Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)

Sylabus przedmiotu Chów owadów ozdobnych i egzotycznych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Chów owadów ozdobnych i egzotycznych
Specjalność Hodowla koni i jeździectwo
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych
Nauczyciel odpowiedzialny Beata Matysiak <Beata.Matysiak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 8 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 15 2,00,41zaliczenie
wykładyW3 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zoolgia bezkręgowców

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest przedstawienie studentom bioróżnorodności, biologii owadów oraz prowadzenia prawidłowego ich chowu, spełniającego wymogi oraz standardy utrzymania ciekawych gatunków.
C-2Przekazanie wiedzy z zakresu: możliwości legalnego pozyskiwania i ochrony gatunków

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Przegląd najczęściej utrzymywanych gatunków ozdobnych i egzotycznych: pochodzenie, występowanie w naturalnym środowisku, warunki chowu i pielęgnacji oraz zagadnienia biologiczne z fizjologii, reprodukcji, żywienia3
T-A-2Wyposażenie i aranżacja insektarium. Podłoża stosowane dla owadów.2
T-A-3Mrówki z rodzaju Formica, Camponotus, Lasius (gatunki łatwe i trudne w utrzymaniu). Zakładanie formikarium2
T-A-4Chrząszcze, wybrane gatunki z rodzajów: Pływakowate, Strąkowce, Trojszyki, (gatunki łatwe i trudne w utrzymaniu)2
T-A-5Karaczany – wybrane gatunki2
T-A-6Modliszki2
T-A-7Straszyki i motyle.2
15
wykłady
T-W-1Klasyfikacja gromady owadów. Znaczenie jako zwierzęta domowe2
T-W-2Możliwości pozyskiwania owadów oraz gatunki entomofauny objęte ochroną.2
T-W-3Środowiska i przystosowania. Rodzaje pomieszczeń (sposoby utrzymania owadów i wyposażenie)2
T-W-4Zróżnicowanie ekologiczne. Zasady żywienia (rodzaje pokarmu).2
T-W-5Znaczenie owadów w przyrodzie i warunki utrzymywania w chowie hobbystycznym2
T-W-6Najczęstsze błędy popełniane przez hobbystów oraz sposoby ich unikania. Podsumowanie wykładów.3
T-W-7Rozmanżanie owadów w chowie amatorskim. Fazy rozwojowe i rozpoznawanie płci.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych15
A-A-2Czytanie wskazanej literatury10
A-A-3Samodzielne przygotowanie prezentacji15
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia10
A-A-5Konsultacje7
A-A-6Pisemne zaliczenie ćwiczeń3
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów6
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów5
A-W-4Konsultacje3
A-W-5Pisemne zaliczenie wykładów1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z uzyciem komputera
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Film dydaktyczny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena w trakcie ćwiczeń
S-2Ocena formująca: Ocena samodzielnie przygotowanych przez studentów prezentacji z wybranych zagadnień
S-3Ocena podsumowująca: Ocena na zakończenie cyklu wykładów i ćwiczeń audytoryjnych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S1-OK8.3_W01
Student objaśnia rolę i znaczenie owadów w środowisku naturalnym i w chowie amatorskim oraz o racjonalnym wykorzystaniu zasobów środowiska naturalnego
ZO_1A_W01, ZO_1A_W07C-1, C-2T-W-2, T-W-5, T-W-3M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S1-OK8.3_U01
Student planuje i rozwija umiejętności z zakresu podstawowych zasad hodowli owadów ozdobnych i egzotycznych
ZO_1A_U08, ZO_1A_U17C-1, C-2T-W-6, T-W-3M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S1-OK8.3_K01
Student jest świadomy i otwarty na możliwości związane z rozwijaniem przedsiębiorczości w zakresie utrzymyania owadów ozdobnych
ZO_1A_K04C-1, C-2T-W-6M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S1-OK8.3_W01
Student objaśnia rolę i znaczenie owadów w środowisku naturalnym i w chowie amatorskim oraz o racjonalnym wykorzystaniu zasobów środowiska naturalnego
2,0Student nie zna zanczenia owadów w środowisku naturalnym i w chowie amatorkim oraz nie wie jak racjonalnie wykorzystywać zasoby środowiska naturalnego
3,0Student w niewielkim zakresie zna zanczenia owadów w środowisku naturalnym i w chowie amatorkim ale nie wie jak racjonalnie wykorzystywać zasoby środowiska naturalnego
3,5Student opisuje zanczenie owadów w środowisku naturalnym i w chowie amatorkim ale nie wie jak racjonalnie wykorzystywać zasoby środowiska naturalnego
4,0Student opisuje i tłumaczy zanczenie owadów w środowisku naturalnym i w chowie amatorkim i wie jak racjonalnie wykorzystywać zasoby środowiska naturalnego
4,5Student opisuje i tłumaczy zanczenie owadów w środowisku naturalnym i w chowie amatorkim i wskazuje jak racjonalnie wykorzystywać zasoby środowiska naturalnego
5,0Student opisuje i tłumaczy zanczenie owadów w środowisku naturalnym i w chowie amatorkim i proponuje jak racjonalnie wykorzystywać zasoby środowiska naturalnego

