Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (S1)
specjalność: Technologia i Organizacja Budownictwa
Sylabus przedmiotu Budownictwo ogólne i konstrukcje drewniane-1:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Budownictwo ogólne i konstrukcje drewniane-1 | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Budownictwa Ogólnego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Szymon Skibicki <Szymon.Skibicki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Małgorzata Lange <Malgorzata.Lange@zut.edu.pl>, Rafał Nowak <Rafal_Nowak@zut.edu.pl>, Szymon Skibicki <Szymon.Skibicki@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ukończony kurs Materiałów budowlanych |
W-2 | Ukończony kurs Rysunku technicznego w ujęciu komputerowym |
W-3 | Ukończony kurs Wytrzymałości materiałów |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Umiejętność doboru właściwych rozwiązań konstrukcyjno - materiałowych w budynkach wykonanych w technologii tradycyjnej |
C-2 | Umiejętność projektowania prostych obiektów budowlanych i sporządzania dokumentacji budowlanej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Opracowanie projektu konstrukcyjnego budynku mieszkalnego jednorodzinnego w technologii tradycyjnej - część rysunkowa. Projekt obejmuje rzuty (fundamentów, poszczególnych kondygnacji, stropów, więźby dachowej, połaci dachowej) oraz przekroje pionowe. | 30 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wiadomości wstępne. Zagadnienia ogólne dotyczące obiektów budowlanych. Klasyfikacja obiektów budowlanych i metody wykonawcze. Budynek jego rola nośna i osłonowa. | 2 |
T-W-2 | Ustroje konstrukcyjne budnków i sztywność przestrzenna. Warunki i wymagania techniczne jakim powinny odpowiadać budynki na podstawie przepisów wykonawczych. | 2 |
T-W-3 | Obciążenia konstrukcji - klasyfikacja, zasady ustalania, kombinacje obciążeń. | 2 |
T-W-4 | Kryteria doboru i wymagania stawiane pionowym i poziomym przegrodom budowlanym. Odporność ogniowa. | 2 |
T-W-5 | Warunki posadowienia budowli. Dylatacje w budynkach. Tyczenie i utrwalanie położenia budynków. | 2 |
T-W-6 | Wykopy budowlane - zabezpieczanie i odwadnianie. | 2 |
T-W-7 | Fundamenty - klasyfikacja, charakterystyka. Ściany fundamentowe. | 2 |
T-W-8 | Izolacje przeciwwilgociowe i przeciwwodne w budynkach. | 2 |
T-W-9 | Ściany budynków, ogólne wymagania techniczne i zasady konstruowania. Łączenie murów. | 3 |
T-W-10 | Nadproża. Zasady doboru i wykonania przewodów kominowych w budynkach. | 2 |
T-W-11 | Obliczanie i projektowanie konstrukcji murowych - zasady ogólne. Metoda uproszczona. | 3 |
T-W-12 | Stropy, przekrycia płaskie i sklepienia. | 4 |
T-W-13 | Zasady projektowania i obliczania stropów gęstożebrowych. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach projektowych | 30 |
A-P-2 | Samodzielna realizacja zadania projektowego | 25 |
A-P-3 | Udział w konsultacjach | 3 |
A-P-4 | Zaliczenie projektu | 2 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | Utrwalanie wiedzy w oparciu o wykłady i literaturę, przygotowanie do egzaminu | 24 |
A-W-3 | Udział w konsultacjach | 3 |
A-W-4 | Udział w egzaminie | 3 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie projektu |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/C/11_W01 Student zna podstawowe elementy konstrukcyjne budynków oraz zasady ich projektowania, zna typowe technologie inżynierskie stosowane w budownictwie z uwzględnieniem najnowszych trendów rozwojowych. | B_1A_W08, B_1A_W17, B_1A_W07, B_1A_W23, B_1A_W13 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/C/11_U01 Student potrafi dokonać klasyfikacji obiektów budowlanych i wybrać odpowiednie rozwiązania konstrukcyjno - materiałowe przy ich projektowaniu korzystając z dostępnych źródeł informacyjnych oraz potrafi sporządzić dokumentację techniczną obiektu. | B_1A_U01, B_1A_U11, B_1A_U19, B_1A_U08, B_1A_U22 | — | — | C-1, C-2 | T-P-1 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/C/11_K01 Student jest gotowy do kreatywnego myślenia w celu rozwiązywania problemów projektowych i sporządzenia dokumentacji technicznej obiektu. | B_1A_K04, B_1A_K01 | — | — | C-1, C-2 | T-P-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/C/11_W01 Student zna podstawowe elementy konstrukcyjne budynków oraz zasady ich projektowania, zna typowe technologie inżynierskie stosowane w budownictwie z uwzględnieniem najnowszych trendów rozwojowych. | 2,0 | |
3,0 | Student w dostatecznym stopniu zna podstawowe elementy konstrukcyjne budynków oraz zasady ich projektowania. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/C/11_U01 Student potrafi dokonać klasyfikacji obiektów budowlanych i wybrać odpowiednie rozwiązania konstrukcyjno - materiałowe przy ich projektowaniu korzystając z dostępnych źródeł informacyjnych oraz potrafi sporządzić dokumentację techniczną obiektu. | 2,0 | |
3,0 | Student w dostatecznym stopniu potrafi dokonać klasyfikacji obiektów budowlanych i wybrać odpowiednie rozwiązania konstrukcyjno - materiałowe oraz potrafi sporządzić dokumentację techniczną obiektu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/C/11_K01 Student jest gotowy do kreatywnego myślenia w celu rozwiązywania problemów projektowych i sporządzenia dokumentacji technicznej obiektu. | 2,0 | |
3,0 | Student w dostatecznym stopniu jest gotowy do kreatywnego myślenia w celu rozwiązywania problemów projektowych i sporządzenia dokumentacji technicznej obiektu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Praca zbiorowa pod kierunkiem Lichołai L., Budownictwo ogólne T.3. Elementy budynków. Podstawy projektowania., Arkady, Warszawa, 2008
- Praca zbiorowa pod kierunkiem Buczkowskiego W., Budownictwo ogólne T.4. Konstrukcje budynków., Arkady, Warszawa, 2009
- Korzeniewski W., Warunki techniczne dla budynków i ich usytuowanie., Polcen, Warszawa, 2006
- Buczkowski W., Jak zbudować nowocześnie dom jednorodzinny, Państwowe wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Poznań, 2000
- Hoła J., Pietraszek P., Schabowicz K., Obliczanie konstrukcji budynków wznoszonych tradycyjnie, Dolnośląskie Wydawnictwo Edukacyjne, Wrocław, 2009
Literatura dodatkowa
- Niedostatkiewicz M., Majewski T., Skuza M., Bobiński J, Budownictwo ogólne. Katalog rozwiązań konstrukcyjno-materiałowych, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, 2006
- Markiewicz P., Budownictwo ogólne dla architektów, Archi-Plus, Kraków, 2009
- Schabowicz K., Gorzelańczyk T., Materiały do ćwiczeń projektowych z budownictwa ogólnego, Dolnośląskie Wydawnictwo Edukacyjne, Wrocław, 2011
- Żurański J.A., Gaczek M., Oddziaływania klimatyczne na konstrukcje budowlane wg Eurokodu 1. Komentarze z przykładami obliczeń., ITB, Warszawa, 2011
- Kotwica E., Nożyński W., Nowak R., Konstrukcje Drewniane - Przykłady obliczeń, SPPD, Czarna Woda, 2015
- Nowak, R., Orłowicz, R., Bespałow W., Wybrane zagadnienia nośności i wzmocnienia ceglanych łuków i sklepień, PZiTB, 2020, Inżnieria i Budownictwo 12/2020
- Orłowicz R., Tkacz P., Buszkiewicz R., Wybrane sposoby oszacowania wytrzymałości muru w budynkach istniejących, Zarząd Główny Polskiego Związku Inżynierów i Techników Budownictwa, Warszawa, 2018, Przegląd Budowlany, R. 89, nr 6
- Kaszyńska M., Skibicki S., Awarie i katastrofy jako źródło innowacyjnych rozwiązań w budownictwie, Innowacyjne wyzwania techniki budowlanej, Wydawnictwo ITB, Warszawa, 2017