Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S2)
specjalność: Ekologiczne i amatorskie użytkowanie zwierząt

Sylabus przedmiotu Fizjologia ciąży i okresu neonetalnego:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Fizjologia ciąży i okresu neonetalnego
Specjalność Ekologiczne i amatorskie użytkowanie zwierząt
Jednostka prowadząca Katedra Fizjologii, Cytobiologii i Proteomiki
Nauczyciel odpowiedzialny Wiesław Skrzypczak <Wieslaw.Skrzypczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 12 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 10 0,50,41zaliczenie
wykładyW2 10 0,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu fizjologii zwierząt.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem nauczania jest zdobycie przez studentów gruntownej wiedzy z zakresu neonatologii zwierząt; poznanie relacji zachodzących pomiędzy organizmem matki i płodu, wpływem pourodzeniowej dojrzałości somatycznej na sprawność procesów adaptacji neonatalnej warunkującej zdrowie w całym okresie postnatalnym.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Adaptacja neonatalna: Adaptacja czynnościowa narządów po urodzeniu; Dynamika zmian czynnościowych; Wzrost i rozwój organizmu, różnice gatunkowe.2
T-L-2Fizjologiczne podstawy behawioru w okresie neonatalnym: Mechanizmy zachowań instynktownych; Macierzyństwo; Reakcje behawioralne noworodków, różnice gatunkowe.2
T-L-3Wybrane zagadnienia z fizjologii ukadu krążenia noworodka: Odrębności układu krążenia płodu i noworodka; Morfologia mięśnia sercowego i naczyń krwionośnych noworodka; Zaburzenia w pracy serca i krążeniu krwi; Wpływ zaburzeń w krążeniu na czynność innych narządów.2
T-L-4Nerkowa regulacja homeostazy: Bilans wodny noworodków; Izojonia, izotonia, izowolemia płynów ustrojowych; Różnice gatunkowe w czynności nerek; Nerki jako narząd endokrynny; Nerkowa regulacja równowagi kwasowo-zasadowej2
T-L-5Dyskusja panelowa nt.: „Zwierzę młode nie jest miniaturą zwierzęcia dorosłego”.2
10
wykłady
T-W-1Fizjologia okresu perinatalnego: Okres rozwoju zarodkowego; Rozwój narządów w okresie płodowy; Stan czynnościowy narządów przed urodzeniem; Przygotowanie płodu i matki do porodu; Fizjologia porodu. Zaburzenia procesów adaptacji: Wpływ zdrowia matki i warunków środowiskowych na zdrowie noworodków; Stany zagrożenia życia, przyczyny i skutki; Śmiertelność neonatalna.2
T-W-2Wybrane zagadnienia z hematologii okresu neonatalnego: Hemopoeza w okresie pourodzeniowym; Zmiany w składzie osocza krwi; Odporność w okresie neonatalnym; Konflikt matczyno-płodowy; Zaburzenia hemopoezy.2
T-W-3Fizjologia układu oddechowego w okresie neonatalnym: Upowietrznienie płuc; Powierzchnia wymiany gazowej; Regulacja oddychania u noworodków; Niewydolność oddechowa, przyczyny i skutki; Układ oddechowy a równowaga kwasowo-zasadowa2
T-W-4Pourodzeniowa adaptacja przewodu pokarmowego: Morfologia przewodu pokarmowego, różnice gatunkowe; Rozwój przedżołądków; Dynamika zmian procesów trawienych z wiekiem; Zmiany rozwojowe wchłaniania jelitowego; Zywienie noworodków; Pokarmowa stymulacja czynności innych narządów.2
T-W-5Termoregulacja w okresie pourodzeniowym: Produkcja ciepła; Ciepłotwórcze działanie pokarmu; Brunatna tkanka tłuszczowa; Skutki zaburzenia termoregulacji. Endokrynologia neonatalna.2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział studenta w ćwiczeniach laboratoryjnych.10
A-L-2Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych1
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia.2
A-L-4Konsultacje1
A-L-5Pisemne zaliczenie ćwiczeń1
15
wykłady
A-W-1Samodzielne studiowanie tematyki wykładów2
A-W-2Udział studenta w wykładach.10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.1
A-W-4Konsultacje1
A-W-5Pisemne zaliczenie wykładów1
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
M-3Praca w grupach.
