Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)

Sylabus przedmiotu Jajczarstwo:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Jajczarstwo
Specjalność Pielęgniarstwo zwierząt
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych
Nauczyciel odpowiedzialny Danuta Majewska <Danuta.Majewska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Danuta Majewska <Danuta.Majewska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 16 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW7 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawowe wiadomości z zakresu oceny surowców zwierzęcych, z utrzymania i żywienia kur nieśnych oraz morfologii i składu chemicznego jaj

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie przepisów związanych z rynkiem jaj oraz zarządzania jakością w przetwórstwie jaj, zaznajomienie się z procedurami pozyskiwania różnych produktów z surowca jajczarskiego i możliwości jego różnorodnego wykorzystania

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Fizjologia formowania się jaja na przykładzie jaja kurzego. Fizykochemiczna charakterystyka treści jaj różnych gatunków ptaków użytkowych. Wady dyskwalifikujące jaja z obrotu towarowego i przetwórstwa.3
T-A-2Właściwości funkcjonalne jaj. Definicja, mechanizmy i metody wypieniania bia łka jaja. Ocena jakościowa i wykorzystanie pian. Rola białka w mechanizmie żelowania. Kształtowanie się cech sensorycznych i barwotwórczych. Emulsje.4
T-A-3Metody izolacji składników jaja o wysokiej wartości biologicznej i funkcjonalnej i ich wykorzystanie w przemyśle spożywczym, kosmetycznym i farmaceutycznym. Frakcjonowanie białka-lizozym, ovomucyna, cystatyna, kwas sialowy. Frakcjonowanie żółtka- immunoglobulina, fosfolipidy, fosfityna.4
T-A-4Rózne sposoby przechowywania jaj spożywczych-przechowywanie chłodnicze i chrakterystka jaj chłodniczych, ozonowanie jaj, olejowanie, termostabilizacja. Przechowywanie w wodzie wapiennej. Domowe sposoby konserwowania jaj.2
T-A-5Surowce z jaj do celów gastronomicznych i napoje z jaj-marynowanie,technologia zagęszczania treści jaj. Potrawy z jaj- wybrane przepisy2
15
wykłady
T-W-1Historyczne, kulturowe i współczesne znaczenie jaj.2
T-W-2Standaryzacja i przepisy handlowe w produkcji jajczarskiej. Przepisy regulujące przygotowanie i obrót handlowy jajami spożywczymi.2
T-W-3Wartość odżywcza jaj spożywczych. Różne poglądy na temat spożycia jaj i ich oddziaływania na zdrowie ludzi (fobie cholsterolowe). Kierunki i metody kształtowania wartości żywieniowej jaj.3
T-W-4Czynniki wpływające na stan mikrobiologiczny jaj i ich przetworów. Zanieczyszczenia endogenne treści jaja i skorupy. Procesy fizykochemiczne zachodzące w czasie przechowywania jaj. Rodzaje zepsuć jaj. Wymagania mikrobiologiczne dla jaj spożywczych.3
T-W-5Przetwórstwo jaj- charakterystyka zakładu przetwórczego oraz surowca wyjściowego wylkorzystywanego w procesie przetwarzania. Wstępne etapy (mycie, dezynfekcja jaj, wybijanie i separacja treści) przygotowania jaj do obróbki. Pasteryzacja treści jaj. Zamrażlnictwo w przetwórstwie jaj, technologia suszenia. Napoje, dressingi i majonezy z jaj.3
T-W-6Zagadnienia ogólne i procedury w zarządzaniu jakością przetworów z jaj. Analiza zagrożeń występujących w przemyśle jajczarskim. Rodzaje opakowań i sposoby ich zabezpieczania przed rozwojem mikroorganizmów.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie się do zajęć4
A-A-3Przygotowanie się do kolokwium4
A-A-4Czytanie obowiązkowej literatury fachowej4
A-A-5Konsultacje2
A-A-6Pisemne zaliczenie1
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykladów4
A-W-3Czytanie wskazanej literatury5
A-W-4Przygotowanie się do kolokwium4
A-W-5Konsultacje2
A-W-6Pisemne zaliczenie1
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny w opaciu o prezentację multimedialną
M-2wykład konwersatoryjny
M-3dyskusja

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena na koniec zajęć w formie pisemnego kolokwium
S-2Ocena formująca: Ocenianie ciągłe na podstawie aktywności na zajęciach

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOp-S-O13.2_W01
Zna przepisy handlowe dotyczącei obrotu jajami spożywczymi. Charakteryzuje wartość odżywczą, procesy zachodzące w czasie przechowywania i status mikrobiologiczny jaj spożywczychj oraz ma świadomość ich oddziaływania na zdrowie ludzi. Zna procesy związane z przygotowaniem surowca i jego przetwarzaniem i pakowalnictwem. Posiada wiedzę z zakresu fizykochemicznych właściwości jaj i możliwości izolacji składników biologicznei czynnych oraz ich wykorzystania w przemyśle spożywczym, farmaceutycznym i kosmetycznym.
