Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S2)
specjalność: Ekologiczne i amatorskie użytkowanie zwierząt

Sylabus przedmiotu Zioła i inne metody naturalne w profilaktyce i leczeniu zwierząt:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zioła i inne metody naturalne w profilaktyce i leczeniu zwierząt
Specjalność Pielęgnacja i podstawy rehabilitacji zwierząt
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych
Nauczyciel odpowiedzialny Beata Matysiak <Beata.Matysiak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 5

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 15 1,00,59zaliczenie
laboratoriaL3 15 1,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość profilaktyki zdrowotnej zwierząt

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przedstawienie zagadnień związanych z możliwościami wykorzystania ziół i innych naturalnych metod stosowanych zarówno w profilaktyce oraz leczeniu zwierząt gospodarskich i towarzyszących.
C-2Zapoznaie ze sposobami przygotowania preparatów, przeznaczonych dla zwierząt oraz receptury mieszanek ziołowych stosowanych w profilaktyce zdrowotnej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Konfekcjonowanie ziół: suszenie, pakowanie, przechowywanie ziół, ocena jakości surowca zielarskiego. Badanie czystości surowców zielarskich.1
T-L-2Ekstrakcja i destylacja – zapoznanie z aparaturą stosowaną w uzyskiwaniu substancji aktywnych z ziół2
T-L-3Metody naturalne stosowane w rehabilitacji zwierząt (masaż, olejki eteryczne, maści i mazidła)2
T-L-4Zioła – sposoby przygotowania – postaci leków ziołowych: napary, odwary, maceraty, nalewki, wyciągi olejowe, octy, soki, ekstrakty roślinne i owocowe, maści, kremy, mydła, galaretki, ciasteczka. Przygotowanie wybranych postaci leków ziołowych. Lecznicze właściwości roślin przyprawowych, warzyw, owoców i grzybów4
T-L-5Wykorzystanie ziół w profilaktyce zdrowotnej: chorób skóry, chorób układu pokarmowego, chorób układu oddechowego, chorób układu mięśniowo-szkieletowego, działanie immunostymulacyjne ziół4
T-L-6Zioła na łąkach i pastwiskach, rozpoznawanie roślin zielarskich (Zajęcia terenowe)2
15
wykłady
T-W-1Wykorzystanie ziół i naturalnych składników w profilaktyce chorób zwierząt gospodarskich2
T-W-2Zioła i naturalne składniki w profilaktyce chorób zwierząt towarzyszących i egzotycznych.2
T-W-3Zioła, warzywa, owoce i ich przeznaczenie w profilaktyce zdrowotnej zwierząt utrzymywanych przez człowieka2
T-W-4Wybrane immunostymulatory pochodzenia naturalnego – mechanizm działania i zastosowanie2
T-W-5Znaczenie fitoterapii przy wspomaganiu leczenia otyłości. Wybrane surowce roślinne wspomagające leczenie otyłości u zwierząt towarzyszących.2
T-W-6Naturalne metody zwalczania pasożytów zewnętrznych i wewnętrznych u zwierząt. Wykorzystanie substancji pochodzenia naturalnego do higienizacji pomieszczeń dla zwierząt.2
T-W-7Wykorzystanie ziół i suszów owocowo-warzywnych w produkcji karm, suplementów diety i przysmaków dla zwierząt3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie preparatów ziołowych do użytku zewnętrznego7
A-L-3Studiowanie metodyki do wykonania zadań praktycznych8
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury10
A-W-3Poszukiwanie i studiowanie artykułów naukowych zwiazanych z tematyka zajęć5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykorzystanie materiałów multimedialnych (prezentacje komputerowe, film edukacyjny, symulacje)
M-2Pokaz, ćwiczenia laboratoryjne, ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta w tracie zajęć w tym wykonanych zadań, samodzielność i organizacja pracy
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_PR-B07.05_W01
Student rozpoznaje, charakteryzuje i wybiera naturalne preparty dla zwierząt utrzymywanych przez człowieka
ZO_2A_W09C-1, C-2T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-L-4, T-L-5M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_PR-B07.05_U01
Student ocenia i decyduje o wyborze metody naturalnej stosowanej w profilaktyce i rehabiitacji zwierząt
ZO_2A_U08C-2T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-L-3, T-L-5M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_PR-B07.05_K01
Student wykazuje aktywną postawę, kreatywność i otwartość w ocenie zagrożeń środowiskowych zarówno dla ludzi jak i zwierząt
ZO_2A_K08C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-L-3, T-L-6M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_2A_PR-B07.05_W01
