Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)
specjalność: Hodowla koni i jeździectwo

Sylabus przedmiotu Przydomowe przetwórstwo żywności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Przydomowe przetwórstwo żywności
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Szewczuk <Malgorzata.Szewczuk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Renata Pilarczyk <Renata.Pilarczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 10 1,00,41zaliczenie
wykładyW1 10 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza ogólna z zakresu biologii i żywienia człowieka.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie studentom podstawowej wiedzy na temat tradycyjnego przetwórstwa żywności sposobem przydomowym. Omówienie zasad tradycyjnego peklowania wędlin. Przydomowa produkcja galanterii mleczarskiej. Zapoznanie studentów z recepturą wytapiania smalcu, wypieku chleba jak również przetwórstwem owoców i warzyw oraz sposobami ekspedycji potrw.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wyrób tradycyjnych polskich serów. Przydomowa produkcja mlecznych napojów fermentowanych. Domowa produkcja zsiadłego mleka, sera twarogowego, masła i lodów. Wyrób sera w przydomowej przetwórni.3
T-A-2Wyrób różnego typu pasztetów: z różnych gatunków mięs, wegetariańskich.1
T-A-3Produkcja rolad mięsno-jajecznych, wieprzowych, łososiowych, cielęcych i serowych.2
T-A-4Przetwórstwo owoców i warzyw. Domowe konfitury, powidła, galaretki, dżemy, marmolady i marynaty.2
T-A-5Grillowanie i pieczenie w ogrodzie (grill, rożen, kociołek, piekarnik) – zrób to sam.2
10
wykłady
T-W-1Strategia Bezpieczeństwa Żywności. Podział pokarmów. Przydomowa produkcja serów białych twarogowych (miękkich). Przydomowa produkcja serów mieszanych z mleka różnych gatunków zwierząt.2
T-W-2Domowe kiełbasy i wędliny – zasady tradycyjnego peklowania, solenia, wędzenia i parzenia. Przydomowa wędzarnia – budowa wędzarni, urządzanie wędzarni, drewno do wędzenia, metody wędzenia (wędzenie dymem zimnym, ciepłym, gorącym, z równoczesnym pieczeniem.2
T-W-3Przydomowe metody wypieku chleba (chleb pszenny razowy (na drożdżach), żytni razowy, na serwatce. Domowe wytapianie smalcu z jabłkami, ziołami, grzybami, śliwkami.2
T-W-4Podroby-wykwintne danie, czy produkt z ,,niższej półki”. Przydomowe sposoby produkcji potraw z podrobów. Produkcja domowych salcesonów (wiejski, ozorkowy, podrobowy).2
T-W-5Przetwórstwo owoców i warzyw. Domowe kiszonki i fermentacje. Domowe soki i nektary.2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestniczenie w zajęciach10
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń11
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia5
A-A-4Konsultacje4
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.10
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów.5
A-W-3Czytanie wskazanej literatury.5
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia wykładów.5
A-W-5Konsultacje4
A-W-6Pisemne zaliczenie wykładów1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych.
M-2Prezentacje multimedialne.
M-3Dyskusja dydaktyczna.
M-4Pokaz.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Przygotowanie potraw, degustacja i ich ocena.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie prezentacji i podsumowania.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOK-S-O13.6_W01
Student potrafi opisać sposoby wytwarzania żywności przydomowej oraz zna jej wartość odżywczą i wpływ na zdrowie człowieka.
ZO_1A_W10C-1T-A-3, T-A-4, T-A-2, T-A-1, T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-W-1, T-W-2M-2, M-3, M-4, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOK-S-O13.6_U01
Student potrafi wykorzystać odpowiednie metody do wytwarzania tradycyjnej żywności na poziomie gospodarstwa domowego.
ZO_1A_U10C-1T-A-3, T-A-4, T-A-2, T-A-5, T-A-1M-2, M-3, M-4, M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOK-S-O13.6_K01
Student przestrzega zasad w zakresie użytkowania zwierząt i produkcji żywności, oraz potrafi dobrać odpowiednie składniki, przyprawy w celu wytworzenia produktu w warunkach domowych.
ZO_1A_K02C-1T-A-3, T-A-4, T-A-2, T-A-5M-2, M-3, M-4, M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOK-S-O13.6_W01
Student potrafi opisać sposoby wytwarzania żywności przydomowej oraz zna jej wartość odżywczą i wpływ na zdrowie człowieka.
2,0
3,0Student potrafi opisać w stopniu dostatecznym sposoby wytwarzania żywności metodami tradycyjnymi oraz zna jej wartość odżywczą i wpływ na zdrowie człowieka.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOK-S-O13.6_U01
Student potrafi wykorzystać odpowiednie metody do wytwarzania tradycyjnej żywności na poziomie gospodarstwa domowego.
2,0
3,0Student z pomocą nauczyciela potrafi dobrać metodę i wytworzyć wybrane produkty tradycyjne w warunkach przydomowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOK-S-O13.6_K01
Student przestrzega zasad w zakresie użytkowania zwierząt i produkcji żywności, oraz potrafi dobrać odpowiednie składniki, przyprawy w celu wytworzenia produktu w warunkach domowych.
