Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Podstawy inżynierii ruchu:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy inżynierii ruchu
Specjalność Drogi, Ulice i Lotniska
Jednostka prowadząca Katedra Dróg i Mostów
Nauczyciel odpowiedzialny Stanislaw Majer <Stanislaw.Majer@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Bartosz Budziński <Bartosz.Budzinski@zut.edu.pl>, Robert Jurczak <Robert.Jurczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 15 0,50,20zaliczenie
projektyP6 30 1,50,40zaliczenie
wykładyW6 15 1,00,40zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczenie przedmiotu "Budownictwo komunikacyjne"

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Znajomość metodyki pomiarów i badań ruchu stosowanej w analizach ruchu drogowego
C-2Znajomość metodyki obliczania przepustowości i oceny warunków ruchu na skrzyżowaniach bez sygnalizacji świetlnej
C-3Umiejętność obliczania przepustowości dróg i skrzyżowań bez sygnalizacji świetlnej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Omówienie i przykłady obliczeń przepustowości skrzyżowań bez sygnalizacji – interpretacja uzyskanych wyników10
T-A-2Zapoznanie się z różnymi przykładami prognozowania ruchu5
15
projekty
T-P-1Pomiar natężenia ruchu na skrzyżowaniu bez sygnalizacji świetlnej6
T-P-2Charakterystyka parkowania4
T-P-3Przepustowość i ocena warunków ruchu na drodze pozamiejskiej5
T-P-4Przepustowość i ocena warunków ruchu na skrzyżowaniu bez sygnalizacji15
30
wykłady
T-W-1Charakterystyka użytkowników dróg. Zjawiska na styku opony z jezdnią - aquaplaning, współczynnik przyczepności. Pojazd jako źródło hałasu1
T-W-2Pomiary i badania ruchu - cele, rodzaje i zastosowanie. Natężenie ruchu. Generalny pomiar ruchu2
T-W-3Pomiar prędkości jazdy i podróży. Badania parkowania1
T-W-4Prognoza ruchu1
T-W-5Przepustowość i warunki ruchu na dwupasowych drogach dwukierunkowych1
T-W-6Przepustowość i warunki ruchu na drogach wielopasowych1
T-W-7Przepustowość i warunki ruchu na skrzyżowaniach bez sygnalizacji świetlnej6
T-W-8Oznakowanie dróg i ulic - funkcje, wymagania i zasady projektowania. Charakterystyka ruchu pieszego1
T-W-9Bezpieczeństwo ruchu drogowego i sposoby jego poprawy1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
15
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych30
A-P-2Pomiar natężenia ruchu na skrzyżowaniu2
A-P-3Samodzielna realizacja zadań projektowych6
A-P-4Przygotowanie do zaliczenia projektu3
A-P-5Konsultacje2
A-P-6Zaliczenie projektu2
45
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Bieżące utrwalanie poznanego materiału10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia2
A-W-4Konsultacje2
A-W-5Udział w zaliczeniu1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów
M-3Ćwiczenia audytoryjne: zajęcia z wykorzystaniem prezentacji przykładowych obliczeń i interpretacji uzyskanych wyników oraz treści zadań indywidualnych do rozwiązania przez studentów na zajęciach

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z wykładów
S-2Ocena formująca: Zaliczenie projektów
S-3Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych na podstawie sprawdzenia zadań indywidualnych rozwiązanych przez studentów na zajęciach