ZO_1A_W10C-1T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-6, T-W-5, T-W-3, T-A-3, T-A-2, T-A-5, T-A-4, T-A-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOp-S-O13.2_U01
Posiada umiejętność wyboru jaj do przetwórstwa i analizuje właściwości jaj pod względem przydatności do określonego sposobu ich wykorzystania. Interpretuje przemiany zachodzace w surowcu jajczarskim podczas przechowywania i procesów produkcujnych.
ZO_1A_U09C-1T-W-2, T-W-6, T-W-5, T-A-3, T-A-2, T-A-5, T-A-4M-2, M-3S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOp-S-O13.2_K01
Student przejawia zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy i jest aktywny poznawczo
ZO_1A_K06C-1T-W-2, T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-W-3, T-A-3, T-A-2, T-A-5, T-A-4, T-A-1M-2, M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOp-S-O13.2_W01
Zna przepisy handlowe dotyczącei obrotu jajami spożywczymi. Charakteryzuje wartość odżywczą, procesy zachodzące w czasie przechowywania i status mikrobiologiczny jaj spożywczychj oraz ma świadomość ich oddziaływania na zdrowie ludzi. Zna procesy związane z przygotowaniem surowca i jego przetwarzaniem i pakowalnictwem. Posiada wiedzę z zakresu fizykochemicznych właściwości jaj i możliwości izolacji składników biologicznei czynnych oraz ich wykorzystania w przemyśle spożywczym, farmaceutycznym i kosmetycznym.
2,0Nie zna przepisów handlowych dotyczących obrotu jajami spożywczymi. Nie potrafi podać wartości odżywczej jaj, ani scharakteryzować procesów zachodzące w czasie ich przechowywania. Nie posiada żadnej wiedzy z zakresu fizykochemicznych właściwości jaj i możliwości izolacji składników biologicznei czynnych oraz sposobów ich wykorzystania.
3,0Zna niektóre przepisy handlowe dotyczącei obrotu jajami spożywczymi. Charakteryzuje wartość odżywczą, Opisuje w sposób ogólny procesy związane z przygotowaniem surowca i jego przetwarzaniem. Posiada podstawową wiedzę z zakresu fizykochemicznych właściwości jaj.
3,5Zna wybrane przepisy handlowe dotyczącei obrotu jajami spożywczymi. Charakteryzuje procesy zachodzące w czasie przechowywania i status mikrobiologiczny jaj.. Zna procesy związane z przygotowaniem surowca i jego przetwarzaniem. Mo podstawową wiedzę z zakresu fizykochemicznych właściwości jaj i możliwości izolacji składników bioaktywnych.
4,0Zna przepisy handlowe dotyczącei obrotu jajami spożywczymi. Charakteryzuje w ogólny sposób wartość odżywczą jaja, opisuje wybrane procesy zachodzące w czasie przechowywania i status mikrobiologiczny jaj spożywczych. Zna procesy związane z przygotowaniem surowca, jego przetwarzaniem i pakowalnictwem.Posiada wiedzę z zakresu fizykochemicznych właściwości jaj i możliwości izolacji składników biologicznnie czynnych.