M-4Dyskusja dydaktyczna.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach.
S-2Ocena formująca: Ocena przygotowania prezentacji multimedialnej oraz omówienia wybranego tematu zajęc audytoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności studenta oraz przygotowania prezentacji i jej omówienia na zajęciach audytoryjnych.
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki wykładów.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_EAUZ-O12.1_W01
Student opisuje fizjologię okresu perinatalnego, charakteryzuje okres rozwoju zarodkowego oraz opisuje wybrane zagadnienia fizjologii poszczególnych układów okresu neonatalnego.
ZO_2A_W11C-1T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-3, M-1, M-2, M-4S-3, S-4
ZO_2A_EAUZ-O12.1_W02
Student jest w stanie scharakteryzować i opisać adaptację wybranych narządów noworodka do życia pozamacicznego.
ZO_2A_W04C-1T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-3, M-1, M-2, M-4S-3, S-4
ZO_2A_EAUZ-O12.1_W03
Umie ocenić wpływ adaptacji pourodzeniowej na zdrowie i produkcyjność w okresie dojrzałości somatycznej.
ZO_2A_W11C-1T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-3, M-1, M-2, M-4S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_EAUZ-O12.1_U01
Posiada umiejętność posługiwania się specjalistyczną terminologią fizjologiczną w formie werbalnej i pisemnej.
ZO_2A_U01C-1T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-3, M-1, M-2, M-4S-3, S-4
ZO_2A_EAUZ-O12.1_U02
Posiada umiejętność analizowania zmian czynnościowych organizmu noworodka w aspekcie rozwojowym.
ZO_2A_U01C-1T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-3, M-1, M-2, M-4S-3, S-4
ZO_2A_EAUZ-O12.1_U03
Ma umiejętność interpretowania wpływu czynników środowiskowych na sprawność adaptacji pourodzeniowej.
ZO_2A_U07C-1T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-3, M-1, M-2, M-4S-3, S-4
ZO_2A_EAUZ-O12.1_U04
Umie formułować przyczyny i skutki zaburzeń procesów przystosowawczych w okresie noworodkowym na stan zdrowia zwierząt.
ZO_2A_U01C-1T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-3, M-1, M-2, M-4S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_EAUZ-O12.1_K01
Ma świadomość związku pomiędzy warunkami środowiskowymi a sprawnością procesów przystosowawczych w okresie pourodzeniowym i wpływem adaptacji na zdrowie i produkcyjność zwierząt w okresie życia dorosłego.
ZO_2A_K08C-1T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-3, M-1, M-2, M-4S-3, S-4
ZO_2A_EAUZ-O12.1_K02
Jest świadomy konieczności postępowania ze zwierzętami zgodnie z podstawowymi zasadami etyki.
ZO_2A_K07C-1T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-3, M-2, M-4S-2, S-1
ZO_2A_EAUZ-O12.1_K03
Posiada umiejętnośći twórczego poszukiwania potrzebnych informacji w różnych źródach i wykorzystywania jej we współpracy z innymi osobami.
ZO_2A_K02C-1T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-3, M-2, M-4S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_2A_EAUZ-O12.1_W01
Student opisuje fizjologię okresu perinatalnego, charakteryzuje okres rozwoju zarodkowego oraz opisuje wybrane zagadnienia fizjologii poszczególnych układów okresu neonatalnego.
2,0
3,0- potrafi kompetentnie opisać rozwój czynnościowy w okresie prenatalnym i scharakteryzować procesy adaptacji pourodzeniowej poszczególnych układów, - wykazuje średnie zainteresowanie poszerzaniem wiedzy, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
3,5
4,0
4,5
5,0
ZO_2A_EAUZ-O12.1_W02
Student jest w stanie scharakteryzować i opisać adaptację wybranych narządów noworodka do życia pozamacicznego.
