Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N1)

Sylabus przedmiotu Pszczelnictwo:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Pszczelnictwo
Specjalność Hodowla i użytkowanie zwierząt
Jednostka prowadząca Katedra Anatomii Zwierząt i Zoologii
Nauczyciel odpowiedzialny Jerzy Samborski <jerzy.samborski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 12 1,50,59zaliczenie
laboratoriaL4 18 2,50,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1zoologia, botaniak,chemia

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznaie studentów z podgatunkami pszczoły miodnej uzytkowanymi w kraju; biologią rodziny pszczelej
C-2poznanie zasad prowadzenia rodzin pszczelich, gospodarki pasiecznej
C-3zapoznaie z najważniejszymi jednostkami chorobowymi pszczół
C-4zapoznaie studentów z podgatunkami pszczoły miodnej użytkowanymi w kraju; biologią rodziny pszczelej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Morfologia pszczoły robotnicy1
T-L-2Sekcja pszczoły1
T-L-3Róznice w budowie morfologiczej trzech postaci w rodzinie pszczelej1
T-L-4Rozwój osobniczy pszczól1
T-L-5Budowa gniazda pszczół2
T-L-6Porozumiewanie się pszczół1
T-L-7Budowa i systemy uli1
T-L-8Główny przegląd wiosenny rodzin w pasiece2
T-L-9Choroby pszczół - nosemoza, warroza; pobieranie prób z rodzin do badań, diagnostyka2
T-L-10Wprawianie węzy1
T-L-11Prace w pasiece;przesiedlanie rodzin, poszerzanie gniazd2
T-L-12Wychów trutni, wychów matek w sztucznych miseczkach1
T-L-13Wytop wosku, czyszczenie sprzętu1
T-L-14Ocena rozwoju rodzin, zapobieganie rójce1
18
wykłady
T-W-1Stanowisko systematyczne z charakterystyka podgatunków pszczoły miodnej użytkowanych w kraju1
T-W-2Budowa morfologiczna pszczoły1
T-W-3Anatomia pszczoly1
T-W-4Biologia rodziny pszczelej - polimorfizm1
T-W-5Życie rodziny pszczelej na przestrzeni roku1
T-W-6Prace pasieczne w sezonie2
T-W-7Wychów matek i trutni1
T-W-8Naturalne i sztucze unasienianie matek pszczelich2
T-W-9Pszczoły zapylacze roślin1
T-W-10Zakłdanie pasieki1
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w ćwiczeniach18
A-L-2studiowanie zadanej literatury22
A-L-3przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń25
A-L-4Pisemne zaliczenie ćwiczeń2
A-L-5Konsultacje8
75
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykladach12
A-W-2przygotowanie do zaliczenia17
A-W-3studiowanie literatury10
A-W-4zaliczenie wykladow1
A-W-5Konsultacje5
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład- prezentacje multimedialne
M-2objaśnienie
M-3ćwiczenia laboratoryjne
M-4zajecia praktyczne w pasiece
M-5film

