Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (N1)

Sylabus przedmiotu Fizyka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Fizyka
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Fizyki
Nauczyciel odpowiedzialny Tomasz Bodziony <Tomasz.Bodziony@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 18 2,00,41zaliczenie
wykładyW1 18 2,00,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw fizyki w zakresie materiału ze szkoły średniej
W-2Znajomośc matematyki: podstawowe funkcje, w tym funkcje trygonometryczne, badanie przebiegu funkcji, znajomość algebry, geometrii
W-3Potrafi wykorzystać równania matematyczne do rozwiązywania problemów z fizyki
W-4Znajomość osługi komputera, a szczególnie wykorzystanie komputera (i odpowiedniego oprogramowania) do roizwiązywania zagadnień z matematyki i fizyki, w tym wykonywanie obliczeń numerycznych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie podstawowej wiedzy z fizyki niezbędnej do wykonywania zawodu inżyniera
C-2Rozwinięcie umiejętności analizy problemów fizycznych oraz rozwiązywania tychże problemów na gruncie posiadanej wiedzy fizycznej
C-3Rozwinięcie umiejętności opracowania oraz analizy otrzymanych wyników pomiarów, szacowania niepewności pomiarów bezpośrednich i pośrednich w zastosowaniu do przeprowadzonych eksperymentów fizycznych oraz stosowania podstawowych pakietów oprogramowania komputerowego do analizy danych i prezentacji wyników
C-4Rozwinięcie umiejętności zastosowania wiedzy z wykładów oraz innych źródeł do rozwiązywania zadań i problemów fizycznych, przydatnych inżynierowi w/w kierunku
C-5Wyrobienie umiejętności i nawyku do korzystania ze źródeł literaturowych w zakresie wiedzy fachowej, również w językach obcych, np. języku angielskim
C-6Rozwinięcie umiejętności wykorzystania komputera oraz specjalistycznego oprogramowania do rozwiązywania problemów obliczeniowych, symulacji komputerowych, projektowania, etc.
C-7Rozwinięcie umiejętności komunikacji i pracy w grupie

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Poznanie metod analizy błędów2
T-L-2Wykonanie ćwiczeń laboratoryjnych14
T-L-3Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych2
18
wykłady
T-W-1Kinematyka i dynamika punktu materialnego, dynamika bryły sztywnej6
T-W-2Kinematyka i dynamika relatywistyczna2
T-W-3Drgania i fale2
T-W-4Fizyka atomowa, cząsteczkowa oraz elementy fizyki statystycznej2
T-W-5Elektrycznośc i magnetyzm6
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział w zajęciach laboratoryjnych18
A-L-2Przygotowanie się do ćwiczeń laboratoryjnych20
A-L-3Oprocowanie wyników, przygotowanie sprawozdań z wykonanych ćwiczeń18
A-L-4Konsultacje2
A-L-5Zaliczenie2
60
wykłady
A-W-1Udział w wykładzie18
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu9
A-W-3Konsultacje6
A-W-4Przygotowanie do egzaminów24
A-W-5Egzamin3
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład audytoryjny z użyciem środków audiowizualnych
M-2Wykład z prezentacjami eksperymentów fizycznych
M-3Metody praktyczne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-2Ocena formująca: Kolokwia ustne zaliczające 10 ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena formująca: Materiał przygotowany przez studentów do dyskusji wybranych zjawisk fizycznych w otaczającym świecie oraz ich aktywność podczas dyskusji

