Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)
specjalność: Hodowla koni i jeździectwo
Sylabus przedmiotu Podstawy rybactwa śródlądowego i stawowego:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy rybactwa śródlądowego i stawowego | ||
Specjalność | Hodowla i użytkowanie zwierząt | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Maria Wolska <Maria.Wolska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Kinga Mazurkiewicz-Zapałowicz <Kinga.Mazurkiewicz-Zapalowicz@zut.edu.pl>, Maria Wolska <Maria.Wolska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 12 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość biologii szkoły średniej na poziomie ogólnym |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z gatunkami ryb i bezkręgowców występującymi w wodach słodkich |
C-2 | Zapoznanie studentów z podstawami gospodarki rybackiej. |
C-3 | Zapoznanie studentów ze zdrowotnością ryb i raków, zasadami połowu organizmów, transportu i magazynowania |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Wyznaczanie morfometrii jeziora, warunków termiczno-tlenowych oraz przezroczystości wodu | 2 |
T-A-2 | Grupy ekologiczne hydrofitów w zbiornikach wodnych i ich znaczenie | 2 |
T-A-3 | Organizmy zooplanktonowe, zoobentosowe i peryfitonowe jako baza pokarmowa - analiza jakościowa i ilosciowa | 3 |
T-A-4 | Główne gatunki ryb hodowlanych i raków | 4 |
T-A-5 | Sztuczny rozród ryb | 2 |
T-A-6 | Sprawdzian pisemny | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Ogólna charakterystyka wód śródlądowych (rzeki, jeziora, zbiorniki zaporowe, stawy) | 2 |
T-W-2 | Środowisko zbiorników wodnych - czynniki abiotyczne i biotyczne | 2 |
T-W-3 | Biologia, podstawy chowu i hodowli raków i ważniejszych gatunków ryb | 3 |
T-W-4 | Podstawy gospodarki rybackiej (podstawy prawne, sztuczny rozród ryb, zarybianie, ochrona ryb, gospodarka rybacka i eutrofizacjaeutrofizacja | 3 |
T-W-5 | Narzędzia i metody połowu ryb, magazynowanie i transport ryb | 2 |
T-W-6 | Zdrowotność ryb - wybrane choroby ryb, przyczyny, pobieranie i dostarczanie ryb do badań | 2 |
T-W-7 | Sprawdzian pisemny | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-A-2 | Studiowanie literatury przedmiotu | 7 |
A-A-3 | samodzielne studiowanie literatury przedmiotu | 3 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Studiowanie litaratury przedmiotu | 7 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 8 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady informacyjne, tradycyjne z wykorzystaniem środków multimedialnych połączone z metodami problemoeymi i aktywizującymi (dyskusja dydaktyczna) |
M-2 | Ćwiczenia: metody poglądowe i praktyczne, związane z pokazem żywego lub zakonserwowanego materiału biologicznego oraz filmów |
M-3 | Ćwiczenia: wykorzystanie w diagnostyce mikroskopu biologicznego i streoskopowego oraz pomocy niezbędnych do samodzielnego wykonania preparatów mikroskopowych |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Wyjsciówka - zaliczenie pracy studenta, związane z praktyczną identyfikacją organizmów |
S-2 | Ocena formująca: Aprobata pracy na ćwiczeniach związana z zaliczeniem rysunków i stosownych opisów do obiektów biologicznych |
S-3 | Ocena podsumowująca: Praktyczna identyfikacja organizmów na podstawie dostępnego materiału biologicznego |
S-4 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z zakresu tematyki ćwiczen audytoryjnych |
S-5 | Ocena podsumowująca: Zalizcenie pisemne z zakresu tematyki wykładów |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-O10.4_W01 Student nazywa, wylicza i rozpoznaje przedstawicieli ryb i bezkręgowców i dobiera ich srodowisko życia | ZO_1A_W10, ZO_1A_W13 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-A-4, T-A-2, T-A-3 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3, S-4, S-5 |
