedzy nt. tradycyjnych materiałów i ustrojów bud., przyczyn uszkodzeń i metod wzmacniania
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie i zapoznanie studentów z trybem zaliczenia przedmiotu
T-W-3POSADOWIENIE BUDYNKU (materiał, tradycyjne fundamenty bezpośrednie, pośrednie, wzmocnienia fundamentów, pogłębianie fundamentów)
T-W-7TRADYCYJNE KONSTRUKCJE DACHOWE (rodzaje konstrukcji; przyczyny uszkodzeń, sposoby wzmocnienia)
T-W-10przeprowadzenie testu
T-W-2Ochrona zabytków - uwarunkowania prawne; remont, modernizacja, przebudowa i konserwacja budynków historycznych (rewitalizacja tradycyjnych materiałow i ustrojów konstrukcyjnych)
T-W-9Oddziaływanie wtórnych warstw materiałowych na pierwotne ustroje tradycyjne
T-W-4TRADYCYJNE MURY: Z KAMIENIA NATURALNEGO (mury z: kamieni polnych, warstwowych, ciosowych, przyczyny uszkodzeń, prace naprawcze); Z CEGIEŁ (wiązania cegieł, przyczyny uszkodzeń, prace naprawcze)
T-W-8TRADYCYJNE WYPRAWY MURARSKIE I KAMIENIARSKIE ŚCIAN WEWNĘTRZNYCH I ZEWNĘTRZNYCH (wyprawy ścian wewnętrznych i stropów, wyprawy zewnętrzne; okładziny kamienne i terrazowe)
T-W-5ŚCIANY HISTORYCZNYCH BUDYNKÓW DREWNIANYCH (złącza ciesielskie, ściany: wieńcowe, sumikowo-łątkowe, ryglowe; deskowanie ścian szkieletowych, wypełnienie ścian szkieletowych, wady drewna, korozja biologiczna, zabezpieczenie drewna przed korozją biologiczną oraz p.poż.; wykończenie powierzchni drewna; dyslokacja obiektów)
T-W-6STROPY (drewniane, ceglane zbrojone i niezbrojone, gęstożebrowe, przyczyny uszkodzeń, wzmocnienie stropów drewnianych); SKLEPIENIA (rodzaje i charakterystyka sklepień, przyczyny uszkodzeń, wzmocnienia); KOPUŁY (rodzaje i charakterystyka sklepień, przyczyny uszkodzeń, wzmocnienia) w obiektach historycznych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, multimedialny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena z testu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student w dostatecznym zakresie zna tradycyjne materiały i ustroje konstrukcyjne
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_E/D/10_U01Student potrafi wykonać odpowiednią kwerendę celem pozyskania niezbędnej wiedzy w analizowanym temacie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U01Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku obcym; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie wiedzy nt. tradycyjnych materiałów i ustrojów bud., przyczyn uszkodzeń i metod wzmacniania
Treści programoweT-W-3POSADOWIENIE BUDYNKU (materiał, tradycyjne fundamenty bezpośrednie, pośrednie, wzmocnienia fundamentów, pogłębianie fundamentów)
T-W-7TRADYCYJNE KONSTRUKCJE DACHOWE (rodzaje konstrukcji; przyczyny uszkodzeń, sposoby wzmocnienia)
T-W-2Ochrona zabytków - uwarunkowania prawne; remont, modernizacja, przebudowa i konserwacja budynków historycznych (rewitalizacja tradycyjnych materiałow i ustrojów konstrukcyjnych)
T-W-9Oddziaływanie wtórnych warstw materiałowych na pierwotne ustroje tradycyjne
T-W-4TRADYCYJNE MURY: Z KAMIENIA NATURALNEGO (mury z: kamieni polnych, warstwowych, ciosowych, przyczyny uszkodzeń, prace naprawcze); Z CEGIEŁ (wiązania cegieł, przyczyny uszkodzeń, prace naprawcze)
T-W-8TRADYCYJNE WYPRAWY MURARSKIE I KAMIENIARSKIE ŚCIAN WEWNĘTRZNYCH I ZEWNĘTRZNYCH (wyprawy ścian wewnętrznych i stropów, wyprawy zewnętrzne; okładziny kamienne i terrazowe)
