Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (N1)
specjalność: Drogi, Ulice i Lotniska

Sylabus przedmiotu Fundamentowanie 1:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Fundamentowanie 1
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Geotechniki
Nauczyciel odpowiedzialny Zygmunt Meyer <Zygmunt.Meyer@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Roman Bednarek <Roman.Bednarek@zut.edu.pl>, Tomasz Kozłowski <Tomasz.Kozlowski@zut.edu.pl>, Magdalena Olszewska <Magdalena.Olszewska@zut.edu.pl>, Krzysztof Żarkiewicz <Krzysztof.Zarkiewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 9 1,00,56egzamin
projektyP5 18 3,00,44zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Kurs mechaniki gruntów

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Umiejętność poprawnego posadowienia obiektu

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Zagadnienia stanu granicznego nośności dla fundamentów bezpośrednich9
T-P-2Zagadnienia stanu granicznego użytkowalności dla fundamentów bezpośrednich9
18
wykłady
T-W-1Fundamentowanie bezpośrednie - kształtowanie fundamentu i jego wymiarowanie w relacji do rodzaju podłoża.2
T-W-2Fundamentowanie głębokie. Pale. Technologie palowania. Studnie2
T-W-3Konstrukcje oporowe. Ścianki szczelne1
T-W-4Techniki zbrojenia gruntu. Wzmacnianie gruntu.1
T-W-5Elementy budowli ziemnych. Nasypy. Głębokie wykopy1
T-W-6Odwodnienie.1
T-W-7Wzmacnianie fundamentów.1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w ćwiczeniach projektowych18
A-P-2Samodzielna realizacja zadania projektowego63
A-P-3Zaliczenie projektu2
A-P-4Studiowanie zalecanej literatury6
A-P-5Konsultacje2
91
wykłady
A-W-1Udział w zajęciach9
A-W-2Przygotowanie do wykładu4
A-W-3Przygotowanie do egzaminu14
A-W-4Udział w egzaminie3
A-W-5Konsultacje1
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład
M-2Metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_N1/C/12_W01
Student zna i rozumie normy oraz wytyczne technicznych stosowanych w budownictwie. Zna zasady fundamentowania obiektów budowlanych. Ma wiedzę na temat wpływu realizacji inwestycji budowlanych na środowisko.
B_1A_W09, B_1A_W20, B_1A_W07C-1T-W-1, T-W-3, T-W-7, T-W-6, T-W-4, T-W-5, T-W-2M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_N1/C/12_U01
Potrafi zaprojektować proste fundamenty pod obiekty budowlane.
B_1A_U01, B_1A_U02, B_1A_U03, B_1A_U09, B_1A_U16, B_1A_U22C-1T-P-1, T-W-1, T-P-2M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_N1/C/12_K01
Jest gotów do podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
B_1A_K02, B_1A_K01, B_1A_K03, B_1A_K05C-1T-P-1, T-W-1M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_N1/C/12_W01
Student zna i rozumie normy oraz wytyczne technicznych stosowanych w budownictwie. Zna zasady fundamentowania obiektów budowlanych. Ma wiedzę na temat wpływu realizacji inwestycji budowlanych na środowisko.
2,0
3,0Zna podstawy obliczania fundamentów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_N1/C/12_U01
Potrafi zaprojektować proste fundamenty pod obiekty budowlane.
2,0
3,0Potrafi obliczyć posadowienie
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_N1/C/12_K01
Jest gotów do podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
2,0
3,0Potrafi dobrać posadowienie do wskazanego obiektu budowlanego
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Wilun Z., Zarys geotechniki, WKŁ, Warszawa, 2008
  2. Biernatowski K., Fundamentowanie, PWN, Warszawa, 1984
  3. Cios I., Garwacka-Piórkowska S., Projektowanie fundamentów, Oficyna - Wydawnictwo PW, Warszawa, 1993
  4. Grabowski Z., Pisarczyk S., Obrycki M., Fundamentowanie, Oficyna - Wydawnictwo PW, Warszawa, 1993
  5. Obrycki M., Pisarczyk S., Wybrane zagadnienia z fundamentowania, Oficyna - Wydawnictwo PW, Warszawa, 1998
  6. Rybak Cz., Puła O., Sarniak W., Fundamentowanie - projektowanie posadowień, Dolnośląskie Wydawnictwo Edukacyjne, Wrocław, 1997
  7. Polski Komitet Normalizacyjny, Normy z zakresu fundamentowania PN-EN 1997-1, PKN, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Meyer Z., Żarkiewicz K., Zasady wykonywania ekpsertyz fundamentów z uwzględnieniem fundamentów głębokich, PWN, Warszawa, 2020
  2. Tomasz Kozłowski, Geotechnika w infrastrukturze komunikacyjnej na przykładzie budowy Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju, Inżynieria Morska i Geotechnika, Gdańsk, 2015, 6/2016
  3. Jarominiak A., Kłosiński B., Grzegorzewicz K., Cielenkiewicz T., Pale i fundamenty palowe, Arkady, Warszawa, 1976

