Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N1)

Sylabus przedmiotu Anatomia zwierząt:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Anatomia zwierząt
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Anatomii Zwierząt i Zoologii
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Baranowski <Piotr.Baranowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Piotr Baranowski <Piotr.Baranowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 17 4,00,41zaliczenie
wykładyW2 10 2,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z zakresu morfologii zwierząt na poziomie kształcenia szkoły sredniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z budową anatomiczną układów.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Rodzaje kości, omówienie szkieletu ogólnego zwierząt gospodarskich.Zajęcia organizacyjne. Kości długie, krótkie, płaskie, spneumatyzowane, nieregularne i trzeszczki – omówienie budowy ogólnej szkieletu zwierząt gospodarskich.4
T-L-2Rozpoznawanie kości czaszki krowy, konia, świni. Charakterystyka kości czaszki z podziałem na mózgo- i trzewioczaszkę, żuchwę, różnice gatunkowe, krowa, koń, świnia - praca studentów w grupach.3
T-L-3Kości długie i płaskie, zasada aparatu ustaleniowego konia. Charakterystyka kości długich, płaskich zwierząt; krowy, konia, świni. Rodzaje połączeń kostnych. Ogólna budowa stawu. Połączenia ciągłe kręgosłupa. Połączenia stawowe kręgosłupa. Połączenia kości odnóża barkowego.Połączenia kości miednicy i odnóża miednicowego. Praca studentów w grupach.2
T-L-4Układ trawienny Jama gębowa, gardło, przełyk, żołądek. Budowa zęba, rozpoznawanie wieku konia za pomocą rejestrów oraz oznaczanie wieku po kształcie powierzchni zgryzu na przykładzie konia. Różnice gatunkowe u zwierząt gospodarskich. Jelito cienkie, jelito grube, wątroba, trzustka - preparaty. Anatomiczna budowa wątroby - praca własna studentów.2
T-L-5Układ rozrodczy samca i samicy preparaty. Różnice gatunkowe w budowie narządó płciowych samic. Układ wydalniczy - ćwiczenia praktyczne. Anatomiczna budowa nerki krowy i świni. Praca studentów w grupach.2
T-L-6Anatomia ptaka cz.I Szkielet ptaka, teoria z pozostałych układów – praca własna studentów.4
17
wykłady
T-W-1Wybrane zagadnienia anatomii ogólnej. Historia, podział anatomii, terminy kierunkowe i płaszczyzny ciała, embriologia, tkanki, osteologia ogólna.2
T-W-2Układ naczyniowy i trawienny. Budowa serca, naczyń tętniczych i żylnych, typy krążenia, układ chłonny, śledziona, jamy ciała i trzewia, jama ustna, doczaszkowa częśc przewodu pokarmowego, środkowa i doogonowa częśc przewodu pokarmowego.2
T-W-3Układ oddechowy i wydalniczy. Górna i dolne drogi oddechowe. Zadania narządów moczowych i składowe, nerka – budowa i różnice gatunkowe, moczowód i pęcherz moczowy.2
T-W-4Ośrodkowy układ nerwowy, obwodowy układ nerwowy, obwodowy układ autonomiczny.2
T-W-5Narządy zmysłów i powłoka wspólna. Anatomia ptaka.2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział studenta w ćwiczeniach.17
A-L-2Samodzielne studiowanie treści ćwiczeń.40
A-L-3Uzupełnianie wiadomości przy wykorzystaniu wskazanej literatury.30
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia treści ćwiczeń20
A-L-5Konsultacje10
A-L-6Pisemne zaliczenie ćwiczeń3
120
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach10
A-W-2Samodzielne studiowanie treści przedstawionych podczas wykładów.18
A-W-3Uzupełnianie wiadomości przy wykorzystaniu wskazanej literatury10
A-W-4Przygotowanie do egzaminu15
A-W-5Konsultacje5
A-W-6Pisemne zaliczenie wykładów2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady audytoryjne, prezentacje multimedialne, preparaty anatomiczne.
M-2Praca studentów w kilkuosobowych (3-4) grupach z preparatami anatomicznymi wspomagana atlasami anatomicznymi i literaturą anatomiczną w celu szczegółowego opisu budowy narządów, wzajemnych relacji tych narządów w organiźmie zwierząt

