Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)

Sylabus przedmiotu Psychologiczne aspekty naturalnych metod szkolenia koni:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Psychologiczne aspekty naturalnych metod szkolenia koni
Specjalność Hodowla koni i jeździectwo
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych
Nauczyciel odpowiedzialny Ryszard Pikuła <Ryszard.Pikula@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Angelika Cieśla <Angelika.Ciesla@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 12 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW6 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1zaliczenie z przedmiotu " Użytkowanie i hodowla koni"

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uzyskanie podstawowej wiedzy z zakresu naturalnych metod szkolenia koni

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Cechy charakteru i temperamentu wpływające na użytkowość konia. Kształtowanie się i rola charakteru u koni.4
T-A-2Film – „Balet siwych ogierów – szkolenie koni w Hiszpańskiej Szkole Jazdy a naturalne metody szkolenia koni.2
T-A-3Rola „języka ciała” w okazywaniu i odbieraniu emocji u koni. Wykorzystanie „języka ciała” w szkoleniu metodami naturalnymi.3
T-A-4„Naturalny” nurt w klasycznym szkoleniu koni na świecie i w Polsce („Natural Horsemanship”). Rola współczesnych „zaklinaczy” koni w propagowaniu jeździectwa naturalnego – metody M. Roberts’a, P. Parellego, S. Halfpenny, M. Rashida. Filmy - Parelli Natural Horsemanship, Monthy Roberts - naturalne szkolenie koni.6
15
wykłady
T-W-1Psychologiczna charakterystyka konia. Cechy wrodzone umożliwiające przetrwanie, charakterystyka zmysłów, popędów i instynktów.4
T-W-2Modyfikujący wpływ szkolenia na zdolności adaptacyjne koni. Sposób postrzegania rzeczywistości przez konie, umiejętności spostrzegania i reagowania.4
T-W-3Odczucia i wrażenia. Świadomość i emocje. Emocjonalna reaktywność koni, charakterystyka emocji.4
T-W-4Proces uczenia się koni. Uczenie się poprzez warunkowanie klasyczne i sprawcze. Rola pamięci i inteligencji w treningu koni.3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Studiowanie tematyki ćwiczeń- praca własna z literaturą i przygotowanie do zaliczenia materiału12
A-A-3Konsultacje2
A-A-4zaliczenie pisemne1
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie tematyki wykładów - praca własna z literaturą7
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów5
A-W-4Konsultacje2
A-W-5Pisemne zaliczenie1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2film
M-3prelekcja, odczyt

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: aprobata
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne - test

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOK-S-O104_W01
student objaśnia znaczenie cech psychicznych koni i metod szkolenia w ujęciu naturalnym i klasycznym
ZO_1A_W05C-1T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-1M-3, M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZK-S1-O124_U01
student potrafi scharakteryzować naturalne metody szkolenia koni, opsuje sygnały komunikacji wizualnej koni i ich rolę w procesie szkolenia
ZO_1A_U09, ZO_1A_U17C-1T-A-3, T-A-4, T-A-1, T-A-2M-3, M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZK-S1-O124_K01
student ma świadomość znaczenia umiejętności współpracy człowieka z koniem w procesie szkolenia konia z uwzględnieniem cech psychicznych koni
ZO_1A_K07C-1T-A-3, T-A-4, T-A-1, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-1M-3, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOK-S-O104_W01
student objaśnia znaczenie cech psychicznych koni i metod szkolenia w ujęciu naturalnym i klasycznym
2,0studeny nie posiada dostatecznej wiedzy odnosnie naturalnych metod szkolenia koni
3,0student potrafi opisać naturalne metody szkolenia koni, popełnia liczne błędy merytoryczne
3,5student potrafi opisać naturalne metody szkolenia koni, popełnia błędy merytoryczne
4,0student potrafi opisać naturalne metody szkolenia koni, popełnia nieliczne błędy merytoryczne
4,5student potrafi szeroko opisać naturalne metody szkolenia koni, nie popełnia błędów wykazuje aktywność na zajęciach
5,0student potrafi szeroko i swobodnie opisać naturalne metody szkolenia koni, wykazuje dużą aktywność na zajęciach, prezentuje wiedzę wykraczającą poza prezentowany na zajęciach materiał