T-W-5ŚCIANY HISTORYCZNYCH BUDYNKÓW DREWNIANYCH (złącza ciesielskie, ściany: wieńcowe, sumikowo-łątkowe, ryglowe; deskowanie ścian szkieletowych, wypełnienie ścian szkieletowych, wady drewna, korozja biologiczna, zabezpieczenie drewna przed korozją biologiczną oraz p.poż.; wykończenie powierzchni drewna; dyslokacja obiektów)
T-W-6STROPY (drewniane, ceglane zbrojone i niezbrojone, gęstożebrowe, przyczyny uszkodzeń, wzmocnienie stropów drewnianych); SKLEPIENIA (rodzaje i charakterystyka sklepień, przyczyny uszkodzeń, wzmocnienia); KOPUŁY (rodzaje i charakterystyka sklepień, przyczyny uszkodzeń, wzmocnienia) w obiektach historycznych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, multimedialny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena z testu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student na dostatecznym poziomie potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innychwłaściwie dobranych źródeł, także w języku obcum; potrafiintegrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerująco uzasadniać opinie
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_E/D/10_K01Student jest gotowy do identyfikacji zadania inżynierskiego oraz planowania działań koniecznych do jego rozwiązania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_K01Jest gotów do samodzielnego integrowania nabytej wiedzy oraz podejmowania w zorganizowany sposób nowych i kompleksowych działań służących realizacji podjętego zadania inżynierskiego, także w warunkach ograniczonego dostępu do potrzebnych informacji
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie wiedzy nt. tradycyjnych materiałów i ustrojów bud., przyczyn uszkodzeń i metod wzmacniania
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie i zapoznanie studentów z trybem zaliczenia przedmiotu
T-W-3POSADOWIENIE BUDYNKU (materiał, tradycyjne fundamenty bezpośrednie, pośrednie, wzmocnienia fundamentów, pogłębianie fundamentów)
T-W-7TRADYCYJNE KONSTRUKCJE DACHOWE (rodzaje konstrukcji; przyczyny uszkodzeń, sposoby wzmocnienia)
T-W-2Ochrona zabytków - uwarunkowania prawne; remont, modernizacja, przebudowa i konserwacja budynków historycznych (rewitalizacja tradycyjnych materiałow i ustrojów konstrukcyjnych)
T-W-9Oddziaływanie wtórnych warstw materiałowych na pierwotne ustroje tradycyjne
T-W-4TRADYCYJNE MURY: Z KAMIENIA NATURALNEGO (mury z: kamieni polnych, warstwowych, ciosowych, przyczyny uszkodzeń, prace naprawcze); Z CEGIEŁ (wiązania cegieł, przyczyny uszkodzeń, prace naprawcze)
T-W-8TRADYCYJNE WYPRAWY MURARSKIE I KAMIENIARSKIE ŚCIAN WEWNĘTRZNYCH I ZEWNĘTRZNYCH (wyprawy ścian wewnętrznych i stropów, wyprawy zewnętrzne; okładziny kamienne i terrazowe)
T-W-5ŚCIANY HISTORYCZNYCH BUDYNKÓW DREWNIANYCH (złącza ciesielskie, ściany: wieńcowe, sumikowo-łątkowe, ryglowe; deskowanie ścian szkieletowych, wypełnienie ścian szkieletowych, wady drewna, korozja biologiczna, zabezpieczenie drewna przed korozją biologiczną oraz p.poż.; wykończenie powierzchni drewna; dyslokacja obiektów)
T-W-6STROPY (drewniane, ceglane zbrojone i niezbrojone, gęstożebrowe, przyczyny uszkodzeń, wzmocnienie stropów drewnianych); SKLEPIENIA (rodzaje i charakterystyka sklepień, przyczyny uszkodzeń, wzmocnienia); KOPUŁY (rodzaje i charakterystyka sklepień, przyczyny uszkodzeń, wzmocnienia) w obiektach historycznych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, multimedialny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: obserwacja pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi w stopniu dostatecznym zdefiniować i zastosować priorytety służące realizacji podjętego zadania inżynierskiego
3,5
4,0
4,5
5,0