Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Bezpieczeństwo i higiena pracy
Sylabus przedmiotu Czynniki mechaniczne i fizyczne w środowisku pracy:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Bezpieczeństwo i higiena pracy | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | nauki techniczne | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Czynniki mechaniczne i fizyczne w środowisku pracy | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Jednostki zewnętrzne | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Tomasz Dębicz <zdeoiz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Wiesława Cieślewicz <Wieslawa.Cieslewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Brak wymagań |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie słuchaczy z problematyką zagrożeń mechanicznych i fizycznych w procesie pracy |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Urządzenia ochronne i zabezpieczające | 3 |
T-A-2 | Zaliczenie ćwiczeń | 1 |
4 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Klasyfikacja i rodzaje czynników mechanicznych | 1 |
T-W-2 | Metody redukcji zagrożeń czynnikami mechanicznymi | 1 |
T-W-3 | Klasyfikacja i rodzaje czynników fizycznych: drgania, hałas, mikroklimat, promieniowanie, pole elektromagnetyczne, prąd elektryczny, zapylenie | 1 |
T-W-4 | Zaliczenie wykładów | 1 |
4 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 3 |
A-A-2 | Przegląd literatury fachowej | 10 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 17 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 5 |
A-W-2 | Przegląd literatury fachowej | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 15 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Wyjaśnienie lub objaśnienie |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach |
S-2 | Ocena formująca: Ocena efektów pracy z piśmiennictwem fachowym |
S-3 | Ocena podsumowująca: Rozwiązanie zadań otwartych |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BHP_10A_03/BHP_W01 Ma wiedzę o czynnikach fizycznych i mechanicznych w środowisku pracy | BHP_10-_W02 | — | C-1 | T-W-1, T-W-4, T-W-3 | M-1, M-2 | S-3 |
BHP_10A_03/BHP_W02 Ma wiedzę o metodach redukcji zagrożeń czynnikami mechanicznymi i fizycznymi | BHP_10-_W02 | — | C-1 | T-W-2, T-W-4 | M-1, M-2 | S-3 |
BHP_10A_03/BHP_W03 Zna urządzenia zabezpieczające i ochronne | BHP_10-_W02 | — | C-1 | T-A-2, T-A-1 | M-1, M-2 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BHP_10A_03/BHP_U01 Potrafi identyfikować czynniki fizyczne i mechaniczne w środowisku pracy | BHP_10-_U03 | — | C-1 | T-A-1, T-W-2 | M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BHP_10A_03/BHP_K01 Potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności | BHP_10-_K01 | — | C-1 | T-A-2, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BHP_10A_03/BHP_W01 Ma wiedzę o czynnikach fizycznych i mechanicznych w środowisku pracy | 2,0 | |
3,0 | Słuchacz ma niepełną wiedzę o czynnikach mechanicznych i fizycznych w środowisku pracy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BHP_10A_03/BHP_W02 Ma wiedzę o metodach redukcji zagrożeń czynnikami mechanicznymi i fizycznymi | 2,0 | |
3,0 | Słuchacz zna nieliczne metody redukcji zagrożeń w środowisku pracy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BHP_10A_03/BHP_W03 Zna urządzenia zabezpieczające i ochronne | 2,0 | |
3,0 | Słuchacz nie posiadł pełnej wiedzy o urządzeniach ochronnych i zabezpieczających | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BHP_10A_03/BHP_U01 Potrafi identyfikować czynniki fizyczne i mechaniczne w środowisku pracy | 2,0 | |
3,0 | Słuchacz nie jest w stanie dokonać identyfikacji wszystkich czynników mechanicznych i fizycznych w procesach pracy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BHP_10A_03/BHP_K01 Potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności | 2,0 | |
3,0 | Słuchacz słabo angażuje się w doskonalenie nabytej wiedzy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Zubek J.M., Czynniki mechaniczne, Wyd. Politechnik i Krakowskiej, Kraków, 2016
- Zubek J.M., Zagrożenia pyłowe stanowisk pracy, Wyd.AGH, Kraków, 2014
Literatura dodatkowa
- Jankowska E., Więcek E., Pyły. Nauka o pracy, bezpieczeństwo,higiena, ergonomia, CIOP, Warszawa, 2010