Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N2)
specjalność: Hodowla zwierząt gospodarskich
Sylabus przedmiotu Ekologia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ekologia | ||
Specjalność | Ekologiczne i amatorskie użytkowanie zwierząt | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Anatomii Zwierząt i Zoologii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Katarzyna Królaczyk <Katarzyna.Krolaczyk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Katarzyna Kavetska <katarzyna.kavetska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | wiadomości z zoologii, botaniki i podstaw ekologii (na poziomie przedmiotów zaliczanych na studiach), wiadomości podstawowe z zakresu genetyki i biogeografi (na poziomie szkoły średniej) |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z ważniejszymi działami ekologii, z atrybutami populacji, typami biomów, typami interakcji międzygatunkowych, wybranymi zagadnieniami z ekologii behawioralnej, ekologii miasta i ekologii człowieka oraz z zagadnieniami związanymi z antropopresją i bioróżnorodnością. Wykształcenie u studenta wrażliwoći na zagadnienia związane z ochroną zasobów naturalnych. |
C-2 | Zapoznanie studenta z ważniejszymi działami ekologii, z atrybutami populacji, typami biomów, wybranymi zagadnieniami z ekologii behawioralnej, ekologii miasta i ekologii człowieka oraz z gatunkami inwazyjnymi, zagrozonymi wyginięciem, zagadnieniami związanymi z antropopresją i bioróżnorodnością. Wykształcenie u studenta wrażliwoći na zagadnienia związane z ochroną zasobów naturalnych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Metody badań populacji | 2 |
T-L-2 | Gatunki inwazyjne | 1 |
T-L-3 | Gatunki zagrożone wyginięciem. Polska Czerwona Księga | 1 |
T-L-4 | Zagrożenia bogactwa gatunkowego Ziemi | 1 |
T-L-5 | Świadomość ekologiczna społeczeństwa | 2 |
7 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Ekologia jako nauka interdyscyplinarna (działy ekologi - charakterystyka, zakres i powiązania z innymi naukami) | 1 |
T-W-2 | Struktura ekologiczna populacji - liczebność, zagęszczenie, struktura przestrzenna, struktura genetyczna, rozrodczość, śmiertelność, struktura wiekowa i płciowa | 2 |
T-W-3 | Dynamika populacji - fazy populacyjne, regulacja liczebności populacji, modele liczebności populacji | 2 |
T-W-4 | Strategie rozwoju populacji – selekcja typu „r”, selekcja typu „K” | 2 |
T-W-5 | Struktura socjalna populacji, wybrane zagadnienia ekologii behawioralnej | 1 |
T-W-6 | Zasięg geograficzny, rozprzestrzenianie się organizmów, bariery ekologiczne | 1 |
T-W-7 | Lądowe biomy Ziemi | 1 |
T-W-8 | Słodkowodne, morskie i oceaniczne biomy Ziemi. | 1 |
T-W-9 | Ekologia miasta. | 1 |
T-W-10 | Ekologia człowieka – przystosowania bioniczne, zróżnicowanie człowieka, antropogeografia, formy społeczno-kulturowe, osadnictwo, cywilizacja, liczebność, rozmieszczenie, prognozy demograficzne | 1 |
T-W-11 | Antropopresja (zmiany siedliskowe, eksploatacja, racjonalna gospodarka zasobami). | 1 |
T-W-12 | Różnorodność biologiczna i jej ochrona. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajeciach | 7 |
A-L-2 | studiowanie piśmiennictwa | 14 |
A-L-3 | konsultacje | 8 |
A-L-4 | sprawdzian pisemny | 2 |
31 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | studiowanie piśmiennictwa | 30 |
A-W-3 | konsultacje | 12 |
A-W-4 | sprawdzian pisemny | 2 |
59 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny z uzyciem prezentacji wizualnej |
M-2 | film |
M-3 | pokaz |
M-4 | duskusja dydaktyczna |
M-5 | karta pracy |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena wiedzy nabytej w trakcie ćwiczeń audytoryjnych |