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/D/DUL07_W01
Zna i rozumie podstawowe zagadnienia w zakresie wykonywania pomiarów i badań ruchu oraz funkcjonowania skrzyżowań bez sygnalizacji świetlnej
B_1A_W07, B_1A_W13C-1, C-2T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-2, T-W-4, T-W-8M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/D/DUL07_U01
Potrafi obliczyć przepustowość i ocenić warunki ruchu na drogach i skrzyżowaniach bez sygnalizacji świetlnej stosując właściwe metody oraz potrafi przygotować sprawozdania, raporty z wykonanych obliczeń i pomiarów
B_1A_U05, B_1A_U10, B_1A_U19, B_1A_U08C-3, C-1, C-2T-P-1, T-P-2, T-P-4, T-P-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-2, T-W-4M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/D/DUL07_K01
Student jest świadomy znaczenia pomiarów i badań ruchu, a także obliczeń. Jest zorganizowany i świadomy odpowiedzialności za bezpieczeństwo w czasie wykonywania pomiarów
B_1A_K03, B_1A_K04C-3T-P-1, T-P-2, T-P-4, T-P-3M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/D/DUL07_W01
Zna i rozumie podstawowe zagadnienia w zakresie wykonywania pomiarów i badań ruchu oraz funkcjonowania skrzyżowań bez sygnalizacji świetlnej
2,0Student nie zna i nie rozumie podstawowych zagadnień w zakresie wykonywania pomiarów i badań ruchu oraz funkcjonowania skrzyżowań bez sygnalizacji świetlnej
3,0Student pobieżnie zna podstawowe zagadnienia w zakresie wykonywania pomiarów i badań ruchu oraz funkcjonowania skrzyżowań bez sygnalizacji świetlnej, ale już tylko niektóre z nich rozumie
3,5Student zna podstawowe zagadnienia w zakresie wykonywania pomiarów i badań ruchu oraz funkcjonowania skrzyżowań bez sygnalizacji świetlnej, ale dalej wszystkich nie rozumie
4,0Student dobrze zna i rozumie podstawowe zagadnienia w zakresie wykonywania pomiarów i badań ruchu oraz funkcjonowania skrzyżowań bez sygnalizacji świetlnej
4,5Student więcej niż dobrze zna i rozumie podstawowe zagadnienia w zakresie wykonywania pomiarów i badań ruchu oraz funkcjonowania skrzyżowań bez sygnalizacji świetlnej
5,0Student bardzo dobrze zna i rozumie podstawowe zagadnienia w zakresie wykonywania pomiarów i badań ruchu oraz funkcjonowania skrzyżowań bez sygnalizacji świetlnej

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/D/DUL07_U01
Potrafi obliczyć przepustowość i ocenić warunki ruchu na drogach i skrzyżowaniach bez sygnalizacji świetlnej stosując właściwe metody oraz potrafi przygotować sprawozdania, raporty z wykonanych obliczeń i pomiarów
2,0
3,0Student potrafi obliczyć przepustowość, ale wymaga nadzoru. Nie potrafi uzasadnić wyboru zastosowanej metody. Potrafi ocenić warunki ruchu na drogach i skrzyżowaniach bez sygnalizacji, ale nie umie ich zinterpretować. Potrafi przygotować w miarę poprawne sprawozdania, raporty z wykonanych obliczeń i pomiarów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/D/DUL07_K01
Student jest świadomy znaczenia pomiarów i badań ruchu, a także obliczeń. Jest zorganizowany i świadomy odpowiedzialności za bezpieczeństwo w czasie wykonywania pomiarów
2,0
3,0Student ma minimalną świadomość znaczenia pomiarów i badań ruchu, a także nie wykazuje się odpowiedzialnością za otrzymane wyniki. Ma minimalną świadomość zachowania bezpieczeństwa w trakcie wykonywania pomiarów i badań ruchu
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Gaca S., Suchorzewski W., Tracz M., Inżynieria ruchu drogowego. Teoria i praktyka, WKŁ, Warszawa, 2011, Wydanie I (dodruk)
  2. Tracz M. i inni, Pomiary i badania ruchu drogowego, WKŁ, Warszawa, 1984
  3. Praca zbiorowa. Chodur J., Gaca S., Gondek S., Metoda obliczania przepustowości skrzyżowań bez sygnalizacji świetlnej. Instrukcja obliczania, Warszawa, 2004, Opracowano na zlecenie GDDKiA

Literatura dodatkowa

  1. Datka S., Tracz M., Przewodnik do ćwiczeń z inżynierii ruchu, Kraków, 1974, Skrypt dla studentów wyższych szkół technicznych do przedmiotu "Inżynieria ruchu"
  2. Komar Z., Wolek Cz., Inżynieria ruchu drogowego. Wybrane zagadnienia, Politechnika Wrocławska, Wrocław, 1994
  3. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach (z późnieszymi zmianami), 2003, (Dz. U. nr 220 poz. 2181)

