Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)

Sylabus przedmiotu Podstawy żywienia człowieka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy żywienia człowieka
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych
Nauczyciel odpowiedzialny Wioletta Biel <Wioletta.Biel@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 15 1,00,59zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 15 2,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawowe informacje z fizjologii żywienia człowieka

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem nauczania jest przedstawienie studentom zintegrowanej wiedzy o żywności i jej wartości odżywczej, roli składników pokarmowych w profilaktyce zdrowia oraz prawidłowego wzrostu i rozwoju

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wartość energetyczna pożywienia. Bilans energii i masy ciała.4
T-A-2Wartość odżywcza pokarmu. Składniki mineralne, witaminy – funkcje w organizmie, zapotrzebowanie i źródła. Podaż błonnika pokarmowego i cholesterolu. Rola wody w organizmie. Procesy przemiany materii, bilans energetyczny ustroju. Źródła energii.8
T-A-3Podział produktów spożywczych-modelowe racje pokarmowe. Podstawowe zasady planowania jadłospisów.3
15
wykłady
T-W-1Ewolucji sposobu żywienia. Budowa i skład organizmu człowieka. Wpływ żywienia na rozwój osobniczy. Podstawowe pojęcia i definicje związane z żywieniem. Potrzeby energetyczne organizmu. Podstawowa przemiana materii.3
T-W-2Składniki odżywcze; przemiany metaboliczne, źródła, biodostępność i znaczenie dla zdrowia człowieka.6
T-W-3Normy żywienia i wyżywienia. Wartość odżywcza produktów spożywczych, zmiany podczas przechowywania i przetwarzania żywności.6
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Indywidualne przygotowanie zadania22
A-A-3Konsultacje7
A-A-4Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń13
A-A-5Zaliczenie ćwiczeń3
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Studiowanie literatury5
A-W-3Konsultacje3
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia wykładów5
A-W-5Pisemne zaliczenie wykładów2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny w formie prezentacji multimedialnej
M-2wykład konwersatoryjny
M-3Indywidualna praca w grupach
M-4Film dydaktyczny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: wejściówki
S-2Ocena formująca: ocena aktywności studenta na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie wykładów
S-4Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie ćwiczeń

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-O7.1_W01
student potrafi objaśnić problematykę związaną z właściwym żywieniem człowieka
ZO_1A_W13C-1T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-A-1, T-A-2, T-A-3M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S1-O7.1_U01
student umie ocenić wartość odżywczą surowców wykorzystywanych w żywieniu człowieka
ZO_1A_U10C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3M-3, M-4S-2, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-O7.1_K01
student postępuje zgodnie z podstawowymi zasadami etyki zakresie produkcji żywności
ZO_1A_K02C-1T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-A-1, T-A-2, T-A-3M-1, M-2, M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-O7.1_W01
student potrafi objaśnić problematykę związaną z właściwym żywieniem człowieka
2,0student nie potrafi wymienić podstawowych składników pokarmowych i odżywczych
3,0student jest w stanie wymienić podstawowe składniki pokarmowe i odżywcze i zna ich rolę dla organizmu w 30% oraz zna podstawowe pojęcia z zakresu żywienia człowieka
3,5student jest w stanie wymienić podstawowe składniki pokarmowe i odżywcze i zna ich rolę dla organizmu w 60% oraz zna podstawowe pojęcia z zakresu żywienia człowieka
4,0student potrafi przedstawić podstawowe potrzeby żywieniowe różnych grup ludności oraz potrafi wymienić składniki żywności zwiększające ryzyko chorób cywilizacyjnych
4,5student potrafi omówić wpływ żywienia na prawidłowe funkcjonowanie organizmu
5,0student rozumie związek między odżywianiem a zdrowiem i potrafi właściwie zbilansować całodzienny jadłospis zgodnie z zapotrzebowaniem oraz umie przedstawić współczesne trendy w dietetyce

