Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (S1)
specjalność: Technologia i Organizacja Budownictwa

Sylabus przedmiotu Matematyka-1:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Matematyka-1
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Studium Matematyki
Nauczyciel odpowiedzialny Ilona Iglewska-Nowak <Ilona.Iglewska-Nowak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Barbara Glanc <Barbara.Glanc@zut.edu.pl>, Halina Kleczewska <Halina.Kleczewska@zut.edu.pl>, Jolanta Rosiak <Jolanta.Rosiak@zut.edu.pl>, Rafał Walczak <Rafal.Walczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 7,0 ECTS (formy) 7,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 45 4,00,41zaliczenie
wykładyW1 45 3,00,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość matematyki w zakresie szkoły średniej na poziomie rozszerzonym.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z elementarnymi zagadnieniami z algebry liniowej, geometrii analitycznej w przestrzeni i analizy matematycznej.
C-2Wykszałcenie u studenta umiejętności posługiwania się technikami obliczeniowymi.
C-3Ukszałtowanie świadomości konieczności uczenia się przez całe życie oraz umiejętności organizowania pracy własnej i zespołowej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Obliczanie wyznaczników, rachunek macierzowy, rozwiązywanie układów równań liniowych.8
T-A-2Rachunek wektorowy i zastosowania, zadania z geometrii analitycznej w przestrzeni.8
T-A-3Równania i nierówności ilustrujące własności funkcji.6
T-A-4Działania na liczbach zespolonych w postaci algebraicznej i trygonometrycznej, rozwiązywanie równań kwadratowych.8
T-A-5Obliczanie granic ciągów i funkcji, wyznaczanie pochodnych funkcji, zastosowania pochodnych.15
45
wykłady
T-W-1Macierze i wyznaczniki, układy równań liniowych.8
T-W-2Geometria analityczna w przestrzeni.8
T-W-3Funkcje jednej zmiennej.6
T-W-4Liczby zespolone, wzory de Moivre'a, równanie kwadratowe o współczynnikach zespolonych.8
T-W-5Rachunek różniczkowy funkcji rzeczywistej jednej zmiennej.15
45

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.45
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń i rozwiązywanie zadań domowych.41
A-A-3Konsultacje.6
A-A-4Przygotowanie do prac pisemnych.24
A-A-5Zaliczenie.4
120
wykłady
A-W-1Obecność na wykładach.45
A-W-2Samodzielne analizowanie treści wykładów, studiowanie literatury.23
A-W-3Konsultacje przed egzaminem.4
A-W-4Przygotowanie do egzaminu.15
A-W-5Egzamin.3
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny zawierający definicje, twierdzenia i przykłady.
M-2Ćwiczenia przedmiotowe polegające na rozwiązywaniu różnorodnych zadań.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdziany pisemne z poszczególnych partii materiału.
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności i postępów studenta w czasie ćwiczeń.
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/B/05_W01
Zna podstawowe definicje, twierdzenia i metody rachunkowe omawiane w ramach przedmiotu.
B_1A_W01, B_1A_W14C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-5, T-W-4, T-W-2M-2, M-1S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/B/05_U01
Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę oraz znalezione w literaturze fakty do rozwiązywania zadań i problemów matematycznych i inżynierskich.
B_1A_U05, B_1A_U14, B_1A_U22C-1, C-2, C-3T-A-2, T-A-1, T-A-4, T-A-5, T-W-1, T-W-5, T-W-4, T-W-2M-2, M-1S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/B/05_K01
Jest gotowy do dalszego kształcenia oraz systematycznej i uczciwej pracy.
B_1A_K04, B_1A_K01C-1, C-2, C-3T-A-2, T-A-1, T-A-4, T-A-5, T-W-1, T-W-5, T-W-4, T-W-2M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/B/05_W01
Zna podstawowe definicje, twierdzenia i metody rachunkowe omawiane w ramach przedmiotu.
2,0
3,0Zna wybrane podstawowe definicje i twierdzenia.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/B/05_U01
Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę oraz znalezione w literaturze fakty do rozwiązywania zadań i problemów matematycznych i inżynierskich.
2,0
3,0Potrafi rozwiązać wybrane zadania z zakresu treści programowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/B/05_K01
Jest gotowy do dalszego kształcenia oraz systematycznej i uczciwej pracy.
2,0
3,0Systematycznie przygotowuje się do zajęć.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. T. Trajdos, Matematyka, cz.3, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2005
  2. M. Gewert, Z. Skoczylas, Analiza matematyczna 1, Oficyna Wydawnicza GiS, Wrocław, 2008
  3. B. Gdowski, E. Pluciński, Zadania z rachunku wektorowego i geometrii analitycznej, PWN, Warszawa, 1979

