Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (N2)
specjalność: Konstrukcje Budowlane i Inżynierskie

Sylabus przedmiotu Budowle ziemne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Budowle ziemne
Specjalność Konstrukcje Budowlane i Inżynierskie
Jednostka prowadząca Katedra Geotechniki
Nauczyciel odpowiedzialny Tomasz Kozłowski <Tomasz.Kozlowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Roman Bednarek <Roman.Bednarek@zut.edu.pl>, Krzysztof Żarkiewicz <Krzysztof.Zarkiewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 9 0,80,56zaliczenie
projektyP3 9 1,20,44zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1MGiF

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Umiejętność projektowania budowli ziemnych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Projekt posadowienia podstawy nasypu na palach fundamntowych lub kolumnach. Konsolidacja podłoża gruntowego pod nasypem wznoszonym etapowo. Projekt stromej skarpy zbudowanej z gruntu zbrojonego.9
9
wykłady
T-W-1Podział budowli ziemnych. Zagadnienia prawne w planowaniu realizacji robót budowlanych Kategorie geotechniczne. Stataczność budowli. Posadowienie budowli. Ulepszanie podłoża gruntowego. Konstrukcje z gruntu zbrojonego. Posadowienie nasypów na kolumnach / palach fundamentowych.9
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach9
A-P-2wykonanie projektu posadowienia budowli ziemnej25
A-P-3konsultacje2
A-P-4zaliczenie1
37
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2bieżące utrwalanie materiału7
A-W-3przygotowanie do zaliczenia5
A-W-4konsultacje2
A-W-5zaliczenie1
24

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład multimedialny.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: zaliczenie wykładów na podstawie sprawozdań
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń projektoiwych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_N2/K/D14_W01
Student zna i rozumie zakres budownictwa zwiazany z budowlami ziemnymi.
B_2A_W02, B_2A_W07, B_2A_W10, B_2A_W14C-1T-P-1, T-W-1M-1S-1
B_2A_N2/K/D14_W02
Student zna i rozumie, jak zaprojektować podstawowe typy budowli ziemnych
B_2A_W02, B_2A_W07, B_2A_W10, B_2A_W14C-1T-P-1, T-W-1M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_N2/K/D14_U01
Potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanej specjalności w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
B_2A_U01, B_2A_U11, B_2A_U16C-1T-P-1, T-W-1M-1S-1
B_2A_N2/K/D14_U02
Potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanej specjalności w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
B_2A_U01, B_2A_U11, B_2A_U16C-1T-P-1, T-W-1M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_N2/K/D14_K01
Student jest gotów do działań w celu konieczności zrównoważonego rozwoju w budownictwie
B_2A_K03, B_2A_K04C-1T-W-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_N2/K/D14_W01
Student zna i rozumie zakres budownictwa zwiazany z budowlami ziemnymi.
2,0
3,0student zna budowle ziemne i wykazuje małą umiejętność projektowania podstawowych typów budowli ziemnych
3,5
4,0
4,5
5,0
B_2A_N2/K/D14_W02
Student zna i rozumie, jak zaprojektować podstawowe typy budowli ziemnych
2,0
3,0student wykazuje słabą miejętność projektowania podstawowych typów budowli ziemnych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_N2/K/D14_U01
Potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanej specjalności w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
2,0
3,0student w prezentacji i sprawozdaniach wykazuje małą znajomość budowli ziemnej
3,5
4,0
4,5
5,0
B_2A_N2/K/D14_U02
Potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanej specjalności w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
2,0
3,0student słabo radzi sobiez obliczeniami w projekcie, często dopiero po pomocy prowadzącego wykonuje poprawne obliczenia
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_N2/K/D14_K01
Student jest gotów do działań w celu konieczności zrównoważonego rozwoju w budownictwie
2,0
3,0student radzi sobie słabo podczas projektowania posadowienia wału przeciwpowodziowego
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Fanti K., Budowle piętrzące, Arkady, Warszawa, 1980
  2. Cios I., Garwacka-Piórkowska S., Projektowanie fundamentów, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 1993
  3. Dembicki E., i inni, Fundamentowanie, tom I i II, Arkady, Warszawa, 1998
  4. Grabowski Z., Pisarczyk S., Obrycki M., Fundamentowanie, Politechnika Warszawska, Warszawa, 1993
  5. Grodkowski K., Żuromski S., Budowle i roboty ziemne, Warszawa, 1977
  6. Jarominiak A., Lekkie konstrukcje oporowe, WKiŁ, Warszawa, 1999
  7. Obrycki M., Pisarczyk S., Wybrane zagadnienia z fundamnetowania, OWPW, Warszawa, 1998
  8. Pisarczyk S., Geoinżynieria. Metody modyfikacji podłoża gruntowego, OWPW, Warszawa, 2005
  9. Pisarczyk S., Grunty nasypowe. Właściwości geotechniczne i metody ich badania, OWPW, Warszawa, 2004
  10. PKN, Normy z zakresu mechaniki gruntów, fundamentowania i geotechniki, PKN, 2011
  11. Generalna Dyrekcja Dróg Publicznych, Instrukcja badań podłoża gruntowego budowli drogowych i mostowych, GDDP, Warszawa, 1998
  12. Projektowanie konstrukcji oporowych stromych skarp i nasypów z gruntu zbrojonego geosyntetykami, ITB, Warszawa, 2007, 429/2007
  13. F.C. Townsend, J. Brian Anderson, A Compendium of Ground Modyfication Techniques, Floryda Department of Transportation, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Wiłun Z., Zarys geotechniki, WKiŁ, Warszawa, 2008
  2. Zasady budowy składowisk odpadów, ITB, Warszawa, 2009, 444/2009
  3. Warunki techniczne wykonania i odbioru robót budowalnych, Roboty ziemne i konstrukcje, ITB, Wraszawa, 2007
  4. A. Duszyńska, Zbrojenie geosyntetyczne podstawy nasypu, WILIS POlitechnika Gdańska, Gdańsk, 2016
  5. Tomasz Kozłowski, Geotechnika w infrastrukturze na przykładzie budowy Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju, Inżyneira Morska i Geotechnika, Gdańsk, 2016, 6/2106