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z treści wykładów i ćwiczeń.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-B8_W01
Definiuje podstawowe pojęcia związane z anatomią zwierząt domowych
ZO_1A_W04, ZO_1A_W05C-1T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-2M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-B8_U01
Umie wymienic układy narządów i poszczególne narządy, wskazuje ich wzajemne położenie i zachodzące między nimi stosunki przestrzenne u gatunków zwierząt domowych
ZO_1A_U07, ZO_1A_U17C-1T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-2, T-L-3, T-L-5, T-L-4, T-L-2, T-L-6, T-L-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-B8_K01
Potrafi w podstawowy sposób wykorzystac zdobytą wiedzę w omawianiu funkcji narządów wewnętrznych zwierząt domowych.
ZO_1A_K02C-1T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-2, T-L-3, T-L-5, T-L-4, T-L-2, T-L-6, T-L-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-B8_W01
Definiuje podstawowe pojęcia związane z anatomią zwierząt domowych
2,0nie zna i nie definiuje podstawowych zagadnień z zakresu morfologii i anatomii zwierząt
3,0zna i definiuje podstawowe zagadnienia z zakresu budowy anatomicznej układów
3,5zna i definiuje budowę anatomiczną z topograficznym opisem i lokalizacją narządów
4,0rozpoznaje makroskopową budowę poszczególnych narządów i układów
4,5rozpoznaje makroskopową budowę poszczególnych narządów i układów z nawiązaniem do ich pochodzenia, rozwoju i funkcjonowania
5,0rozumie powiązania morfologiczno-funkcjonalnych istniejących pomiędzy poszczególnymi narządami oraz całymi układami

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-B8_U01
Umie wymienic układy narządów i poszczególne narządy, wskazuje ich wzajemne położenie i zachodzące między nimi stosunki przestrzenne u gatunków zwierząt domowych
2,0nie zna i nie definiuje podstawowych zagadnień z zakresu anatomii
3,0zna i definiuje podstawowe zagadnień z zakresu anatomii
3,5zna i potrafi wymienić układy narządów i poszczególne narządy
4,0potrafi przeprowadzić preparatykę anatomiczną określonych narządów
4,5potrafi omówić makroskopową budowę poszczególnych narządów i układów z nawiązaniem do ich pochodzenia, rozwoju i funkcjonowania
5,0potrafi scharakteryzować powiązania morfologiczno-funkcjonalne istniejące pomiędzy poszczególnymi narządami oraz całymi układami organizmu

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-B8_K01
Potrafi w podstawowy sposób wykorzystac zdobytą wiedzę w omawianiu funkcji narządów wewnętrznych zwierząt domowych.
2,0brak zdolności zastosowania nabytej wiedzy
3,0zdolność zastosowania nabytej wiedzy lecz niezdolność jej przekazania
3,5otwartość na przekazanie nabytej wiedzy
4,0świadomość odpowiedzialności w ramach zastosowania i przekazania nabytej wiedzy
4,5otwartość, kreatywność i postępowanie zgodne z nabytą wiedzą i zasadami etyki
5,0aktywna postawa mająca na celu dbałość o właściwe przekazanie i praktyczne zastosowanie nabytej wiedzy i umiejętności

Literatura podstawowa

  1. Przespolewska H., Kobryń H., Szara T., Bartyzel J. B., Zarys anatomii zwierząt domowych, Wieś Jutra, Warszawa, 2005
  2. Kubasiewicz M., Zarys anatomii zwierząt domowych, PWRiL, Warszawa, 1986

Literatura dodatkowa

  1. Konig H. E., Liebich H.G., Anatomia zwierząt domowych, Galaktyka, Łódź, 2006, 1
  2. Krysiak K., Anatomia zwierząt. Aparat ruchowy, tom 1, PWN, Warszawa, 1975
  3. Krysiak K., Świerżyński K., Anatomia zwierząt. Narządy wewnętrzne i układ krążenia, tom 2, PWN, 1983