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S1-OK8.3_U01
Student planuje i rozwija umiejętności z zakresu podstawowych zasad hodowli owadów ozdobnych i egzotycznych
2,0Student nie umie planować i nie zna zasad prawidłowego chowu owadów ozdobnych i egzotycznych
3,0Student w niewielkim zakresie umie planować i zna zasady prawidłowego chowu owadów ozdobnych i egzotycznych
3,5Student umie planować i zna zasady prawidłowego chowu owadów ozdobnych i egzotycznych
4,0Student umie planować, zna zasady prawidłowego chowu owadów ozdobnych i egzotycznych oraz łączy zdobytą wiedzę w rozwijaniu swoich umiejętności
4,5Student umie planować, kalkulować i organizować utrzymanie zwierzat w chowie amatorskim oraz zna zasady prawidłowego chowu owadów ozdobnych i egzotycznych oraz łaczy zdobytą wiedzę w rozijaniu swoich umiejętności
5,0Student umie planować, kalkulować i organizować utrzymanie zwierzat w chowie amatorskim oraz zna i rozumie zasady prawidłowego chowu owadów ozdobnych i egzotycznych oraz łaczy zdobytą wiedzę w rozijaniu swoich umiejętności

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S1-OK8.3_K01
Student jest świadomy i otwarty na możliwości związane z rozwijaniem przedsiębiorczości w zakresie utrzymyania owadów ozdobnych
2,0Student nie jest otwarty na postępowanie mające na celu jego dalszy rozwój
3,0Student w niewielkim zakresie jest otwarty na postępowanie mające na celu jego dalszy rozwój
3,5Student jest świadomy i otwarty na niektóre możliwości rozwoju przedsiębiorczości w zakresie chowu owadów ozdobnych i egzotycznych
4,0Student jest świadomy i otwarty na możliwości rozwoju przedsiębiorczości w zakresie chowu owadów ozdobnych i egzotycznych
4,5Student kreatywnie i świadomie podejmuje decyzje zwiazane z możliwościami rozwoju przedsiębiorczości w zakresie chowu owadów ozdobnych i egzotycznych
5,0Student aktywnie, kreatywnie i świadomie podejmuje decyzje zwiazane z możliwościami rozwoju przedsiębiorczości w zakresie chowu owadów ozdobnych i egzotycznych

Literatura podstawowa

  1. Dost U. Zwierzęta w terrarium. Wydawnictwo Delta 2000, Zwierzęta w terrarium, Delta, 2000
  2. Grabarczyk H., Grabarczyk M., Nowakowski E., Wegner E., Gady, płazy i bezkręgowce, PWN, Warszawa, 2007, Wydanie Polskie

