Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S2)
specjalność: Pielęgnacja i podstawy rehabilitacji zwierząt

Sylabus przedmiotu Pielęgnacja zwierząt wykorzystywanych w animaloterapii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Pielęgnacja zwierząt wykorzystywanych w animaloterapii
Specjalność Pielęgnacja i podstawy rehabilitacji zwierząt
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych
Nauczyciel odpowiedzialny Angelika Cieśla <Angelika.Ciesla@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 8 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 1,00,59zaliczenie
laboratoriaL2 15 1,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1wiedza z zakresu biologii na poziomie S1

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1ogólna orientacja w zakresie animaloterapii oraz cech psychicznych koni, psów i kotów wpływających na zasady utrzymania tych gatunków, znajomość zasad i umiejętność pielęgnacji koni i psów, kotów

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Profesjonalne gabinety groomerskie. Sprzęt i środki do pielęgnacji psów i kotów.3
T-L-2Zasady pielęgnacji koni5
T-L-3Zasady pielęgnacji psów.5
T-L-4Zasady pielęgnacji kotów2
15
wykłady
T-W-1Korzyści płynące z kontaktu ze zwierzętami. Terapia z udziałem zwierząt - definicja, cele i zadania. Charakterystyka najpopularniejszych form terapii z udziałem zwierząt - dogoterapia, hipoterapia, feinoterapia.5
T-W-2Koń-zwierzę stworzone do ruchu-charaktersytyka psychologiczna koni. Popędy i instynkty wiodoące w życiu koni i wynikające z nich zasady utrzymania.4
T-W-3Pies-najlepszy przyjaciel człowieka. Psychologiczna charakterystyka psów, wiodące instynkty w życiu psa i związane z tym warunki utrzymania.3
T-W-4Kot - samotny łowca. Psychologiczna charakterystyka kotów i najważniejsze zasady utrzymania kotów w domach.3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2praca własna ze wskazną literaturą i przygotowanie do zaliczenia pisemnego7
A-L-3Konsultacje6
A-L-4zaliczenie pisemne2
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2udział w konsultacjach7
A-W-3praca własna ze wskazną literaturą4
A-W-4przygotowanie do zaliczenia pisemnego3
A-W-5Pisemne zaliczenie1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład multimedialny
M-2film
M-3pokaz
M-4zajęcia praktyczne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: aprobata
S-2Ocena podsumowująca: test

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_PR-B08.03_W01
Student posiada wiedzę dotyczącą charakterystyki psychologicznej koni, psów i kotów jako zwierząt najczęściej wykorzystywanych w terapii z udziazłem zwierząt i wynikających z tego zasad utrzymania tych zwierząt
ZO_2A_W09, ZO_2A_W04C-1T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-3M-1, M-2, M-3S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_null_U01
student zna zasady pielęgnacji koni, psów i kotów jako zwierząt najczęściej pracujących w terapii z udziałem zwierząt
ZO_2A_U15, ZO_2A_U08C-1T-L-3, T-L-2, T-L-4, T-L-1M-1, M-2, M-3, M-4S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_null_K01
student wykazuje wrażliwość na potrzeby zwierząt podczas zabiegów pielęgnacyjnych, wykonuje zaibegi pielęgnacyjne z zachowaniem zasad etyki postępowania ze zwierzętami
ZO_2A_K01, ZO_2A_K09C-1T-L-3, T-L-2, T-L-4, T-L-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2, M-3, M-4S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_2A_PR-B08.03_W01
Student posiada wiedzę dotyczącą charakterystyki psychologicznej koni, psów i kotów jako zwierząt najczęściej wykorzystywanych w terapii z udziazłem zwierząt i wynikających z tego zasad utrzymania tych zwierząt
2,0
3,0student w stopniu dostatecznym posiada wiedzę dotyczącą charakterysyki psychologicznej koni, psów i kotów oraz zasad utrzymania tych zwierząt, nie popełnia większych błędów merytorycznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_2A_null_U01
student zna zasady pielęgnacji koni, psów i kotów jako zwierząt najczęściej pracujących w terapii z udziałem zwierząt
2,0
3,0student zna w stopniu dostatecznym zasady pielęgnacji koni, psów i kotów, nie popełnia większych błędów merytorycznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_2A_null_K01
student wykazuje wrażliwość na potrzeby zwierząt podczas zabiegów pielęgnacyjnych, wykonuje zaibegi pielęgnacyjne z zachowaniem zasad etyki postępowania ze zwierzętami
2,0
3,0student wykazuje wrażliwość na potrzeby zwierząt podczas zabiegów pielęgnacyjnych, wykonuje zaibegi pielęgnacyjne z zachowaniem zasad etyki postępowania ze zwierzętami
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Monkiewicz, Wajdzik, Rogowska-Sobota, Kynologia. Wiedza o psie, Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu, 2020
  2. Case L., Pies. Zachowanie, żywienie i zdrowie, Galaktyka, 2010
  3. różni, Kocie Sprawy, czasopismo, 2011
  4. Chachuła, pod red., Chów, hodowla i użytkowanie koni, SGGW Warszawa, 1984
  5. Łojek, pod.red., Hodowla i użytkowanie koni, 2013