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_N1/B/01_W01
Student posiada wiedzę z podstaw fizyki
B_1A_W01C-1, C-3, C-2T-L-1, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-L-2, T-L-3M-2, M-1, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_N1/B/01_U01
Student potrafi zastosować posiadaną wiedzę do rozwiązywania problemów z fizyki, potrafi lepiej zozumieć otaczajacy go świat i zasady działania urządzeń technicznych
B_1A_U10, B_1A_U27C-1, C-4, C-6, C-5, C-7, C-2, C-3T-L-2, T-L-3, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-L-1, T-W-3, T-W-1M-2, M-3, M-1S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_N1/B/01_K01
Student jest przygotowany do: pracy samodzielnej, samodzielnego rozwiązywania problemów fizycznych, samodzielnego wyszukiwania potrzebnych informacji w literaturze przedmiotu i innych źródłach. Student jest przygotowany do świadomego postrzegania wagi i znaczenia nauk ścisłych oraz nauk technicznych, a także wpływu tych nauk na jego życie, jego bliskich, całego społeczeństwa oraz na środowisko
B_1A_K01C-1, C-3, C-5, C-6, C-2, C-7, C-4T-L-2, T-L-3, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3M-2, M-3, M-1S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_N1/B/01_W01
Student posiada wiedzę z podstaw fizyki
2,0student nie uczestniczący w wykładach, uzyskujący na egzaminie mniej niż 50 % punktów
3,0student uzyskujący na egzaminie co najmniej (1/2) 50 % punktów
3,5student uzyskujący na egzaminie co najmnie (2/3) 66 % punktów
4,0student uzyskujący na egzaminie co najmniej (3/4) 75 % punktów
4,5student uzyskujący na egzaminie co najmniej 90 % punktów
5,0student uzyskujący na egzaminie co najmniej 95 % punktów

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_N1/B/01_U01
Student potrafi zastosować posiadaną wiedzę do rozwiązywania problemów z fizyki, potrafi lepiej zozumieć otaczajacy go świat i zasady działania urządzeń technicznych
2,0student uzyskuje mniej niż 50 % punktów na egzaminie
3,0student uzyskujewięcej niż 50 % punktów na egzaminie
3,5student uzyskuje mniej niż 66 % punktów na egzaminie
4,0student uzyskuje mniej niż 75 % punktów na egzaminie
4,5student uzyskuje mniej niż 90 % punktów na egzaminie
5,0student uzyskuje mniej niż 95 % punktów na egzaminie

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_N1/B/01_K01
Student jest przygotowany do: pracy samodzielnej, samodzielnego rozwiązywania problemów fizycznych, samodzielnego wyszukiwania potrzebnych informacji w literaturze przedmiotu i innych źródłach. Student jest przygotowany do świadomego postrzegania wagi i znaczenia nauk ścisłych oraz nauk technicznych, a także wpływu tych nauk na jego życie, jego bliskich, całego społeczeństwa oraz na środowisko
2,0student uzyskuje mniej niż 50 % punktów na egzaminie
3,0student uzyskuje więcej niż 50 % punktów na egzaminie
3,5student uzyskuje więcej niż 66 % punktów na egzaminie
4,0student uzyskuje więcej niż 75 % punktów na egzaminie
4,5student uzyskuje więcej niż 90 % punktów na egzaminie
5,0student uzyskuje więcej niż 95 % punktów na egzaminie

Literatura podstawowa

  1. C. Borowski, Fzyka - krótki kurs, Wydanwictwo Naukowo - Techniczne, Warszawa, 2003
  2. K. Lichszteld, I. Kruk, Wykłady z Fizyki, Wydawnictwo Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2004
  3. D. Holliday, R. Resnick, Fizyka, PWN, Warszawa, 1998

Literatura dodatkowa

  1. Z. Kleszczewski, Fizyka klasyczna, Wydawnictwo Poliitechniki Śląskiej, Gliwice, 1995

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Poznanie metod analizy błędów2
T-L-2Wykonanie ćwiczeń laboratoryjnych14
T-L-3Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych2
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Kinematyka i dynamika punktu materialnego, dynamika bryły sztywnej6
T-W-2Kinematyka i dynamika relatywistyczna2
T-W-3Drgania i fale2
T-W-4Fizyka atomowa, cząsteczkowa oraz elementy fizyki statystycznej2
T-W-5Elektrycznośc i magnetyzm6
18