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S1-O7.1_U01
student umie ocenić wartość odżywczą surowców wykorzystywanych w żywieniu człowieka
2,0
3,0student w stopniu dostatecznym umie ocenić wartość odżywczą surowców wykorzystywanych w żywieniu człowieka
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-O7.1_K01
student postępuje zgodnie z podstawowymi zasadami etyki zakresie produkcji żywności
2,0
3,0student postępuje zgodnie z podstawowymi zasadami etyki w zakresie produkcji żywności w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Gawęcki, J., Hryniewiecki, L., Żywienie człowieka. T. I. Podstawy nauki o żywieniu., PWN, Warszawa, 1998
  2. Gawęcki J., Jeszka J., Żywienie ludzi - ćwiczenia, PWN, Warszawa, 1995
  3. Gertig H., Żywność a zdrowie, PZWL, Warszawa, 1996
  4. Ziemiański Ś., Normy żywienia człowieka. Fizjologiczne podstawy., PWN, Warszawa, 2001

Literatura dodatkowa

  1. Hasik J., Gawęcki J., Żywienie człowieka zdrowego i chorego, PWN, Warszawa, 2000

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wartość energetyczna pożywienia. Bilans energii i masy ciała.4
T-A-2Wartość odżywcza pokarmu. Składniki mineralne, witaminy – funkcje w organizmie, zapotrzebowanie i źródła. Podaż błonnika pokarmowego i cholesterolu. Rola wody w organizmie. Procesy przemiany materii, bilans energetyczny ustroju. Źródła energii.8
T-A-3Podział produktów spożywczych-modelowe racje pokarmowe. Podstawowe zasady planowania jadłospisów.3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ewolucji sposobu żywienia. Budowa i skład organizmu człowieka. Wpływ żywienia na rozwój osobniczy. Podstawowe pojęcia i definicje związane z żywieniem. Potrzeby energetyczne organizmu. Podstawowa przemiana materii.3
T-W-2Składniki odżywcze; przemiany metaboliczne, źródła, biodostępność i znaczenie dla zdrowia człowieka.6
T-W-3Normy żywienia i wyżywienia. Wartość odżywcza produktów spożywczych, zmiany podczas przechowywania i przetwarzania żywności.6
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Indywidualne przygotowanie zadania22
A-A-3Konsultacje7
A-A-4Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń13
A-A-5Zaliczenie ćwiczeń3
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Studiowanie literatury5
A-W-3Konsultacje3
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia wykładów5
A-W-5Pisemne zaliczenie wykładów2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-S-O7.1_W01student potrafi objaśnić problematykę związaną z właściwym żywieniem człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W13posiada wiadomości z zakresu żywienia zwierząt i normowania pasz z uwzględnieniem gatunku, wieku, stanu fizjologicznego oraz kierunku użytkowania, a także orientuje się w podstawowej problematyce z zakresu żywienia człowieka
Cel przedmiotuC-1Celem nauczania jest przedstawienie studentom zintegrowanej wiedzy o żywności i jej wartości odżywczej, roli składników pokarmowych w profilaktyce zdrowia oraz prawidłowego wzrostu i rozwoju
Treści programoweT-W-2Składniki odżywcze; przemiany metaboliczne, źródła, biodostępność i znaczenie dla zdrowia człowieka.
T-W-3Normy żywienia i wyżywienia. Wartość odżywcza produktów spożywczych, zmiany podczas przechowywania i przetwarzania żywności.
T-W-1Ewolucji sposobu żywienia. Budowa i skład organizmu człowieka. Wpływ żywienia na rozwój osobniczy. Podstawowe pojęcia i definicje związane z żywieniem. Potrzeby energetyczne organizmu. Podstawowa przemiana materii.
T-A-1Wartość energetyczna pożywienia. Bilans energii i masy ciała.
T-A-2Wartość odżywcza pokarmu. Składniki mineralne, witaminy – funkcje w organizmie, zapotrzebowanie i źródła. Podaż błonnika pokarmowego i cholesterolu. Rola wody w organizmie. Procesy przemiany materii, bilans energetyczny ustroju. Źródła energii.
T-A-3Podział produktów spożywczych-modelowe racje pokarmowe. Podstawowe zasady planowania jadłospisów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny w formie prezentacji multimedialnej
M-2wykład konwersatoryjny
M-3Indywidualna praca w grupach
M-4Film dydaktyczny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: wejściówki
S-2Ocena formująca: ocena aktywności studenta na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie wykładów
