Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (N1)
specjalność: Konstrukcje Budowlane i Inżynierskie

Sylabus przedmiotu Wodociągi i kanalizacja:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wodociągi i kanalizacja
Specjalność Budownictwo Wodne
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Sławomira Bering <Slawomira.Bering@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP7 18 2,20,44zaliczenie
wykładyW7 27 1,80,56egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Dobra znajomość hydrologii i hydrauliki
W-2Zaliczony przedmiot "Podstawy wodociągów i kanalizacji"
W-3Znajomość rysunku technicznego, programu AutoCAD i Microsoft Office

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Ukształtowanie umiejętności rozumienia i właściwej analizy zasad koordynacji projektowania sieci wod.-kan. z pozostałą infrastrukturą miejską w celu prawidłowej aplikacji wytycznych do projektowania sieci wodociągowej, kanalizacji deszczowej i sanitarnej.
C-2Umocnienie umiejętności obliczeń, projektowania i budowy układów sieci wodociągowej, kanalizacji sanitarnej i deszczowej oraz sporządzania dokumentacji technicznej.
C-3Umocnienie umiejetności posługiwania się podstawowymi narzędziami stosowanymi powszechnie w inżynierii w procesie projektowania i sporządzania opisu technicznego, takimi jak mapy, program komputerowy AutoCaD i Microsoft Office.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Przykładowy projekt sieci wodociągowej, kanalizacji sanitarnej i deszczowej w małym osiedlu mieszkaniowym/obszarze osadniczym.18
18
wykłady
T-W-1Zaopatrzenie w wodę: zasady sporządzania bilansu zapotrzebowania wody.3
T-W-2Metody obliczenia sieci wodociągowej.2
T-W-3Materiały, uzbrojenie, warunki techniczne wykonania i odbioru sieci wodociągowej.3
T-W-4Doprowadzenie wody: grawitacyjne, ciśnieniowe2
T-W-5Zbiorniki wodociągowe: rodzaje, konstrukcje, zasady usytuowania, uzbrojenie zbiornika.3
T-W-6Współpraca: pompownia 2-go stopnia - sieć - zbiornik. Linie ciśnień.3
T-W-7Systemy kanalizacji i zasady wyboru.2
T-W-8Bilans ścieków.2
T-W-9Metody obliczenia kanalizacji sanitarnej i deszczowej3
T-W-10Zasady określania przepływów obliczeniowych w kanałach.2
T-W-11Materiały, uzbrojenie, warunki techniczne wykonania i odbioru sieci kanalizacyjnej.2
27

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach.18
A-P-2Samodzielna realizacja zadania projektowego.35
A-P-3Przygotowanie do zaliczenia projektu.9
A-P-4Zaliczenie projektu.2
A-P-5Udział w konsultacjach2
66
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach27
A-W-2Bieżące utrwalanie poznanego materiału11
A-W-3Przygotowanie studenta do egzaminu12
A-W-4Udział w egzaminie2
A-W-5Udział w konsultacjach2
54