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Omówienie i przykłady obliczeń przepustowości skrzyżowań bez sygnalizacji – interpretacja uzyskanych wyników10
T-A-2Zapoznanie się z różnymi przykładami prognozowania ruchu5
15

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Pomiar natężenia ruchu na skrzyżowaniu bez sygnalizacji świetlnej6
T-P-2Charakterystyka parkowania4
T-P-3Przepustowość i ocena warunków ruchu na drodze pozamiejskiej5
T-P-4Przepustowość i ocena warunków ruchu na skrzyżowaniu bez sygnalizacji15
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Charakterystyka użytkowników dróg. Zjawiska na styku opony z jezdnią - aquaplaning, współczynnik przyczepności. Pojazd jako źródło hałasu1
T-W-2Pomiary i badania ruchu - cele, rodzaje i zastosowanie. Natężenie ruchu. Generalny pomiar ruchu2
T-W-3Pomiar prędkości jazdy i podróży. Badania parkowania1
T-W-4Prognoza ruchu1
T-W-5Przepustowość i warunki ruchu na dwupasowych drogach dwukierunkowych1
T-W-6Przepustowość i warunki ruchu na drogach wielopasowych1
T-W-7Przepustowość i warunki ruchu na skrzyżowaniach bez sygnalizacji świetlnej6
T-W-8Oznakowanie dróg i ulic - funkcje, wymagania i zasady projektowania. Charakterystyka ruchu pieszego1
T-W-9Bezpieczeństwo ruchu drogowego i sposoby jego poprawy1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych30
A-P-2Pomiar natężenia ruchu na skrzyżowaniu2
A-P-3Samodzielna realizacja zadań projektowych6
A-P-4Przygotowanie do zaliczenia projektu3
A-P-5Konsultacje2
A-P-6Zaliczenie projektu2
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Bieżące utrwalanie poznanego materiału10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia2
A-W-4Konsultacje2
A-W-5Udział w zaliczeniu1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/D/DUL07_W01Zna i rozumie podstawowe zagadnienia w zakresie wykonywania pomiarów i badań ruchu oraz funkcjonowania skrzyżowań bez sygnalizacji świetlnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W07Zna normy oraz wytyczne techniczne stosowane w budownictwie
B_1A_W13Zna i rozumie podstawową wiedzę ogólną w zakresie budownictwa. Zna podstawową terminologię w języku obcym, zgodnie ze studiowanym kierunkiem
Cel przedmiotuC-1Znajomość metodyki pomiarów i badań ruchu stosowanej w analizach ruchu drogowego
C-2Znajomość metodyki obliczania przepustowości i oceny warunków ruchu na skrzyżowaniach bez sygnalizacji świetlnej
Treści programoweT-W-1Charakterystyka użytkowników dróg. Zjawiska na styku opony z jezdnią - aquaplaning, współczynnik przyczepności. Pojazd jako źródło hałasu
T-W-3Pomiar prędkości jazdy i podróży. Badania parkowania
T-W-5Przepustowość i warunki ruchu na dwupasowych drogach dwukierunkowych
T-W-6Przepustowość i warunki ruchu na drogach wielopasowych
T-W-7Przepustowość i warunki ruchu na skrzyżowaniach bez sygnalizacji świetlnej
T-W-9Bezpieczeństwo ruchu drogowego i sposoby jego poprawy
T-W-2Pomiary i badania ruchu - cele, rodzaje i zastosowanie. Natężenie ruchu. Generalny pomiar ruchu
T-W-4Prognoza ruchu
T-W-8Oznakowanie dróg i ulic - funkcje, wymagania i zasady projektowania. Charakterystyka ruchu pieszego
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie rozumie podstawowych zagadnień w zakresie wykonywania pomiarów i badań ruchu oraz funkcjonowania skrzyżowań bez sygnalizacji świetlnej
3,0Student pobieżnie zna podstawowe zagadnienia w zakresie wykonywania pomiarów i badań ruchu oraz funkcjonowania skrzyżowań bez sygnalizacji świetlnej, ale już tylko niektóre z nich rozumie
3,5Student zna podstawowe zagadnienia w zakresie wykonywania pomiarów i badań ruchu oraz funkcjonowania skrzyżowań bez sygnalizacji świetlnej, ale dalej wszystkich nie rozumie
4,0Student dobrze zna i rozumie podstawowe zagadnienia w zakresie wykonywania pomiarów i badań ruchu oraz funkcjonowania skrzyżowań bez sygnalizacji świetlnej