2,0
3,0- potrafi kompetentnie opisać rozwój czynnościowy w okresie prenatalnym i scharakteryzować procesy adaptacji pourodzeniowej poszczególnych układów, - wykazuje średnie zainteresowanie poszerzaniem wiedzy, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
3,5
4,0
4,5
5,0
ZO_2A_EAUZ-O12.1_W03
Umie ocenić wpływ adaptacji pourodzeniowej na zdrowie i produkcyjność w okresie dojrzałości somatycznej.
2,0
3,0- potrafi kompetentnie opisać wpływ adaptacji pourodzeniowej na zdrowie w okresie produkcyjnym, - wykazuje średnie zainteresowanie poszerzaniem wiedzy, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_2A_EAUZ-O12.1_U01
Posiada umiejętność posługiwania się specjalistyczną terminologią fizjologiczną w formie werbalnej i pisemnej.
2,0
3,0Student: radzi sobie, z dużą pomocą nauczyciela, z przygotowaniem zleconej pracy, zarówno w formie pisemnej jak i werbalnej
3,5
4,0
4,5
5,0
ZO_2A_EAUZ-O12.1_U02
Posiada umiejętność analizowania zmian czynnościowych organizmu noworodka w aspekcie rozwojowym.
2,0
3,0Student: radzi sobie, z dużą pomocą nauczyciela, z analizowaniemzmian czynności organizmu z aspekcie rozwojowym
3,5.
4,0
4,5
5,0
ZO_2A_EAUZ-O12.1_U03
Ma umiejętność interpretowania wpływu czynników środowiskowych na sprawność adaptacji pourodzeniowej.
2,0
3,0Student: ma trudności w interpretowaniu wpływu czynników środowiskowych na adaptację neonatalną
3,5
4,0
4,5
5,0
ZO_2A_EAUZ-O12.1_U04
Umie formułować przyczyny i skutki zaburzeń procesów przystosowawczych w okresie noworodkowym na stan zdrowia zwierząt.
2,0
3,0Student: radzi sobie, z pomocą nauczyciela, w formułowaniu przyczyn i skutków zaburzeń procesu adaptacji pourodzeniowej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_2A_EAUZ-O12.1_K01
Ma świadomość związku pomiędzy warunkami środowiskowymi a sprawnością procesów przystosowawczych w okresie pourodzeniowym i wpływem adaptacji na zdrowie i produkcyjność zwierząt w okresie życia dorosłego.
2,0
3,0Ma świadomość związku pomiędzy warunkami środowiska, a sprawnością procesów adaptacji neonatalnej. Kompetentnie postepuje ze zwierzętami zgodnie z etyką zawodu. Nie wykazuje zaangażowania w proces przewodzenia grupie, wykazuje trudności we współpracy z innmi osobami.
3,5
4,0
4,5
5,0
ZO_2A_EAUZ-O12.1_K02
Jest świadomy konieczności postępowania ze zwierzętami zgodnie z podstawowymi zasadami etyki.
2,0
3,0Ma świadomość związku pomiędzy warunkami środowiska, a sprawnością procesów adaptacji neonatalnej. Kompetentnie postepuje ze zwierzętami zgodnie z etyką zawodu. Nie wykazuje zaangażowania w proces przewodzenia grupie, wykazuje trudności we współpracy z innmi osobami.
3,5
4,0
4,5
5,0
ZO_2A_EAUZ-O12.1_K03
Posiada umiejętnośći twórczego poszukiwania potrzebnych informacji w różnych źródach i wykorzystywania jej we współpracy z innymi osobami.