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w zajęciach laboratoryjnych18
A-L-2Przygotowanie się do ćwiczeń laboratoryjnych20
A-L-3Oprocowanie wyników, przygotowanie sprawozdań z wykonanych ćwiczeń18
A-L-4Konsultacje2
A-L-5Zaliczenie2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładzie18
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu9
A-W-3Konsultacje6
A-W-4Przygotowanie do egzaminów24
A-W-5Egzamin3
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_N1/B/01_W01Student posiada wiedzę z podstaw fizyki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W01Zna i rozumie podstawową wiedzę z wybranych działów matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla kierunku budownictwo, niezbędną do formułowania oraz rozwiązywania prostych zadań z zakresu budownictwa
Cel przedmiotuC-1Przekazanie podstawowej wiedzy z fizyki niezbędnej do wykonywania zawodu inżyniera
C-3Rozwinięcie umiejętności opracowania oraz analizy otrzymanych wyników pomiarów, szacowania niepewności pomiarów bezpośrednich i pośrednich w zastosowaniu do przeprowadzonych eksperymentów fizycznych oraz stosowania podstawowych pakietów oprogramowania komputerowego do analizy danych i prezentacji wyników
C-2Rozwinięcie umiejętności analizy problemów fizycznych oraz rozwiązywania tychże problemów na gruncie posiadanej wiedzy fizycznej
Treści programoweT-L-1Poznanie metod analizy błędów
T-W-5Elektrycznośc i magnetyzm
T-W-1Kinematyka i dynamika punktu materialnego, dynamika bryły sztywnej
T-W-2Kinematyka i dynamika relatywistyczna
T-W-4Fizyka atomowa, cząsteczkowa oraz elementy fizyki statystycznej
T-W-3Drgania i fale
T-L-2Wykonanie ćwiczeń laboratoryjnych
T-L-3Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych
Metody nauczaniaM-2Wykład z prezentacjami eksperymentów fizycznych
M-1Wykład audytoryjny z użyciem środków audiowizualnych
M-3Metody praktyczne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-2Ocena formująca: Kolokwia ustne zaliczające 10 ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena formująca: Materiał przygotowany przez studentów do dyskusji wybranych zjawisk fizycznych w otaczającym świecie oraz ich aktywność podczas dyskusji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie uczestniczący w wykładach, uzyskujący na egzaminie mniej niż 50 % punktów
3,0student uzyskujący na egzaminie co najmniej (1/2) 50 % punktów
3,5student uzyskujący na egzaminie co najmnie (2/3) 66 % punktów
4,0student uzyskujący na egzaminie co najmniej (3/4) 75 % punktów
4,5student uzyskujący na egzaminie co najmniej 90 % punktów
5,0student uzyskujący na egzaminie co najmniej 95 % punktów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_N1/B/01_U01Student potrafi zastosować posiadaną wiedzę do rozwiązywania problemów z fizyki, potrafi lepiej zozumieć otaczajacy go świat i zasady działania urządzeń technicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U10Potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
B_1A_U27Potrafi planować i organizować pracę indywidualną oraz współdziałać z innymi osobami wykonując prace zespołowe
Cel przedmiotuC-1Przekazanie podstawowej wiedzy z fizyki niezbędnej do wykonywania zawodu inżyniera
C-4Rozwinięcie umiejętności zastosowania wiedzy z wykładów oraz innych źródeł do rozwiązywania zadań i problemów fizycznych, przydatnych inżynierowi w/w kierunku
C-6Rozwinięcie umiejętności wykorzystania komputera oraz specjalistycznego oprogramowania do rozwiązywania problemów obliczeniowych, symulacji komputerowych, projektowania, etc.
C-5Wyrobienie umiejętności i nawyku do korzystania ze źródeł literaturowych w zakresie wiedzy fachowej, również w językach obcych, np. języku angielskim
C-7Rozwinięcie umiejętności komunikacji i pracy w grupie
C-2Rozwinięcie umiejętności analizy problemów fizycznych oraz rozwiązywania tychże problemów na gruncie posiadanej wiedzy fizycznej
C-3Rozwinięcie umiejętności opracowania oraz analizy otrzymanych wyników pomiarów, szacowania niepewności pomiarów bezpośrednich i pośrednich w zastosowaniu do przeprowadzonych eksperymentów fizycznych oraz stosowania podstawowych pakietów oprogramowania komputerowego do analizy danych i prezentacji wyników