Literatura dodatkowa

  1. Rogner M., Moje pierwsze terrarium, Oficyna wydawnicza: Mulico, Warszawa, 1995
  2. www., terrarium com, 2011

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Przegląd najczęściej utrzymywanych gatunków ozdobnych i egzotycznych: pochodzenie, występowanie w naturalnym środowisku, warunki chowu i pielęgnacji oraz zagadnienia biologiczne z fizjologii, reprodukcji, żywienia3
T-A-2Wyposażenie i aranżacja insektarium. Podłoża stosowane dla owadów.2
T-A-3Mrówki z rodzaju Formica, Camponotus, Lasius (gatunki łatwe i trudne w utrzymaniu). Zakładanie formikarium2
T-A-4Chrząszcze, wybrane gatunki z rodzajów: Pływakowate, Strąkowce, Trojszyki, (gatunki łatwe i trudne w utrzymaniu)2
T-A-5Karaczany – wybrane gatunki2
T-A-6Modliszki2
T-A-7Straszyki i motyle.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Klasyfikacja gromady owadów. Znaczenie jako zwierzęta domowe2
T-W-2Możliwości pozyskiwania owadów oraz gatunki entomofauny objęte ochroną.2
T-W-3Środowiska i przystosowania. Rodzaje pomieszczeń (sposoby utrzymania owadów i wyposażenie)2
T-W-4Zróżnicowanie ekologiczne. Zasady żywienia (rodzaje pokarmu).2
T-W-5Znaczenie owadów w przyrodzie i warunki utrzymywania w chowie hobbystycznym2
T-W-6Najczęstsze błędy popełniane przez hobbystów oraz sposoby ich unikania. Podsumowanie wykładów.3
T-W-7Rozmanżanie owadów w chowie amatorskim. Fazy rozwojowe i rozpoznawanie płci.2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych15
A-A-2Czytanie wskazanej literatury10
A-A-3Samodzielne przygotowanie prezentacji15
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia10
A-A-5Konsultacje7
A-A-6Pisemne zaliczenie ćwiczeń3
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów6
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów5
A-W-4Konsultacje3
A-W-5Pisemne zaliczenie wykładów1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-S1-OK8.3_W01Student objaśnia rolę i znaczenie owadów w środowisku naturalnym i w chowie amatorskim oraz o racjonalnym wykorzystaniu zasobów środowiska naturalnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W01wykazuje ogólną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki i fizyki oraz nauk pokrewnych dostosowaną do kierunku zootechnika
ZO_1A_W07ma wiedzę o kształtowaniu środowiska przyrodniczego, jego roli i znaczeniu, zagrożeniach i metodach ochrony oraz zrównoważonym wykorzystaniu
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przedstawienie studentom bioróżnorodności, biologii owadów oraz prowadzenia prawidłowego ich chowu, spełniającego wymogi oraz standardy utrzymania ciekawych gatunków.
C-2Przekazanie wiedzy z zakresu: możliwości legalnego pozyskiwania i ochrony gatunków
Treści programoweT-W-2Możliwości pozyskiwania owadów oraz gatunki entomofauny objęte ochroną.
T-W-5Znaczenie owadów w przyrodzie i warunki utrzymywania w chowie hobbystycznym
T-W-3Środowiska i przystosowania. Rodzaje pomieszczeń (sposoby utrzymania owadów i wyposażenie)
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z uzyciem komputera
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Film dydaktyczny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena w trakcie ćwiczeń
S-2Ocena formująca: Ocena samodzielnie przygotowanych przez studentów prezentacji z wybranych zagadnień
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna zanczenia owadów w środowisku naturalnym i w chowie amatorkim oraz nie wie jak racjonalnie wykorzystywać zasoby środowiska naturalnego
3,0Student w niewielkim zakresie zna zanczenia owadów w środowisku naturalnym i w chowie amatorkim ale nie wie jak racjonalnie wykorzystywać zasoby środowiska naturalnego
3,5Student opisuje zanczenie owadów w środowisku naturalnym i w chowie amatorkim ale nie wie jak racjonalnie wykorzystywać zasoby środowiska naturalnego
4,0Student opisuje i tłumaczy zanczenie owadów w środowisku naturalnym i w chowie amatorkim i wie jak racjonalnie wykorzystywać zasoby środowiska naturalnego
4,5Student opisuje i tłumaczy zanczenie owadów w środowisku naturalnym i w chowie amatorkim i wskazuje jak racjonalnie wykorzystywać zasoby środowiska naturalnego