ZO_1A_ZO-S-O10.4_W03 Student potrafi wymienić, objaśnić, wytłumaczyć znaczenie eksploatacji i hodowli w ekosystemach słodkowodnych; | ZO_1A_W04, ZO_1A_W07, ZO_1A_W10 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-A-5, T-A-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-3, T-W-2 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3, S-4, S-5 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-O10.4_U01 Student przeprowadza obserwacje, analizuje i identyfikuje podstawowe ryby i grupy hydrobiontów, potrafi łączyć i ocenić ich znaczenie w środowisku słodkowodnym | ZO_1A_U03, ZO_1A_U04, ZO_1A_U09, ZO_1A_U13, ZO_1A_U17, ZO_1A_U19, ZO_1A_U21 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-A-5, T-A-4, T-A-2, T-A-3, T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-3, T-W-2 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3, S-4, S-5 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-O10.4_K02 Student nabywa kompetencje świadomej i aktywnej obserwacji oraz wyrażania oceny na temat stanu bioróżnorodności w środowisku wodnym tudent postrzega realacje i zależnosci między rybami oraz ich rolą w środowisku słodkowodnym; jest zdolny do wyrażania oceny na temat biologii, hodowli i pozyskiwania tych organizmów | ZO_1A_K02, ZO_1A_K03, ZO_1A_K04, ZO_1A_K06 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-A-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-7, T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-3, T-W-2 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3, S-4, S-5 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-O10.4_W01 Student nazywa, wylicza i rozpoznaje przedstawicieli ryb i bezkręgowców i dobiera ich srodowisko życia | 2,0 | Student nie potrafi wymienic, scharakteryzowac i rozpoznac żadnej ryby, bezkregowca ani hydrofitu, nie zna specyfiki ich budowy związanej z adaptacją do srodowiska życia |
3,0 | Student wymienia i charakteryzuje ogólnikowo pojedyncze organizmy wodne (jedynie w jezyku polskim), nie rozróżnia specyfiki ich budowy związanej z adaptacją do życia w środowisku wodnym | |
3,5 | Student wymienia, ogólnikowo ("sucho") objaśnia i charakteryzuje organizmy wodne (jedynie w jezyku polskim), rozróżnia pojedyncze elementy specyfiki ich fizjologii, budowy anatomicznej i morfologicznej związanej z adaptacją do życia w środowisku wodnym | |
4,0 | Student wymienia, szczegółowo objaśnia i charakteryzuje ryby i inne hydrobionty (jedynie w jezyku polskim), rozróżnia wiekszość elementów specyfiki ich fizjologii, budowy anatomicznej i morfologicznej związanej z adaptacją do życia w środowisku wodnym | |
4,5 | Student wymienia, szczegółowo objaśnia i charakteryzuje ryb i grupy hydrobiontów (zarówno w jezyku polskim i łacińskim), rozróżnia większość elementów specyfiki ich fizjologii, budowy anatomicznej i morfologicznej związanej z adaptacją do życia w środowisku wodnym | |
5,0 | Student wymienia, szczegółowo objasnia, charakteryzuje i porównuje grupy hydrobiontów morskich (w jezyku polskim i łacinskim), rozróznia wiekszosc Student wymienia, szczegółowo objasnia, charakteryzuje i porównuje ryby oraz grupy hydrobiontów (w jezyku polskim i łacinskim), rozróżnia większość elementów specyfiki ich fizjologii, budowy anatomicznej i morfologicznej związanej z adaptacją do życia w środowisku wodnym. Potrafi wnioskować o znaczeniu poszczególnych cech w adaptacji do srodowiska wodnego oraz wskazac na adaptacyjne cechy wspólne i różnicujace w poszczególnych grupach hydrobiontów | |
ZO_1A_ZO-S-O10.4_W03 Student potrafi wymienić, objaśnić, wytłumaczyć znaczenie eksploatacji i hodowli w ekosystemach słodkowodnych; | 2,0 | Student nie potrafi wymienic, objaśnić ani opisać znaczenia poszczególnych ryb i grup hydrobiontów w ekosystemach śródlądowych |
3,0 | Student wymienia (w jezyku polskim) pojedyncze gatunki ryb i hydrobiontów w ekosystemach sródlądowych, nie potrafi jednak wytłumaczyc ich znaczenia | |
3,5 | Student wymienia (w jezyku polskim) pojedyncze gatunki ryb i hydrobiontów w ekosystemach sródladowych, potrafi bardzo ogólnikowo jedynie wymienic ich znaczenie | |
4,0 | Student poprawnie wymienia (w jezyku polskim i łacinskim) ryby i hydrobionty różnych stref ekosystemów słodkowodnych, potrafi wymienic i wytłumaczyc znaczenie większosci ryb | |
4,5 | Student poprawnie wymienia (w jezyku polskim i łacinskim) ryby i hydrobionty róznych stref ekosystemów słodkowodnych, potrafi wymienic, wytłumaczyc i porównac znaczenie większosci ryb grup hydrobiontów w rybactwie | |