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny i problemowy.
M-2Materiały filmowe i prezentacje branżowe.
M-3Metoda sytuacyjna.
M-4Metoda projektów z użyciem komputera.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena za projekt. Zaliczenie pracy projektowej.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena za egzamin przeprowadzony po odbytych zajęciach wykładowych z tematyki wykładów i projektu.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_N1/BW/D/03_W01
Student w wyniku przeprowadzonych zajęć rozumie zasady projektowania sieci wod.-kan. oraz stosowania właściwych metod obliczeń. Student zna rodzaje stosowanej armatury i uzbronjenia, zna rodzaje stosowanych materiałów.
B_1A_W12, B_1A_W13C-2, C-3, C-1T-P-1, T-W-7, T-W-3, T-W-10, T-W-11, T-W-5, T-W-6, T-W-9, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-8M-1, M-2, M-3, M-4S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_N1/BW/D/03_U01
Student potrafi zaprojektować proste układy sieci wod.-kan. dla wybranego fragmentu jednostki osadniczej w programie AutoCAD. Potrafi poprawnie dobrać stosowne do warunków rozwiązania w zakresie projektowania sieci wod.-kan. Potrafi przygotować poprawny i kompletny projekt budowlany.
B_1A_U21, B_1A_U22, B_1A_U08C-2, C-3T-P-1, T-W-3, T-W-10, T-W-11, T-W-9, T-W-1, T-W-2, T-W-8M-1, M-3, M-4S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_N1/BW/D/03_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student jest gotowy do ponoszenia odpowiedzialności za rzetelność uzyskanych wyników obliczeń. Jest gotowy do myślenia i działania w sposób kreatywny w zakresie projektowania sieci wod.-kan. Jest gotowy do podnoszenia kompetencji i kwalifikacji przez całe życie zawodowe.
B_1A_K02, B_1A_K01C-2, C-3, C-1T-P-1, T-W-7, T-W-3, T-W-10, T-W-11, T-W-5, T-W-6, T-W-9, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-8M-1, M-2, M-3, M-4S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_N1/BW/D/03_W01
Student w wyniku przeprowadzonych zajęć rozumie zasady projektowania sieci wod.-kan. oraz stosowania właściwych metod obliczeń. Student zna rodzaje stosowanej armatury i uzbronjenia, zna rodzaje stosowanych materiałów.
2,0
3,0Student poprawnie przeprowadza obliczenia i właściwie dobiera parametry elementów sieci wod.-kan. Student jest w stanie na poziomie dostatecznym zaprojektować, opisać i scharakteryzować prosty układ sieci wod.-kan.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_N1/BW/D/03_U01
Student potrafi zaprojektować proste układy sieci wod.-kan. dla wybranego fragmentu jednostki osadniczej w programie AutoCAD. Potrafi poprawnie dobrać stosowne do warunków rozwiązania w zakresie projektowania sieci wod.-kan. Potrafi przygotować poprawny i kompletny projekt budowlany.
2,0
3,0Student potrafi jedynie w dostateczny sposób zaprojektowac najprostsze podstawowe układy sieci wod.-kan. dla wybranych rzeczywistych terenów wraz z dostatecznym projektowaniem przy użyciu komputera (AutoCAD). Projekt sieci wod.-kan. wykonany jest poprawnie. Opis techniczny wykonany na poziomie dostatecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_N1/BW/D/03_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student jest gotowy do ponoszenia odpowiedzialności za rzetelność uzyskanych wyników obliczeń. Jest gotowy do myślenia i działania w sposób kreatywny w zakresie projektowania sieci wod.-kan. Jest gotowy do podnoszenia kompetencji i kwalifikacji przez całe życie zawodowe.
2,0
3,0Student biernie uczestniczy w pracy podczas zajęć, nie podejmuje własnej inicjatywy, wykazuje się małą sumiennością w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu. Jest mało odpowiedzialny za rzetelność uzyskanych wyników, porawność rysunków technicznych i rzetelność opisu technicznego. Nie wykazuje inicjatywy do podnoszenia kompetencji zawodowych i poszerzania wiedzy w zakresie projektowania sieci wod.-kan. Jedynie w dostatecznym stopniu potrafi współpracować i odpowiadać za pracę zespołu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Bolt A, , Burszta-Adamiak E., Gudelis-Taraszkiewicz K., Suligowski Z., Tuszynska A., Kanalizacja. Projektowanie, wykonanie, eksploatacja, Seidel-Przywecki Sp. z o.o., 2012
  2. Gabryszewski T., Wodociągi, PWN, Warszawa, 1983
  3. Zuchowicki A. W., Projektowanie sieci wodociągowej i kanalizacyjnej, Uczelniane Politechniki Koszalińskiej, Koszalin, 2004
  4. Szpindor A., Zaopatrzenie w wodę i kanalizacja wsi, Arkady, 1998
  5. Wytyczne do projektowania i wykonwstwa sieci urządzeń wod.- kan., ZWiK Szczecin, Szczecin, 2014

Literatura dodatkowa

  1. Błaszczyk W., Stamatello H., Błaszczyk P., Kanalizacja Tom 1, Arkady, 1985
  2. Kalenik M., Zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków, SGGW, Warszawa, 2009
  3. Guzik J,. Guzik A., Wodociągi i kanalizcja zewnętrzna, Wydawnictwo i Handel Książkami KaBe, Krosno, 2011
  4. S. Bering, J. Mazur, K. Tarnowski, B. Bogusławski, A. Głowacka, Czynniki fizykochemiczne wskazujące na korozję betonu i odory w kanalizacji na obszarach wiejskich, Przemysł Chemiczny (ISSN: 0033-2496), 2019, Zeszyt 9, s. 1384 - 1387

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Przykładowy projekt sieci wodociągowej, kanalizacji sanitarnej i deszczowej w małym osiedlu mieszkaniowym/obszarze osadniczym.18
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zaopatrzenie w wodę: zasady sporządzania bilansu zapotrzebowania wody.3
T-W-2Metody obliczenia sieci wodociągowej.2
T-W-3Materiały, uzbrojenie, warunki techniczne wykonania i odbioru sieci wodociągowej.3
T-W-4Doprowadzenie wody: grawitacyjne, ciśnieniowe2
T-W-5Zbiorniki wodociągowe: rodzaje, konstrukcje, zasady usytuowania, uzbrojenie zbiornika.3
T-W-6Współpraca: pompownia 2-go stopnia - sieć - zbiornik. Linie ciśnień.3
T-W-7Systemy kanalizacji i zasady wyboru.2
T-W-8Bilans ścieków.2
T-W-9Metody obliczenia kanalizacji sanitarnej i deszczowej3
T-W-10Zasady określania przepływów obliczeniowych w kanałach.2
T-W-11Materiały, uzbrojenie, warunki techniczne wykonania i odbioru sieci kanalizacyjnej.2
27