Literatura dodatkowa

  1. E. Otto, Matematyka dla wydziałów budowlanych i mechanicznych cz. 1,2, PWN, Warszawa, 1998
  2. W. Krysicki, L. Włodarski, Analiza matematyczna w zadaniach cz.I, PWN, Warszawa, 2007

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Obliczanie wyznaczników, rachunek macierzowy, rozwiązywanie układów równań liniowych.8
T-A-2Rachunek wektorowy i zastosowania, zadania z geometrii analitycznej w przestrzeni.8
T-A-3Równania i nierówności ilustrujące własności funkcji.6
T-A-4Działania na liczbach zespolonych w postaci algebraicznej i trygonometrycznej, rozwiązywanie równań kwadratowych.8
T-A-5Obliczanie granic ciągów i funkcji, wyznaczanie pochodnych funkcji, zastosowania pochodnych.15
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Macierze i wyznaczniki, układy równań liniowych.8
T-W-2Geometria analityczna w przestrzeni.8
T-W-3Funkcje jednej zmiennej.6
T-W-4Liczby zespolone, wzory de Moivre'a, równanie kwadratowe o współczynnikach zespolonych.8
T-W-5Rachunek różniczkowy funkcji rzeczywistej jednej zmiennej.15
45

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.45
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń i rozwiązywanie zadań domowych.41
A-A-3Konsultacje.6
A-A-4Przygotowanie do prac pisemnych.24
A-A-5Zaliczenie.4
120
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Obecność na wykładach.45
A-W-2Samodzielne analizowanie treści wykładów, studiowanie literatury.23
A-W-3Konsultacje przed egzaminem.4
A-W-4Przygotowanie do egzaminu.15
A-W-5Egzamin.3
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/B/05_W01Zna podstawowe definicje, twierdzenia i metody rachunkowe omawiane w ramach przedmiotu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W01Zna i rozumie podstawową wiedzę z wybranych działów matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla kierunku budownictwo, niezbędną do formułowania oraz rozwiązywania prostych zadań z zakresu budownictwa
B_1A_W14Zna i rozumie wybrane metody analityczne i programy komputerowe wspomagające projektowanie konstrukcji oraz organizację robót budowlanych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z elementarnymi zagadnieniami z algebry liniowej, geometrii analitycznej w przestrzeni i analizy matematycznej.
C-2Wykszałcenie u studenta umiejętności posługiwania się technikami obliczeniowymi.
C-3Ukszałtowanie świadomości konieczności uczenia się przez całe życie oraz umiejętności organizowania pracy własnej i zespołowej.
Treści programoweT-W-1Macierze i wyznaczniki, układy równań liniowych.
T-W-5Rachunek różniczkowy funkcji rzeczywistej jednej zmiennej.
T-W-4Liczby zespolone, wzory de Moivre'a, równanie kwadratowe o współczynnikach zespolonych.
T-W-2Geometria analityczna w przestrzeni.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe polegające na rozwiązywaniu różnorodnych zadań.
M-1Wykład informacyjny zawierający definicje, twierdzenia i przykłady.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna wybrane podstawowe definicje i twierdzenia.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/B/05_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę oraz znalezione w literaturze fakty do rozwiązywania zadań i problemów matematycznych i inżynierskich.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U05Potrafi poprawnie wybrać narzędzia (analityczne bądź numeryczne) do rozwiązywania problemów analizy, projektowania, wykonawstwa elementów konstrukcji oraz obiektów budowlanych