4,5Zna przepisy handlowe dotyczącei obrotu jajami spożywczymi. Charakteryzuje wartość odżywczą, procesy zachodzące w czasie przechowywania i status mikrobiologiczny jaj spożywczych. Zna procesy związane z przygotowaniem surowca i jego przetwarzaniem. Posiada wiedzę z zakresu fizykochemicznych właściwości jaj i możliwości izolacji składników biologicznei czynnych i mozliwości ich wykorzystania w przemyśle.
5,0Zna przepisy handlowe dotyczącei obrotu jajami spożywczymi. Charakteryzuje wartość odżywczą, procesy zachodzące w czasie przechowywania i status mikrobiologiczny jaj spożywczychj oraz ma świadomość ich oddziaływania na zdrowie ludzi. Zna procesy związane z przygotowaniem surowca i jego przetwarzaniem i pakowalnictwem.Posiada wiedzę z zakresu fizykochemicznych właściwości jaj i możliwości izolacji składników biologicznie czynnych oraz ich wykorzystania w przemyśle spożywczym, farmaceutycznym i kosmetycznym.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOp-S-O13.2_U01
Posiada umiejętność wyboru jaj do przetwórstwa i analizuje właściwości jaj pod względem przydatności do określonego sposobu ich wykorzystania. Interpretuje przemiany zachodzace w surowcu jajczarskim podczas przechowywania i procesów produkcujnych.
2,0Student nie posiada umiejętności wyboru jaj do przetwórstwa, nie potrafi przeanalizować właściwości jaj pod względem przydatności do określonego sposobu ich wykorzystania. Nie potrafi interpretować przemian zachodzących w surowcu jajczarskim podczas przechowywania i procesów produkcyjnych.
3,0Student potrafi z wydatną pomocą nauczyciela: - dokonać wyboru jaj do przetwórstwa i przeanalizować niektóre właściwości jaj pod względem przydatności do określonego sposobu ich wykorzystania -interpretowac niektóre przemiany zachodzące w surowcu jajczarskim podczas przechowywania i procesów produkcyjnych
3,5Student potrafi z nieznaczną pomocą nauczyciela: - dokonać wyboru jaj do przetwórstwa i przeanalizować właściwości jaj pod względem przydatności do określonego sposobu ich wykorzystania -interpretowac przemiany zachodzące w surowcu jajczarskim podczas przechowywania i procesów produkcyjnych
4,0Student potrafi samodzielnie popełniając nieznaczne błędy: - dokonać wyboru jaj do przetwórstwa i przeanalizować właściwości jaj pod względem przydatności do okreslonego sposobu ich wykorzystania -interpretowac przemiany zachodzące w surowcu jajczarskim podczas przechowywania i procesów produkcyjnych
4,5Student potrafi samodzielnie nie popełniając błędów: - dokonać wyboru jaj do przetwórstwa i przeanalizować właściwości jaj pod względem przydatności do określonego sposobu ich wykorzystania -interpretować przemiany zachodzące w surowcu jajczarskim podczas przechowywania i procesów produkcyjnych
5,0Student potrafi samodzielnie nie popełniając błędów: - dokonać wyboru jaj do przetwórstwa i przeanalizować właściwości jaj pod względem przydatności do określonego sposobu ich wykorzystania -interpretować przemiany zachodzące w surowcu jajczarskim podczas przechowywania i procesów produkcyjnych Student gromadzi informacje dotyczące nowoczesnych rozwiązań technologicznych w przetwórstwie jaj i dzieli się swoimi przemysleniami z grupą

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOp-S-O13.2_K01
Student przejawia zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy i jest aktywny poznawczo
2,0Student unika podejmowania samodzielnych działań, nie wykazuje inicjatywy i przejawia obojętną postawę wobec możliwości samokształcenia oraz poleceń osoby prowadzącej zajęcia.
3,0Student nie unika podejmowania samodzielnych działań w zakresie samokształcenia, ale nie podejmuje ich z własnej inicjatywy.
3,5Student nie unika podejmowania samodzielnych działań, ale niechętnie podejmuje je z własnej inicjatywy. Dość szybko przystosowuje do procesu dydaktycznego i poleceń wykładowcy. Akceptuje poglądy innych osób, ale sporadycznie zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć.