2,0
3,0Student nie unika podejmowania samodzielnych działań w zakresie samokształcenia, ale nie podejmuje ich z własnej inicjatywy. Przestrzega zasad w zakresie użytkowania zwierząt i produkcji żywności oraz w stopniu dostatecznym potrafi dobrać składniki, metodę wytwarzania wybranych produktów w warunkach domowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Champagne C.P., Fustier P., Microencapsulation for delivery of probiotics and other ingredients in functional dairy products, w: Functional dairy products., Woodhead Publishing., Cambridge, 2007, vol.2
  2. Grega T., Najgebauer D., Sady M., Bączkowicz M., Tomasik P., Faryna M., Biodegradable complex polymers from caseine and potato starch. J. of Polymers and the Environment., 2011, Vol. 11, Nr 2, s. 75-83
  3. Trojan E., Piotrowski J., Tradycyjne wędzenie., AA s.c. Kraków, Kraków, 2010
  4. Kirchheim L., Sery dla smakoszy, Świat Książki, 2008

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wyrób tradycyjnych polskich serów. Przydomowa produkcja mlecznych napojów fermentowanych. Domowa produkcja zsiadłego mleka, sera twarogowego, masła i lodów. Wyrób sera w przydomowej przetwórni.3
T-A-2Wyrób różnego typu pasztetów: z różnych gatunków mięs, wegetariańskich.1
T-A-3Produkcja rolad mięsno-jajecznych, wieprzowych, łososiowych, cielęcych i serowych.2
T-A-4Przetwórstwo owoców i warzyw. Domowe konfitury, powidła, galaretki, dżemy, marmolady i marynaty.2
T-A-5Grillowanie i pieczenie w ogrodzie (grill, rożen, kociołek, piekarnik) – zrób to sam.2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Strategia Bezpieczeństwa Żywności. Podział pokarmów. Przydomowa produkcja serów białych twarogowych (miękkich). Przydomowa produkcja serów mieszanych z mleka różnych gatunków zwierząt.2
T-W-2Domowe kiełbasy i wędliny – zasady tradycyjnego peklowania, solenia, wędzenia i parzenia. Przydomowa wędzarnia – budowa wędzarni, urządzanie wędzarni, drewno do wędzenia, metody wędzenia (wędzenie dymem zimnym, ciepłym, gorącym, z równoczesnym pieczeniem.2
T-W-3Przydomowe metody wypieku chleba (chleb pszenny razowy (na drożdżach), żytni razowy, na serwatce. Domowe wytapianie smalcu z jabłkami, ziołami, grzybami, śliwkami.2
T-W-4Podroby-wykwintne danie, czy produkt z ,,niższej półki”. Przydomowe sposoby produkcji potraw z podrobów. Produkcja domowych salcesonów (wiejski, ozorkowy, podrobowy).2
T-W-5Przetwórstwo owoców i warzyw. Domowe kiszonki i fermentacje. Domowe soki i nektary.2
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestniczenie w zajęciach10
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń11
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia5
A-A-4Konsultacje4
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.10
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów.5
A-W-3Czytanie wskazanej literatury.5
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia wykładów.5
A-W-5Konsultacje4
A-W-6Pisemne zaliczenie wykładów1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZOK-S-O13.6_W01Student potrafi opisać sposoby wytwarzania żywności przydomowej oraz zna jej wartość odżywczą i wpływ na zdrowie człowieka.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W10zna metody, techniki i technologie chowu, hodowli i użytkowania zwierząt oraz posiada wiedzę o przetwórstwie i towaroznawczej ocenie produktów pochodzenia rolnego
Cel przedmiotuC-1Przekazanie studentom podstawowej wiedzy na temat tradycyjnego przetwórstwa żywności sposobem przydomowym. Omówienie zasad tradycyjnego peklowania wędlin. Przydomowa produkcja galanterii mleczarskiej. Zapoznanie studentów z recepturą wytapiania smalcu, wypieku chleba jak również przetwórstwem owoców i warzyw oraz sposobami ekspedycji potrw.
Treści programoweT-A-3Produkcja rolad mięsno-jajecznych, wieprzowych, łososiowych, cielęcych i serowych.
T-A-4Przetwórstwo owoców i warzyw. Domowe konfitury, powidła, galaretki, dżemy, marmolady i marynaty.
T-A-2Wyrób różnego typu pasztetów: z różnych gatunków mięs, wegetariańskich.
T-A-1Wyrób tradycyjnych polskich serów. Przydomowa produkcja mlecznych napojów fermentowanych. Domowa produkcja zsiadłego mleka, sera twarogowego, masła i lodów. Wyrób sera w przydomowej przetwórni.
T-W-4Podroby-wykwintne danie, czy produkt z ,,niższej półki”. Przydomowe sposoby produkcji potraw z podrobów. Produkcja domowych salcesonów (wiejski, ozorkowy, podrobowy).
T-W-5Przetwórstwo owoców i warzyw. Domowe kiszonki i fermentacje. Domowe soki i nektary.