Student rozpoznaje, charakteryzuje i wybiera naturalne preparty dla zwierząt utrzymywanych przez człowieka
2,0
3,0Student w niewielkim zakresie rozpoznaje i wybiera naturalne preparty i metody stosowane dla zwierząt
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_2A_PR-B07.05_U01
Student ocenia i decyduje o wyborze metody naturalnej stosowanej w profilaktyce i rehabiitacji zwierząt
2,0
3,0Student poprawnie ocenia wybór naturalnej metody profilaktyki i rehabilitacji zwierząt,
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_2A_PR-B07.05_K01
Student wykazuje aktywną postawę, kreatywność i otwartość w ocenie zagrożeń środowiskowych zarówno dla ludzi jak i zwierząt
2,0
3,0Student wykazuje otwartość w ocenie zagrożeń środowiskowych zarówno dla ludzi jak i zwierząt
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Sadowska A., Rośliny lecznicze w weterynarii i zootechnice, SGGW, Warszawa, 2003
  2. Przybylak Z., Poradnik uzdrawiajacych kuracji naturalnych., Zysk i S-ka, Poznań, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Mrozikiewicz P.,M. red. naczelny, „Herba Polonica”–kwartalnik, IWNiRZ, Poznań, 2019, Numery bieżące i archiwalne od roku 2010
  2. Pawełek T. red. nacz., Panacea - Leki ziołowe Kwatralnik Centrum Fitoterapii w Gdansku, Centrum Fitoterapii w Gdansku, Gdańsk, 2020, www.panacea.pl

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Konfekcjonowanie ziół: suszenie, pakowanie, przechowywanie ziół, ocena jakości surowca zielarskiego. Badanie czystości surowców zielarskich.1
T-L-2Ekstrakcja i destylacja – zapoznanie z aparaturą stosowaną w uzyskiwaniu substancji aktywnych z ziół2
T-L-3Metody naturalne stosowane w rehabilitacji zwierząt (masaż, olejki eteryczne, maści i mazidła)2
T-L-4Zioła – sposoby przygotowania – postaci leków ziołowych: napary, odwary, maceraty, nalewki, wyciągi olejowe, octy, soki, ekstrakty roślinne i owocowe, maści, kremy, mydła, galaretki, ciasteczka. Przygotowanie wybranych postaci leków ziołowych. Lecznicze właściwości roślin przyprawowych, warzyw, owoców i grzybów4
T-L-5Wykorzystanie ziół w profilaktyce zdrowotnej: chorób skóry, chorób układu pokarmowego, chorób układu oddechowego, chorób układu mięśniowo-szkieletowego, działanie immunostymulacyjne ziół4
T-L-6Zioła na łąkach i pastwiskach, rozpoznawanie roślin zielarskich (Zajęcia terenowe)2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wykorzystanie ziół i naturalnych składników w profilaktyce chorób zwierząt gospodarskich2
T-W-2Zioła i naturalne składniki w profilaktyce chorób zwierząt towarzyszących i egzotycznych.2
T-W-3Zioła, warzywa, owoce i ich przeznaczenie w profilaktyce zdrowotnej zwierząt utrzymywanych przez człowieka2
T-W-4Wybrane immunostymulatory pochodzenia naturalnego – mechanizm działania i zastosowanie2
T-W-5Znaczenie fitoterapii przy wspomaganiu leczenia otyłości. Wybrane surowce roślinne wspomagające leczenie otyłości u zwierząt towarzyszących.2
T-W-6Naturalne metody zwalczania pasożytów zewnętrznych i wewnętrznych u zwierząt. Wykorzystanie substancji pochodzenia naturalnego do higienizacji pomieszczeń dla zwierząt.2
T-W-7Wykorzystanie ziół i suszów owocowo-warzywnych w produkcji karm, suplementów diety i przysmaków dla zwierząt3
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie preparatów ziołowych do użytku zewnętrznego7
A-L-3Studiowanie metodyki do wykonania zadań praktycznych8
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury10
A-W-3Poszukiwanie i studiowanie artykułów naukowych zwiazanych z tematyka zajęć5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_PR-B07.05_W01Student rozpoznaje, charakteryzuje i wybiera naturalne preparty dla zwierząt utrzymywanych przez człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_W09ma pogłębioną wiedzę z zakresu zasad racjonalnego żywienia, chorób i utrzymania zwierząt gospodarskich, amatorskich, laboratoryjnych oraz gospodarowania populacjami zwierząt wolno żyjących, a także ich wykorzystania dla poprawy jakości życia człowieka
Cel przedmiotuC-1Przedstawienie zagadnień związanych z możliwościami wykorzystania ziół i innych naturalnych metod stosowanych zarówno w profilaktyce oraz leczeniu zwierząt gospodarskich i towarzyszących.
C-2Zapoznaie ze sposobami przygotowania preparatów, przeznaczonych dla zwierząt oraz receptury mieszanek ziołowych stosowanych w profilaktyce zdrowotnej
Treści programoweT-W-2Zioła i naturalne składniki w profilaktyce chorób zwierząt towarzyszących i egzotycznych.
T-W-3Zioła, warzywa, owoce i ich przeznaczenie w profilaktyce zdrowotnej zwierząt utrzymywanych przez człowieka
T-W-4Wybrane immunostymulatory pochodzenia naturalnego – mechanizm działania i zastosowanie
T-W-7Wykorzystanie ziół i suszów owocowo-warzywnych w produkcji karm, suplementów diety i przysmaków dla zwierząt
T-L-4Zioła – sposoby przygotowania – postaci leków ziołowych: napary, odwary, maceraty, nalewki, wyciągi olejowe, octy, soki, ekstrakty roślinne i owocowe, maści, kremy, mydła, galaretki, ciasteczka. Przygotowanie wybranych postaci leków ziołowych. Lecznicze właściwości roślin przyprawowych, warzyw, owoców i grzybów
T-L-5Wykorzystanie ziół w profilaktyce zdrowotnej: chorób skóry, chorób układu pokarmowego, chorób układu oddechowego, chorób układu mięśniowo-szkieletowego, działanie immunostymulacyjne ziół
Metody nauczaniaM-1Wykorzystanie materiałów multimedialnych (prezentacje komputerowe, film edukacyjny, symulacje)
M-2Pokaz, ćwiczenia laboratoryjne, ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta w tracie zajęć w tym wykonanych zadań, samodzielność i organizacja pracy
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w niewielkim zakresie rozpoznaje i wybiera naturalne preparty i metody stosowane dla zwierząt
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_PR-B07.05_U01Student ocenia i decyduje o wyborze metody naturalnej stosowanej w profilaktyce i rehabiitacji zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_U08Dokonuje samodzielnej wielostronnej analizy problemów w celu optymalizacji zjawisk wpływających na produkcję roślinną i zwierzęcą, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi
Cel przedmiotuC-2Zapoznaie ze sposobami przygotowania preparatów, przeznaczonych dla zwierząt oraz receptury mieszanek ziołowych stosowanych w profilaktyce zdrowotnej
Treści programoweT-W-4Wybrane immunostymulatory pochodzenia naturalnego – mechanizm działania i zastosowanie
T-W-5Znaczenie fitoterapii przy wspomaganiu leczenia otyłości. Wybrane surowce roślinne wspomagające leczenie otyłości u zwierząt towarzyszących.
T-W-6Naturalne metody zwalczania pasożytów zewnętrznych i wewnętrznych u zwierząt. Wykorzystanie substancji pochodzenia naturalnego do higienizacji pomieszczeń dla zwierząt.
T-L-3Metody naturalne stosowane w rehabilitacji zwierząt (masaż, olejki eteryczne, maści i mazidła)
T-L-5Wykorzystanie ziół w profilaktyce zdrowotnej: chorób skóry, chorób układu pokarmowego, chorób układu oddechowego, chorób układu mięśniowo-szkieletowego, działanie immunostymulacyjne ziół
Metody nauczaniaM-1Wykorzystanie materiałów multimedialnych (prezentacje komputerowe, film edukacyjny, symulacje)
M-2Pokaz, ćwiczenia laboratoryjne, ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta w tracie zajęć w tym wykonanych zadań, samodzielność i organizacja pracy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student poprawnie ocenia wybór naturalnej metody profilaktyki i rehabilitacji zwierząt,
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_PR-B07.05_K01Student wykazuje aktywną postawę, kreatywność i otwartość w ocenie zagrożeń środowiskowych zarówno dla ludzi jak i zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_K08Świadomie ocenia czynniki środowiska stanowiące zagrożenia zdrowia ludzi i zwierząt
Cel przedmiotuC-1Przedstawienie zagadnień związanych z możliwościami wykorzystania ziół i innych naturalnych metod stosowanych zarówno w profilaktyce oraz leczeniu zwierząt gospodarskich i towarzyszących.
C-2Zapoznaie ze sposobami przygotowania preparatów, przeznaczonych dla zwierząt oraz receptury mieszanek ziołowych stosowanych w profilaktyce zdrowotnej
Treści programoweT-W-1Wykorzystanie ziół i naturalnych składników w profilaktyce chorób zwierząt gospodarskich
T-W-2Zioła i naturalne składniki w profilaktyce chorób zwierząt towarzyszących i egzotycznych.
T-W-3Zioła, warzywa, owoce i ich przeznaczenie w profilaktyce zdrowotnej zwierząt utrzymywanych przez człowieka
T-W-5Znaczenie fitoterapii przy wspomaganiu leczenia otyłości. Wybrane surowce roślinne wspomagające leczenie otyłości u zwierząt towarzyszących.
T-W-6Naturalne metody zwalczania pasożytów zewnętrznych i wewnętrznych u zwierząt. Wykorzystanie substancji pochodzenia naturalnego do higienizacji pomieszczeń dla zwierząt.
T-L-3Metody naturalne stosowane w rehabilitacji zwierząt (masaż, olejki eteryczne, maści i mazidła)
T-L-6Zioła na łąkach i pastwiskach, rozpoznawanie roślin zielarskich (Zajęcia terenowe)
Metody nauczaniaM-1Wykorzystanie materiałów multimedialnych (prezentacje komputerowe, film edukacyjny, symulacje)
M-2Pokaz, ćwiczenia laboratoryjne, ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta w tracie zajęć w tym wykonanych zadań, samodzielność i organizacja pracy
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje otwartość w ocenie zagrożeń środowiskowych zarówno dla ludzi jak i zwierząt
3,5
4,0
4,5
5,0