Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N1)
Sylabus przedmiotu Podstawy rekreacji konnej i hipoterapii:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy rekreacji konnej i hipoterapii | ||
Specjalność | Hodowla i użytkowanie zwierząt | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Angelika Cieśla <Angelika.Ciesla@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 12 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | wymagane zaliczenie z przedmiotu Użytkowanie i hodowla koni |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Uświadomienie zagrożeń wynikających z braku kwalifikacji kadry instruktorskiej, nieumiejętnego dobrania koni i niewłaściwego prowadzenia zajęć |
C-2 | student zna założenia wykorzystania koni różnych ras i typów w rekreacji i hipoterapii, potrafi wskazać kryteria przydatności koni, potrafi zaproponować i scharakteryzować różne formy rekreacji z wykorzystaniem koni. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Cechy psychiczne i pokrojowe warunkujące przydatność koni do użytkowania rekreacyjnego i hipoterapii. Rasa, wiek, płeć, umiejętności konia do hipoterapii. Aspekty użytkowania kuców i koni małych w rekreacji i hipoterapii. | 2 |
T-A-2 | Zasady rekreacyjnego użytkowania wierzchowego i zaprzęgowego. Zasady prowadzenia jazd rekreacyjnych - jazda z jeźdźcami początkującymi na lonży i ujeżdżalni, jazda z jeźdźcami zaawansowanymi na ujeżdżalni i w terenie. | 2 |
T-A-3 | Zasady prowadzenia zajęć hipoterapeutycznych. Plan zajęć, skuteczna asekuracja. Współdziałanie zespołu terapeutycznego. Kwalifikacje instruktora hipoterapii i rekreacji konnej. | 2 |
T-A-4 | Zasady organizacji ośrodka rekreacji konnej i hipoterapii. Niezbędne urządzenia pomocnicze i wyposażenie dodatkowe. Placówki turystyczne oferujące rekreacyjną jazdę konną - zasady organizacji i działalność dodatkowa zwiększająca atrakcyjność usług. | 1 |
7 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zwierzęta hodowlane i towarzyszące w rekreacji i hipoterapii. Rys historyczny rekreacyjnego użytkowania koni oraz ich wykorzystania w hipoterapii. Organizacja jeździectwa i hipoterapii w Polsce. | 2 |
T-W-2 | Rekreacyjne użytkowanie koni: wierzchowe, zaprzęgowe, turystyczne rajdy konne, górska turystyka jeździecka, amatorskie zawody jeździeckie, gry i zabawy na kucach. | 2 |
T-W-3 | Definicja hipoterapii, cele i zadania. Różne szkoły hipoterapii na świecie. Wskazania i przeciwwskazania do hipoterapii. Charakterystyka najcżęściej usprawnianych schorzeń. | 2 |
T-W-4 | Zasady bezpiecznej pracy przy koniach. Ochrona zdrowia jeźdźca i konia w rekreacji. | 2 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 7 |
A-A-2 | udział w konsultacjach | 2 |
A-A-3 | praca własna ze wskazaną literaturą | 15 |
A-A-4 | przygotowanie do zaliczenia pisemnego | 5 |
A-A-5 | zaliczenie pisemne | 1 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 8 |
A-W-2 | udział w konsultacjach | 2 |
A-W-3 | praca własna studenta ze wskazaną literaturą | 5 |
A-W-4 | przygotowanie do zaliczenia | 15 |
A-W-5 | zaliczenie pisemne | 1 |
31 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych |
M-2 | opis, prelekcja, odczyt |
M-3 | film |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: aprobata |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
S-3 | Ocena podsumowująca: test |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-O10.2_W01 student wymienia i opisuje formy rekreacji konnej, ze szczególnym uwzględnieniem aktywności rozwijanych na terenach wiejskich | ZO_1A_W10, ZO_1A_W12 | — | — | C-2 | T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-W-1 | M-1, M-3, M-2 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZO-N-O10.2_U01 Student potrafi ocenić cechy warunkujące przydatność koni do różnych form rekreacji konnej oraz hipoterapii, wymienia i opisuje formy rekreacji konnej, ze szczególnym uwzględnieniem aktywności rozwijanych na terenach wiejskich | ZO_1A_U17 | — | — | C-2 | T-A-4, T-A-1, T-A-3, T-A-2 | M-1, M-3, M-2 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-O10.2_K01 Student jest świadomy konieczności postępowania zgodnie z założeniami sztuki jeździeckiej i szkoły hipoterapii, ma świadomość konsekwencji braku kwalifikacji kadry instruktorskiej i niewłaściwego doboru koni. | ZO_1A_K02, ZO_1A_K07 | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-3, T-A-2, T-W-4, T-W-3, T-W-1 | M-1, M-3, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-O10.2_W01 student wymienia i opisuje formy rekreacji konnej, ze szczególnym uwzględnieniem aktywności rozwijanych na terenach wiejskich | 2,0 | student wylicza niewielką część cech decydujących o przydatności koni do rekreacji i hipoterapii, nie potrafi ich scharakteryzować, popełnia liczne błędy |
3,0 | student wylicza większość cech decydujących o przydatności koni do rekreacji i hipoterapii, nie potrafi ich w pełni scharakteryzować, popełnia nieliczne błędy | |
3,5 | student wylicza większość cech decydujących o przydatności koni do rekreacji i hipoterapii, potrafi je scharakteryzować, popełnia niewielkie błędy | |
4,0 | student wylicza cechy decydujące o przydatności koni do rekreacji i hipoterapii, potrafi je dobrze scharakteryzować, | |
4,5 | student wylicza cechy decydujące o przydatności koni do rekreacji i hipoterapii, potrafi je w pełni scharakteryzować, | |
5,0 | student wylicza cechy decydujące o przydatności koni do rekreacji i hipoterapii, e potrafi je w pełni scharakteryzować, wykazując swobodę wypowiedzi i szeroką orientację w zagadnieniach |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZO-N-O10.2_U01 Student potrafi ocenić cechy warunkujące przydatność koni do różnych form rekreacji konnej oraz hipoterapii, wymienia i opisuje formy rekreacji konnej, ze szczególnym uwzględnieniem aktywności rozwijanych na terenach wiejskich | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym potrafi ocenić cechy warunkujące przydatność koni do różnych form rekreacji konnej oraz hipoterapii, wymienia i opisuje formy rekreacji konnej, ze szczególnym uwzględnieniem aktywności rozwijanych na terenach wiejskich | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-O10.2_K01 Student jest świadomy konieczności postępowania zgodnie z założeniami sztuki jeździeckiej i szkoły hipoterapii, ma świadomość konsekwencji braku kwalifikacji kadry instruktorskiej i niewłaściwego doboru koni. | 2,0 | student nie wykazuje świadomości w zakresie postępowania zgodnie z założeniami sztuki jeździeckiej i wytycznymi PTHip, nie potrafi wskazać konsekwencji braku kwalifikacji kadry i niewłaściwego doboru koni |
3,0 | student wykazuje nikłą świadomość w zakresie postępowania zgodnie z założeniami sztuki jeździeckiej i wytycznymi PTHip, nie potrafi wskazać konsekwencji braku kwalifikacji kadry i niewłaściwego doboru koni | |
3,5 | student jest świadomy konieczności postępowania zgodnie z założeniami sztuki jeździeckiej i szkoły hipoterapii, wymienia część konsekwencji braku kwalifikacji kadry i niewłaściwego doboru koni | |
4,0 | student jest świadomy konieczności postępowania zgodnie z założeniami sztuki jeździeckiej i szkoły hipoterapii, wymienia konsekwencje braku kwalifikacji kadry i niewłaściwego doboru koni | |
4,5 | student jest świadomy konieczności postępowania zgodnie z założeniami sztuki jeździeckiej i szkoły hipoterapii, wymienia i uzasadnia konsekwencje braku kwalifikacji kadry i niewłaściwego doboru koni | |
5,0 | student jest w pełni świadomy konieczności postępowania zgodnie z założeniami sztuki jeźdzeickiej i szkoły hipoterapii, swobodnie wymienia i uzasadnia wszelkie konsekwencje braku kwalifikacji kadry i niewłaściwego doboru koni, wykazuje aktywność w tym zakresie |
Literatura podstawowa
- Janiszewska J., Cieśla A., Hodowla i użytkowanie koni z elementami hipoterapii, AR Szczecin, Szczecin, 2006
- Pruchniewicz W., Akademia jeździecka cz.I., Chaber PR Akademia Jeździecka, Warszawa, 2003
Literatura dodatkowa
- praca zbiorowa, Zasady jazdy konnej cz. 1-3 – podręcznik autoryzowany przez PZJ, Wyd. PZJ, Warszawa, 2003
- Heipertz-Hengst Ch., Jazda konna dla osób niepełnosprawnych., PWRiL, Warszawa, 1997
- różni, Świat Koni, Koń Polski, Konie i Rumaki, Hipoterapia, periodyki tematyczne