4,0Student podejmuje działania samokształceniowe z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie. Akceptuje poglądy innych osób, często zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć.
4,5Student chętnie podejmuje działania samokształceniowe, akceptuje poglądy innych osób, często zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć.
5,0Student chętnie podejmuje działania samokształceniowe, jest dociekliwy poznawczo, akceptuje poglądy innych osób, bardzo często zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć.

Literatura podstawowa

  1. praca zbiorowa pod redakcją T. Trziszki, Jajczarstwo, wyd. AR Wrocław, Wrocław, 2000
  2. E. Świerczewska, M. Stępińska, J. Niemiec, Chów kur, Wyd. SGGW, Warszawa, 1999
  3. praca zbiorowa pod redakcją A. Płotki, Technologia jaj, Wyd. Nauk. -Techn. Warszawa, 1991

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Fizjologia formowania się jaja na przykładzie jaja kurzego. Fizykochemiczna charakterystyka treści jaj różnych gatunków ptaków użytkowych. Wady dyskwalifikujące jaja z obrotu towarowego i przetwórstwa.3
T-A-2Właściwości funkcjonalne jaj. Definicja, mechanizmy i metody wypieniania bia łka jaja. Ocena jakościowa i wykorzystanie pian. Rola białka w mechanizmie żelowania. Kształtowanie się cech sensorycznych i barwotwórczych. Emulsje.4
T-A-3Metody izolacji składników jaja o wysokiej wartości biologicznej i funkcjonalnej i ich wykorzystanie w przemyśle spożywczym, kosmetycznym i farmaceutycznym. Frakcjonowanie białka-lizozym, ovomucyna, cystatyna, kwas sialowy. Frakcjonowanie żółtka- immunoglobulina, fosfolipidy, fosfityna.4
T-A-4Rózne sposoby przechowywania jaj spożywczych-przechowywanie chłodnicze i chrakterystka jaj chłodniczych, ozonowanie jaj, olejowanie, termostabilizacja. Przechowywanie w wodzie wapiennej. Domowe sposoby konserwowania jaj.2
T-A-5Surowce z jaj do celów gastronomicznych i napoje z jaj-marynowanie,technologia zagęszczania treści jaj. Potrawy z jaj- wybrane przepisy2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Historyczne, kulturowe i współczesne znaczenie jaj.2
T-W-2Standaryzacja i przepisy handlowe w produkcji jajczarskiej. Przepisy regulujące przygotowanie i obrót handlowy jajami spożywczymi.2
T-W-3Wartość odżywcza jaj spożywczych. Różne poglądy na temat spożycia jaj i ich oddziaływania na zdrowie ludzi (fobie cholsterolowe). Kierunki i metody kształtowania wartości żywieniowej jaj.3
T-W-4Czynniki wpływające na stan mikrobiologiczny jaj i ich przetworów. Zanieczyszczenia endogenne treści jaja i skorupy. Procesy fizykochemiczne zachodzące w czasie przechowywania jaj. Rodzaje zepsuć jaj. Wymagania mikrobiologiczne dla jaj spożywczych.3
T-W-5Przetwórstwo jaj- charakterystyka zakładu przetwórczego oraz surowca wyjściowego wylkorzystywanego w procesie przetwarzania. Wstępne etapy (mycie, dezynfekcja jaj, wybijanie i separacja treści) przygotowania jaj do obróbki. Pasteryzacja treści jaj. Zamrażlnictwo w przetwórstwie jaj, technologia suszenia. Napoje, dressingi i majonezy z jaj.3
T-W-6Zagadnienia ogólne i procedury w zarządzaniu jakością przetworów z jaj. Analiza zagrożeń występujących w przemyśle jajczarskim. Rodzaje opakowań i sposoby ich zabezpieczania przed rozwojem mikroorganizmów.2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie się do zajęć4
A-A-3Przygotowanie się do kolokwium4
A-A-4Czytanie obowiązkowej literatury fachowej4