5,0Student opisuje i tłumaczy zanczenie owadów w środowisku naturalnym i w chowie amatorkim i proponuje jak racjonalnie wykorzystywać zasoby środowiska naturalnego
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-S1-OK8.3_U01Student planuje i rozwija umiejętności z zakresu podstawowych zasad hodowli owadów ozdobnych i egzotycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U08Rozumie zależności pomiędzy strukturą a funkcją na poziomie komórek, tkanek, pojedynczych organizmów oraz populacji
ZO_1A_U17Wykazuje umiejętność prawidłowego użytkowania zwierząt oraz stosuje podstawowe zasady ich hodowli
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przedstawienie studentom bioróżnorodności, biologii owadów oraz prowadzenia prawidłowego ich chowu, spełniającego wymogi oraz standardy utrzymania ciekawych gatunków.
C-2Przekazanie wiedzy z zakresu: możliwości legalnego pozyskiwania i ochrony gatunków
Treści programoweT-W-6Najczęstsze błędy popełniane przez hobbystów oraz sposoby ich unikania. Podsumowanie wykładów.
T-W-3Środowiska i przystosowania. Rodzaje pomieszczeń (sposoby utrzymania owadów i wyposażenie)
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z uzyciem komputera
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Film dydaktyczny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena w trakcie ćwiczeń
S-2Ocena formująca: Ocena samodzielnie przygotowanych przez studentów prezentacji z wybranych zagadnień
S-3Ocena podsumowująca: Ocena na zakończenie cyklu wykładów i ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie planować i nie zna zasad prawidłowego chowu owadów ozdobnych i egzotycznych
3,0Student w niewielkim zakresie umie planować i zna zasady prawidłowego chowu owadów ozdobnych i egzotycznych
3,5Student umie planować i zna zasady prawidłowego chowu owadów ozdobnych i egzotycznych
4,0Student umie planować, zna zasady prawidłowego chowu owadów ozdobnych i egzotycznych oraz łączy zdobytą wiedzę w rozwijaniu swoich umiejętności
4,5Student umie planować, kalkulować i organizować utrzymanie zwierzat w chowie amatorskim oraz zna zasady prawidłowego chowu owadów ozdobnych i egzotycznych oraz łaczy zdobytą wiedzę w rozijaniu swoich umiejętności
5,0Student umie planować, kalkulować i organizować utrzymanie zwierzat w chowie amatorskim oraz zna i rozumie zasady prawidłowego chowu owadów ozdobnych i egzotycznych oraz łaczy zdobytą wiedzę w rozijaniu swoich umiejętności
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-S1-OK8.3_K01Student jest świadomy i otwarty na możliwości związane z rozwijaniem przedsiębiorczości w zakresie utrzymyania owadów ozdobnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K04potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przedstawienie studentom bioróżnorodności, biologii owadów oraz prowadzenia prawidłowego ich chowu, spełniającego wymogi oraz standardy utrzymania ciekawych gatunków.
C-2Przekazanie wiedzy z zakresu: możliwości legalnego pozyskiwania i ochrony gatunków
Treści programoweT-W-6Najczęstsze błędy popełniane przez hobbystów oraz sposoby ich unikania. Podsumowanie wykładów.
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena samodzielnie przygotowanych przez studentów prezentacji z wybranych zagadnień
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest otwarty na postępowanie mające na celu jego dalszy rozwój
3,0Student w niewielkim zakresie jest otwarty na postępowanie mające na celu jego dalszy rozwój
3,5Student jest świadomy i otwarty na niektóre możliwości rozwoju przedsiębiorczości w zakresie chowu owadów ozdobnych i egzotycznych
4,0Student jest świadomy i otwarty na możliwości rozwoju przedsiębiorczości w zakresie chowu owadów ozdobnych i egzotycznych
4,5Student kreatywnie i świadomie podejmuje decyzje zwiazane z możliwościami rozwoju przedsiębiorczości w zakresie chowu owadów ozdobnych i egzotycznych
5,0Student aktywnie, kreatywnie i świadomie podejmuje decyzje zwiazane z możliwościami rozwoju przedsiębiorczości w zakresie chowu owadów ozdobnych i egzotycznych