Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (N1)
specjalność: Drogi, Ulice i Lotniska
Sylabus przedmiotu Projektowanie układów komunikacyjnych w miastach:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Projektowanie układów komunikacyjnych w miastach | ||
Specjalność | Drogi, Ulice i Lotniska | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Dróg i Mostów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Alicja Sołowczuk <Alicja.Solowczuk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Przemysław Gardas <Przemyslaw.Gardas@zut.edu.pl>, Stanislaw Majer <Stanislaw.Majer@zut.edu.pl>, Alicja Sołowczuk <Alicja.Solowczuk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 6,0 | ECTS (formy) | 6,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw projektowania dróg |
W-2 | Znajomość obsługi podstawowego oprogramowania CAD |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Znajomość zasad projektowania i klasyfikacji skrzyżowań drogowych |
C-2 | Poznanie zasad projektowania elementów infrastruktury ulicznej (chodniki, przejścia dla pieszych, ścieżki rowerowe, zatoki autobusowe i parkingowe, zjazdy publiczne i indywidualne, elementy uspokojenia ruchu) |
C-3 | Umiejętność projektowania miejskich skrzyżowań drogowych z wykorzystaniem programów komputerowych typu CAD |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Omówienie treści programowych ćwiczeń projektowych oraz zawartości projektu. Projekt koncepcyjny skrzyżowania: wydanie tematów, podkładów mapowych skrzyżowań, kalibracja podkładu mapowego, współrzędne geodezyjne, omówienie oznaczeń na podkładzie mapowym, wyznaczenie linii rozgraniczających, wymiarowanie elementów skrzyżowania, sprawdzenie przejezdności, projekt: skrzyżowania w planie, profilu i przekroju normalnym, a także projekt chodników, ścieżek rowerowych, miejsc parkingowych, zatok autobusowych i zjazdów. | 36 |
36 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Treści programowe i zasady zaliczenia wykładów. Podstawowe definicje dotyczące dróg, ulic i skrzyżowań. Podział skrzyżowań (ze względu na układ wlotów, organizację ruchu, geometrię, natężenie ruchu na wlotach). Dobór typu skrzyżowania. Pomiary natężenia ruchu. Zasady projektowania różnych typów skrzyżowań zwykłych i skanalizowanych w planie sytuacyjnym, profilu i przekroju normalnym. | 15 |
T-W-2 | Elementy usprawnienia ruchu dla niepełnosprawnych. Projektowanie chodników i przejść dla pieszych, ścieżek rowerowych, zatok autobusowych, pasów postojowych i zjazdów. Elementy uspokojenia ruchu. | 2 |
T-W-3 | Infrastruktura drogowa w terenie zabudowanym | 1 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach projektowych | 36 |
A-P-2 | Wykonanie wizji lokalnej na wybranym skrzyżowaniu skanalizowanym. | 1 |
A-P-3 | Wykonanie pomiarów natężenia ruchu na wybranym skrzyżowaniu skanalizowanym. | 2 |
A-P-4 | Wykonanie projektu i doskonalenie umiejętności posługiwania się wybranym programem CAD | 65 |
A-P-5 | Konsultacje | 4 |
A-P-6 | Udział w zaliczenie projektu | 3 |
111 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach wykładowych | 18 |
A-W-2 | Samodzielne ugruntowanie wiedzy z zakresu treści wykładów | 24 |
A-W-3 | Konsultacje | 4 |
A-W-4 | Przygotowanie do egzaminu | 20 |
A-W-5 | Udział w egzaminie | 3 |
69 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-2 | Wykład multimedialny, problemowy, aktywizujący |
M-3 | Metody programowe z użyciem komputera i metody praktyczne |
M-4 | Ćwiczenia projektowe. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_N1/DUL/D06_W01 Zna wytyczne techniczne stosowane w projektowaniu różnych układów komunikacyjnych w miastach. Ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych w ich projektowaniu. Zna podstawowe zasady opracowania i wydruku rysunku planu sytuacyjnego, profilu podłużnego i przekrojów normalnych skrzyżowania ulic z wykorzystaniem oprogramowania CAD. Zna wybrane metody analityczne i programy komputerowe wspomagające projektowanie skrzyżowań. | B_1A_W02, B_1A_W07, B_1A_W10, B_1A_W11, B_1A_W23 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-P-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_N1/DUL/D06_U01 Potrafi zaprojektować elementy skrzyżowań drogowych, ocenić rozwiązania istniejące i projektowane oraz odczytać mapy geodezyjne i rysunki budowlane wykorzystując odpowiednio wybrane środowisko CAD. Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu projektowania skrzyżowań, planując je, interpretując i analizując. | B_1A_U06, B_1A_U07, B_1A_U11, B_1A_U19 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-P-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_N1/DUL/D06_K01 Rozumie odpowiedzialność za skutki swoich działań inżynierskich i ich wpływ na otoczenie. Rozumie znaczenie odpowiedzialności za wyniki swoich obliczeń inżynierskich. Ma świadomość zapewnienia bezpieczeństwa działań inżynierskich, które podejmuje. | B_1A_K01, B_1A_K04 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-P-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_N1/DUL/D06_W01 Zna wytyczne techniczne stosowane w projektowaniu różnych układów komunikacyjnych w miastach. Ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych w ich projektowaniu. Zna podstawowe zasady opracowania i wydruku rysunku planu sytuacyjnego, profilu podłużnego i przekrojów normalnych skrzyżowania ulic z wykorzystaniem oprogramowania CAD. Zna wybrane metody analityczne i programy komputerowe wspomagające projektowanie skrzyżowań. | 2,0 | |
3,0 | Student ma minimalną wiedzę dotyczącą standardów i wytycznych technicznych w projektowaniu skrzyżowań drogowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_N1/DUL/D06_U01 Potrafi zaprojektować elementy skrzyżowań drogowych, ocenić rozwiązania istniejące i projektowane oraz odczytać mapy geodezyjne i rysunki budowlane wykorzystując odpowiednio wybrane środowisko CAD. Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu projektowania skrzyżowań, planując je, interpretując i analizując. | 2,0 | |
3,0 | Student z trudnością potrafi sporządzić dokumentację techniczną skrzyżowania drogowego zgodnie z zadaną specyfikacją | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | . |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_N1/DUL/D06_K01 Rozumie odpowiedzialność za skutki swoich działań inżynierskich i ich wpływ na otoczenie. Rozumie znaczenie odpowiedzialności za wyniki swoich obliczeń inżynierskich. Ma świadomość zapewnienia bezpieczeństwa działań inżynierskich, które podejmuje. | 2,0 | |
3,0 | Student w minimalnym stopniu zdaje sobie sprawę o skutkach działalności inżynierskiej na środowisko | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Minister Transportu i Gospodarki Morskiej, Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie, Warszawa, 1999, Dz. U. Nr 43 z 1999 r., poz. 430 z późn. zm.
- Praca zbiorowa, Wytyczne projektowania skrzyżowań drogowych cz. I i II, GDDP, Warszawa, 2001
- Praca zbiorowa, Wytyczne projektowania ulic, GDDP, Warszawa, 1992
- Praca zbiorowa, Wytyczne projektowania dróg – WPD 1, WPD – 2 i WPD- 3, GDDP, Warszawa, 1995
- Minister Infrastruktury, Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach, Warszawa, 2003, Dz. U. Nr 220 z 2003 r., poz. 2181
- Kacprzak D., Sołowczuk A., Identification of the Determinants of the Effectiveness of On-Road Chicanes in Transition Zones to Villages Subject to a 70 km/h Speed Limit, Energies, 2020, 13(20), 5244, https://www.mdpi.com/1996-1073/13/20/5244
- Sołowczuk A., Kacprzak D., Identification of Determinants of the Speed-Reducing Effect of Pedestrian Refuges in Villages Located on a Chosen Regional Road, Symmetry, 2019, 11(4), 597, https://doi.org/10.3390/sym11040597
Literatura dodatkowa
- Praca zbiorowa, Komentarz do warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie. Cz. II Zagadnienia techniczne, GDDKiA, Warszawa, 2002
- Majer S., Analiza zdarzeń drogowych na wybranych rondach w Gorzowie Wielkopolskim, Wydawnitwo PiT Kraków, Zeszyty Naukowo-Techniczne SITKRP Oddział w Krakowie, 2010, 92, s. 163-173
- Jurczak R., Przepustowość i warunki ruchu na rondach dwupasowych w Szczecinie, PiT, Kraków, 2010, 92 (Zeszyt 151), s. 149-160
- Sołowczuk A., Wałdoch L., Tarko M., Cykliński D., Studium kształtowania geometrii czterowlotowych rond turbinowych cz. 1 (Propedeutyka i podstawowe typy), Drogi – Budownictwo Infrastrukturalne, 2013, nr 9, s. 34–45.
- Sołowczuk A., Wałdoch L., Tarko M., Studium kształtowania geometrii czterowlotowych rond turbinowych cz. 2 (Rondo typu Look–a–like i rondo turbinowe Egg), Drogi – Budownictwo Infrastrukturalne, 2013, nr 10, s. 34–43
- Sołowczuk A., Wałdoch L., Tarko M., Studium kształtowania geometrii czterowlotowych rond turbinowych cz. 3 (Rondo turbinowe typu Egg według najnowszych tendencji projektowych), Drogi – Budownictwo Infrastrukturalne, 2013, nr 11, s. 30–39
- Sołowczuk A., Wałdoch L., Tarko M., Studium kształtowania geometrii czterowlotowych rond turbinowych cz. 4 (Rondo turbinowe typu Egg z wyspą środkową w kształcie okręgu), Drogi – Budownictwo Infrastrukturalne, 2013, nr 12, s. 38–49