Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)
specjalność: Pielęgniarstwo zwierząt

Sylabus przedmiotu Rozród wspomagany u zwierząt:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Rozród wspomagany u zwierząt
Specjalność Pielęgniarstwo zwierząt
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Jan Udała <Jan.Udala@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Barbara Błaszczyk <Barbara.Blaszczyk@zut.edu.pl>, Dariusz Gączarzewicz <dariusz.gaczarzewicz@zut.edu.pl>, Bogdan Lasota <Bogdan.Lasota@zut.edu.pl>, Beata Seremak <Beata.Seremak@zut.edu.pl>, Tomasz Stankiewicz <Tomasz.Stankiewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 14 Grupa obieralna 6

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 15 1,00,59zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 15 1,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znajomość zagadnień z zakresu rozrodu zwierząt

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów ze specyfiką przebiegu procesów rozrodczych oraz możliwościami poprawy płodności zwierzat
C-2Stymulowanie studentów do pracy w grupie oraz kształtowania u nich przeświadczenia o znaczeniu wiedzy w rolnictwie i hodowli zwierząt

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Metody kontroli aktwności rozrodczej i przebiegu cyklu rujowego u samic zwierząt gospodarskich i domowych.2
T-A-2Indukcja owulacji i superowulacji - wybrane metody i mozliwości ich wykorzystania2
T-A-3Ocena przydatności samców do rozrodu2
T-A-4Ocena czynności jajników w różnych fazach wzrostu i rozwoju oraz kontrola wczesnej ciąży2
T-A-5Synchronizacja dawczyń i biorczyń, metody pozyskiwania i transferu zarodków.2
T-A-6Kriokonserwacja oocytów i zarodków, mikrochirurgiczne zabiegi na zarodkach.2
T-A-7Konserwacja nasienia, ocena efektywności stosowanych metod kwalifikacji nasienia do mrozenia.3
15
wykłady
T-W-1Specyfika przebiegu procesów rozrodczych u poszczególnych gatunków zwierząt gospodarskich i domowych3
T-W-2Wzrost i dojrzewanie pęcherzyków jajnikowych2
T-W-3Historia rozwoju oraz znaczenie inseminacji i transplantacji zarodków u poszczególnych gatunków zwierząt2
T-W-4Obrót nasieniem i zarodkami, uwarunkowania prawne i organizacyjne, kwalifikacja samic i samców do rozrodu.2
T-W-5Najważniejsze zaburzenia w rozrodzie samców - możliwości diagnozy i leczenia2
T-W-6Problemy związane z zapłodnieniem, ciążą i porodem. Wspomaganie rozwoju ciąży po transferze.2
T-W-7Klonowanie i regulacja płci u zwierząt - znaczenie i mozliwości.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2przygotowanie sie do zaliczenia ćwiczeń12
A-A-3uczestnictwo w konsultacjach2
A-A-4zaliczenie ćwiczeń1
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajeciach15
A-W-2przygotowanie sie do zaliczenia wykładów12
A-W-3udział w konsultacjach2
A-W-4zaliczenie wykładów1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2metoda przypadków i dyskusja dydaktyczna
M-3opis i wyjaśnienie

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści programowych wykładów ićwiczeń w formie testu wielokrotnego wyboru i pytań otwartych
S-2Ocena formująca: ocena zaangażowania i aktywności na ćwiczeniach audytoryjnych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOK-S-O122_W01
Student zna przebieg procesów rozrodczych, charakteryzuje mechanizmy je regulujace oraz wskazuje możliwości ich modyfikacji; określa najważniejsze przyczyny niepłodności zwierząt
ZO_1A_W15, ZO_1A_W04, ZO_1A_W06C-1T-A-5, T-A-1, T-A-2, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-1M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOK-S-O122_U01
Student potrafi określić przydatność samca i samicy do rozrodu, podjejmuje decyzje odnośnie użytkowania rozpłodowego zwierząt.
ZO_1A_U01, ZO_1A_U19C-2, C-1T-A-1, T-A-2, T-W-2, T-W-3, T-W-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOK-S-O122_K01
Student ma świadomość znaczenia wiedzy z zakresu rozrodu dla rozwoju hodowli zwierząt; postepuje według obowiązujacych zasad etyki zawodowej i aktywnie uczestniczył w rozwiązywaniu powierzonych zadań.
ZO_1A_K01, ZO_1A_K02C-2T-A-1, T-A-2, T-W-2, T-W-3, T-W-1M-2, M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOK-S-O122_W01
Student zna przebieg procesów rozrodczych, charakteryzuje mechanizmy je regulujace oraz wskazuje możliwości ich modyfikacji; określa najważniejsze przyczyny niepłodności zwierząt
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą przebiegu procesów rozrodczych u koni, zna najważniejsze ogniwa w regulacji tych procesów i przy pomocy prowadzącego potrafi niektóre z nich objaśnić. W zakresie stosunku do wiedzy wykazuje przeciętne zainteresowanie.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOK-S-O122_U01
Student potrafi określić przydatność samca i samicy do rozrodu, podjejmuje decyzje odnośnie użytkowania rozpłodowego zwierząt.
2,0
3,0Student wyjaśnia znaczenie zachodzących procesów w narządach rozrodczych klaczy i ogiera dla funkcjonowania całego układu rozrodczego i płodności zwierzęcia. Analizuje i przy pomocy prowadzącego kojarzy fakty.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOK-S-O122_K01
Student ma świadomość znaczenia wiedzy z zakresu rozrodu dla rozwoju hodowli zwierząt; postepuje według obowiązujacych zasad etyki zawodowej i aktywnie uczestniczył w rozwiązywaniu powierzonych zadań.
2,0
3,0Student zdaje sobie sprawę ze znaczenia wiedzy z zakresu rozrodu dla rozwoju hodowli koni
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Bielański W., Rozród zwierząt, PWRiL, Warszawa, 1979
  2. Bielański A., Tischner M., Biotechnologia rozrodu zwierząt udomowionych, Drukrol s.c., Kraków, 1999
  3. Wierzbowski S., Andrologia, Platan, Kraków, 2009
  4. Zwierzchowski L., Jaszczak K., Modliński J., Biotechnologia zwierząt, PWN, Warszawa, 1997