B_1A_U14Potrafi korzystać z technologii informacyjnych, zasobów Internetu oraz innych źródeł do wyszukiwania informacji ogólnych, komunikacji oraz poszukiwania oprogramowania wspomagającego pracę projektanta i organizatora robót budowlanych
B_1A_U22Potrafi samodzielnie planować i realizować własny proces uczenia się przez całe życie
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z elementarnymi zagadnieniami z algebry liniowej, geometrii analitycznej w przestrzeni i analizy matematycznej.
C-2Wykszałcenie u studenta umiejętności posługiwania się technikami obliczeniowymi.
C-3Ukszałtowanie świadomości konieczności uczenia się przez całe życie oraz umiejętności organizowania pracy własnej i zespołowej.
Treści programoweT-A-2Rachunek wektorowy i zastosowania, zadania z geometrii analitycznej w przestrzeni.
T-A-1Obliczanie wyznaczników, rachunek macierzowy, rozwiązywanie układów równań liniowych.
T-A-4Działania na liczbach zespolonych w postaci algebraicznej i trygonometrycznej, rozwiązywanie równań kwadratowych.
T-A-5Obliczanie granic ciągów i funkcji, wyznaczanie pochodnych funkcji, zastosowania pochodnych.
T-W-1Macierze i wyznaczniki, układy równań liniowych.
T-W-5Rachunek różniczkowy funkcji rzeczywistej jednej zmiennej.
T-W-4Liczby zespolone, wzory de Moivre'a, równanie kwadratowe o współczynnikach zespolonych.
T-W-2Geometria analityczna w przestrzeni.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe polegające na rozwiązywaniu różnorodnych zadań.
M-1Wykład informacyjny zawierający definicje, twierdzenia i przykłady.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi rozwiązać wybrane zadania z zakresu treści programowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/B/05_K01Jest gotowy do dalszego kształcenia oraz systematycznej i uczciwej pracy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K04Jest gotów do kreatywnego myślenia w trakcie rozwiązywania problemu inżynierskiego. Efektywnie wykorzystuje zdolności twórczego myślenia i twórczej pracy w sposób przedsiębiorczy
B_1A_K01Jest gotów do samodzielnego podejmowania niezależnych prac, wykazując się właściwą organizacją pracy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z elementarnymi zagadnieniami z algebry liniowej, geometrii analitycznej w przestrzeni i analizy matematycznej.
C-2Wykszałcenie u studenta umiejętności posługiwania się technikami obliczeniowymi.
C-3Ukszałtowanie świadomości konieczności uczenia się przez całe życie oraz umiejętności organizowania pracy własnej i zespołowej.
Treści programoweT-A-2Rachunek wektorowy i zastosowania, zadania z geometrii analitycznej w przestrzeni.
T-A-1Obliczanie wyznaczników, rachunek macierzowy, rozwiązywanie układów równań liniowych.
T-A-4Działania na liczbach zespolonych w postaci algebraicznej i trygonometrycznej, rozwiązywanie równań kwadratowych.
T-A-5Obliczanie granic ciągów i funkcji, wyznaczanie pochodnych funkcji, zastosowania pochodnych.
T-W-1Macierze i wyznaczniki, układy równań liniowych.
T-W-5Rachunek różniczkowy funkcji rzeczywistej jednej zmiennej.
T-W-4Liczby zespolone, wzory de Moivre'a, równanie kwadratowe o współczynnikach zespolonych.
T-W-2Geometria analityczna w przestrzeni.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe polegające na rozwiązywaniu różnorodnych zadań.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena aktywności i postępów studenta w czasie ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Systematycznie przygotowuje się do zajęć.
3,5
4,0
4,5
5,0