Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (N1)
specjalność: Konstrukcje Budowlane i Inżynierskie

Sylabus przedmiotu Hydraulika 2:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Hydraulika 2
Specjalność Budownictwo Wodne
Jednostka prowadząca Katedra Ogrzewnictwa, Wentylacji i Ciepłownictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Robert Mańko <Robert.Manko@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 27 2,20,44egzamin
laboratoriaL7 18 1,90,26zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 18 1,90,30zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukonczony kurs Matematyki
W-2Ukonczony kurs Fizyki
W-3Zaliczony przedmiot Hydraulika i hydrologia

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uzyskanie umiejetnosci analizy i obliczen w zakresie przepływów cieczy przez otwory, jazy, mosty i inne obiekty hydrauliczne.
C-2Poznanie procesów przepływu wody w korytach otwartych i sposobów ich analizy i obliczania
C-3Orientacja w zagadnieniach ruchu rumowiska w ciekach naturalnych i w metodach jego opisu
C-4Poznanie procesów filtracyjnych i ich wpływu wody na budowle hydrotrchniczne

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wypływ cieczy przez otwory (otwór duzy niezatopiony, mały otwór i otwór duzy zatopiony) Wypływ ustalony przez przystawki, kawitacja – jej rola i metody jej symulacji. Wypływ quasi-ustalony przez mały otwór – czas oprózniania zbiornika. Wypływ ustalony i quasi-ustalony pzez duzy (wzory na wydatki i czas oprózniania zbiornika).4
T-A-2Przelewy (znajomosc wzorów i zadania obliczeniowe na wydatki przelewów i na współczynniki wydatków dla poszczególnych kategorii przelewów2
T-A-3Wykorzystanie równania Chezy i wzorów na współczynniki C dla tego równania - zadania obliczeniowe dla ruchu jednostajnego w kanałach otwartych2
T-A-4Równanie Bernoulliego dla koryt otwartych - zastosowanie w zadanich. Energia strumienia , równanie energii, ruch nadkrytyczny. krytyczny i podkrytyczny. Odskok hydrauliczny (głebokosci sprzezone, straty energii). Metody wyznaczania: krzywa depresji i spietrzenie (KSD). Obliczanie swiatła mostów i spietrzenia przed mostem. Profile predkosci i modele tachoid w przekrojach poprzecznych. Metody wyznaczania sredniej predkosci i wydatku przepływu z profili predkosci.4
T-A-5Uderzenie hydrauliczne - równania i parametry i zadania obliczeniowe. Układ sztolnia - komora wyrównawcza - działanie, opis matematyczny i metody rozwiazania procesu ruchu nieustalonego2
T-A-6Ruch rumowiska - opis własciwosci fizycznych, parametrów uziarnienia, procesów, własciwosci hydraulicznych. Naprezenie krytyczne i predkosc dynamiczna w ruchu rumowiska, korzystanie z i wykresu Shieldsa.2
T-A-7Strefy filtracji, parametry filtracji, typy filtracji. Współczynnik filtracji k, prawo Darcy. Hydrauliczne metody obliczen filtracji2
18
laboratoria
T-L-1Cwiczenie nr 1: Wyznaczanie współczynnika wydatku otworów z przystawkami oraz otworów zatopionych4
T-L-2Cwiczenie nr 2: Wyznaczanie maksymalnej i minimalnej wysokosci zwierciadła wody w komorze wyrównawczej4
T-L-3Cwiczenie nr 3: Badanie parametrów odskoku hydraulicznego4
T-L-4Cwiczenie nr 4: Wyznaczanie współczynnika wydatku przelewu o ostrej krawedzi4
T-L-5Zaliczanie (obrona) sprawozdań z ćwiczeń2
18
wykłady
T-W-1Wypływ ustalony i nieustalony przez małe otwory. Wypływ przez duże otwory. Przelewy.5
T-W-2Rodzaje ruchu w korytach otwartych. Koryta wielodzielne. Ruch krytyczny, podkrytyczny i nadkrytyczny. Odskok hydrauliczny6
T-W-3Ruch ustalony zmienny. Obliczanie krzywych spiętrzenia i depresji. Przepływ pod mostami8
T-W-4Ruch nieustalony, fale szybkozmienne (praca śluz, awaria tam), fale eolnozmienne (powodziowe)3