T-W-3Przydomowe metody wypieku chleba (chleb pszenny razowy (na drożdżach), żytni razowy, na serwatce. Domowe wytapianie smalcu z jabłkami, ziołami, grzybami, śliwkami.
T-W-1Strategia Bezpieczeństwa Żywności. Podział pokarmów. Przydomowa produkcja serów białych twarogowych (miękkich). Przydomowa produkcja serów mieszanych z mleka różnych gatunków zwierząt.
T-W-2Domowe kiełbasy i wędliny – zasady tradycyjnego peklowania, solenia, wędzenia i parzenia. Przydomowa wędzarnia – budowa wędzarni, urządzanie wędzarni, drewno do wędzenia, metody wędzenia (wędzenie dymem zimnym, ciepłym, gorącym, z równoczesnym pieczeniem.
Metody nauczaniaM-2Prezentacje multimedialne.
M-3Dyskusja dydaktyczna.
M-4Pokaz.
M-1Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Przygotowanie potraw, degustacja i ich ocena.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie prezentacji i podsumowania.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi opisać w stopniu dostatecznym sposoby wytwarzania żywności metodami tradycyjnymi oraz zna jej wartość odżywczą i wpływ na zdrowie człowieka.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZOK-S-O13.6_U01Student potrafi wykorzystać odpowiednie metody do wytwarzania tradycyjnej żywności na poziomie gospodarstwa domowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U10Potrafi wykorzystać odpowiednie metody i narzędzia do rozwiązywania problemów w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt i ludzi. Umie zaprezentować podstawy produkcji żywności funkcjonalnej i wygodnej; rozumie zasady prawidłowego żywienia ludzi i zwierząt, posługuje się zasadami prawidłowego żywienia oraz zdrowego trybu życia.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie studentom podstawowej wiedzy na temat tradycyjnego przetwórstwa żywności sposobem przydomowym. Omówienie zasad tradycyjnego peklowania wędlin. Przydomowa produkcja galanterii mleczarskiej. Zapoznanie studentów z recepturą wytapiania smalcu, wypieku chleba jak również przetwórstwem owoców i warzyw oraz sposobami ekspedycji potrw.
Treści programoweT-A-3Produkcja rolad mięsno-jajecznych, wieprzowych, łososiowych, cielęcych i serowych.
T-A-4Przetwórstwo owoców i warzyw. Domowe konfitury, powidła, galaretki, dżemy, marmolady i marynaty.
T-A-2Wyrób różnego typu pasztetów: z różnych gatunków mięs, wegetariańskich.
T-A-5Grillowanie i pieczenie w ogrodzie (grill, rożen, kociołek, piekarnik) – zrób to sam.
T-A-1Wyrób tradycyjnych polskich serów. Przydomowa produkcja mlecznych napojów fermentowanych. Domowa produkcja zsiadłego mleka, sera twarogowego, masła i lodów. Wyrób sera w przydomowej przetwórni.
Metody nauczaniaM-2Prezentacje multimedialne.
M-3Dyskusja dydaktyczna.
M-4Pokaz.
M-1Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Przygotowanie potraw, degustacja i ich ocena.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student z pomocą nauczyciela potrafi dobrać metodę i wytworzyć wybrane produkty tradycyjne w warunkach przydomowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZOK-S-O13.6_K01Student przestrzega zasad w zakresie użytkowania zwierząt i produkcji żywności, oraz potrafi dobrać odpowiednie składniki, przyprawy w celu wytworzenia produktu w warunkach domowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K02postępuje zgodnie z podstawowymi zasadami etyki w zakresie użytkowania zwierząt i produkcji żywności
Cel przedmiotuC-1Przekazanie studentom podstawowej wiedzy na temat tradycyjnego przetwórstwa żywności sposobem przydomowym. Omówienie zasad tradycyjnego peklowania wędlin. Przydomowa produkcja galanterii mleczarskiej. Zapoznanie studentów z recepturą wytapiania smalcu, wypieku chleba jak również przetwórstwem owoców i warzyw oraz sposobami ekspedycji potrw.
Treści programoweT-A-3Produkcja rolad mięsno-jajecznych, wieprzowych, łososiowych, cielęcych i serowych.
T-A-4Przetwórstwo owoców i warzyw. Domowe konfitury, powidła, galaretki, dżemy, marmolady i marynaty.
T-A-2Wyrób różnego typu pasztetów: z różnych gatunków mięs, wegetariańskich.
T-A-5Grillowanie i pieczenie w ogrodzie (grill, rożen, kociołek, piekarnik) – zrób to sam.
Metody nauczaniaM-2Prezentacje multimedialne.
M-3Dyskusja dydaktyczna.
M-4Pokaz.
M-1Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Przygotowanie potraw, degustacja i ich ocena.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie prezentacji i podsumowania.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student nie unika podejmowania samodzielnych działań w zakresie samokształcenia, ale nie podejmuje ich z własnej inicjatywy. Przestrzega zasad w zakresie użytkowania zwierząt i produkcji żywności oraz w stopniu dostatecznym potrafi dobrać składniki, metodę wytwarzania wybranych produktów w warunkach domowych.
3,5
4,0
4,5
5,0