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projekt posadowienia podstawy nasypu na palach fundamntowych lub kolumnach. Konsolidacja podłoża gruntowego pod nasypem wznoszonym etapowo. Projekt stromej skarpy zbudowanej z gruntu zbrojonego.9
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podział budowli ziemnych. Zagadnienia prawne w planowaniu realizacji robót budowlanych Kategorie geotechniczne. Stataczność budowli. Posadowienie budowli. Ulepszanie podłoża gruntowego. Konstrukcje z gruntu zbrojonego. Posadowienie nasypów na kolumnach / palach fundamentowych.9
9

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach9
A-P-2wykonanie projektu posadowienia budowli ziemnej25
A-P-3konsultacje2
A-P-4zaliczenie1
37
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2bieżące utrwalanie materiału7
A-W-3przygotowanie do zaliczenia5
A-W-4konsultacje2
A-W-5zaliczenie1
24
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_N2/K/D14_W01Student zna i rozumie zakres budownictwa zwiazany z budowlami ziemnymi.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W02Zna i rozumie zaawansowaną wiedzę ogólną w zakresie budownictwa. Zna specjalistyczną terminologię w języku obcym, zgodną ze studiowanym kierunkiem
B_2A_W07Zna i rozumie zasady zarządzania przedsięwzięciami budowlanymi w aspekcie techniczno-ekonomicznym
B_2A_W10Zna i rozumie zaawansowaną wiedzę ogólną dotyczącą standardów i norm technicznych właściwych dla studiowanej specjalności
B_2A_W14Zna i rozumie zaawansowaną wiedzę ogólną niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, w tym wpływu realizacji inwestycji budowlanych na środowisko
Cel przedmiotuC-1Umiejętność projektowania budowli ziemnych
Treści programoweT-P-1Projekt posadowienia podstawy nasypu na palach fundamntowych lub kolumnach. Konsolidacja podłoża gruntowego pod nasypem wznoszonym etapowo. Projekt stromej skarpy zbudowanej z gruntu zbrojonego.
T-W-1Podział budowli ziemnych. Zagadnienia prawne w planowaniu realizacji robót budowlanych Kategorie geotechniczne. Stataczność budowli. Posadowienie budowli. Ulepszanie podłoża gruntowego. Konstrukcje z gruntu zbrojonego. Posadowienie nasypów na kolumnach / palach fundamentowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład multimedialny.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie wykładów na podstawie sprawozdań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student zna budowle ziemne i wykazuje małą umiejętność projektowania podstawowych typów budowli ziemnych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_N2/K/D14_W02Student zna i rozumie, jak zaprojektować podstawowe typy budowli ziemnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W02Zna i rozumie zaawansowaną wiedzę ogólną w zakresie budownictwa. Zna specjalistyczną terminologię w języku obcym, zgodną ze studiowanym kierunkiem
B_2A_W07Zna i rozumie zasady zarządzania przedsięwzięciami budowlanymi w aspekcie techniczno-ekonomicznym
B_2A_W10Zna i rozumie zaawansowaną wiedzę ogólną dotyczącą standardów i norm technicznych właściwych dla studiowanej specjalności
B_2A_W14Zna i rozumie zaawansowaną wiedzę ogólną niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, w tym wpływu realizacji inwestycji budowlanych na środowisko
Cel przedmiotuC-1Umiejętność projektowania budowli ziemnych
Treści programoweT-P-1Projekt posadowienia podstawy nasypu na palach fundamntowych lub kolumnach. Konsolidacja podłoża gruntowego pod nasypem wznoszonym etapowo. Projekt stromej skarpy zbudowanej z gruntu zbrojonego.
T-W-1Podział budowli ziemnych. Zagadnienia prawne w planowaniu realizacji robót budowlanych Kategorie geotechniczne. Stataczność budowli. Posadowienie budowli. Ulepszanie podłoża gruntowego. Konstrukcje z gruntu zbrojonego. Posadowienie nasypów na kolumnach / palach fundamentowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład multimedialny.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń projektoiwych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student wykazuje słabą miejętność projektowania podstawowych typów budowli ziemnych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_N2/K/D14_U01Potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanej specjalności w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U01Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku obcym; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