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach.18
A-P-2Samodzielna realizacja zadania projektowego.35
A-P-3Przygotowanie do zaliczenia projektu.9
A-P-4Zaliczenie projektu.2
A-P-5Udział w konsultacjach2
66
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach27
A-W-2Bieżące utrwalanie poznanego materiału11
A-W-3Przygotowanie studenta do egzaminu12
A-W-4Udział w egzaminie2
A-W-5Udział w konsultacjach2
54
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_N1/BW/D/03_W01Student w wyniku przeprowadzonych zajęć rozumie zasady projektowania sieci wod.-kan. oraz stosowania właściwych metod obliczeń. Student zna rodzaje stosowanej armatury i uzbronjenia, zna rodzaje stosowanych materiałów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W12Zna i rozumie podstawową wiedzę ogólną z zakresu instalacji budowlanych
B_1A_W13Zna i rozumie podstawową wiedzę ogólną w zakresie budownictwa. Zna podstawową terminologię w języku obcym, zgodnie ze studiowanym kierunkiem
Cel przedmiotuC-2Umocnienie umiejętności obliczeń, projektowania i budowy układów sieci wodociągowej, kanalizacji sanitarnej i deszczowej oraz sporządzania dokumentacji technicznej.
C-3Umocnienie umiejetności posługiwania się podstawowymi narzędziami stosowanymi powszechnie w inżynierii w procesie projektowania i sporządzania opisu technicznego, takimi jak mapy, program komputerowy AutoCaD i Microsoft Office.
C-1Ukształtowanie umiejętności rozumienia i właściwej analizy zasad koordynacji projektowania sieci wod.-kan. z pozostałą infrastrukturą miejską w celu prawidłowej aplikacji wytycznych do projektowania sieci wodociągowej, kanalizacji deszczowej i sanitarnej.
Treści programoweT-P-1Przykładowy projekt sieci wodociągowej, kanalizacji sanitarnej i deszczowej w małym osiedlu mieszkaniowym/obszarze osadniczym.
T-W-7Systemy kanalizacji i zasady wyboru.
T-W-3Materiały, uzbrojenie, warunki techniczne wykonania i odbioru sieci wodociągowej.
T-W-10Zasady określania przepływów obliczeniowych w kanałach.
T-W-11Materiały, uzbrojenie, warunki techniczne wykonania i odbioru sieci kanalizacyjnej.
T-W-5Zbiorniki wodociągowe: rodzaje, konstrukcje, zasady usytuowania, uzbrojenie zbiornika.
T-W-6Współpraca: pompownia 2-go stopnia - sieć - zbiornik. Linie ciśnień.
T-W-9Metody obliczenia kanalizacji sanitarnej i deszczowej
T-W-1Zaopatrzenie w wodę: zasady sporządzania bilansu zapotrzebowania wody.
T-W-2Metody obliczenia sieci wodociągowej.
T-W-4Doprowadzenie wody: grawitacyjne, ciśnieniowe
T-W-8Bilans ścieków.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy.
M-2Materiały filmowe i prezentacje branżowe.
M-3Metoda sytuacyjna.
M-4Metoda projektów z użyciem komputera.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena za egzamin przeprowadzony po odbytych zajęciach wykładowych z tematyki wykładów i projektu.
S-1Ocena formująca: Ocena za projekt. Zaliczenie pracy projektowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student poprawnie przeprowadza obliczenia i właściwie dobiera parametry elementów sieci wod.-kan. Student jest w stanie na poziomie dostatecznym zaprojektować, opisać i scharakteryzować prosty układ sieci wod.-kan.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_N1/BW/D/03_U01Student potrafi zaprojektować proste układy sieci wod.-kan. dla wybranego fragmentu jednostki osadniczej w programie AutoCAD. Potrafi poprawnie dobrać stosowne do warunków rozwiązania w zakresie projektowania sieci wod.-kan. Potrafi przygotować poprawny i kompletny projekt budowlany.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U21Potrafi przygotować i przedstawić prezentację dotyczącą wyników realizacji zadania inżynierskiego i dyskutować o nich
B_1A_U22Potrafi samodzielnie planować i realizować własny proces uczenia się przez całe życie
B_1A_U08Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu studiowanego kierunku
Cel przedmiotuC-2Umocnienie umiejętności obliczeń, projektowania i budowy układów sieci wodociągowej, kanalizacji sanitarnej i deszczowej oraz sporządzania dokumentacji technicznej.
C-3Umocnienie umiejetności posługiwania się podstawowymi narzędziami stosowanymi powszechnie w inżynierii w procesie projektowania i sporządzania opisu technicznego, takimi jak mapy, program komputerowy AutoCaD i Microsoft Office.