Literatura dodatkowa

  1. różni, Hodowca i Jeździec, Konie i Rumaki, Swiat Koni, Koń Polski, 2012, periodyki tematyczne

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Profesjonalne gabinety groomerskie. Sprzęt i środki do pielęgnacji psów i kotów.3
T-L-2Zasady pielęgnacji koni5
T-L-3Zasady pielęgnacji psów.5
T-L-4Zasady pielęgnacji kotów2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Korzyści płynące z kontaktu ze zwierzętami. Terapia z udziałem zwierząt - definicja, cele i zadania. Charakterystyka najpopularniejszych form terapii z udziałem zwierząt - dogoterapia, hipoterapia, feinoterapia.5
T-W-2Koń-zwierzę stworzone do ruchu-charaktersytyka psychologiczna koni. Popędy i instynkty wiodoące w życiu koni i wynikające z nich zasady utrzymania.4
T-W-3Pies-najlepszy przyjaciel człowieka. Psychologiczna charakterystyka psów, wiodące instynkty w życiu psa i związane z tym warunki utrzymania.3
T-W-4Kot - samotny łowca. Psychologiczna charakterystyka kotów i najważniejsze zasady utrzymania kotów w domach.3
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2praca własna ze wskazną literaturą i przygotowanie do zaliczenia pisemnego7
A-L-3Konsultacje6
A-L-4zaliczenie pisemne2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2udział w konsultacjach7
A-W-3praca własna ze wskazną literaturą4
A-W-4przygotowanie do zaliczenia pisemnego3
A-W-5Pisemne zaliczenie1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_PR-B08.03_W01Student posiada wiedzę dotyczącą charakterystyki psychologicznej koni, psów i kotów jako zwierząt najczęściej wykorzystywanych w terapii z udziazłem zwierząt i wynikających z tego zasad utrzymania tych zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_W09ma pogłębioną wiedzę z zakresu zasad racjonalnego żywienia, chorób i utrzymania zwierząt gospodarskich, amatorskich, laboratoryjnych oraz gospodarowania populacjami zwierząt wolno żyjących, a także ich wykorzystania dla poprawy jakości życia człowieka
ZO_2A_W04ma zaawansowaną wiedzę z zakresu budowy, rozwoju i wzrostu oraz funkcjonowania organizmów żywych na różnych poziomach organizacji biosfery
Cel przedmiotuC-1ogólna orientacja w zakresie animaloterapii oraz cech psychicznych koni, psów i kotów wpływających na zasady utrzymania tych gatunków, znajomość zasad i umiejętność pielęgnacji koni i psów, kotów
Treści programoweT-W-2Koń-zwierzę stworzone do ruchu-charaktersytyka psychologiczna koni. Popędy i instynkty wiodoące w życiu koni i wynikające z nich zasady utrzymania.
T-W-1Korzyści płynące z kontaktu ze zwierzętami. Terapia z udziałem zwierząt - definicja, cele i zadania. Charakterystyka najpopularniejszych form terapii z udziałem zwierząt - dogoterapia, hipoterapia, feinoterapia.
T-W-4Kot - samotny łowca. Psychologiczna charakterystyka kotów i najważniejsze zasady utrzymania kotów w domach.
T-W-3Pies-najlepszy przyjaciel człowieka. Psychologiczna charakterystyka psów, wiodące instynkty w życiu psa i związane z tym warunki utrzymania.
Metody nauczaniaM-1wykład multimedialny
M-2film
M-3pokaz