A-A-5Konsultacje2
A-A-6Pisemne zaliczenie1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykladów4
A-W-3Czytanie wskazanej literatury5
A-W-4Przygotowanie się do kolokwium4
A-W-5Konsultacje2
A-W-6Pisemne zaliczenie1
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZOp-S-O13.2_W01Zna przepisy handlowe dotyczącei obrotu jajami spożywczymi. Charakteryzuje wartość odżywczą, procesy zachodzące w czasie przechowywania i status mikrobiologiczny jaj spożywczychj oraz ma świadomość ich oddziaływania na zdrowie ludzi. Zna procesy związane z przygotowaniem surowca i jego przetwarzaniem i pakowalnictwem. Posiada wiedzę z zakresu fizykochemicznych właściwości jaj i możliwości izolacji składników biologicznei czynnych oraz ich wykorzystania w przemyśle spożywczym, farmaceutycznym i kosmetycznym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W10zna metody, techniki i technologie chowu, hodowli i użytkowania zwierząt oraz posiada wiedzę o przetwórstwie i towaroznawczej ocenie produktów pochodzenia rolnego
Cel przedmiotuC-1Poznanie przepisów związanych z rynkiem jaj oraz zarządzania jakością w przetwórstwie jaj, zaznajomienie się z procedurami pozyskiwania różnych produktów z surowca jajczarskiego i możliwości jego różnorodnego wykorzystania
Treści programoweT-W-2Standaryzacja i przepisy handlowe w produkcji jajczarskiej. Przepisy regulujące przygotowanie i obrót handlowy jajami spożywczymi.
T-W-4Czynniki wpływające na stan mikrobiologiczny jaj i ich przetworów. Zanieczyszczenia endogenne treści jaja i skorupy. Procesy fizykochemiczne zachodzące w czasie przechowywania jaj. Rodzaje zepsuć jaj. Wymagania mikrobiologiczne dla jaj spożywczych.
T-W-1Historyczne, kulturowe i współczesne znaczenie jaj.
T-W-6Zagadnienia ogólne i procedury w zarządzaniu jakością przetworów z jaj. Analiza zagrożeń występujących w przemyśle jajczarskim. Rodzaje opakowań i sposoby ich zabezpieczania przed rozwojem mikroorganizmów.
T-W-5Przetwórstwo jaj- charakterystyka zakładu przetwórczego oraz surowca wyjściowego wylkorzystywanego w procesie przetwarzania. Wstępne etapy (mycie, dezynfekcja jaj, wybijanie i separacja treści) przygotowania jaj do obróbki. Pasteryzacja treści jaj. Zamrażlnictwo w przetwórstwie jaj, technologia suszenia. Napoje, dressingi i majonezy z jaj.
T-W-3Wartość odżywcza jaj spożywczych. Różne poglądy na temat spożycia jaj i ich oddziaływania na zdrowie ludzi (fobie cholsterolowe). Kierunki i metody kształtowania wartości żywieniowej jaj.
T-A-3Metody izolacji składników jaja o wysokiej wartości biologicznej i funkcjonalnej i ich wykorzystanie w przemyśle spożywczym, kosmetycznym i farmaceutycznym. Frakcjonowanie białka-lizozym, ovomucyna, cystatyna, kwas sialowy. Frakcjonowanie żółtka- immunoglobulina, fosfolipidy, fosfityna.
T-A-2Właściwości funkcjonalne jaj. Definicja, mechanizmy i metody wypieniania bia łka jaja. Ocena jakościowa i wykorzystanie pian. Rola białka w mechanizmie żelowania. Kształtowanie się cech sensorycznych i barwotwórczych. Emulsje.
T-A-5Surowce z jaj do celów gastronomicznych i napoje z jaj-marynowanie,technologia zagęszczania treści jaj. Potrawy z jaj- wybrane przepisy
T-A-4Rózne sposoby przechowywania jaj spożywczych-przechowywanie chłodnicze i chrakterystka jaj chłodniczych, ozonowanie jaj, olejowanie, termostabilizacja. Przechowywanie w wodzie wapiennej. Domowe sposoby konserwowania jaj.