Treści programoweT-P-1Przykładowy projekt sieci wodociągowej, kanalizacji sanitarnej i deszczowej w małym osiedlu mieszkaniowym/obszarze osadniczym.
T-W-3Materiały, uzbrojenie, warunki techniczne wykonania i odbioru sieci wodociągowej.
T-W-10Zasady określania przepływów obliczeniowych w kanałach.
T-W-11Materiały, uzbrojenie, warunki techniczne wykonania i odbioru sieci kanalizacyjnej.
T-W-9Metody obliczenia kanalizacji sanitarnej i deszczowej
T-W-1Zaopatrzenie w wodę: zasady sporządzania bilansu zapotrzebowania wody.
T-W-2Metody obliczenia sieci wodociągowej.
T-W-8Bilans ścieków.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy.
M-3Metoda sytuacyjna.
M-4Metoda projektów z użyciem komputera.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena za projekt. Zaliczenie pracy projektowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi jedynie w dostateczny sposób zaprojektowac najprostsze podstawowe układy sieci wod.-kan. dla wybranych rzeczywistych terenów wraz z dostatecznym projektowaniem przy użyciu komputera (AutoCAD). Projekt sieci wod.-kan. wykonany jest poprawnie. Opis techniczny wykonany na poziomie dostatecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_N1/BW/D/03_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student jest gotowy do ponoszenia odpowiedzialności za rzetelność uzyskanych wyników obliczeń. Jest gotowy do myślenia i działania w sposób kreatywny w zakresie projektowania sieci wod.-kan. Jest gotowy do podnoszenia kompetencji i kwalifikacji przez całe życie zawodowe.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K02Jest gotów do podejmowania refleksji nad pozatechnicznymi aspektami i skutkami działalności inżynierskiej oraz jej wpływu na środowisko
B_1A_K01Jest gotów do samodzielnego podejmowania niezależnych prac, wykazując się właściwą organizacją pracy
Cel przedmiotuC-2Umocnienie umiejętności obliczeń, projektowania i budowy układów sieci wodociągowej, kanalizacji sanitarnej i deszczowej oraz sporządzania dokumentacji technicznej.
C-3Umocnienie umiejetności posługiwania się podstawowymi narzędziami stosowanymi powszechnie w inżynierii w procesie projektowania i sporządzania opisu technicznego, takimi jak mapy, program komputerowy AutoCaD i Microsoft Office.
C-1Ukształtowanie umiejętności rozumienia i właściwej analizy zasad koordynacji projektowania sieci wod.-kan. z pozostałą infrastrukturą miejską w celu prawidłowej aplikacji wytycznych do projektowania sieci wodociągowej, kanalizacji deszczowej i sanitarnej.
Treści programoweT-P-1Przykładowy projekt sieci wodociągowej, kanalizacji sanitarnej i deszczowej w małym osiedlu mieszkaniowym/obszarze osadniczym.
T-W-7Systemy kanalizacji i zasady wyboru.
T-W-3Materiały, uzbrojenie, warunki techniczne wykonania i odbioru sieci wodociągowej.
T-W-10Zasady określania przepływów obliczeniowych w kanałach.
T-W-11Materiały, uzbrojenie, warunki techniczne wykonania i odbioru sieci kanalizacyjnej.
T-W-5Zbiorniki wodociągowe: rodzaje, konstrukcje, zasady usytuowania, uzbrojenie zbiornika.
T-W-6Współpraca: pompownia 2-go stopnia - sieć - zbiornik. Linie ciśnień.
T-W-9Metody obliczenia kanalizacji sanitarnej i deszczowej
T-W-1Zaopatrzenie w wodę: zasady sporządzania bilansu zapotrzebowania wody.
T-W-2Metody obliczenia sieci wodociągowej.
T-W-4Doprowadzenie wody: grawitacyjne, ciśnieniowe
T-W-8Bilans ścieków.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy.
M-2Materiały filmowe i prezentacje branżowe.
M-3Metoda sytuacyjna.
M-4Metoda projektów z użyciem komputera.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena za egzamin przeprowadzony po odbytych zajęciach wykładowych z tematyki wykładów i projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student biernie uczestniczy w pracy podczas zajęć, nie podejmuje własnej inicjatywy, wykazuje się małą sumiennością w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu. Jest mało odpowiedzialny za rzetelność uzyskanych wyników, porawność rysunków technicznych i rzetelność opisu technicznego. Nie wykazuje inicjatywy do podnoszenia kompetencji zawodowych i poszerzania wiedzy w zakresie projektowania sieci wod.-kan. Jedynie w dostatecznym stopniu potrafi współpracować i odpowiadać za pracę zespołu.
3,5
4,0
4,5
5,0