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Zagadnienia stanu granicznego nośności dla fundamentów bezpośrednich9
T-P-2Zagadnienia stanu granicznego użytkowalności dla fundamentów bezpośrednich9
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Fundamentowanie bezpośrednie - kształtowanie fundamentu i jego wymiarowanie w relacji do rodzaju podłoża.2
T-W-2Fundamentowanie głębokie. Pale. Technologie palowania. Studnie2
T-W-3Konstrukcje oporowe. Ścianki szczelne1
T-W-4Techniki zbrojenia gruntu. Wzmacnianie gruntu.1
T-W-5Elementy budowli ziemnych. Nasypy. Głębokie wykopy1
T-W-6Odwodnienie.1
T-W-7Wzmacnianie fundamentów.1
9

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w ćwiczeniach projektowych18
A-P-2Samodzielna realizacja zadania projektowego63
A-P-3Zaliczenie projektu2
A-P-4Studiowanie zalecanej literatury6
A-P-5Konsultacje2
91
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w zajęciach9
A-W-2Przygotowanie do wykładu4
A-W-3Przygotowanie do egzaminu14
A-W-4Udział w egzaminie3
A-W-5Konsultacje1
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_N1/C/12_W01Student zna i rozumie normy oraz wytyczne technicznych stosowanych w budownictwie. Zna zasady fundamentowania obiektów budowlanych. Ma wiedzę na temat wpływu realizacji inwestycji budowlanych na środowisko.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W09Zna i rozumie podstawowe zasady fundamentowania obiektów budowlanych
B_1A_W20Zna i rozumie wpływ realizacji inwestycji budowlanych na środowisko
B_1A_W07Zna normy oraz wytyczne techniczne stosowane w budownictwie
Cel przedmiotuC-1Umiejętność poprawnego posadowienia obiektu
Treści programoweT-W-1Fundamentowanie bezpośrednie - kształtowanie fundamentu i jego wymiarowanie w relacji do rodzaju podłoża.
T-W-3Konstrukcje oporowe. Ścianki szczelne
T-W-7Wzmacnianie fundamentów.
T-W-6Odwodnienie.
T-W-4Techniki zbrojenia gruntu. Wzmacnianie gruntu.
T-W-5Elementy budowli ziemnych. Nasypy. Głębokie wykopy
T-W-2Fundamentowanie głębokie. Pale. Technologie palowania. Studnie
Metody nauczaniaM-1Wykład
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna podstawy obliczania fundamentów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_N1/C/12_U01Potrafi zaprojektować proste fundamenty pod obiekty budowlane.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U01Potrafi dokonać klasyfikacji obiektów budowlanych
B_1A_U02Potrafi dokonać zestawienia obciążeń działających na obiekty budowlane
B_1A_U03Potrafi poprawnie zdefiniować modele obliczeniowe komputerowej analizy konstrukcji
B_1A_U09Potrafi zaprojektować proste fundamenty pod obiekty budowlane
B_1A_U16Potrafi stosować przepisy prawa budowlanego i wodnego
B_1A_U22Potrafi samodzielnie planować i realizować własny proces uczenia się przez całe życie
Cel przedmiotuC-1Umiejętność poprawnego posadowienia obiektu
Treści programoweT-P-1Zagadnienia stanu granicznego nośności dla fundamentów bezpośrednich
T-W-1Fundamentowanie bezpośrednie - kształtowanie fundamentu i jego wymiarowanie w relacji do rodzaju podłoża.
T-P-2Zagadnienia stanu granicznego użytkowalności dla fundamentów bezpośrednich
Metody nauczaniaM-1Wykład
M-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi obliczyć posadowienie
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_N1/C/12_K01Jest gotów do podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K02Jest gotów do podejmowania refleksji nad pozatechnicznymi aspektami i skutkami działalności inżynierskiej oraz jej wpływu na środowisko
B_1A_K01Jest gotów do samodzielnego podejmowania niezależnych prac, wykazując się właściwą organizacją pracy
B_1A_K03Jest gotów do przestrzegania i upowszechniania wzorów właściwego postępowania w środowisku pracy i poza nim
B_1A_K05Jest gotów do działania w sposób profesjonalny i podejmowania etycznych aspektów związanych z własną pracą i etosem zawodu
Cel przedmiotuC-1Umiejętność poprawnego posadowienia obiektu
Treści programoweT-P-1Zagadnienia stanu granicznego nośności dla fundamentów bezpośrednich
T-W-1Fundamentowanie bezpośrednie - kształtowanie fundamentu i jego wymiarowanie w relacji do rodzaju podłoża.
Metody nauczaniaM-1Wykład
M-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi dobrać posadowienie do wskazanego obiektu budowlanego
3,5
4,0
4,5
5,0