T-W-5Ruch rumowiska, procesy zmiany dna i procesy koryto-twórcze3
T-W-6Filtracja. Przepływ przez budowle ziemne i pod budowlami hydrotechmicznymi. Modelowanie w hydraulice2
27

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach18
A-A-2Samodzielna realizacja zadan przesłanych przez Internet24
A-A-3Przygotowanie do kolokwium11
A-A-4Konsultacje2
A-A-5Zaliczenie2
57
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach18
A-L-2Opracowanie sprawozdan33
A-L-3Konsultacje2
A-L-4Obrona sprawozdań4
57
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach27
A-W-2Samodzielna praca w oparciu o podaną literaturę22
A-W-3Przygotowanie do egzaminu13
A-W-4Konsultacje2
A-W-5Udział w egzaminie2
66

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy z wykorzystaniem audio-wizualnej prezentacji zagadnien i omawiania ich istotnych szczegółów na tablicy
M-2Komputerowe symulacje niektórych omawianych zagadnien (praca budowli hydrotechnicznych, transformacja fal, symulacja nieustalonego pola predkosci przepływu)
M-3Cwiczenia audytoryjne: Zajecia z wykorzystaniem audio-wizualnej prezentacji perzykładowych rozwiazanych zadan i tresci zadan do rozwiazania przez studentów przy tablicy
M-4Cwiczenia audytoryjne: Przekaz internetowy plików ppt z tresciami rozwiazanych zadan oraz z zadaniami do indywidualnego ich wykonania przez studenta w domu
M-5Laboratorium Wodne: Przekaz internetowy dokumentu opisujacego stan wykonania poszczególnych cwiczen przez poszczególne osoby i stan weryfikacji ich sprawozdan oraz ocen, uzyskanych podczas indywidualnej obrony "przyjetego" sprawozdania

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Dwa kolokwia na cwiczeniach audytoryjnych w trakcie semestru i kolokwium zaliczajace dla studentów, którzy nie uzyskali pozytywnych ocen z kolokwiów w trakcie semestru
S-3Ocena formująca: Sprawdzenie opracowan cwiczen na Laboratorium Wodnym dla kazdego zespołu z decyzja "przyjete" lub "odrzucone" oraz indywidualna obrona kazdego przyjetego opracowania
S-4Ocena podsumowująca: Laboratorium Wodne : Indywidualna obrona każdego sprawozdania

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_N1/BW/D/01_W01
Zna i rozumie zagadnienia wypływów/przepływów przez otwory, przeklewy, jazy i podobne konstrukcje hydrotechniczne. Zna podstawowe rodzje ruchów cieczy w przewodach i korytach otwartych i kojarzy z nimi odpowiednie opisy matematyczne. Zna podstawowe pojecia i procesy ruchu rumowiska w ciekach naturalnych. Rozumie zjawisko filtracji, zna podstawowe prawa i równanie je opisujace i uswiadanmia sobie znaczenie znajomosci filtracji dla realizacji i funkcjonowania budowli hydrotechnicznych.
B_1A_W05, B_1A_W13C-4, C-3, C-1, C-2T-W-4, T-W-6, T-W-1, T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-3, S-4, S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_N1/BW/D/01_U01
Oblicza wypływy/przepływy przez otwory, przeklewy, jazy i podobne konstrukcje hydrotechniczne. Potrafi okreslic rodzj ruchu cieczy w przewodach i korytach otwartych i zaproponowac odpowiednie metody ich rozwiazania. Potrafi rozwiazac proste zagadnienia filtracyjne (1W) i rozumie znaczenie poprawnego uwzglednienia procesów filtracyjnych w kontekscie realizacji i funkcjonowania budowli hydrotechnicznych.
B_1A_U08C-1, C-4, C-3, C-2T-L-4, T-A-1, T-W-6, T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-L-2, T-A-2, T-W-2, T-A-7, T-W-1, T-A-3, T-A-4, T-L-5, T-A-5, T-A-6, T-L-1, T-L-3M-5, M-2, M-1, M-3, M-4S-3, S-1, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_N1/BW/D/01_K01
Jest gotowy do określania i rozwiązywania prostych problemów z hydrauliki obiektów hydrotechnicznych, przewodów zamknietuch i kanałów otwartych.