Literatura dodatkowa

  1. Krzymowski T. (red), Biologia rozrodu zwierząt. Tom 1. Fizjologiczna regulacja procesów rozrodczych samicy, Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, Olsztyn, 2007
  2. Strzeżek J. (red), Biologia rozrodu zwierząt. Tom 2. Biologiczne uwarunkowania wartości rozrodowej samca, Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, Olsztyn, 2007

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Metody kontroli aktwności rozrodczej i przebiegu cyklu rujowego u samic zwierząt gospodarskich i domowych.2
T-A-2Indukcja owulacji i superowulacji - wybrane metody i mozliwości ich wykorzystania2
T-A-3Ocena przydatności samców do rozrodu2
T-A-4Ocena czynności jajników w różnych fazach wzrostu i rozwoju oraz kontrola wczesnej ciąży2
T-A-5Synchronizacja dawczyń i biorczyń, metody pozyskiwania i transferu zarodków.2
T-A-6Kriokonserwacja oocytów i zarodków, mikrochirurgiczne zabiegi na zarodkach.2
T-A-7Konserwacja nasienia, ocena efektywności stosowanych metod kwalifikacji nasienia do mrozenia.3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Specyfika przebiegu procesów rozrodczych u poszczególnych gatunków zwierząt gospodarskich i domowych3
T-W-2Wzrost i dojrzewanie pęcherzyków jajnikowych2
T-W-3Historia rozwoju oraz znaczenie inseminacji i transplantacji zarodków u poszczególnych gatunków zwierząt2
T-W-4Obrót nasieniem i zarodkami, uwarunkowania prawne i organizacyjne, kwalifikacja samic i samców do rozrodu.2
T-W-5Najważniejsze zaburzenia w rozrodzie samców - możliwości diagnozy i leczenia2
T-W-6Problemy związane z zapłodnieniem, ciążą i porodem. Wspomaganie rozwoju ciąży po transferze.2
T-W-7Klonowanie i regulacja płci u zwierząt - znaczenie i mozliwości.2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2przygotowanie sie do zaliczenia ćwiczeń12
A-A-3uczestnictwo w konsultacjach2
A-A-4zaliczenie ćwiczeń1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajeciach15
A-W-2przygotowanie sie do zaliczenia wykładów12
A-W-3udział w konsultacjach2
A-W-4zaliczenie wykładów1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZOK-S-O122_W01Student zna przebieg procesów rozrodczych, charakteryzuje mechanizmy je regulujace oraz wskazuje możliwości ich modyfikacji; określa najważniejsze przyczyny niepłodności zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W15zna podstawy profilaktyki i dietetyki weterynaryjnej
ZO_1A_W04ma podstawową wiedzę z zakresu wzrostu i rozwoju zwierząt gospodarskich
ZO_1A_W06ma wiedzę o organizacji i wykonywaniu technicznych zadań inżynierskich dostosowanych do kierunku zootechnika
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze specyfiką przebiegu procesów rozrodczych oraz możliwościami poprawy płodności zwierzat
Treści programoweT-A-5Synchronizacja dawczyń i biorczyń, metody pozyskiwania i transferu zarodków.
T-A-1Metody kontroli aktwności rozrodczej i przebiegu cyklu rujowego u samic zwierząt gospodarskich i domowych.
T-A-2Indukcja owulacji i superowulacji - wybrane metody i mozliwości ich wykorzystania
T-W-4Obrót nasieniem i zarodkami, uwarunkowania prawne i organizacyjne, kwalifikacja samic i samców do rozrodu.
T-W-2Wzrost i dojrzewanie pęcherzyków jajnikowych
T-W-3Historia rozwoju oraz znaczenie inseminacji i transplantacji zarodków u poszczególnych gatunków zwierząt
T-W-1Specyfika przebiegu procesów rozrodczych u poszczególnych gatunków zwierząt gospodarskich i domowych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści programowych wykładów ićwiczeń w formie testu wielokrotnego wyboru i pytań otwartych