S-4Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi wymienić podstawowych składników pokarmowych i odżywczych
3,0student jest w stanie wymienić podstawowe składniki pokarmowe i odżywcze i zna ich rolę dla organizmu w 30% oraz zna podstawowe pojęcia z zakresu żywienia człowieka
3,5student jest w stanie wymienić podstawowe składniki pokarmowe i odżywcze i zna ich rolę dla organizmu w 60% oraz zna podstawowe pojęcia z zakresu żywienia człowieka
4,0student potrafi przedstawić podstawowe potrzeby żywieniowe różnych grup ludności oraz potrafi wymienić składniki żywności zwiększające ryzyko chorób cywilizacyjnych
4,5student potrafi omówić wpływ żywienia na prawidłowe funkcjonowanie organizmu
5,0student rozumie związek między odżywianiem a zdrowiem i potrafi właściwie zbilansować całodzienny jadłospis zgodnie z zapotrzebowaniem oraz umie przedstawić współczesne trendy w dietetyce
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-S1-O7.1_U01student umie ocenić wartość odżywczą surowców wykorzystywanych w żywieniu człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U10Potrafi wykorzystać odpowiednie metody i narzędzia do rozwiązywania problemów w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt i ludzi. Umie zaprezentować podstawy produkcji żywności funkcjonalnej i wygodnej; rozumie zasady prawidłowego żywienia ludzi i zwierząt, posługuje się zasadami prawidłowego żywienia oraz zdrowego trybu życia.
Cel przedmiotuC-1Celem nauczania jest przedstawienie studentom zintegrowanej wiedzy o żywności i jej wartości odżywczej, roli składników pokarmowych w profilaktyce zdrowia oraz prawidłowego wzrostu i rozwoju
Treści programoweT-A-1Wartość energetyczna pożywienia. Bilans energii i masy ciała.
T-A-2Wartość odżywcza pokarmu. Składniki mineralne, witaminy – funkcje w organizmie, zapotrzebowanie i źródła. Podaż błonnika pokarmowego i cholesterolu. Rola wody w organizmie. Procesy przemiany materii, bilans energetyczny ustroju. Źródła energii.
T-A-3Podział produktów spożywczych-modelowe racje pokarmowe. Podstawowe zasady planowania jadłospisów.
Metody nauczaniaM-3Indywidualna praca w grupach
M-4Film dydaktyczny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena aktywności studenta na zajęciach
S-4Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student w stopniu dostatecznym umie ocenić wartość odżywczą surowców wykorzystywanych w żywieniu człowieka
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-S-O7.1_K01student postępuje zgodnie z podstawowymi zasadami etyki zakresie produkcji żywności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K02postępuje zgodnie z podstawowymi zasadami etyki w zakresie użytkowania zwierząt i produkcji żywności
Cel przedmiotuC-1Celem nauczania jest przedstawienie studentom zintegrowanej wiedzy o żywności i jej wartości odżywczej, roli składników pokarmowych w profilaktyce zdrowia oraz prawidłowego wzrostu i rozwoju
Treści programoweT-W-2Składniki odżywcze; przemiany metaboliczne, źródła, biodostępność i znaczenie dla zdrowia człowieka.
T-W-3Normy żywienia i wyżywienia. Wartość odżywcza produktów spożywczych, zmiany podczas przechowywania i przetwarzania żywności.
T-W-1Ewolucji sposobu żywienia. Budowa i skład organizmu człowieka. Wpływ żywienia na rozwój osobniczy. Podstawowe pojęcia i definicje związane z żywieniem. Potrzeby energetyczne organizmu. Podstawowa przemiana materii.
T-A-1Wartość energetyczna pożywienia. Bilans energii i masy ciała.
T-A-2Wartość odżywcza pokarmu. Składniki mineralne, witaminy – funkcje w organizmie, zapotrzebowanie i źródła. Podaż błonnika pokarmowego i cholesterolu. Rola wody w organizmie. Procesy przemiany materii, bilans energetyczny ustroju. Źródła energii.
T-A-3Podział produktów spożywczych-modelowe racje pokarmowe. Podstawowe zasady planowania jadłospisów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny w formie prezentacji multimedialnej
M-2wykład konwersatoryjny
M-3Indywidualna praca w grupach
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena aktywności studenta na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student postępuje zgodnie z podstawowymi zasadami etyki w zakresie produkcji żywności w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0