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZK-S1-O124_U01
student potrafi scharakteryzować naturalne metody szkolenia koni, opsuje sygnały komunikacji wizualnej koni i ich rolę w procesie szkolenia
2,0
3,0student w stopniu dostatecznym potrafi scharakteryzować naturalne metody szkolenia koni, opsuje sygnały komunikacji wizualnej koni i ich rolę w procesie szkolenia
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZK-S1-O124_K01
student ma świadomość znaczenia umiejętności współpracy człowieka z koniem w procesie szkolenia konia z uwzględnieniem cech psychicznych koni
2,0
3,0student w stopniu dostatecznym ma świadomość znaczenia umiejętności współpracy człowieka z koniem w procesie szkolenia konia z uwzględnieniem cech psychicznych koni
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Pruchniewicz W., Akademia jeździecka, cz. pierwsza, Chaber, Warszawa, 2003
  2. Blendinger W., Wstep do psychologii konia, ZSP ZTK, Zbrosławice, 1984
  3. Skorupski K., Psychologia treningu konia, PWRiL, Warszawa, 2006
  4. Tellington - Jones. L, Prawdziwa więź z koniem. system Touch, Galaktyka, Łódź, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Savoie J., Wszechstronne szkolenie konia, Galaktyka, Łódź, 2005
  2. Roberts M., Człowiek, który słucha konie, Media Rodzina, Poznań, 1998
  3. Roberts M., Ode mnie dla was, PDM, Warszawa, 2004
  4. Rashid M., Z myślą o koniu, Galaktyka, Łódź, 2005
  5. Kutsch A., Zaklinaczka koni, Galaktyka, Łódź, 2008

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Cechy charakteru i temperamentu wpływające na użytkowość konia. Kształtowanie się i rola charakteru u koni.4
T-A-2Film – „Balet siwych ogierów – szkolenie koni w Hiszpańskiej Szkole Jazdy a naturalne metody szkolenia koni.2
T-A-3Rola „języka ciała” w okazywaniu i odbieraniu emocji u koni. Wykorzystanie „języka ciała” w szkoleniu metodami naturalnymi.3
T-A-4„Naturalny” nurt w klasycznym szkoleniu koni na świecie i w Polsce („Natural Horsemanship”). Rola współczesnych „zaklinaczy” koni w propagowaniu jeździectwa naturalnego – metody M. Roberts’a, P. Parellego, S. Halfpenny, M. Rashida. Filmy - Parelli Natural Horsemanship, Monthy Roberts - naturalne szkolenie koni.6
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Psychologiczna charakterystyka konia. Cechy wrodzone umożliwiające przetrwanie, charakterystyka zmysłów, popędów i instynktów.4
T-W-2Modyfikujący wpływ szkolenia na zdolności adaptacyjne koni. Sposób postrzegania rzeczywistości przez konie, umiejętności spostrzegania i reagowania.4
T-W-3Odczucia i wrażenia. Świadomość i emocje. Emocjonalna reaktywność koni, charakterystyka emocji.4
T-W-4Proces uczenia się koni. Uczenie się poprzez warunkowanie klasyczne i sprawcze. Rola pamięci i inteligencji w treningu koni.3
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Studiowanie tematyki ćwiczeń- praca własna z literaturą i przygotowanie do zaliczenia materiału12
A-A-3Konsultacje2
A-A-4zaliczenie pisemne1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie tematyki wykładów - praca własna z literaturą7
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów5
A-W-4Konsultacje2
A-W-5Pisemne zaliczenie1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZOK-S-O104_W01student objaśnia znaczenie cech psychicznych koni i metod szkolenia w ujęciu naturalnym i klasycznym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W05ma ogólną wiedzę z zakresu budowy i funkcjonowania organizmów żywych na poziomie komórki, tkanki, pojedynczego organizmu oraz populacji z uwzględnieniem różnych poziomów organizacji biosfery
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie podstawowej wiedzy z zakresu naturalnych metod szkolenia koni
Treści programoweT-W-3Odczucia i wrażenia. Świadomość i emocje. Emocjonalna reaktywność koni, charakterystyka emocji.
T-W-2Modyfikujący wpływ szkolenia na zdolności adaptacyjne koni. Sposób postrzegania rzeczywistości przez konie, umiejętności spostrzegania i reagowania.
T-W-4Proces uczenia się koni. Uczenie się poprzez warunkowanie klasyczne i sprawcze. Rola pamięci i inteligencji w treningu koni.
T-W-1Psychologiczna charakterystyka konia. Cechy wrodzone umożliwiające przetrwanie, charakterystyka zmysłów, popędów i instynktów.
Metody nauczaniaM-3prelekcja, odczyt
M-1wykład z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2film
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: aprobata
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne - test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0studeny nie posiada dostatecznej wiedzy odnosnie naturalnych metod szkolenia koni
3,0student potrafi opisać naturalne metody szkolenia koni, popełnia liczne błędy merytoryczne
3,5student potrafi opisać naturalne metody szkolenia koni, popełnia błędy merytoryczne
4,0student potrafi opisać naturalne metody szkolenia koni, popełnia nieliczne błędy merytoryczne
4,5student potrafi szeroko opisać naturalne metody szkolenia koni, nie popełnia błędów wykazuje aktywność na zajęciach
5,0student potrafi szeroko i swobodnie opisać naturalne metody szkolenia koni, wykazuje dużą aktywność na zajęciach, prezentuje wiedzę wykraczającą poza prezentowany na zajęciach materiał
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZK-S1-O124_U01student potrafi scharakteryzować naturalne metody szkolenia koni, opsuje sygnały komunikacji wizualnej koni i ich rolę w procesie szkolenia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U09Umie zastosować rutynowe techniki optymalizacji procesów wpływających na produkcję roślinną i zwierzęcą, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi.
ZO_1A_U17Wykazuje umiejętność prawidłowego użytkowania zwierząt oraz stosuje podstawowe zasady ich hodowli
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie podstawowej wiedzy z zakresu naturalnych metod szkolenia koni
Treści programoweT-A-3Rola „języka ciała” w okazywaniu i odbieraniu emocji u koni. Wykorzystanie „języka ciała” w szkoleniu metodami naturalnymi.
T-A-4„Naturalny” nurt w klasycznym szkoleniu koni na świecie i w Polsce („Natural Horsemanship”). Rola współczesnych „zaklinaczy” koni w propagowaniu jeździectwa naturalnego – metody M. Roberts’a, P. Parellego, S. Halfpenny, M. Rashida. Filmy - Parelli Natural Horsemanship, Monthy Roberts - naturalne szkolenie koni.
T-A-1Cechy charakteru i temperamentu wpływające na użytkowość konia. Kształtowanie się i rola charakteru u koni.
T-A-2Film – „Balet siwych ogierów – szkolenie koni w Hiszpańskiej Szkole Jazdy a naturalne metody szkolenia koni.
Metody nauczaniaM-3prelekcja, odczyt
M-1wykład z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2film
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne - test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student w stopniu dostatecznym potrafi scharakteryzować naturalne metody szkolenia koni, opsuje sygnały komunikacji wizualnej koni i ich rolę w procesie szkolenia
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZK-S1-O124_K01student ma świadomość znaczenia umiejętności współpracy człowieka z koniem w procesie szkolenia konia z uwzględnieniem cech psychicznych koni
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K07przejawia pozytywne przekonania i postawy wobec ludzi, organizmów i środowiska oraz wysoką wrażliwość na ich potrzeby i problemy
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie podstawowej wiedzy z zakresu naturalnych metod szkolenia koni
Treści programoweT-A-3Rola „języka ciała” w okazywaniu i odbieraniu emocji u koni. Wykorzystanie „języka ciała” w szkoleniu metodami naturalnymi.
T-A-4„Naturalny” nurt w klasycznym szkoleniu koni na świecie i w Polsce („Natural Horsemanship”). Rola współczesnych „zaklinaczy” koni w propagowaniu jeździectwa naturalnego – metody M. Roberts’a, P. Parellego, S. Halfpenny, M. Rashida. Filmy - Parelli Natural Horsemanship, Monthy Roberts - naturalne szkolenie koni.
T-A-1Cechy charakteru i temperamentu wpływające na użytkowość konia. Kształtowanie się i rola charakteru u koni.
T-W-3Odczucia i wrażenia. Świadomość i emocje. Emocjonalna reaktywność koni, charakterystyka emocji.
T-W-2Modyfikujący wpływ szkolenia na zdolności adaptacyjne koni. Sposób postrzegania rzeczywistości przez konie, umiejętności spostrzegania i reagowania.
T-W-4Proces uczenia się koni. Uczenie się poprzez warunkowanie klasyczne i sprawcze. Rola pamięci i inteligencji w treningu koni.
T-W-1Psychologiczna charakterystyka konia. Cechy wrodzone umożliwiające przetrwanie, charakterystyka zmysłów, popędów i instynktów.
Metody nauczaniaM-3prelekcja, odczyt
M-1wykład z zastosowaniem technik multimedialnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: aprobata
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student w stopniu dostatecznym ma świadomość znaczenia umiejętności współpracy człowieka z koniem w procesie szkolenia konia z uwzględnieniem cech psychicznych koni
3,5
4,0
4,5
5,0