B_1A_K02, B_1A_K04C-4, C-3, C-1, C-2T-W-4, T-W-6, T-W-1, T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7M-1, M-2, M-3, M-4S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_N1/BW/D/01_W01
Zna i rozumie zagadnienia wypływów/przepływów przez otwory, przeklewy, jazy i podobne konstrukcje hydrotechniczne. Zna podstawowe rodzje ruchów cieczy w przewodach i korytach otwartych i kojarzy z nimi odpowiednie opisy matematyczne. Zna podstawowe pojecia i procesy ruchu rumowiska w ciekach naturalnych. Rozumie zjawisko filtracji, zna podstawowe prawa i równanie je opisujace i uswiadanmia sobie znaczenie znajomosci filtracji dla realizacji i funkcjonowania budowli hydrotechnicznych.
2,0
3,0Obecność na zajęciach audytoryjnych i w Laboratorium Wodnym. Zaliczone ćwiczenia z Laboratorium Wodnego. Aktywność na ćwiczeniach audytoryjnych i zaliczone pozytywnie dwa kolokwia na ocenę dostateczną.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_N1/BW/D/01_U01
Oblicza wypływy/przepływy przez otwory, przeklewy, jazy i podobne konstrukcje hydrotechniczne. Potrafi okreslic rodzj ruchu cieczy w przewodach i korytach otwartych i zaproponowac odpowiednie metody ich rozwiazania. Potrafi rozwiazac proste zagadnienia filtracyjne (1W) i rozumie znaczenie poprawnego uwzglednienia procesów filtracyjnych w kontekscie realizacji i funkcjonowania budowli hydrotechnicznych.
2,0
3,0Obecność na zajęciach audytoryjnych i w Laboratorium Wodnym. Zaliczone ćwiczenia z Laboratorium Wodnego. Aktywność na ćwiczeniach audytoryjnych i zaliczone pozytywnie dwa kolokwia na ocenę dostateczną.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_N1/BW/D/01_K01
Jest gotowy do określania i rozwiązywania prostych problemów z hydrauliki obiektów hydrotechnicznych, przewodów zamknietuch i kanałów otwartych.
2,0
3,0Obecność na zajęciach audytoryjnych i w Laboratorium Wodnym. Zaliczone ćwiczenia z Laboratorium Wodnego. Aktywność na ćwiczeniach audytoryjnych i zaliczone pozytywnie dwa kolokwia na ocenę dostateczną.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. 1. Kubrak J., Hydraulika techniczna, SGGW, Warszawa, 1998
  2. Mitosek M., Mechanika płynów w inzynierii i ochronie srodowiska, PWN, Warszawa, 2001
  3. Czetwertynski E., Utrysko B., Hydraulika i hydromechanika, PWN, Warszawa, 1975
  4. Mańko Robert, Wira Jerzy, Wybrane modele matematyczne w opisie ruchu turbulencyjnego, Zeszyty Naukowe Inżynieria Lądowa i Wodna w Kształtowaniu Środwiska, Kalisz, 2016

Literatura dodatkowa

  1. Szuster A., Utrysko B., Hydraulika i podstawy hydromechaniki, Politechnika Warszawska, Warszawa, 1976
  2. Szymkiewicz R., Modelowanie matematyczne przepływów w rzekach i kanałach, PWN, Warszawa, 2000
  3. Byczkowski A., Hydrologia. T. 1 i 2, SGGW, Warszawa, 1996

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wypływ cieczy przez otwory (otwór duzy niezatopiony, mały otwór i otwór duzy zatopiony) Wypływ ustalony przez przystawki, kawitacja – jej rola i metody jej symulacji. Wypływ quasi-ustalony przez mały otwór – czas oprózniania zbiornika. Wypływ ustalony i quasi-ustalony pzez duzy (wzory na wydatki i czas oprózniania zbiornika).4
T-A-2Przelewy (znajomosc wzorów i zadania obliczeniowe na wydatki przelewów i na współczynniki wydatków dla poszczególnych kategorii przelewów2
T-A-3Wykorzystanie równania Chezy i wzorów na współczynniki C dla tego równania - zadania obliczeniowe dla ruchu jednostajnego w kanałach otwartych2