T-A-1Fizjologia formowania się jaja na przykładzie jaja kurzego. Fizykochemiczna charakterystyka treści jaj różnych gatunków ptaków użytkowych. Wady dyskwalifikujące jaja z obrotu towarowego i przetwórstwa.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny w opaciu o prezentację multimedialną
M-2wykład konwersatoryjny
M-3dyskusja
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena na koniec zajęć w formie pisemnego kolokwium
S-2Ocena formująca: Ocenianie ciągłe na podstawie aktywności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna przepisów handlowych dotyczących obrotu jajami spożywczymi. Nie potrafi podać wartości odżywczej jaj, ani scharakteryzować procesów zachodzące w czasie ich przechowywania. Nie posiada żadnej wiedzy z zakresu fizykochemicznych właściwości jaj i możliwości izolacji składników biologicznei czynnych oraz sposobów ich wykorzystania.
3,0Zna niektóre przepisy handlowe dotyczącei obrotu jajami spożywczymi. Charakteryzuje wartość odżywczą, Opisuje w sposób ogólny procesy związane z przygotowaniem surowca i jego przetwarzaniem. Posiada podstawową wiedzę z zakresu fizykochemicznych właściwości jaj.
3,5Zna wybrane przepisy handlowe dotyczącei obrotu jajami spożywczymi. Charakteryzuje procesy zachodzące w czasie przechowywania i status mikrobiologiczny jaj.. Zna procesy związane z przygotowaniem surowca i jego przetwarzaniem. Mo podstawową wiedzę z zakresu fizykochemicznych właściwości jaj i możliwości izolacji składników bioaktywnych.
4,0Zna przepisy handlowe dotyczącei obrotu jajami spożywczymi. Charakteryzuje w ogólny sposób wartość odżywczą jaja, opisuje wybrane procesy zachodzące w czasie przechowywania i status mikrobiologiczny jaj spożywczych. Zna procesy związane z przygotowaniem surowca, jego przetwarzaniem i pakowalnictwem.Posiada wiedzę z zakresu fizykochemicznych właściwości jaj i możliwości izolacji składników biologicznnie czynnych.
4,5Zna przepisy handlowe dotyczącei obrotu jajami spożywczymi. Charakteryzuje wartość odżywczą, procesy zachodzące w czasie przechowywania i status mikrobiologiczny jaj spożywczych. Zna procesy związane z przygotowaniem surowca i jego przetwarzaniem. Posiada wiedzę z zakresu fizykochemicznych właściwości jaj i możliwości izolacji składników biologicznei czynnych i mozliwości ich wykorzystania w przemyśle.
5,0Zna przepisy handlowe dotyczącei obrotu jajami spożywczymi. Charakteryzuje wartość odżywczą, procesy zachodzące w czasie przechowywania i status mikrobiologiczny jaj spożywczychj oraz ma świadomość ich oddziaływania na zdrowie ludzi. Zna procesy związane z przygotowaniem surowca i jego przetwarzaniem i pakowalnictwem.Posiada wiedzę z zakresu fizykochemicznych właściwości jaj i możliwości izolacji składników biologicznie czynnych oraz ich wykorzystania w przemyśle spożywczym, farmaceutycznym i kosmetycznym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZOp-S-O13.2_U01Posiada umiejętność wyboru jaj do przetwórstwa i analizuje właściwości jaj pod względem przydatności do określonego sposobu ich wykorzystania. Interpretuje przemiany zachodzace w surowcu jajczarskim podczas przechowywania i procesów produkcujnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U09Umie zastosować rutynowe techniki optymalizacji procesów wpływających na produkcję roślinną i zwierzęcą, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi.
Cel przedmiotuC-1Poznanie przepisów związanych z rynkiem jaj oraz zarządzania jakością w przetwórstwie jaj, zaznajomienie się z procedurami pozyskiwania różnych produktów z surowca jajczarskiego i możliwości jego różnorodnego wykorzystania
Treści programoweT-W-2Standaryzacja i przepisy handlowe w produkcji jajczarskiej. Przepisy regulujące przygotowanie i obrót handlowy jajami spożywczymi.
T-W-6Zagadnienia ogólne i procedury w zarządzaniu jakością przetworów z jaj. Analiza zagrożeń występujących w przemyśle jajczarskim. Rodzaje opakowań i sposoby ich zabezpieczania przed rozwojem mikroorganizmów.