S-2Ocena formująca: ocena zaangażowania i aktywności na ćwiczeniach audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą przebiegu procesów rozrodczych u koni, zna najważniejsze ogniwa w regulacji tych procesów i przy pomocy prowadzącego potrafi niektóre z nich objaśnić. W zakresie stosunku do wiedzy wykazuje przeciętne zainteresowanie.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZOK-S-O122_U01Student potrafi określić przydatność samca i samicy do rozrodu, podjejmuje decyzje odnośnie użytkowania rozpłodowego zwierząt.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U01Wykazuje umiejętność znajdowania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach w zakresie zootechniki
ZO_1A_U19Potrafi kierować użytkowaniem rozpłodowym zwierząt
Cel przedmiotuC-2Stymulowanie studentów do pracy w grupie oraz kształtowania u nich przeświadczenia o znaczeniu wiedzy w rolnictwie i hodowli zwierząt
C-1Zapoznanie studentów ze specyfiką przebiegu procesów rozrodczych oraz możliwościami poprawy płodności zwierzat
Treści programoweT-A-1Metody kontroli aktwności rozrodczej i przebiegu cyklu rujowego u samic zwierząt gospodarskich i domowych.
T-A-2Indukcja owulacji i superowulacji - wybrane metody i mozliwości ich wykorzystania
T-W-2Wzrost i dojrzewanie pęcherzyków jajnikowych
T-W-3Historia rozwoju oraz znaczenie inseminacji i transplantacji zarodków u poszczególnych gatunków zwierząt
T-W-1Specyfika przebiegu procesów rozrodczych u poszczególnych gatunków zwierząt gospodarskich i domowych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2metoda przypadków i dyskusja dydaktyczna
M-3opis i wyjaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści programowych wykładów ićwiczeń w formie testu wielokrotnego wyboru i pytań otwartych
S-2Ocena formująca: ocena zaangażowania i aktywności na ćwiczeniach audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wyjaśnia znaczenie zachodzących procesów w narządach rozrodczych klaczy i ogiera dla funkcjonowania całego układu rozrodczego i płodności zwierzęcia. Analizuje i przy pomocy prowadzącego kojarzy fakty.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZOK-S-O122_K01Student ma świadomość znaczenia wiedzy z zakresu rozrodu dla rozwoju hodowli zwierząt; postepuje według obowiązujacych zasad etyki zawodowej i aktywnie uczestniczył w rozwiązywaniu powierzonych zadań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K01jest zdolny do pracy zarówno samodzielnej jak i w zespole oraz do kierowania zespołami ludzkimi w zakresie wyznaczania i kontroli zadań realizowanych w ramach zaplanowanych, rutynowych prac
ZO_1A_K02postępuje zgodnie z podstawowymi zasadami etyki w zakresie użytkowania zwierząt i produkcji żywności
Cel przedmiotuC-2Stymulowanie studentów do pracy w grupie oraz kształtowania u nich przeświadczenia o znaczeniu wiedzy w rolnictwie i hodowli zwierząt
Treści programoweT-A-1Metody kontroli aktwności rozrodczej i przebiegu cyklu rujowego u samic zwierząt gospodarskich i domowych.
T-A-2Indukcja owulacji i superowulacji - wybrane metody i mozliwości ich wykorzystania
T-W-2Wzrost i dojrzewanie pęcherzyków jajnikowych
T-W-3Historia rozwoju oraz znaczenie inseminacji i transplantacji zarodków u poszczególnych gatunków zwierząt
T-W-1Specyfika przebiegu procesów rozrodczych u poszczególnych gatunków zwierząt gospodarskich i domowych
Metody nauczaniaM-2metoda przypadków i dyskusja dydaktyczna
M-3opis i wyjaśnienie
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena zaangażowania i aktywności na ćwiczeniach audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zdaje sobie sprawę ze znaczenia wiedzy z zakresu rozrodu dla rozwoju hodowli koni
3,5
4,0
4,5
5,0