4,5Student więcej niż dobrze zna i rozumie podstawowe zagadnienia w zakresie wykonywania pomiarów i badań ruchu oraz funkcjonowania skrzyżowań bez sygnalizacji świetlnej
5,0Student bardzo dobrze zna i rozumie podstawowe zagadnienia w zakresie wykonywania pomiarów i badań ruchu oraz funkcjonowania skrzyżowań bez sygnalizacji świetlnej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/D/DUL07_U01Potrafi obliczyć przepustowość i ocenić warunki ruchu na drogach i skrzyżowaniach bez sygnalizacji świetlnej stosując właściwe metody oraz potrafi przygotować sprawozdania, raporty z wykonanych obliczeń i pomiarów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U05Potrafi poprawnie wybrać narzędzia (analityczne bądź numeryczne) do rozwiązywania problemów analizy, projektowania, wykonawstwa elementów konstrukcji oraz obiektów budowlanych
B_1A_U10Potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
B_1A_U19Potrafi sporządzić dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego
B_1A_U08Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu studiowanego kierunku
Cel przedmiotuC-3Umiejętność obliczania przepustowości dróg i skrzyżowań bez sygnalizacji świetlnej
C-1Znajomość metodyki pomiarów i badań ruchu stosowanej w analizach ruchu drogowego
C-2Znajomość metodyki obliczania przepustowości i oceny warunków ruchu na skrzyżowaniach bez sygnalizacji świetlnej
Treści programoweT-P-1Pomiar natężenia ruchu na skrzyżowaniu bez sygnalizacji świetlnej
T-P-2Charakterystyka parkowania
T-P-4Przepustowość i ocena warunków ruchu na skrzyżowaniu bez sygnalizacji
T-P-3Przepustowość i ocena warunków ruchu na drodze pozamiejskiej
T-W-5Przepustowość i warunki ruchu na dwupasowych drogach dwukierunkowych
T-W-6Przepustowość i warunki ruchu na drogach wielopasowych
T-W-7Przepustowość i warunki ruchu na skrzyżowaniach bez sygnalizacji świetlnej
T-W-2Pomiary i badania ruchu - cele, rodzaje i zastosowanie. Natężenie ruchu. Generalny pomiar ruchu
T-W-4Prognoza ruchu
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie projektów
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi obliczyć przepustowość, ale wymaga nadzoru. Nie potrafi uzasadnić wyboru zastosowanej metody. Potrafi ocenić warunki ruchu na drogach i skrzyżowaniach bez sygnalizacji, ale nie umie ich zinterpretować. Potrafi przygotować w miarę poprawne sprawozdania, raporty z wykonanych obliczeń i pomiarów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/D/DUL07_K01Student jest świadomy znaczenia pomiarów i badań ruchu, a także obliczeń. Jest zorganizowany i świadomy odpowiedzialności za bezpieczeństwo w czasie wykonywania pomiarów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K03Jest gotów do przestrzegania i upowszechniania wzorów właściwego postępowania w środowisku pracy i poza nim
B_1A_K04Jest gotów do kreatywnego myślenia w trakcie rozwiązywania problemu inżynierskiego. Efektywnie wykorzystuje zdolności twórczego myślenia i twórczej pracy w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-3Umiejętność obliczania przepustowości dróg i skrzyżowań bez sygnalizacji świetlnej
Treści programoweT-P-1Pomiar natężenia ruchu na skrzyżowaniu bez sygnalizacji świetlnej
T-P-2Charakterystyka parkowania
T-P-4Przepustowość i ocena warunków ruchu na skrzyżowaniu bez sygnalizacji
T-P-3Przepustowość i ocena warunków ruchu na drodze pozamiejskiej
Metody nauczaniaM-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie projektów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma minimalną świadomość znaczenia pomiarów i badań ruchu, a także nie wykazuje się odpowiedzialnością za otrzymane wyniki. Ma minimalną świadomość zachowania bezpieczeństwa w trakcie wykonywania pomiarów i badań ruchu
3,5
4,0
4,5
5,0