T-A-4Równanie Bernoulliego dla koryt otwartych - zastosowanie w zadanich. Energia strumienia , równanie energii, ruch nadkrytyczny. krytyczny i podkrytyczny. Odskok hydrauliczny (głebokosci sprzezone, straty energii). Metody wyznaczania: krzywa depresji i spietrzenie (KSD). Obliczanie swiatła mostów i spietrzenia przed mostem. Profile predkosci i modele tachoid w przekrojach poprzecznych. Metody wyznaczania sredniej predkosci i wydatku przepływu z profili predkosci.4
T-A-5Uderzenie hydrauliczne - równania i parametry i zadania obliczeniowe. Układ sztolnia - komora wyrównawcza - działanie, opis matematyczny i metody rozwiazania procesu ruchu nieustalonego2
T-A-6Ruch rumowiska - opis własciwosci fizycznych, parametrów uziarnienia, procesów, własciwosci hydraulicznych. Naprezenie krytyczne i predkosc dynamiczna w ruchu rumowiska, korzystanie z i wykresu Shieldsa.2
T-A-7Strefy filtracji, parametry filtracji, typy filtracji. Współczynnik filtracji k, prawo Darcy. Hydrauliczne metody obliczen filtracji2
18

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Cwiczenie nr 1: Wyznaczanie współczynnika wydatku otworów z przystawkami oraz otworów zatopionych4
T-L-2Cwiczenie nr 2: Wyznaczanie maksymalnej i minimalnej wysokosci zwierciadła wody w komorze wyrównawczej4
T-L-3Cwiczenie nr 3: Badanie parametrów odskoku hydraulicznego4
T-L-4Cwiczenie nr 4: Wyznaczanie współczynnika wydatku przelewu o ostrej krawedzi4
T-L-5Zaliczanie (obrona) sprawozdań z ćwiczeń2
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wypływ ustalony i nieustalony przez małe otwory. Wypływ przez duże otwory. Przelewy.5
T-W-2Rodzaje ruchu w korytach otwartych. Koryta wielodzielne. Ruch krytyczny, podkrytyczny i nadkrytyczny. Odskok hydrauliczny6
T-W-3Ruch ustalony zmienny. Obliczanie krzywych spiętrzenia i depresji. Przepływ pod mostami8
T-W-4Ruch nieustalony, fale szybkozmienne (praca śluz, awaria tam), fale eolnozmienne (powodziowe)3
T-W-5Ruch rumowiska, procesy zmiany dna i procesy koryto-twórcze3
T-W-6Filtracja. Przepływ przez budowle ziemne i pod budowlami hydrotechmicznymi. Modelowanie w hydraulice2
27

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach18
A-A-2Samodzielna realizacja zadan przesłanych przez Internet24
A-A-3Przygotowanie do kolokwium11
A-A-4Konsultacje2
A-A-5Zaliczenie2
57
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach18
A-L-2Opracowanie sprawozdan33
A-L-3Konsultacje2
A-L-4Obrona sprawozdań4
57
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach27
A-W-2Samodzielna praca w oparciu o podaną literaturę22
A-W-3Przygotowanie do egzaminu13
A-W-4Konsultacje2
A-W-5Udział w egzaminie2
66
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_N1/BW/D/01_W01Zna i rozumie zagadnienia wypływów/przepływów przez otwory, przeklewy, jazy i podobne konstrukcje hydrotechniczne. Zna podstawowe rodzje ruchów cieczy w przewodach i korytach otwartych i kojarzy z nimi odpowiednie opisy matematyczne. Zna podstawowe pojecia i procesy ruchu rumowiska w ciekach naturalnych. Rozumie zjawisko filtracji, zna podstawowe prawa i równanie je opisujace i uswiadanmia sobie znaczenie znajomosci filtracji dla realizacji i funkcjonowania budowli hydrotechnicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W05Zna i rozumie podstawową wiedzę ogólną z mechaniki płynów i hydrologii
B_1A_W13Zna i rozumie podstawową wiedzę ogólną w zakresie budownictwa. Zna podstawową terminologię w języku obcym, zgodnie ze studiowanym kierunkiem
Cel przedmiotuC-4Poznanie procesów filtracyjnych i ich wpływu wody na budowle hydrotrchniczne
C-3Orientacja w zagadnieniach ruchu rumowiska w ciekach naturalnych i w metodach jego opisu
C-1Uzyskanie umiejetnosci analizy i obliczen w zakresie przepływów cieczy przez otwory, jazy, mosty i inne obiekty hydrauliczne.