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Rodzaje kości, omówienie szkieletu ogólnego zwierząt gospodarskich.Zajęcia organizacyjne. Kości długie, krótkie, płaskie, spneumatyzowane, nieregularne i trzeszczki – omówienie budowy ogólnej szkieletu zwierząt gospodarskich.4
T-L-2Rozpoznawanie kości czaszki krowy, konia, świni. Charakterystyka kości czaszki z podziałem na mózgo- i trzewioczaszkę, żuchwę, różnice gatunkowe, krowa, koń, świnia - praca studentów w grupach.3
T-L-3Kości długie i płaskie, zasada aparatu ustaleniowego konia. Charakterystyka kości długich, płaskich zwierząt; krowy, konia, świni. Rodzaje połączeń kostnych. Ogólna budowa stawu. Połączenia ciągłe kręgosłupa. Połączenia stawowe kręgosłupa. Połączenia kości odnóża barkowego.Połączenia kości miednicy i odnóża miednicowego. Praca studentów w grupach.2
T-L-4Układ trawienny Jama gębowa, gardło, przełyk, żołądek. Budowa zęba, rozpoznawanie wieku konia za pomocą rejestrów oraz oznaczanie wieku po kształcie powierzchni zgryzu na przykładzie konia. Różnice gatunkowe u zwierząt gospodarskich. Jelito cienkie, jelito grube, wątroba, trzustka - preparaty. Anatomiczna budowa wątroby - praca własna studentów.2
T-L-5Układ rozrodczy samca i samicy preparaty. Różnice gatunkowe w budowie narządó płciowych samic. Układ wydalniczy - ćwiczenia praktyczne. Anatomiczna budowa nerki krowy i świni. Praca studentów w grupach.2
T-L-6Anatomia ptaka cz.I Szkielet ptaka, teoria z pozostałych układów – praca własna studentów.4
17

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wybrane zagadnienia anatomii ogólnej. Historia, podział anatomii, terminy kierunkowe i płaszczyzny ciała, embriologia, tkanki, osteologia ogólna.2
T-W-2Układ naczyniowy i trawienny. Budowa serca, naczyń tętniczych i żylnych, typy krążenia, układ chłonny, śledziona, jamy ciała i trzewia, jama ustna, doczaszkowa częśc przewodu pokarmowego, środkowa i doogonowa częśc przewodu pokarmowego.2
T-W-3Układ oddechowy i wydalniczy. Górna i dolne drogi oddechowe. Zadania narządów moczowych i składowe, nerka – budowa i różnice gatunkowe, moczowód i pęcherz moczowy.2
T-W-4Ośrodkowy układ nerwowy, obwodowy układ nerwowy, obwodowy układ autonomiczny.2
T-W-5Narządy zmysłów i powłoka wspólna. Anatomia ptaka.2
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział studenta w ćwiczeniach.17
A-L-2Samodzielne studiowanie treści ćwiczeń.40
A-L-3Uzupełnianie wiadomości przy wykorzystaniu wskazanej literatury.30
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia treści ćwiczeń20
A-L-5Konsultacje10
A-L-6Pisemne zaliczenie ćwiczeń3
120
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach10
A-W-2Samodzielne studiowanie treści przedstawionych podczas wykładów.18
A-W-3Uzupełnianie wiadomości przy wykorzystaniu wskazanej literatury10
A-W-4Przygotowanie do egzaminu15
A-W-5Konsultacje5
A-W-6Pisemne zaliczenie wykładów2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-S-B8_W01Definiuje podstawowe pojęcia związane z anatomią zwierząt domowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W04ma podstawową wiedzę z zakresu wzrostu i rozwoju zwierząt gospodarskich
ZO_1A_W05ma ogólną wiedzę z zakresu budowy i funkcjonowania organizmów żywych na poziomie komórki, tkanki, pojedynczego organizmu oraz populacji z uwzględnieniem różnych poziomów organizacji biosfery
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z budową anatomiczną układów.
Treści programoweT-W-4Ośrodkowy układ nerwowy, obwodowy układ nerwowy, obwodowy układ autonomiczny.
T-W-1Wybrane zagadnienia anatomii ogólnej. Historia, podział anatomii, terminy kierunkowe i płaszczyzny ciała, embriologia, tkanki, osteologia ogólna.
T-W-3Układ oddechowy i wydalniczy. Górna i dolne drogi oddechowe. Zadania narządów moczowych i składowe, nerka – budowa i różnice gatunkowe, moczowód i pęcherz moczowy.
T-W-5Narządy zmysłów i powłoka wspólna. Anatomia ptaka.
T-W-2Układ naczyniowy i trawienny. Budowa serca, naczyń tętniczych i żylnych, typy krążenia, układ chłonny, śledziona, jamy ciała i trzewia, jama ustna, doczaszkowa częśc przewodu pokarmowego, środkowa i doogonowa częśc przewodu pokarmowego.
Metody nauczaniaM-1Wykłady audytoryjne, prezentacje multimedialne, preparaty anatomiczne.
M-2Praca studentów w kilkuosobowych (3-4) grupach z preparatami anatomicznymi wspomagana atlasami anatomicznymi i literaturą anatomiczną w celu szczegółowego opisu budowy narządów, wzajemnych relacji tych narządów w organiźmie zwierząt
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z treści wykładów i ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna i nie definiuje podstawowych zagadnień z zakresu morfologii i anatomii zwierząt
3,0zna i definiuje podstawowe zagadnienia z zakresu budowy anatomicznej układów
3,5zna i definiuje budowę anatomiczną z topograficznym opisem i lokalizacją narządów
4,0rozpoznaje makroskopową budowę poszczególnych narządów i układów
4,5rozpoznaje makroskopową budowę poszczególnych narządów i układów z nawiązaniem do ich pochodzenia, rozwoju i funkcjonowania
5,0rozumie powiązania morfologiczno-funkcjonalnych istniejących pomiędzy poszczególnymi narządami oraz całymi układami
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-S-B8_U01Umie wymienic układy narządów i poszczególne narządy, wskazuje ich wzajemne położenie i zachodzące między nimi stosunki przestrzenne u gatunków zwierząt domowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U07Wykonuje pod kierunkiem opiekuna proste zadania badawcze, dotyczące szeroko rozumianych nauk o zwierzętach i wyciąga prawidłowe wnioski
ZO_1A_U17Wykazuje umiejętność prawidłowego użytkowania zwierząt oraz stosuje podstawowe zasady ich hodowli
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z budową anatomiczną układów.
Treści programoweT-W-4Ośrodkowy układ nerwowy, obwodowy układ nerwowy, obwodowy układ autonomiczny.
T-W-1Wybrane zagadnienia anatomii ogólnej. Historia, podział anatomii, terminy kierunkowe i płaszczyzny ciała, embriologia, tkanki, osteologia ogólna.
T-W-3Układ oddechowy i wydalniczy. Górna i dolne drogi oddechowe. Zadania narządów moczowych i składowe, nerka – budowa i różnice gatunkowe, moczowód i pęcherz moczowy.
T-W-5Narządy zmysłów i powłoka wspólna. Anatomia ptaka.
T-W-2Układ naczyniowy i trawienny. Budowa serca, naczyń tętniczych i żylnych, typy krążenia, układ chłonny, śledziona, jamy ciała i trzewia, jama ustna, doczaszkowa częśc przewodu pokarmowego, środkowa i doogonowa częśc przewodu pokarmowego.
T-L-3Kości długie i płaskie, zasada aparatu ustaleniowego konia. Charakterystyka kości długich, płaskich zwierząt; krowy, konia, świni. Rodzaje połączeń kostnych. Ogólna budowa stawu. Połączenia ciągłe kręgosłupa. Połączenia stawowe kręgosłupa. Połączenia kości odnóża barkowego.Połączenia kości miednicy i odnóża miednicowego. Praca studentów w grupach.
T-L-5Układ rozrodczy samca i samicy preparaty. Różnice gatunkowe w budowie narządó płciowych samic. Układ wydalniczy - ćwiczenia praktyczne. Anatomiczna budowa nerki krowy i świni. Praca studentów w grupach.
T-L-4Układ trawienny Jama gębowa, gardło, przełyk, żołądek. Budowa zęba, rozpoznawanie wieku konia za pomocą rejestrów oraz oznaczanie wieku po kształcie powierzchni zgryzu na przykładzie konia. Różnice gatunkowe u zwierząt gospodarskich. Jelito cienkie, jelito grube, wątroba, trzustka - preparaty. Anatomiczna budowa wątroby - praca własna studentów.
T-L-2Rozpoznawanie kości czaszki krowy, konia, świni. Charakterystyka kości czaszki z podziałem na mózgo- i trzewioczaszkę, żuchwę, różnice gatunkowe, krowa, koń, świnia - praca studentów w grupach.
T-L-6Anatomia ptaka cz.I Szkielet ptaka, teoria z pozostałych układów – praca własna studentów.
T-L-1Rodzaje kości, omówienie szkieletu ogólnego zwierząt gospodarskich.Zajęcia organizacyjne. Kości długie, krótkie, płaskie, spneumatyzowane, nieregularne i trzeszczki – omówienie budowy ogólnej szkieletu zwierząt gospodarskich.
Metody nauczaniaM-1Wykłady audytoryjne, prezentacje multimedialne, preparaty anatomiczne.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z treści wykładów i ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna i nie definiuje podstawowych zagadnień z zakresu anatomii
3,0zna i definiuje podstawowe zagadnień z zakresu anatomii
3,5zna i potrafi wymienić układy narządów i poszczególne narządy
4,0potrafi przeprowadzić preparatykę anatomiczną określonych narządów
4,5potrafi omówić makroskopową budowę poszczególnych narządów i układów z nawiązaniem do ich pochodzenia, rozwoju i funkcjonowania
5,0potrafi scharakteryzować powiązania morfologiczno-funkcjonalne istniejące pomiędzy poszczególnymi narządami oraz całymi układami organizmu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-S-B8_K01Potrafi w podstawowy sposób wykorzystac zdobytą wiedzę w omawianiu funkcji narządów wewnętrznych zwierząt domowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K02postępuje zgodnie z podstawowymi zasadami etyki w zakresie użytkowania zwierząt i produkcji żywności
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z budową anatomiczną układów.
Treści programoweT-W-4Ośrodkowy układ nerwowy, obwodowy układ nerwowy, obwodowy układ autonomiczny.
T-W-1Wybrane zagadnienia anatomii ogólnej. Historia, podział anatomii, terminy kierunkowe i płaszczyzny ciała, embriologia, tkanki, osteologia ogólna.
T-W-3Układ oddechowy i wydalniczy. Górna i dolne drogi oddechowe. Zadania narządów moczowych i składowe, nerka – budowa i różnice gatunkowe, moczowód i pęcherz moczowy.
T-W-5Narządy zmysłów i powłoka wspólna. Anatomia ptaka.
T-W-2Układ naczyniowy i trawienny. Budowa serca, naczyń tętniczych i żylnych, typy krążenia, układ chłonny, śledziona, jamy ciała i trzewia, jama ustna, doczaszkowa częśc przewodu pokarmowego, środkowa i doogonowa częśc przewodu pokarmowego.
T-L-3Kości długie i płaskie, zasada aparatu ustaleniowego konia. Charakterystyka kości długich, płaskich zwierząt; krowy, konia, świni. Rodzaje połączeń kostnych. Ogólna budowa stawu. Połączenia ciągłe kręgosłupa. Połączenia stawowe kręgosłupa. Połączenia kości odnóża barkowego.Połączenia kości miednicy i odnóża miednicowego. Praca studentów w grupach.
T-L-5Układ rozrodczy samca i samicy preparaty. Różnice gatunkowe w budowie narządó płciowych samic. Układ wydalniczy - ćwiczenia praktyczne. Anatomiczna budowa nerki krowy i świni. Praca studentów w grupach.
T-L-4Układ trawienny Jama gębowa, gardło, przełyk, żołądek. Budowa zęba, rozpoznawanie wieku konia za pomocą rejestrów oraz oznaczanie wieku po kształcie powierzchni zgryzu na przykładzie konia. Różnice gatunkowe u zwierząt gospodarskich. Jelito cienkie, jelito grube, wątroba, trzustka - preparaty. Anatomiczna budowa wątroby - praca własna studentów.
T-L-2Rozpoznawanie kości czaszki krowy, konia, świni. Charakterystyka kości czaszki z podziałem na mózgo- i trzewioczaszkę, żuchwę, różnice gatunkowe, krowa, koń, świnia - praca studentów w grupach.
T-L-6Anatomia ptaka cz.I Szkielet ptaka, teoria z pozostałych układów – praca własna studentów.
T-L-1Rodzaje kości, omówienie szkieletu ogólnego zwierząt gospodarskich.Zajęcia organizacyjne. Kości długie, krótkie, płaskie, spneumatyzowane, nieregularne i trzeszczki – omówienie budowy ogólnej szkieletu zwierząt gospodarskich.
Metody nauczaniaM-1Wykłady audytoryjne, prezentacje multimedialne, preparaty anatomiczne.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z treści wykładów i ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0brak zdolności zastosowania nabytej wiedzy
3,0zdolność zastosowania nabytej wiedzy lecz niezdolność jej przekazania
3,5otwartość na przekazanie nabytej wiedzy
4,0świadomość odpowiedzialności w ramach zastosowania i przekazania nabytej wiedzy
4,5otwartość, kreatywność i postępowanie zgodne z nabytą wiedzą i zasadami etyki
5,0aktywna postawa mająca na celu dbałość o właściwe przekazanie i praktyczne zastosowanie nabytej wiedzy i umiejętności