B_2A_U11Potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, powiązanych z budownictwem oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
B_2A_U16Potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanej specjalności w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
Cel przedmiotuC-1Umiejętność projektowania budowli ziemnych
Treści programoweT-P-1Projekt posadowienia podstawy nasypu na palach fundamntowych lub kolumnach. Konsolidacja podłoża gruntowego pod nasypem wznoszonym etapowo. Projekt stromej skarpy zbudowanej z gruntu zbrojonego.
T-W-1Podział budowli ziemnych. Zagadnienia prawne w planowaniu realizacji robót budowlanych Kategorie geotechniczne. Stataczność budowli. Posadowienie budowli. Ulepszanie podłoża gruntowego. Konstrukcje z gruntu zbrojonego. Posadowienie nasypów na kolumnach / palach fundamentowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład multimedialny.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie wykładów na podstawie sprawozdań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student w prezentacji i sprawozdaniach wykazuje małą znajomość budowli ziemnej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_N2/K/D14_U02Potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanej specjalności w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U01Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku obcym; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
B_2A_U11Potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, powiązanych z budownictwem oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
B_2A_U16Potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanej specjalności w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
Cel przedmiotuC-1Umiejętność projektowania budowli ziemnych
Treści programoweT-P-1Projekt posadowienia podstawy nasypu na palach fundamntowych lub kolumnach. Konsolidacja podłoża gruntowego pod nasypem wznoszonym etapowo. Projekt stromej skarpy zbudowanej z gruntu zbrojonego.
T-W-1Podział budowli ziemnych. Zagadnienia prawne w planowaniu realizacji robót budowlanych Kategorie geotechniczne. Stataczność budowli. Posadowienie budowli. Ulepszanie podłoża gruntowego. Konstrukcje z gruntu zbrojonego. Posadowienie nasypów na kolumnach / palach fundamentowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład multimedialny.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń projektoiwych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student słabo radzi sobiez obliczeniami w projekcie, często dopiero po pomocy prowadzącego wykonuje poprawne obliczenia
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_N2/K/D14_K01Student jest gotów do działań w celu konieczności zrównoważonego rozwoju w budownictwie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_K03Jest gotów do podejmowania refleksji nad pozatechnicznymi aspektami i skutkami działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko w powiązaniu z odpowiedzialnością za podejmowane decyzje
B_2A_K04Jest gotów do inicjowania działań w zakresie zrównoważonego rozwoju w budownictwie
Cel przedmiotuC-1Umiejętność projektowania budowli ziemnych
Treści programoweT-W-1Podział budowli ziemnych. Zagadnienia prawne w planowaniu realizacji robót budowlanych Kategorie geotechniczne. Stataczność budowli. Posadowienie budowli. Ulepszanie podłoża gruntowego. Konstrukcje z gruntu zbrojonego. Posadowienie nasypów na kolumnach / palach fundamentowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład multimedialny.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie wykładów na podstawie sprawozdań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student radzi sobie słabo podczas projektowania posadowienia wału przeciwpowodziowego
3,5
4,0
4,5
5,0