2,0
3,0Ma świadomość związku pomiędzy warunkami środowiska, a sprawnością procesów adaptacji neonatalnej. Kompetentnie postepuje ze zwierzętami zgodnie z etyką zawodu. Nie wykazuje zaangażowania w proces przewodzenia grupie, wykazuje trudności we współpracy z innmi osobami.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Ślebodziński A., Noworodek a środowisko cz. I, Wyd. PIWet., Puławy, 2000
  2. Skrzypczak W., Stefaniak T., Zabielski R., Noworodek a środowisko cz. II, Wydawnictwo Uniw. Przyrodniczego, Wrocław, 2004
  3. Stefaniak T., Noworodek a środowisko – Problemy cielat i krów, cz. III, Wyd. Uniw. Przyrodniczego we Wrocławiu, Wrocław, 2007
  4. Stefaniak T., Noworodek a środowisko – Problemy cielat i krów, cz. IV, Wyd. Uniw. Przyrodniczego, Wrocław, 2008
  5. Jura Cz., Klag J., Podstawy embrioogii zwierząt i człowieka, PWN, Warszawa, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Łozińska D., Twardowska I., Neonatologia, PZWL, Warszawa, 1993
  2. Szczapa W., Neonatologia, PZWL, Warszawa, 2000
  3. Bielańska-Osuchowska Z., Zarys organogenezy, PWN, Warszawa, 2004

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Adaptacja neonatalna: Adaptacja czynnościowa narządów po urodzeniu; Dynamika zmian czynnościowych; Wzrost i rozwój organizmu, różnice gatunkowe.2
T-L-2Fizjologiczne podstawy behawioru w okresie neonatalnym: Mechanizmy zachowań instynktownych; Macierzyństwo; Reakcje behawioralne noworodków, różnice gatunkowe.2
T-L-3Wybrane zagadnienia z fizjologii ukadu krążenia noworodka: Odrębności układu krążenia płodu i noworodka; Morfologia mięśnia sercowego i naczyń krwionośnych noworodka; Zaburzenia w pracy serca i krążeniu krwi; Wpływ zaburzeń w krążeniu na czynność innych narządów.2
T-L-4Nerkowa regulacja homeostazy: Bilans wodny noworodków; Izojonia, izotonia, izowolemia płynów ustrojowych; Różnice gatunkowe w czynności nerek; Nerki jako narząd endokrynny; Nerkowa regulacja równowagi kwasowo-zasadowej2
T-L-5Dyskusja panelowa nt.: „Zwierzę młode nie jest miniaturą zwierzęcia dorosłego”.2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Fizjologia okresu perinatalnego: Okres rozwoju zarodkowego; Rozwój narządów w okresie płodowy; Stan czynnościowy narządów przed urodzeniem; Przygotowanie płodu i matki do porodu; Fizjologia porodu. Zaburzenia procesów adaptacji: Wpływ zdrowia matki i warunków środowiskowych na zdrowie noworodków; Stany zagrożenia życia, przyczyny i skutki; Śmiertelność neonatalna.2
T-W-2Wybrane zagadnienia z hematologii okresu neonatalnego: Hemopoeza w okresie pourodzeniowym; Zmiany w składzie osocza krwi; Odporność w okresie neonatalnym; Konflikt matczyno-płodowy; Zaburzenia hemopoezy.2
T-W-3Fizjologia układu oddechowego w okresie neonatalnym: Upowietrznienie płuc; Powierzchnia wymiany gazowej; Regulacja oddychania u noworodków; Niewydolność oddechowa, przyczyny i skutki; Układ oddechowy a równowaga kwasowo-zasadowa2
T-W-4Pourodzeniowa adaptacja przewodu pokarmowego: Morfologia przewodu pokarmowego, różnice gatunkowe; Rozwój przedżołądków; Dynamika zmian procesów trawienych z wiekiem; Zmiany rozwojowe wchłaniania jelitowego; Zywienie noworodków; Pokarmowa stymulacja czynności innych narządów.2
T-W-5Termoregulacja w okresie pourodzeniowym: Produkcja ciepła; Ciepłotwórcze działanie pokarmu; Brunatna tkanka tłuszczowa; Skutki zaburzenia termoregulacji. Endokrynologia neonatalna.2
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział studenta w ćwiczeniach laboratoryjnych.10
A-L-2Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych1
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia.2
A-L-4Konsultacje1
A-L-5Pisemne zaliczenie ćwiczeń1
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Samodzielne studiowanie tematyki wykładów2
A-W-2Udział studenta w wykładach.10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.1
A-W-4Konsultacje1
A-W-5Pisemne zaliczenie wykładów1
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_EAUZ-O12.1_W01Student opisuje fizjologię okresu perinatalnego, charakteryzuje okres rozwoju zarodkowego oraz opisuje wybrane zagadnienia fizjologii poszczególnych układów okresu neonatalnego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_W11ma pogłębioną wiedzę z zakresu przebiegu procesów rozrodczych, najczęściej występujących zaburzeń oraz biotechnik stosowanych w rozrodzie zwierząt
Cel przedmiotuC-1Celem nauczania jest zdobycie przez studentów gruntownej wiedzy z zakresu neonatologii zwierząt; poznanie relacji zachodzących pomiędzy organizmem matki i płodu, wpływem pourodzeniowej dojrzałości somatycznej na sprawność procesów adaptacji neonatalnej warunkującej zdrowie w całym okresie postnatalnym.