S-2 | Ocena podsumowująca: ocena wiedzy nabytej w trakcie wykładów |
S-3 | Ocena formująca: ocena wiedzy nabytej w trakcie ćwiczeń laboratoryjnych |
S-4 | Ocena podsumowująca: ocena pracy Studenta w grupie |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_EAUZ-D2_W02 Student ma wiedzę dotyczącą populacji i jej funkcjonowania, rozpoznaje, nazywa i objaśnia związki zachodzące między gatunkami, charakteryzuje biomy Ziemi, zna podstawy ekologii człowieka, specyfikę ekosystemów antropogenicznie zmienionych, wymienia skutki antropopresji, definiuje bioróżnorodność i zna sposoby jej ochrony, zna metody badań populacji, wymienia gatunki inwazyjne | ZO_2A_W04, ZO_2A_W07, ZO_2A_W08, ZO_2A_W01 | — | — | C-2 | T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-W-7, T-W-8, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-9, T-W-10, T-W-11 | M-3, M-1, M-2, M-4, M-5 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_EAUZ-D2_U02 Student prawidłowio analizuje i interpretuje zjawiska przyrodnicze majacy charakter ekologiczny; charakteryzuje populację za pomocą prawidłowo dobranych wskaźników ekologicznych; | ZO_2A_U01, ZO_2A_U03, ZO_2A_U06, ZO_2A_U07 | — | — | C-2 | T-L-4, T-L-5, T-L-1, T-L-3 | M-3, M-2, M-4, M-5 | S-3, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_EAUZ-D2_K02 Ma świadomość złożoności środowiska przyrodniczego i potrafi dostrzc i zapobiegać jego degradacji. | ZO_2A_K01, ZO_2A_K09, ZO_2A_K08 | — | — | C-2 | T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-1, T-L-3, T-W-7, T-W-8, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-9, T-W-10, T-W-11 | M-3, M-1, M-2, M-4 | S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_EAUZ-D2_W02 Student ma wiedzę dotyczącą populacji i jej funkcjonowania, rozpoznaje, nazywa i objaśnia związki zachodzące między gatunkami, charakteryzuje biomy Ziemi, zna podstawy ekologii człowieka, specyfikę ekosystemów antropogenicznie zmienionych, wymienia skutki antropopresji, definiuje bioróżnorodność i zna sposoby jej ochrony, zna metody badań populacji, wymienia gatunki inwazyjne | 2,0 | |
3,0 | student wykazuje się słabą znajomością zagadnień poruszanych na zajęciach | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_EAUZ-D2_U02 Student prawidłowio analizuje i interpretuje zjawiska przyrodnicze majacy charakter ekologiczny; charakteryzuje populację za pomocą prawidłowo dobranych wskaźników ekologicznych; | 2,0 | |
3,0 | student posiadł umiejętność analizy zjawisk o charakterze ekologicznym w stopniu słabym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_EAUZ-D2_K02 Ma świadomość złożoności środowiska przyrodniczego i potrafi dostrzc i zapobiegać jego degradacji. | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje małą wrażliwość w stosunku do negatywnych zjawisk o charakterze ekologicznym, jakie zachodzą w środowisku. Odczuwa małą potrzebę organizowania się w grupy, zrzeszenia mające na celu ochronę naturalnych zasobów środowiska. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Krebs J. Ch., Ekologia - eksperymentalna analiza rozmieszczenia i liczebności, PWN, Warszawa, 1997
- Weiner J., Życie i ewolucja biosfery – podręcznik ekologii ogólnej, PWN, Warszawa, 1999
- Begon M., Mortimer M., Thompson D. J., Ekologia populacji. Studium porównawcze zwierząt i roślin, PWN, Warszawa, 1999
- Stańczykowska A., Ekologia naszych wód, Wyd. Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 1997
Literatura dodatkowa
- Lampert W., Sommer U., Ekologia wód śródlądowych, PWN, Warszawa, 2001
- Pyłka – Gutowska E., Ekologia z ochroną środowiska, Wyd. Oświata, Warszawa, 1997
- Krebs J. Ch., Wprowadzenie do ekologii behawioralnej, PWN, Warszawa, 2001