Treści programoweT-L-2Wykonanie ćwiczeń laboratoryjnych
T-L-3Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych
T-W-2Kinematyka i dynamika relatywistyczna
T-W-4Fizyka atomowa, cząsteczkowa oraz elementy fizyki statystycznej
T-W-5Elektrycznośc i magnetyzm
T-L-1Poznanie metod analizy błędów
T-W-3Drgania i fale
T-W-1Kinematyka i dynamika punktu materialnego, dynamika bryły sztywnej
Metody nauczaniaM-2Wykład z prezentacjami eksperymentów fizycznych
M-3Metody praktyczne
M-1Wykład audytoryjny z użyciem środków audiowizualnych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-3Ocena formująca: Materiał przygotowany przez studentów do dyskusji wybranych zjawisk fizycznych w otaczającym świecie oraz ich aktywność podczas dyskusji
S-2Ocena formująca: Kolokwia ustne zaliczające 10 ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student uzyskuje mniej niż 50 % punktów na egzaminie
3,0student uzyskujewięcej niż 50 % punktów na egzaminie
3,5student uzyskuje mniej niż 66 % punktów na egzaminie
4,0student uzyskuje mniej niż 75 % punktów na egzaminie
4,5student uzyskuje mniej niż 90 % punktów na egzaminie
5,0student uzyskuje mniej niż 95 % punktów na egzaminie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_N1/B/01_K01Student jest przygotowany do: pracy samodzielnej, samodzielnego rozwiązywania problemów fizycznych, samodzielnego wyszukiwania potrzebnych informacji w literaturze przedmiotu i innych źródłach. Student jest przygotowany do świadomego postrzegania wagi i znaczenia nauk ścisłych oraz nauk technicznych, a także wpływu tych nauk na jego życie, jego bliskich, całego społeczeństwa oraz na środowisko
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K01Jest gotów do samodzielnego podejmowania niezależnych prac, wykazując się właściwą organizacją pracy
Cel przedmiotuC-1Przekazanie podstawowej wiedzy z fizyki niezbędnej do wykonywania zawodu inżyniera
C-3Rozwinięcie umiejętności opracowania oraz analizy otrzymanych wyników pomiarów, szacowania niepewności pomiarów bezpośrednich i pośrednich w zastosowaniu do przeprowadzonych eksperymentów fizycznych oraz stosowania podstawowych pakietów oprogramowania komputerowego do analizy danych i prezentacji wyników
C-5Wyrobienie umiejętności i nawyku do korzystania ze źródeł literaturowych w zakresie wiedzy fachowej, również w językach obcych, np. języku angielskim
C-6Rozwinięcie umiejętności wykorzystania komputera oraz specjalistycznego oprogramowania do rozwiązywania problemów obliczeniowych, symulacji komputerowych, projektowania, etc.
C-2Rozwinięcie umiejętności analizy problemów fizycznych oraz rozwiązywania tychże problemów na gruncie posiadanej wiedzy fizycznej
C-7Rozwinięcie umiejętności komunikacji i pracy w grupie
C-4Rozwinięcie umiejętności zastosowania wiedzy z wykładów oraz innych źródeł do rozwiązywania zadań i problemów fizycznych, przydatnych inżynierowi w/w kierunku
Treści programoweT-L-2Wykonanie ćwiczeń laboratoryjnych
T-L-3Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych
T-W-5Elektrycznośc i magnetyzm
T-W-1Kinematyka i dynamika punktu materialnego, dynamika bryły sztywnej
T-W-2Kinematyka i dynamika relatywistyczna
T-W-4Fizyka atomowa, cząsteczkowa oraz elementy fizyki statystycznej
T-W-3Drgania i fale
Metody nauczaniaM-2Wykład z prezentacjami eksperymentów fizycznych
M-3Metody praktyczne
M-1Wykład audytoryjny z użyciem środków audiowizualnych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-2Ocena formująca: Kolokwia ustne zaliczające 10 ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena formująca: Materiał przygotowany przez studentów do dyskusji wybranych zjawisk fizycznych w otaczającym świecie oraz ich aktywność podczas dyskusji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student uzyskuje mniej niż 50 % punktów na egzaminie
3,0student uzyskuje więcej niż 50 % punktów na egzaminie
3,5student uzyskuje więcej niż 66 % punktów na egzaminie
4,0student uzyskuje więcej niż 75 % punktów na egzaminie
4,5student uzyskuje więcej niż 90 % punktów na egzaminie
5,0student uzyskuje więcej niż 95 % punktów na egzaminie