C-2Poznanie procesów przepływu wody w korytach otwartych i sposobów ich analizy i obliczania
Treści programoweT-W-4Ruch nieustalony, fale szybkozmienne (praca śluz, awaria tam), fale eolnozmienne (powodziowe)
T-W-6Filtracja. Przepływ przez budowle ziemne i pod budowlami hydrotechmicznymi. Modelowanie w hydraulice
T-W-1Wypływ ustalony i nieustalony przez małe otwory. Wypływ przez duże otwory. Przelewy.
T-W-5Ruch rumowiska, procesy zmiany dna i procesy koryto-twórcze
T-W-2Rodzaje ruchu w korytach otwartych. Koryta wielodzielne. Ruch krytyczny, podkrytyczny i nadkrytyczny. Odskok hydrauliczny
T-W-3Ruch ustalony zmienny. Obliczanie krzywych spiętrzenia i depresji. Przepływ pod mostami
T-L-1Cwiczenie nr 1: Wyznaczanie współczynnika wydatku otworów z przystawkami oraz otworów zatopionych
T-L-2Cwiczenie nr 2: Wyznaczanie maksymalnej i minimalnej wysokosci zwierciadła wody w komorze wyrównawczej
T-L-3Cwiczenie nr 3: Badanie parametrów odskoku hydraulicznego
T-L-4Cwiczenie nr 4: Wyznaczanie współczynnika wydatku przelewu o ostrej krawedzi
T-L-5Zaliczanie (obrona) sprawozdań z ćwiczeń
T-A-1Wypływ cieczy przez otwory (otwór duzy niezatopiony, mały otwór i otwór duzy zatopiony) Wypływ ustalony przez przystawki, kawitacja – jej rola i metody jej symulacji. Wypływ quasi-ustalony przez mały otwór – czas oprózniania zbiornika. Wypływ ustalony i quasi-ustalony pzez duzy (wzory na wydatki i czas oprózniania zbiornika).
T-A-2Przelewy (znajomosc wzorów i zadania obliczeniowe na wydatki przelewów i na współczynniki wydatków dla poszczególnych kategorii przelewów
T-A-3Wykorzystanie równania Chezy i wzorów na współczynniki C dla tego równania - zadania obliczeniowe dla ruchu jednostajnego w kanałach otwartych
T-A-4Równanie Bernoulliego dla koryt otwartych - zastosowanie w zadanich. Energia strumienia , równanie energii, ruch nadkrytyczny. krytyczny i podkrytyczny. Odskok hydrauliczny (głebokosci sprzezone, straty energii). Metody wyznaczania: krzywa depresji i spietrzenie (KSD). Obliczanie swiatła mostów i spietrzenia przed mostem. Profile predkosci i modele tachoid w przekrojach poprzecznych. Metody wyznaczania sredniej predkosci i wydatku przepływu z profili predkosci.
T-A-5Uderzenie hydrauliczne - równania i parametry i zadania obliczeniowe. Układ sztolnia - komora wyrównawcza - działanie, opis matematyczny i metody rozwiazania procesu ruchu nieustalonego
T-A-6Ruch rumowiska - opis własciwosci fizycznych, parametrów uziarnienia, procesów, własciwosci hydraulicznych. Naprezenie krytyczne i predkosc dynamiczna w ruchu rumowiska, korzystanie z i wykresu Shieldsa.