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
S-2Ocena formująca: wykonanie zadań
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-4Ocena formująca: obserwacja pracy studenta
S-5Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-N-C8_W01
student zna podgatunki pszczoły miodnej użytkowane w kraju, potrafi objaśnic funkcjonowanie rodziny pszczelej na przestrzeni roku, scharakteryzować postacie tworzace rodzine pszczelą , zna znaczenie pszczoły jako zapylacza roślin entomofilnych
ZO_1A_W05C-1, C-2T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-L-6, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-1M-2, M-1, M-3, M-5S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-N-C8_U01
ma umiejetność wykonywania przegladów i prowazdenia rodzin pszczelich w sezonie,
ZO_1A_U17C-2T-W-10, T-W-6, T-L-14, T-L-12, T-L-10, T-L-11M-1, M-3, M-5S-2
ZO_1A_ZO-N-C8_U02
umie pobierać próby pszczół i czerwiu z rodzin do badań i wykonać badnie w kierunku nosemozy, warrozy,
ZO_1A_U09C-3T-L-9M-2, M-4, M-1, M-3, M-5S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-N-C8_K01
nabiera umiejetnosci pracy w zespole
ZO_1A_K01C-2T-L-9, T-L-11M-3S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-N-C8_W01
student zna podgatunki pszczoły miodnej użytkowane w kraju, potrafi objaśnic funkcjonowanie rodziny pszczelej na przestrzeni roku, scharakteryzować postacie tworzace rodzine pszczelą , zna znaczenie pszczoły jako zapylacza roślin entomofilnych
2,0student nie zna systematyki pszczół , nie potrafi objaśnic funkcjonowania rodziny pszczelej, nie potrafi skarakyeryzować postaci w rodzinie pszczelj i nie zna znaczenia pszczół jako zapylaczy roślin entomofilnych
3,0zna w stopniu dostatecznym: podgatunki pszczół użytkowane w kraju, potrafi objaśnić funkcjonowanie rodziny pszcelj , role trzech postaci w rodzinie, znaczenie pszczól jako zapylaczy roślin entomofilnych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-N-C8_U01
ma umiejetność wykonywania przegladów i prowazdenia rodzin pszczelich w sezonie,
2,0nie ma umiejetności wykonywania przegladów i prowadzenia rodzin
3,0ma dostateczną umiejetność wykonywania przegladow i prowadzenia rodzin
3,5
4,0
4,5
5,0
ZO_1A_ZO-N-C8_U02
umie pobierać próby pszczół i czerwiu z rodzin do badań i wykonać badnie w kierunku nosemozy, warrozy,
2,0nie umie pobierać prób pszczól i czerwiu do badań w kierunku nosemozy i warrozy
3,0umie w stopniu dostatecznym pobierać próby pszcól i czerwiu w kierunku nosemozy i warrozy
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Wilde J., Prabucki J. red., Hodowla pszczół, PWRiL, Warszawa, 2009, pierwsze
  2. Wilkaniec Z., red., Owady użytkowe materiały do ćwiczeń, AR Poznań, Poznań, 2002, pierwsze

Literatura dodatkowa

  1. Prabucki J., red, Pszczelnictwo, Albatros, Szczecin, 1998, pierwsze
  2. Skowronek W., Pszczelnictwo, Odzdiał Pszcelnictwa ISiK, Pułwy, 2001

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Morfologia pszczoły robotnicy1
T-L-2Sekcja pszczoły1
T-L-3Róznice w budowie morfologiczej trzech postaci w rodzinie pszczelej1
T-L-4Rozwój osobniczy pszczól1
T-L-5Budowa gniazda pszczół2
T-L-6Porozumiewanie się pszczół1
T-L-7Budowa i systemy uli1
T-L-8Główny przegląd wiosenny rodzin w pasiece2
T-L-9Choroby pszczół - nosemoza, warroza; pobieranie prób z rodzin do badań, diagnostyka2
T-L-10Wprawianie węzy1
T-L-11Prace w pasiece;przesiedlanie rodzin, poszerzanie gniazd2
T-L-12Wychów trutni, wychów matek w sztucznych miseczkach1
T-L-13Wytop wosku, czyszczenie sprzętu1
T-L-14Ocena rozwoju rodzin, zapobieganie rójce1
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Stanowisko systematyczne z charakterystyka podgatunków pszczoły miodnej użytkowanych w kraju1
T-W-2Budowa morfologiczna pszczoły1
T-W-3Anatomia pszczoly1
T-W-4Biologia rodziny pszczelej - polimorfizm1
T-W-5Życie rodziny pszczelej na przestrzeni roku1
T-W-6Prace pasieczne w sezonie2
T-W-7Wychów matek i trutni1
T-W-8Naturalne i sztucze unasienianie matek pszczelich2
T-W-9Pszczoły zapylacze roślin1
T-W-10Zakłdanie pasieki1
12