Treści programoweT-L-2Fizjologiczne podstawy behawioru w okresie neonatalnym: Mechanizmy zachowań instynktownych; Macierzyństwo; Reakcje behawioralne noworodków, różnice gatunkowe.
T-L-1Adaptacja neonatalna: Adaptacja czynnościowa narządów po urodzeniu; Dynamika zmian czynnościowych; Wzrost i rozwój organizmu, różnice gatunkowe.
T-L-3Wybrane zagadnienia z fizjologii ukadu krążenia noworodka: Odrębności układu krążenia płodu i noworodka; Morfologia mięśnia sercowego i naczyń krwionośnych noworodka; Zaburzenia w pracy serca i krążeniu krwi; Wpływ zaburzeń w krążeniu na czynność innych narządów.
T-L-4Nerkowa regulacja homeostazy: Bilans wodny noworodków; Izojonia, izotonia, izowolemia płynów ustrojowych; Różnice gatunkowe w czynności nerek; Nerki jako narząd endokrynny; Nerkowa regulacja równowagi kwasowo-zasadowej
T-L-5Dyskusja panelowa nt.: „Zwierzę młode nie jest miniaturą zwierzęcia dorosłego”.
T-W-2Wybrane zagadnienia z hematologii okresu neonatalnego: Hemopoeza w okresie pourodzeniowym; Zmiany w składzie osocza krwi; Odporność w okresie neonatalnym; Konflikt matczyno-płodowy; Zaburzenia hemopoezy.
T-W-1Fizjologia okresu perinatalnego: Okres rozwoju zarodkowego; Rozwój narządów w okresie płodowy; Stan czynnościowy narządów przed urodzeniem; Przygotowanie płodu i matki do porodu; Fizjologia porodu. Zaburzenia procesów adaptacji: Wpływ zdrowia matki i warunków środowiskowych na zdrowie noworodków; Stany zagrożenia życia, przyczyny i skutki; Śmiertelność neonatalna.
T-W-3Fizjologia układu oddechowego w okresie neonatalnym: Upowietrznienie płuc; Powierzchnia wymiany gazowej; Regulacja oddychania u noworodków; Niewydolność oddechowa, przyczyny i skutki; Układ oddechowy a równowaga kwasowo-zasadowa
T-W-4Pourodzeniowa adaptacja przewodu pokarmowego: Morfologia przewodu pokarmowego, różnice gatunkowe; Rozwój przedżołądków; Dynamika zmian procesów trawienych z wiekiem; Zmiany rozwojowe wchłaniania jelitowego; Zywienie noworodków; Pokarmowa stymulacja czynności innych narządów.
T-W-5Termoregulacja w okresie pourodzeniowym: Produkcja ciepła; Ciepłotwórcze działanie pokarmu; Brunatna tkanka tłuszczowa; Skutki zaburzenia termoregulacji. Endokrynologia neonatalna.
Metody nauczaniaM-3Praca w grupach.
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
M-4Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności studenta oraz przygotowania prezentacji i jej omówienia na zajęciach audytoryjnych.