T-A-7Strefy filtracji, parametry filtracji, typy filtracji. Współczynnik filtracji k, prawo Darcy. Hydrauliczne metody obliczen filtracji
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy z wykorzystaniem audio-wizualnej prezentacji zagadnien i omawiania ich istotnych szczegółów na tablicy
M-2Komputerowe symulacje niektórych omawianych zagadnien (praca budowli hydrotechnicznych, transformacja fal, symulacja nieustalonego pola predkosci przepływu)
M-3Cwiczenia audytoryjne: Zajecia z wykorzystaniem audio-wizualnej prezentacji perzykładowych rozwiazanych zadan i tresci zadan do rozwiazania przez studentów przy tablicy
M-4Cwiczenia audytoryjne: Przekaz internetowy plików ppt z tresciami rozwiazanych zadan oraz z zadaniami do indywidualnego ich wykonania przez studenta w domu
M-5Laboratorium Wodne: Przekaz internetowy dokumentu opisujacego stan wykonania poszczególnych cwiczen przez poszczególne osoby i stan weryfikacji ich sprawozdan oraz ocen, uzyskanych podczas indywidualnej obrony "przyjetego" sprawozdania
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Sprawdzenie opracowan cwiczen na Laboratorium Wodnym dla kazdego zespołu z decyzja "przyjete" lub "odrzucone" oraz indywidualna obrona kazdego przyjetego opracowania
S-4Ocena podsumowująca: Laboratorium Wodne : Indywidualna obrona każdego sprawozdania
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Dwa kolokwia na cwiczeniach audytoryjnych w trakcie semestru i kolokwium zaliczajace dla studentów, którzy nie uzyskali pozytywnych ocen z kolokwiów w trakcie semestru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Obecność na zajęciach audytoryjnych i w Laboratorium Wodnym. Zaliczone ćwiczenia z Laboratorium Wodnego. Aktywność na ćwiczeniach audytoryjnych i zaliczone pozytywnie dwa kolokwia na ocenę dostateczną.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_N1/BW/D/01_U01Oblicza wypływy/przepływy przez otwory, przeklewy, jazy i podobne konstrukcje hydrotechniczne. Potrafi okreslic rodzj ruchu cieczy w przewodach i korytach otwartych i zaproponowac odpowiednie metody ich rozwiazania. Potrafi rozwiazac proste zagadnienia filtracyjne (1W) i rozumie znaczenie poprawnego uwzglednienia procesów filtracyjnych w kontekscie realizacji i funkcjonowania budowli hydrotechnicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U08Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu studiowanego kierunku
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie umiejetnosci analizy i obliczen w zakresie przepływów cieczy przez otwory, jazy, mosty i inne obiekty hydrauliczne.
C-4Poznanie procesów filtracyjnych i ich wpływu wody na budowle hydrotrchniczne
C-3Orientacja w zagadnieniach ruchu rumowiska w ciekach naturalnych i w metodach jego opisu
C-2Poznanie procesów przepływu wody w korytach otwartych i sposobów ich analizy i obliczania
Treści programoweT-L-4Cwiczenie nr 4: Wyznaczanie współczynnika wydatku przelewu o ostrej krawedzi
T-A-1Wypływ cieczy przez otwory (otwór duzy niezatopiony, mały otwór i otwór duzy zatopiony) Wypływ ustalony przez przystawki, kawitacja – jej rola i metody jej symulacji. Wypływ quasi-ustalony przez mały otwór – czas oprózniania zbiornika. Wypływ ustalony i quasi-ustalony pzez duzy (wzory na wydatki i czas oprózniania zbiornika).
T-W-6Filtracja. Przepływ przez budowle ziemne i pod budowlami hydrotechmicznymi. Modelowanie w hydraulice
T-W-4Ruch nieustalony, fale szybkozmienne (praca śluz, awaria tam), fale eolnozmienne (powodziowe)
T-W-5Ruch rumowiska, procesy zmiany dna i procesy koryto-twórcze
T-W-3Ruch ustalony zmienny. Obliczanie krzywych spiętrzenia i depresji. Przepływ pod mostami
T-L-2Cwiczenie nr 2: Wyznaczanie maksymalnej i minimalnej wysokosci zwierciadła wody w komorze wyrównawczej
T-A-2Przelewy (znajomosc wzorów i zadania obliczeniowe na wydatki przelewów i na współczynniki wydatków dla poszczególnych kategorii przelewów
T-W-2Rodzaje ruchu w korytach otwartych. Koryta wielodzielne. Ruch krytyczny, podkrytyczny i nadkrytyczny. Odskok hydrauliczny
T-A-7Strefy filtracji, parametry filtracji, typy filtracji. Współczynnik filtracji k, prawo Darcy. Hydrauliczne metody obliczen filtracji
T-W-1Wypływ ustalony i nieustalony przez małe otwory. Wypływ przez duże otwory. Przelewy.