5,0 | Student poprawnie wymienia (w jezyku polskim i łacinskim) ryby hydrobionty różnych stref ekosystemów, potrafi wymienic, wytłumaczyc i porównac znaczenie większosci ryb i grup hydrobiontów w rybactwie oraz wskazac na pozytywne i negatywne aspekty eksploatacji i hodowli ryb i raków |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-O10.4_U01 Student przeprowadza obserwacje, analizuje i identyfikuje podstawowe ryby i grupy hydrobiontów, potrafi łączyć i ocenić ich znaczenie w środowisku słodkowodnym | 2,0 | Student nie ocenia, nie wyszukuje i nie weryfikuje ryb i grup hydrobiontów słodkowodnych, nie potrafi ocenić ich znaczenia w ekosystemach wodnych i rybactwie sródladowym, nie posługuje się umiejetnością dobierania reprezentatów ryb i hydrobiontów w poszczególnych ekosystemach śródlądowych |
3,0 | Student potrafi wyszukać ryby i grupy hydrobiontów, nie potrafi jednak ocenić ich znaczenia w ekosystemach wodnych, nie posługuje się umiejetnoscią dobierania reprezentatów różnych grup ryb i hydrobiontów w poszczególnych ekosystemach słodkowodnych | |
3,5 | Student potrafi wyszukać ryby i grupy hydrobiontów oraz ocenić ich znaczenie w ekosystemach wodnych i w rybactwie, posługuje sie umiejetnością dobierania i nazywania (w jezyku polskim) pojedynczych reprezentatów ryb i róznych grup hydrobiontów w poszczególnych strefach mórz | |
4,0 | Student potrafi wyszukać ryby i grupy hydrobiontów oraz ocenić i zinterpretowac ich znaczenie w ekosystemach wodnych i rybactwie, posługuje sie umiejetnością dobierania, weryfikowania i nazywania (w jezyku polskim i łacinskim) pojedynczych reprezentatów róznych grup ryb i hydrobiontów w poszczególnych strefach ekosystemach słodkowodnych | |
4,5 | Student potrafi wyszukać ryby i grupy hydrobiontów oraz ocenić ich znaczenie w ekosystemach wodnych, posługuje się umiejetnością dobierania, weryfikowania i nazywania (w jezyku polskim i łacinskim) wiekszosci reprezentatów tych organizmów w poszczególnych strefach ekosystemów sródlądowych oraz wykorzystywanych w rybactwie | |
5,0 | Student potrafi wyszukac grupy ryb hydrobiontów oraz ocenic ich znaczenie w ekosystemach wodnych, posługuje sie umiejetnoscią dobierania, weryfikowania i nazywania (w jezyku polskim i łacinskim) większości reprezentatów różnych grup ryb i hydrobiontów w poszczególnych strefach ekosystemów sródladowych; łączy i ocenia ich znaczenie w róznych strefach ekosystemów sródlądowych oraz w rybactwie; |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-O10.4_K02 Student nabywa kompetencje świadomej i aktywnej obserwacji oraz wyrażania oceny na temat stanu bioróżnorodności w środowisku wodnym tudent postrzega realacje i zależnosci między rybami oraz ich rolą w środowisku słodkowodnym; jest zdolny do wyrażania oceny na temat biologii, hodowli i pozyskiwania tych organizmów | 2,0 | Student nie nabywa kompetencji świadomej obserwacji stanu bioróżnorodności w środowisku wodnym |
3,0 | Student nabywa w małym stopniu kompetencje świadomej obserwacji stanu bioróżnorodności w środowisku wodnym | |
3,5 | Student nabywa kompetencje świadomej obserwacji stanu bioróżnorodności w środowisku wodnym | |
4,0 | Student nabywa kompetencje świadomej obserwacji stanu bioróżnorodności w środowisku wodnym | |
4,5 | Student nabywa kompetencje świadomej obserwacji oraz wyrażania oceny na temat stanu bioróżnorodności w środowisku wodnym | |
5,0 | Student nabywa kompetencje świadomej i aktywnej obserwacji oraz wyrażania oceny na temat stanu bioróżnorodności w środowisku wodnym |
Literatura podstawowa
- Koch W., Bank O., Jens G., Chów ryb w stawach., PWRiL, Warszawa, 1980
- Szczerbowski J., Rybactwo śródlądowe, IRŚ, Olsztyn, 2008
- Brylińska M., Ryby słodkowodne Polski, PWN, Warszawa, 2000
Literatura dodatkowa
- Wolska–Neja B., Piasecki W., Mazurkiewicz –Zapałowicz K., Wolska M., Hydrozoologia. Cz. I: Bezkregowce. Przewodnik do ćwiczen, Wydawnictwo Akademii Rolniczej w Szczecinie, Szczecin, 2006
- Kajak Z., Hydrobiologia : Limnologia., PWN, Warszawa, 2001