T-W-5Przetwórstwo jaj- charakterystyka zakładu przetwórczego oraz surowca wyjściowego wylkorzystywanego w procesie przetwarzania. Wstępne etapy (mycie, dezynfekcja jaj, wybijanie i separacja treści) przygotowania jaj do obróbki. Pasteryzacja treści jaj. Zamrażlnictwo w przetwórstwie jaj, technologia suszenia. Napoje, dressingi i majonezy z jaj.
T-A-3Metody izolacji składników jaja o wysokiej wartości biologicznej i funkcjonalnej i ich wykorzystanie w przemyśle spożywczym, kosmetycznym i farmaceutycznym. Frakcjonowanie białka-lizozym, ovomucyna, cystatyna, kwas sialowy. Frakcjonowanie żółtka- immunoglobulina, fosfolipidy, fosfityna.
T-A-2Właściwości funkcjonalne jaj. Definicja, mechanizmy i metody wypieniania bia łka jaja. Ocena jakościowa i wykorzystanie pian. Rola białka w mechanizmie żelowania. Kształtowanie się cech sensorycznych i barwotwórczych. Emulsje.
T-A-5Surowce z jaj do celów gastronomicznych i napoje z jaj-marynowanie,technologia zagęszczania treści jaj. Potrawy z jaj- wybrane przepisy
T-A-4Rózne sposoby przechowywania jaj spożywczych-przechowywanie chłodnicze i chrakterystka jaj chłodniczych, ozonowanie jaj, olejowanie, termostabilizacja. Przechowywanie w wodzie wapiennej. Domowe sposoby konserwowania jaj.
Metody nauczaniaM-2wykład konwersatoryjny
M-3dyskusja
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocenianie ciągłe na podstawie aktywności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności wyboru jaj do przetwórstwa, nie potrafi przeanalizować właściwości jaj pod względem przydatności do określonego sposobu ich wykorzystania. Nie potrafi interpretować przemian zachodzących w surowcu jajczarskim podczas przechowywania i procesów produkcyjnych.
3,0Student potrafi z wydatną pomocą nauczyciela: - dokonać wyboru jaj do przetwórstwa i przeanalizować niektóre właściwości jaj pod względem przydatności do określonego sposobu ich wykorzystania -interpretowac niektóre przemiany zachodzące w surowcu jajczarskim podczas przechowywania i procesów produkcyjnych
3,5Student potrafi z nieznaczną pomocą nauczyciela: - dokonać wyboru jaj do przetwórstwa i przeanalizować właściwości jaj pod względem przydatności do określonego sposobu ich wykorzystania -interpretowac przemiany zachodzące w surowcu jajczarskim podczas przechowywania i procesów produkcyjnych
4,0Student potrafi samodzielnie popełniając nieznaczne błędy: - dokonać wyboru jaj do przetwórstwa i przeanalizować właściwości jaj pod względem przydatności do okreslonego sposobu ich wykorzystania -interpretowac przemiany zachodzące w surowcu jajczarskim podczas przechowywania i procesów produkcyjnych
4,5Student potrafi samodzielnie nie popełniając błędów: - dokonać wyboru jaj do przetwórstwa i przeanalizować właściwości jaj pod względem przydatności do określonego sposobu ich wykorzystania -interpretować przemiany zachodzące w surowcu jajczarskim podczas przechowywania i procesów produkcyjnych
5,0Student potrafi samodzielnie nie popełniając błędów: - dokonać wyboru jaj do przetwórstwa i przeanalizować właściwości jaj pod względem przydatności do określonego sposobu ich wykorzystania -interpretować przemiany zachodzące w surowcu jajczarskim podczas przechowywania i procesów produkcyjnych Student gromadzi informacje dotyczące nowoczesnych rozwiązań technologicznych w przetwórstwie jaj i dzieli się swoimi przemysleniami z grupą
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZOp-S-O13.2_K01Student przejawia zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy i jest aktywny poznawczo
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K06potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł w zakresie studiowanego kierunku
Cel przedmiotuC-1Poznanie przepisów związanych z rynkiem jaj oraz zarządzania jakością w przetwórstwie jaj, zaznajomienie się z procedurami pozyskiwania różnych produktów z surowca jajczarskiego i możliwości jego różnorodnego wykorzystania
Treści programoweT-W-2Standaryzacja i przepisy handlowe w produkcji jajczarskiej. Przepisy regulujące przygotowanie i obrót handlowy jajami spożywczymi.