T-A-3Wykorzystanie równania Chezy i wzorów na współczynniki C dla tego równania - zadania obliczeniowe dla ruchu jednostajnego w kanałach otwartych
T-A-4Równanie Bernoulliego dla koryt otwartych - zastosowanie w zadanich. Energia strumienia , równanie energii, ruch nadkrytyczny. krytyczny i podkrytyczny. Odskok hydrauliczny (głebokosci sprzezone, straty energii). Metody wyznaczania: krzywa depresji i spietrzenie (KSD). Obliczanie swiatła mostów i spietrzenia przed mostem. Profile predkosci i modele tachoid w przekrojach poprzecznych. Metody wyznaczania sredniej predkosci i wydatku przepływu z profili predkosci.
T-L-5Zaliczanie (obrona) sprawozdań z ćwiczeń
T-A-5Uderzenie hydrauliczne - równania i parametry i zadania obliczeniowe. Układ sztolnia - komora wyrównawcza - działanie, opis matematyczny i metody rozwiazania procesu ruchu nieustalonego
T-A-6Ruch rumowiska - opis własciwosci fizycznych, parametrów uziarnienia, procesów, własciwosci hydraulicznych. Naprezenie krytyczne i predkosc dynamiczna w ruchu rumowiska, korzystanie z i wykresu Shieldsa.
T-L-1Cwiczenie nr 1: Wyznaczanie współczynnika wydatku otworów z przystawkami oraz otworów zatopionych
T-L-3Cwiczenie nr 3: Badanie parametrów odskoku hydraulicznego
Metody nauczaniaM-5Laboratorium Wodne: Przekaz internetowy dokumentu opisujacego stan wykonania poszczególnych cwiczen przez poszczególne osoby i stan weryfikacji ich sprawozdan oraz ocen, uzyskanych podczas indywidualnej obrony "przyjetego" sprawozdania
M-2Komputerowe symulacje niektórych omawianych zagadnien (praca budowli hydrotechnicznych, transformacja fal, symulacja nieustalonego pola predkosci przepływu)
M-1Wykład problemowy z wykorzystaniem audio-wizualnej prezentacji zagadnien i omawiania ich istotnych szczegółów na tablicy
M-3Cwiczenia audytoryjne: Zajecia z wykorzystaniem audio-wizualnej prezentacji perzykładowych rozwiazanych zadan i tresci zadan do rozwiazania przez studentów przy tablicy
M-4Cwiczenia audytoryjne: Przekaz internetowy plików ppt z tresciami rozwiazanych zadan oraz z zadaniami do indywidualnego ich wykonania przez studenta w domu
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Sprawdzenie opracowan cwiczen na Laboratorium Wodnym dla kazdego zespołu z decyzja "przyjete" lub "odrzucone" oraz indywidualna obrona kazdego przyjetego opracowania
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów
S-4Ocena podsumowująca: Laboratorium Wodne : Indywidualna obrona każdego sprawozdania
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Obecność na zajęciach audytoryjnych i w Laboratorium Wodnym. Zaliczone ćwiczenia z Laboratorium Wodnego. Aktywność na ćwiczeniach audytoryjnych i zaliczone pozytywnie dwa kolokwia na ocenę dostateczną.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_N1/BW/D/01_K01Jest gotowy do określania i rozwiązywania prostych problemów z hydrauliki obiektów hydrotechnicznych, przewodów zamknietuch i kanałów otwartych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K02Jest gotów do podejmowania refleksji nad pozatechnicznymi aspektami i skutkami działalności inżynierskiej oraz jej wpływu na środowisko
B_1A_K04Jest gotów do kreatywnego myślenia w trakcie rozwiązywania problemu inżynierskiego. Efektywnie wykorzystuje zdolności twórczego myślenia i twórczej pracy w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-4Poznanie procesów filtracyjnych i ich wpływu wody na budowle hydrotrchniczne
C-3Orientacja w zagadnieniach ruchu rumowiska w ciekach naturalnych i w metodach jego opisu
C-1Uzyskanie umiejetnosci analizy i obliczen w zakresie przepływów cieczy przez otwory, jazy, mosty i inne obiekty hydrauliczne.
C-2Poznanie procesów przepływu wody w korytach otwartych i sposobów ich analizy i obliczania
Treści programoweT-W-4Ruch nieustalony, fale szybkozmienne (praca śluz, awaria tam), fale eolnozmienne (powodziowe)
T-W-6Filtracja. Przepływ przez budowle ziemne i pod budowlami hydrotechmicznymi. Modelowanie w hydraulice
T-W-1Wypływ ustalony i nieustalony przez małe otwory. Wypływ przez duże otwory. Przelewy.