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student w stopniu dostatecznym posiada wiedzę dotyczącą charakterysyki psychologicznej koni, psów i kotów oraz zasad utrzymania tych zwierząt, nie popełnia większych błędów merytorycznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_null_U01student zna zasady pielęgnacji koni, psów i kotów jako zwierząt najczęściej pracujących w terapii z udziałem zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_U15Potrafi organizować różne formy działalności w tym na obszarach wiejskich z możliwością wykorzystania technologii informatycznych, a także narzędzi marketingowych i ekonomicznych
ZO_2A_U08Dokonuje samodzielnej wielostronnej analizy problemów w celu optymalizacji zjawisk wpływających na produkcję roślinną i zwierzęcą, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi
Cel przedmiotuC-1ogólna orientacja w zakresie animaloterapii oraz cech psychicznych koni, psów i kotów wpływających na zasady utrzymania tych gatunków, znajomość zasad i umiejętność pielęgnacji koni i psów, kotów
Treści programoweT-L-3Zasady pielęgnacji psów.
T-L-2Zasady pielęgnacji koni
T-L-4Zasady pielęgnacji kotów
T-L-1Profesjonalne gabinety groomerskie. Sprzęt i środki do pielęgnacji psów i kotów.
Metody nauczaniaM-1wykład multimedialny
M-2film
M-3pokaz
M-4zajęcia praktyczne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student zna w stopniu dostatecznym zasady pielęgnacji koni, psów i kotów, nie popełnia większych błędów merytorycznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_null_K01student wykazuje wrażliwość na potrzeby zwierząt podczas zabiegów pielęgnacyjnych, wykonuje zaibegi pielęgnacyjne z zachowaniem zasad etyki postępowania ze zwierzętami
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_K01Pracuje samodzielnie i w zespole, potrafi przejąć rolę lidera
ZO_2A_K09Przejawia wysoką wrażliwość na potrzeby ludzi i zwierząt oraz otaczającego środowiska
Cel przedmiotuC-1ogólna orientacja w zakresie animaloterapii oraz cech psychicznych koni, psów i kotów wpływających na zasady utrzymania tych gatunków, znajomość zasad i umiejętność pielęgnacji koni i psów, kotów
Treści programoweT-L-3Zasady pielęgnacji psów.
T-L-2Zasady pielęgnacji koni
T-L-4Zasady pielęgnacji kotów
T-L-1Profesjonalne gabinety groomerskie. Sprzęt i środki do pielęgnacji psów i kotów.
T-W-2Koń-zwierzę stworzone do ruchu-charaktersytyka psychologiczna koni. Popędy i instynkty wiodoące w życiu koni i wynikające z nich zasady utrzymania.
T-W-3Pies-najlepszy przyjaciel człowieka. Psychologiczna charakterystyka psów, wiodące instynkty w życiu psa i związane z tym warunki utrzymania.
T-W-4Kot - samotny łowca. Psychologiczna charakterystyka kotów i najważniejsze zasady utrzymania kotów w domach.
Metody nauczaniaM-1wykład multimedialny
M-2film
M-3pokaz
M-4zajęcia praktyczne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: aprobata
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student wykazuje wrażliwość na potrzeby zwierząt podczas zabiegów pielęgnacyjnych, wykonuje zaibegi pielęgnacyjne z zachowaniem zasad etyki postępowania ze zwierzętami
3,5
4,0
4,5
5,0