Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)
Sylabus przedmiotu Metody klonowania zwierząt:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Metody klonowania zwierząt | ||
Specjalność | Hodowla i użytkowanie zwierząt | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Genetyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Katarzyna Wojdak-Maksymiec <Katarzyna.Wojdak-Maksymiec@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 13 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy genetyki molekularnej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawowymi technikami klonowania |
C-2 | Zaprezentowanie możliwości i zagrożeń wynikających z różnych rodzajów klonowania zwierząt |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Chronologia postępów w klonowaniu zwierząt. | 2 |
T-A-2 | Wykorzystanie technik klonowania w hodowli zwierząt i medycynie. | 8 |
T-A-3 | Klonowanie gatunków wymarłych i zagrożonych | 3 |
T-A-4 | Etyczne aspekty różnych rodzajów klonowania organizmów. | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Klonowanie na poziomie DNA, genów, komórek, zarodków. Klonowanie bezkręgowców, larw płazów, dorosłych organizmów. Klonowanie ssaków. | 3 |
T-W-2 | Wektor klonujący. Metody fragmentacji, ligacji, transfekcji i selekcji klonów. | 6 |
T-W-3 | Biblioteki genowe - chromosomalnego DNA i cDNA. | 2 |
T-W-4 | Klonowanie zarodków metodą izolacji blastomerów. Klonowanie zarodków metodą dzielenie (bisekcji). Klonowanie metodą reagregacji blastomerów (klonowanie chimerowe). Klonowanie metodą transplantacji jąder komórkowych. Metoda podziału bliźniaczego. | 4 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie prezentacji multimedialnej | 11 |
A-A-3 | Indywidualne konsultacje z prowadzącym | 2 |
A-A-4 | zaliczenie i omówienie wyników | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Samodzielne powtórzenie materiału | 11 |
A-W-3 | konsultacje indywidualne | 2 |
A-W-4 | zaliczenie i omówienie | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | wykład problemowy |
M-3 | dyskusja dydaktyczna dotycząca prezentacji przygotowanych przez studentów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne |
S-2 | Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach |
S-3 | Ocena formująca: ocena przedstawionej prezentacji |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-O11.3_W01 Zna podstawowe techniki klonowania zwierząt na różnych poziomach organizacji organizmu | ZO_1A_W10 | — | — | C-1 | T-A-1, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-2 | M-1 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-O11.3_U01 Potrafi przedstawić różne techniki klonowania oraz ocenić wady i zalety ich stosowania | ZO_1A_U03, ZO_1A_U13, ZO_1A_U17 | — | — | C-1, C-2 | T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-2 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-O11.3_K01 Jest świadom skutków stosowania w praktyce metod klonowania i potrafi wyrazić swoje stanowisko na temat ich wykorzystania | ZO_1A_K02, ZO_1A_K06 | — | — | C-2 | T-A-3, T-A-2, T-A-4 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-O11.3_W01 Zna podstawowe techniki klonowania zwierząt na różnych poziomach organizacji organizmu | 2,0 | Student nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, wykazuje obojętność w stosunku do przekazywanej wiedzy, popełnia liczne błędy merytoryczne w zakresie wyrażania wiedzy |
3,0 | Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe, wykazuje średnie zainteresowanie w stosunku do wiedzy, popełnia wiele błędów w zakresie wyrażania wiedzy | |
3,5 | Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe, wykazuje średnie zainteresowanie w stosunku do wiedzy, popełnia wiele błędów w zakresie wyrażania wiedzy | |
4,0 | Student opanował prawie cały materiał programowy, rozumie poprawnie całość zakresu materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, wykazuje duże zainteresowanie w stosunku do wiedzy, popełnia sporadyczne błędy w zakresie wyrażania wiedzy | |
4,5 | Student opanował cały materiał programowy, rozumie wszystkie treści programowe, wykazuje duże zainteresowanie w stosunku do wiedzy, nie popełnia błędów w zakresie wyrażania wiedzy | |
5,0 | Student w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, rozumie wszystkie treści programowe, wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość w stosunku do wiedzy, nie popełnia błędów w zakresie wyrażania wiedzy |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-O11.3_U01 Potrafi przedstawić różne techniki klonowania oraz ocenić wady i zalety ich stosowania | 2,0 | Student nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów tworzenia pracy, nie operuje wiedzą kontekstową |
3,0 | Student nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów tworzenia pracy, nie operuje wiedzą kontekstową | |
3,5 | Student potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy | |
4,0 | Student potrafi zidentyfikować i samodzielnie radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania własnego przedsięwzięcia | |
5,0 | Student samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem przygotowania własnego przedsięwzięcia |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-O11.3_K01 Jest świadom skutków stosowania w praktyce metod klonowania i potrafi wyrazić swoje stanowisko na temat ich wykorzystania | 2,0 | student unika podejmowania działań, nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawę nieprzychylną wobec wszelkich poczynań prowadzącego |
3,0 | student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń prowadzącego | |
3,5 | student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Adaptuje się jednak do sytuacji dydaktycznych zaaranżowanych przez nauczyciela. Wykazuje postawę umiarkowanie przychylną wobec poczynań prowadzącego | |
4,0 | student dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł. Podejmuje działania z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie | |
4,5 | student nie tylko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł, ale i organizuje ją wykazując przy tym przychylną postawę wobec poczynań prowadzącego | |
5,0 | student samorzutnie rozpoczyna działania, kierując się przy tym pozytywną postawą wobec poczynań prowadzącego |
Literatura podstawowa
- Wacław Gajewski, Piotr Węgleński, Inżynieria Genetyczna, PWN, Warszawa, 2006
- Modlińsk J.A., Karasiewicz J., Klonowanie ssaków: mity i rzeczywistość, [w:] Klonowanie człowieka. Fantazje – zagrożenia – nadzieje. B. Chyrowicz (red.), Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin, 1999
- Damian Strączek, Marian Tischner, Halina Krzanowska, Klonowanie, Znak, Warszawa, 1998
- Praca zbiorowa, Wolszczan Aleksander (red.), Klonowanie i komórki macierzyste, Agora, Warszawa, 2011, Kolekcja Nauka Extra Tom 9
- Jerzy Buchowicz, Biotechnologia molekularna. Geneza, przedmiot, perspektywy badań i zastosowań, PWN, Warszawa, 2006