T-W-5Ruch rumowiska, procesy zmiany dna i procesy koryto-twórcze
T-W-2Rodzaje ruchu w korytach otwartych. Koryta wielodzielne. Ruch krytyczny, podkrytyczny i nadkrytyczny. Odskok hydrauliczny
T-W-3Ruch ustalony zmienny. Obliczanie krzywych spiętrzenia i depresji. Przepływ pod mostami
T-L-1Cwiczenie nr 1: Wyznaczanie współczynnika wydatku otworów z przystawkami oraz otworów zatopionych
T-L-2Cwiczenie nr 2: Wyznaczanie maksymalnej i minimalnej wysokosci zwierciadła wody w komorze wyrównawczej
T-L-3Cwiczenie nr 3: Badanie parametrów odskoku hydraulicznego
T-L-4Cwiczenie nr 4: Wyznaczanie współczynnika wydatku przelewu o ostrej krawedzi
T-L-5Zaliczanie (obrona) sprawozdań z ćwiczeń
T-A-1Wypływ cieczy przez otwory (otwór duzy niezatopiony, mały otwór i otwór duzy zatopiony) Wypływ ustalony przez przystawki, kawitacja – jej rola i metody jej symulacji. Wypływ quasi-ustalony przez mały otwór – czas oprózniania zbiornika. Wypływ ustalony i quasi-ustalony pzez duzy (wzory na wydatki i czas oprózniania zbiornika).
T-A-2Przelewy (znajomosc wzorów i zadania obliczeniowe na wydatki przelewów i na współczynniki wydatków dla poszczególnych kategorii przelewów
T-A-3Wykorzystanie równania Chezy i wzorów na współczynniki C dla tego równania - zadania obliczeniowe dla ruchu jednostajnego w kanałach otwartych
T-A-4Równanie Bernoulliego dla koryt otwartych - zastosowanie w zadanich. Energia strumienia , równanie energii, ruch nadkrytyczny. krytyczny i podkrytyczny. Odskok hydrauliczny (głebokosci sprzezone, straty energii). Metody wyznaczania: krzywa depresji i spietrzenie (KSD). Obliczanie swiatła mostów i spietrzenia przed mostem. Profile predkosci i modele tachoid w przekrojach poprzecznych. Metody wyznaczania sredniej predkosci i wydatku przepływu z profili predkosci.
T-A-5Uderzenie hydrauliczne - równania i parametry i zadania obliczeniowe. Układ sztolnia - komora wyrównawcza - działanie, opis matematyczny i metody rozwiazania procesu ruchu nieustalonego
T-A-6Ruch rumowiska - opis własciwosci fizycznych, parametrów uziarnienia, procesów, własciwosci hydraulicznych. Naprezenie krytyczne i predkosc dynamiczna w ruchu rumowiska, korzystanie z i wykresu Shieldsa.
T-A-7Strefy filtracji, parametry filtracji, typy filtracji. Współczynnik filtracji k, prawo Darcy. Hydrauliczne metody obliczen filtracji
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy z wykorzystaniem audio-wizualnej prezentacji zagadnien i omawiania ich istotnych szczegółów na tablicy
M-2Komputerowe symulacje niektórych omawianych zagadnien (praca budowli hydrotechnicznych, transformacja fal, symulacja nieustalonego pola predkosci przepływu)
M-3Cwiczenia audytoryjne: Zajecia z wykorzystaniem audio-wizualnej prezentacji perzykładowych rozwiazanych zadan i tresci zadan do rozwiazania przez studentów przy tablicy
M-4Cwiczenia audytoryjne: Przekaz internetowy plików ppt z tresciami rozwiazanych zadan oraz z zadaniami do indywidualnego ich wykonania przez studenta w domu
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Dwa kolokwia na cwiczeniach audytoryjnych w trakcie semestru i kolokwium zaliczajace dla studentów, którzy nie uzyskali pozytywnych ocen z kolokwiów w trakcie semestru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Obecność na zajęciach audytoryjnych i w Laboratorium Wodnym. Zaliczone ćwiczenia z Laboratorium Wodnego. Aktywność na ćwiczeniach audytoryjnych i zaliczone pozytywnie dwa kolokwia na ocenę dostateczną.
3,5
4,0
4,5
5,0