T-W-4Czynniki wpływające na stan mikrobiologiczny jaj i ich przetworów. Zanieczyszczenia endogenne treści jaja i skorupy. Procesy fizykochemiczne zachodzące w czasie przechowywania jaj. Rodzaje zepsuć jaj. Wymagania mikrobiologiczne dla jaj spożywczych.
T-W-6Zagadnienia ogólne i procedury w zarządzaniu jakością przetworów z jaj. Analiza zagrożeń występujących w przemyśle jajczarskim. Rodzaje opakowań i sposoby ich zabezpieczania przed rozwojem mikroorganizmów.
T-W-5Przetwórstwo jaj- charakterystyka zakładu przetwórczego oraz surowca wyjściowego wylkorzystywanego w procesie przetwarzania. Wstępne etapy (mycie, dezynfekcja jaj, wybijanie i separacja treści) przygotowania jaj do obróbki. Pasteryzacja treści jaj. Zamrażlnictwo w przetwórstwie jaj, technologia suszenia. Napoje, dressingi i majonezy z jaj.
T-W-3Wartość odżywcza jaj spożywczych. Różne poglądy na temat spożycia jaj i ich oddziaływania na zdrowie ludzi (fobie cholsterolowe). Kierunki i metody kształtowania wartości żywieniowej jaj.
T-A-3Metody izolacji składników jaja o wysokiej wartości biologicznej i funkcjonalnej i ich wykorzystanie w przemyśle spożywczym, kosmetycznym i farmaceutycznym. Frakcjonowanie białka-lizozym, ovomucyna, cystatyna, kwas sialowy. Frakcjonowanie żółtka- immunoglobulina, fosfolipidy, fosfityna.
T-A-2Właściwości funkcjonalne jaj. Definicja, mechanizmy i metody wypieniania bia łka jaja. Ocena jakościowa i wykorzystanie pian. Rola białka w mechanizmie żelowania. Kształtowanie się cech sensorycznych i barwotwórczych. Emulsje.
T-A-5Surowce z jaj do celów gastronomicznych i napoje z jaj-marynowanie,technologia zagęszczania treści jaj. Potrawy z jaj- wybrane przepisy
T-A-4Rózne sposoby przechowywania jaj spożywczych-przechowywanie chłodnicze i chrakterystka jaj chłodniczych, ozonowanie jaj, olejowanie, termostabilizacja. Przechowywanie w wodzie wapiennej. Domowe sposoby konserwowania jaj.
T-A-1Fizjologia formowania się jaja na przykładzie jaja kurzego. Fizykochemiczna charakterystyka treści jaj różnych gatunków ptaków użytkowych. Wady dyskwalifikujące jaja z obrotu towarowego i przetwórstwa.
Metody nauczaniaM-2wykład konwersatoryjny
M-3dyskusja
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocenianie ciągłe na podstawie aktywności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student unika podejmowania samodzielnych działań, nie wykazuje inicjatywy i przejawia obojętną postawę wobec możliwości samokształcenia oraz poleceń osoby prowadzącej zajęcia.
3,0Student nie unika podejmowania samodzielnych działań w zakresie samokształcenia, ale nie podejmuje ich z własnej inicjatywy.
3,5Student nie unika podejmowania samodzielnych działań, ale niechętnie podejmuje je z własnej inicjatywy. Dość szybko przystosowuje do procesu dydaktycznego i poleceń wykładowcy. Akceptuje poglądy innych osób, ale sporadycznie zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć.
4,0Student podejmuje działania samokształceniowe z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie. Akceptuje poglądy innych osób, często zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć.
4,5Student chętnie podejmuje działania samokształceniowe, akceptuje poglądy innych osób, często zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć.
5,0Student chętnie podejmuje działania samokształceniowe, jest dociekliwy poznawczo, akceptuje poglądy innych osób, bardzo często zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć.