Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty uczenia się | ZO_1A_ZO-S-B11_W01 | Student zna i opisuje główne zasady funkcjonowania organizmu na poziomie wybranych tkanek, a także cechy je różnicujace u wybranych gatunków zwierząt. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | ZO_1A_W01 | wykazuje ogólną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki i fizyki oraz nauk pokrewnych dostosowaną do kierunku zootechnika |
---|
ZO_1A_W05 | ma ogólną wiedzę z zakresu budowy i funkcjonowania organizmów żywych na poziomie komórki, tkanki, pojedynczego organizmu oraz populacji z uwzględnieniem różnych poziomów organizacji biosfery |
Cel przedmiotu | C-1 | Zapoznanie studentów z funkcją głównych narządów i układów organizmu. |
---|
C-2 | Zapoznanie studentów w zakresie odrębności fizjologicznych poszczególnych układów i narządów u wybranych gatunków zwierzat. |
Treści programowe | T-W-7 | Trawienie w jelitach. Fizjologia wątroby i trzustki, wchłanianie jelitowe, rola składników mineralnych i witamin. |
---|
T-W-11 | Mechanizmy kontroli i regulacji temperatury ciała. Bilans cieplny, źródła ciepła, efektory termoregulacji, rola podwzgórza. Zaburzenia regulacji temperatury ciała. |
T-W-3 | Osocze krwi, hemostaza. Bramy i bariery ochronne organizmu. |
T-W-4 | Fizjologia serca i naczyń krwionośnych, hemodynamika wybranych obszarów naczyniowych (krążenie wątrobowe, mózgowe, wieńcowe, nerkowe i .in.). |
T-W-5 | Nerwowa i humoralna regulacja pracy serca i ciśnienia krwi. |
T-W-2 | Krwiotworzenie, ogólna rola krwi w organizmie, elementy morfotyczne krwi i ich rola. |
T-W-10 | Fizjologia oddychania. Wentylacja płuc, mechanizm wymiany gazów w płucach i tkankach, regulacja oddychania. |
T-W-8 | Fizjologia układu wydalniczego. Rola nerek, mechanizm wytwarzania moczu, nerkowa regulacja gospodarki kwasowo-zasadowej. |
T-W-1 | Organizm a środowisko. Organizm jako układ otwarty, równowaga wewnętrzna, stany dalekie od równowagi, struktury dysypatywne. Podstawowe mechanizmy regulacji fizjologicznych - sprzężenia zwrotne. Układ nerwowy. Molekularne podstawy pobudliwości, pobudzenie i hamowanie, fizjologia receptorów - odbiór i kodowanie informacji, procesy przetwarzania informacji w ośrodkowym układzie nerwowym, efektory (fizjologia mięśni), odruchy. |
T-W-6 | Przystosowanie przewodu pokarmowego do trawienia i wchłaniania, motoryka przewodu pokarmowego, soki trawienne, trawienie w jamie ustnej i żołądku. |
T-W-9 | Wybrane mechanizmy nerkowej regulacji homeostazy wodno-elektrolitowej. Autoregulacja, wpływ układu nerwowego na czynność nerek, regulacja hormonalna (układ RAA, wazporesyna, przedsionkowe czynniki natriuretyczne, prostaglandyny i in.). |
T-L-2 | Budowa i czynność zmysłu wzroku, słuchu, równowagi, smaku, węchu, dotyku.
1.Lokalizacja plamki ślepej – doświadczenie Mariotta.
2.Określanie progu słuchu u człowieka.
3.Różnicowanie dźwięków dochodzących do obu uszu człowieka.
4.Badanie zmysłu równowagi u człowieka.
5.Analiza rozmieszczenia receptorów smakowych w błonie śluzowej języka człowieka.
6.Badanie współzależności pomiędzy zmysłami smaku i węchu. |
T-L-7 | Mechanizm wentylacji płuc. Wymiana gazów w płucach i tkankach. Transport tlenu i dwutlenku węgla. Regulacja oddychania.
1. Mechanizm wentylacji płuc – preparat Dondersa.
2. Pomiar pojemności życiowej płuc u człowieka i jej składowych przy użyciu spirometru.
3. Zapisywanie ruchów oddechowych klatki piersiowej przy użyciu torakografu. |
T-L-1 | Układ nerwowy - Prawo „wszystko albo nic”. Budowa i rola synapsy nerwowo-mięśniowej. Struktura i czynność komórek mięśni szkieletowych i gładkich. Mechanizm i rodzaje skurczów mięśni szkieletowych.
Komórka nerwowa i jej funkcje. Ośrodkowy i obwodowy, somatyczny i wegetatywny (przywspółczulny i współczulny) układ nerwowy. Synapsy – budowa, rodzaje, czynność, rola i mediatory. Odruch, łuk odruchowy i jego elementy: receptory – rodzaje i rola, ośrodki nerwowe i ich właściwości, efektory. Odruchy bezwarunkowe i warunkowe. Mechanizm powstawania odruchów warunkowych.
1. Badanie odruchów bezwarunkowych u człowieka.
2. Analiza łuku odruchowego
3. Analiza odruchów warunkowych.
4. Analiza molekularnego skurczu mięśnia szkieletowego.
5. Obserwacja preparatów mięśni - poprzecznie prążkowanych, gładkich, mięśnia sercowego oraz tkanki nerwowej. |
T-L-4 | Budowa serca. Podstawowe właściwości mięśnia sercowego. Automatyzm i cykl pracy serca, rola zastawek. Nerwowa i humoralna regulacja pracy serca. Regulacja stanu naczyń krwionośnych i ciśnienia krwi, rozkład ciśnienia w układzie krążenia. Budowa i rola naczyń włosowatych. Powstawanie, krążenie, skład i rola chłonki.
1. Osłuchiwanie tonów serca u człowieka.
2. Obserwacja uderzenia koniuszkowego u człowieka.
3. Badanie tętna u człowieka.
4. Pomiar ciśnienia krwi u człowieka.
5. Wpływ wysiłku fizycznego na tętno i ciśnienie krwi.
6. Obserwacja mikrokrążenia. |
T-L-8 | Bilans cieplny ustroju. Źródła ciepła w organizmie, efektory oddawania ciepła. Nerwowa i behawioralna regulacja temperatury, Bilans cieplny u kręgowców. Termoregulacja noworodka. Hipotermia, hipertermia, gorączka.
1.Badanie wpływu ukrwienia skóry człowieka na jej temperaturę.
2.Badanie wpływu parowania wody i konwekcji na temperaturę powierzchni ciała u człowieka.
3.Badanie wpływu wysiłku fizycznego na temperaturę ciała człowieka. |
T-L-6 | Rola nerek. Mechanizm powstawania moczu. Skład moczu pierwotnego i ostatecznego. Klirensowe metody badania czynności nerek.
1.Badanie właściwości fizycznych moczu różnych gatunków zwierząt.
2.Badanie wpływu obciążenia organizmu wodą na wielkość diurezy oraz ciężar właściwy moczu.
3.Test na zawartość glukozy i ciał ketonowych w moczu człowieka. |
T-L-3 | Objętość, skład i rola krwi. Podział, powstawanie i rola elementów morfotycznych
Budowa i rola hemoglobiny. Hemostaza. Grupy krwi. Bariery ochronne organizmu. Zjawiska odpornościowe: odporność wrodzona i nabyta, nieswoista i swoista, czynna i bierna.
1. Obserwacja pod mikroskopem rozmazów świeżej krwi kręgowców.
2. Barwienie rozmazu krwi metodą Pappenheima.
3 .Różnicowanie leukocytów.
4. Analiza oporności osmotycznej krwinek czerwonych.
5.Wpływ wybranych czynników na uszkodzenie błony komórkowej erytrocytu.
4. Badanie szybkości opadania krwinek.
5. Oznaczanie wskaźnika hematokrytowego.
6. Badanie wpływu jonów wapnia na proces krzepnięcia krwi.
7. Obserwacja heteroaglutynacji. |
T-L-5 | Trawienie w jamie gębowej i rola śliny, trawienie. Procesy trawienne w żołądku wielokomorowym przeżuwaczy. Specyfika trawienna u monogastrycznych zwierząt roślinożernych.Skład soku żołądkowego i regulacja jego wydzielania. Trawienie w dwunastnicy. Skład soku trzustkowego i regulacja jego wydzielania. Wchłanianie w jelitach. Skład i rola żółci. Pozatrawienne funkcje wątroby. Charakterystyka procesów trawiennych noworodka
1.Analiza jakościowa składu śliny.
2.Badanie etapów rozkładu skrobi przez amylazę ślinową.
3.Badanie aktywności amylazy ślinowej w różnych warunkach środowiska.
4.Obserwacja pierwotniaków żwacza pod mikroskopem.
5.Badanie aktywności pepsyny w różnych warunkach środowiska.
6.Wykazanie amylolitycznych właściwości soku trzustkowego.
7.Wykazanie lipolitycznych właściwości soku trzustkowego.
8. Badanie aktywności podpuszczk.
9. Wykazanie emulgującego (obniżającego napięcie powierzchniowe) działania żółci. |
Metody nauczania | M-4 | Dyskusja dydaktyczna. |
---|
M-2 | Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora multimedialnego. |
M-3 | Praca w grupach. |
M-1 | Wykład informacyjny |
Sposób oceny | S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów w formie pisemnej |
---|
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń - kolokwia cząstkowe |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć
- w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność
- w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych |
3,0 | - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy
- w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe
- w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie
- w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów |
3,5 | - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy
- wykazuje zrozumienie podstawowych zagadnień
- w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe
- w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie
- w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów |
4,0 | - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy
- w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie cały zakresu materiału
- w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie
- w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie
- w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy |
4,5 | - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy
- w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe
- w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie
- w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów |
5,0 | - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy
- w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe
- w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą
- w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów |