Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N2)
specjalność: Pielęgnacja i podstawy rehabilitacji zwierząt
Sylabus przedmiotu Wpływ żywienia na okrywę włosową zwierząt:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wpływ żywienia na okrywę włosową zwierząt | ||
Specjalność | Pielęgnacja i podstawy rehabilitacji zwierząt | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Anatomii Zwierząt i Zoologii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Lidia Felska-Błaszczyk <Lidia.Felska-Blaszczyk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 7 | Grupa obieralna | 4 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu biologii i anatomii |
W-2 | Podstawowa wiedza z zakresu żywienia i utrzymania zwierząt |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z wpływem żywienia na jakość skóry i okrywy włosowej zwierząt gospodarskich i domowych |
C-2 | Zapoznanie studentów z rodzajami okrywy włosowej u zwierząt |
C-3 | Zapoznanie studentów z różnymi dadatkami pasowymi w celu poprawy okrywy włosowej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Niezbędne składniki pokarmowe dla pielęgnacji skóry i okrywy włosowej - białka ze szczególnym wskazaniem na aminokwasy siarkowe; niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe szczególnie te z rodziny n-6 (prawidłowy stosunek między kwasami n-6 a n-3); witaminy (szcze-gólnie te które regulują metabolizm białek oraz witaminy rozpuszczalne w tłuszczach A, E, karotenoidy). | 2 |
T-L-2 | Dieta niskotłuszczowa i wysokotłuszczowa a jakość skóry i okrywy włosowej psów, kotów oraz innych zwierząt | 4 |
T-L-3 | Ocena jakości okrywy włosowej różnych gatunkó zwierząt gospodarskich i domowych w zależności od stosowanego żywienia, na podstawie obrazu mikroskopowego oraz oceny organoleptycznej. | 1 |
7 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Budowa skóry i włosa u różnych gatunków zwierząt; struktura i rodzaje okrywy włosowej u różnych gatunków zwierząt. | 1 |
T-W-2 | Podstawowe składniki pokarmowe a jakość skóry i okrywy włosowej zwierząt | 2 |
T-W-3 | Inne czynniki środowiskowe (oprócz żywienia) mające wpływ na jakość skóry i okrywy włosowej zwierząt | 2 |
T-W-4 | Dodatki paszowe w żywieniu zwierząt a jakość skóry i okrywy włosowej | 3 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 7 |
A-L-2 | Studiowanie literatury | 4 |
A-L-3 | Przygotowanie prezentacji | 6 |
A-L-4 | Przygotowanie do zaliczenia pisemnego ćwiczeń | 7 |
A-L-5 | Zaliczenie pisemne ćwiczeń | 2 |
A-L-6 | Konsultacje | 4 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 8 |
A-W-2 | Studiowanie piśmiennictwa | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczenia wykładów | 8 |
A-W-4 | Pisemne zaliczenie wykładów | 5 |
A-W-5 | Konsultacje | 4 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Prezentacje multimedialne |
M-3 | Próbki okrywy włosowej róznych zwierząt |
M-4 | Preparaty mikroskopowe skóry i włosów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena ciągła pracy studenta w czasie trwania zajęć |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie ustne prezentacji multimedialnej przygotowanej przez studenta |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne części ćwiczeniowej |
S-4 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemnej części wykładowej |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_PR-B07.04_W01 Student posiada wiedzę z zakresu rodzajów okrywy włosowej róznych gatunków zwierząt gospodarskich i domowych oraz wpyłwu diety na jakość tej okrywy | ZO_2A_W09 | — | — | C-2, C-3 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_PR-B07.04_U01 Student umie ocenić jakość okrywy włosowej różnych gatunków zwierząt gospodarskich i domowych, a także ocenić wpływ diety na tę jakość | ZO_2A_U08 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-W-1, T-W-2, T-W-4 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_PR-B07.04_K01 Student będzie świadomy występowania relacji między żywieniem a jakością okrywy włosowej u zwierząt | ZO_2A_K08 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_PR-B07.04_W01 Student posiada wiedzę z zakresu rodzajów okrywy włosowej róznych gatunków zwierząt gospodarskich i domowych oraz wpyłwu diety na jakość tej okrywy | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi ocenić wpływ przynajmniej jednego składniika pokarmowego na okrywę włosową | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_PR-B07.04_U01 Student umie ocenić jakość okrywy włosowej różnych gatunków zwierząt gospodarskich i domowych, a także ocenić wpływ diety na tę jakość | 2,0 | |
3,0 | Student umie ocenić jakość okrywy włosowej ze względu na wpływ jednego składnika diety | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_PR-B07.04_K01 Student będzie świadomy występowania relacji między żywieniem a jakością okrywy włosowej u zwierząt | 2,0 | |
3,0 | Student będzie w niewielkim stopniu świadomy relacji miedzy żywieniem a jakością okrywy włosowej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- SPONENBERG D.P., ROTHSCHILD M.F., Genetics of Coat Colour and Hair Texture. W: The Genetics of the Dog (red. A. Ruvinsky, J. Samson)., CABI Publishing, Oxfordshire, 2006
- CLUTTON-BROCK J., Origins of the dog: domestication and early history. W: The Domestic Dog, its Evolution, Behavior and Interactions With People (red. J. Serpell)., Cambridge University Press: Cambridge, 7-20, 1995
- Stanisław Łapiński, Iwona Guja, Anna Bendik, Charakterystyka morfometryczna włosów psów ras pierwotnych, Roczniki Naukowe Polskiego Towarzystwa Zootechnicznego, 2014, t. 10, nr 4, 17-24
Literatura dodatkowa
- SUMANA SADHUKHAN, STUDIES ON THE EFFICACY OF ESSENTIAL FATTY ACID ON SPONTANEOUS ALOPECIA AND PRURITUS IN DOG, DEPARTMENT OF VETERINARY MEDICINE, ETHICS AND JURISPRUDENCE FACUL1Y OF VETERINARY AND ANIMAL SCIENCES WEST BENGAL UNIVERSITY OF ANIMAL AND FISHERY SCIENCES, 2013