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w ćwiczeniach18
A-L-2studiowanie zadanej literatury22
A-L-3przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń25
A-L-4Pisemne zaliczenie ćwiczeń2
A-L-5Konsultacje8
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykladach12
A-W-2przygotowanie do zaliczenia17
A-W-3studiowanie literatury10
A-W-4zaliczenie wykladow1
A-W-5Konsultacje5
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-N-C8_W01student zna podgatunki pszczoły miodnej użytkowane w kraju, potrafi objaśnic funkcjonowanie rodziny pszczelej na przestrzeni roku, scharakteryzować postacie tworzace rodzine pszczelą , zna znaczenie pszczoły jako zapylacza roślin entomofilnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W05ma ogólną wiedzę z zakresu budowy i funkcjonowania organizmów żywych na poziomie komórki, tkanki, pojedynczego organizmu oraz populacji z uwzględnieniem różnych poziomów organizacji biosfery
Cel przedmiotuC-1zapoznaie studentów z podgatunkami pszczoły miodnej uzytkowanymi w kraju; biologią rodziny pszczelej
C-2poznanie zasad prowadzenia rodzin pszczelich, gospodarki pasiecznej
Treści programoweT-W-2Budowa morfologiczna pszczoły
T-W-4Biologia rodziny pszczelej - polimorfizm
T-W-5Życie rodziny pszczelej na przestrzeni roku
T-W-1Stanowisko systematyczne z charakterystyka podgatunków pszczoły miodnej użytkowanych w kraju
T-W-3Anatomia pszczoly
T-L-6Porozumiewanie się pszczół
T-L-2Sekcja pszczoły
T-L-3Róznice w budowie morfologiczej trzech postaci w rodzinie pszczelej
T-L-5Budowa gniazda pszczół
T-L-1Morfologia pszczoły robotnicy
Metody nauczaniaM-2objaśnienie
M-1wykład- prezentacje multimedialne
M-3ćwiczenia laboratoryjne
M-5film
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie zna systematyki pszczół , nie potrafi objaśnic funkcjonowania rodziny pszczelej, nie potrafi skarakyeryzować postaci w rodzinie pszczelj i nie zna znaczenia pszczół jako zapylaczy roślin entomofilnych
3,0zna w stopniu dostatecznym: podgatunki pszczół użytkowane w kraju, potrafi objaśnić funkcjonowanie rodziny pszcelj , role trzech postaci w rodzinie, znaczenie pszczól jako zapylaczy roślin entomofilnych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-N-C8_U01ma umiejetność wykonywania przegladów i prowazdenia rodzin pszczelich w sezonie,
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U17Wykazuje umiejętność prawidłowego użytkowania zwierząt oraz stosuje podstawowe zasady ich hodowli
Cel przedmiotuC-2poznanie zasad prowadzenia rodzin pszczelich, gospodarki pasiecznej
Treści programoweT-W-10Zakłdanie pasieki
T-W-6Prace pasieczne w sezonie
T-L-14Ocena rozwoju rodzin, zapobieganie rójce
T-L-12Wychów trutni, wychów matek w sztucznych miseczkach
T-L-10Wprawianie węzy
T-L-11Prace w pasiece;przesiedlanie rodzin, poszerzanie gniazd
Metody nauczaniaM-1wykład- prezentacje multimedialne
M-3ćwiczenia laboratoryjne
M-5film
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: wykonanie zadań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie ma umiejetności wykonywania przegladów i prowadzenia rodzin
3,0ma dostateczną umiejetność wykonywania przegladow i prowadzenia rodzin
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-N-C8_U02umie pobierać próby pszczół i czerwiu z rodzin do badań i wykonać badnie w kierunku nosemozy, warrozy,
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U09Umie zastosować rutynowe techniki optymalizacji procesów wpływających na produkcję roślinną i zwierzęcą, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi.
Cel przedmiotuC-3zapoznaie z najważniejszymi jednostkami chorobowymi pszczół
Treści programoweT-L-9Choroby pszczół - nosemoza, warroza; pobieranie prób z rodzin do badań, diagnostyka
Metody nauczaniaM-2objaśnienie
M-4zajecia praktyczne w pasiece
M-1wykład- prezentacje multimedialne
M-3ćwiczenia laboratoryjne
M-5film
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: wykonanie zadań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie umie pobierać prób pszczól i czerwiu do badań w kierunku nosemozy i warrozy
3,0umie w stopniu dostatecznym pobierać próby pszcól i czerwiu w kierunku nosemozy i warrozy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-N-C8_K01nabiera umiejetnosci pracy w zespole
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K01jest zdolny do pracy zarówno samodzielnej jak i w zespole oraz do kierowania zespołami ludzkimi w zakresie wyznaczania i kontroli zadań realizowanych w ramach zaplanowanych, rutynowych prac
Cel przedmiotuC-2poznanie zasad prowadzenia rodzin pszczelich, gospodarki pasiecznej
Treści programoweT-L-9Choroby pszczół - nosemoza, warroza; pobieranie prób z rodzin do badań, diagnostyka
T-L-11Prace w pasiece;przesiedlanie rodzin, poszerzanie gniazd
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: obserwacja pracy studenta