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0- potrafi kompetentnie opisać rozwój czynnościowy w okresie prenatalnym i scharakteryzować procesy adaptacji pourodzeniowej poszczególnych układów, - wykazuje średnie zainteresowanie poszerzaniem wiedzy, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_EAUZ-O12.1_W02Student jest w stanie scharakteryzować i opisać adaptację wybranych narządów noworodka do życia pozamacicznego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_W04ma zaawansowaną wiedzę z zakresu budowy, rozwoju i wzrostu oraz funkcjonowania organizmów żywych na różnych poziomach organizacji biosfery
Cel przedmiotuC-1Celem nauczania jest zdobycie przez studentów gruntownej wiedzy z zakresu neonatologii zwierząt; poznanie relacji zachodzących pomiędzy organizmem matki i płodu, wpływem pourodzeniowej dojrzałości somatycznej na sprawność procesów adaptacji neonatalnej warunkującej zdrowie w całym okresie postnatalnym.
Treści programoweT-L-2Fizjologiczne podstawy behawioru w okresie neonatalnym: Mechanizmy zachowań instynktownych; Macierzyństwo; Reakcje behawioralne noworodków, różnice gatunkowe.
T-L-1Adaptacja neonatalna: Adaptacja czynnościowa narządów po urodzeniu; Dynamika zmian czynnościowych; Wzrost i rozwój organizmu, różnice gatunkowe.
T-L-3Wybrane zagadnienia z fizjologii ukadu krążenia noworodka: Odrębności układu krążenia płodu i noworodka; Morfologia mięśnia sercowego i naczyń krwionośnych noworodka; Zaburzenia w pracy serca i krążeniu krwi; Wpływ zaburzeń w krążeniu na czynność innych narządów.
T-L-4Nerkowa regulacja homeostazy: Bilans wodny noworodków; Izojonia, izotonia, izowolemia płynów ustrojowych; Różnice gatunkowe w czynności nerek; Nerki jako narząd endokrynny; Nerkowa regulacja równowagi kwasowo-zasadowej
T-L-5Dyskusja panelowa nt.: „Zwierzę młode nie jest miniaturą zwierzęcia dorosłego”.
T-W-2Wybrane zagadnienia z hematologii okresu neonatalnego: Hemopoeza w okresie pourodzeniowym; Zmiany w składzie osocza krwi; Odporność w okresie neonatalnym; Konflikt matczyno-płodowy; Zaburzenia hemopoezy.
T-W-3Fizjologia układu oddechowego w okresie neonatalnym: Upowietrznienie płuc; Powierzchnia wymiany gazowej; Regulacja oddychania u noworodków; Niewydolność oddechowa, przyczyny i skutki; Układ oddechowy a równowaga kwasowo-zasadowa
T-W-4Pourodzeniowa adaptacja przewodu pokarmowego: Morfologia przewodu pokarmowego, różnice gatunkowe; Rozwój przedżołądków; Dynamika zmian procesów trawienych z wiekiem; Zmiany rozwojowe wchłaniania jelitowego; Zywienie noworodków; Pokarmowa stymulacja czynności innych narządów.
T-W-5Termoregulacja w okresie pourodzeniowym: Produkcja ciepła; Ciepłotwórcze działanie pokarmu; Brunatna tkanka tłuszczowa; Skutki zaburzenia termoregulacji. Endokrynologia neonatalna.
Metody nauczaniaM-3Praca w grupach.
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
M-4Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności studenta oraz przygotowania prezentacji i jej omówienia na zajęciach audytoryjnych.
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0- potrafi kompetentnie opisać rozwój czynnościowy w okresie prenatalnym i scharakteryzować procesy adaptacji pourodzeniowej poszczególnych układów, - wykazuje średnie zainteresowanie poszerzaniem wiedzy, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_EAUZ-O12.1_W03Umie ocenić wpływ adaptacji pourodzeniowej na zdrowie i produkcyjność w okresie dojrzałości somatycznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_W11ma pogłębioną wiedzę z zakresu przebiegu procesów rozrodczych, najczęściej występujących zaburzeń oraz biotechnik stosowanych w rozrodzie zwierząt
Cel przedmiotuC-1Celem nauczania jest zdobycie przez studentów gruntownej wiedzy z zakresu neonatologii zwierząt; poznanie relacji zachodzących pomiędzy organizmem matki i płodu, wpływem pourodzeniowej dojrzałości somatycznej na sprawność procesów adaptacji neonatalnej warunkującej zdrowie w całym okresie postnatalnym.
Treści programoweT-L-2Fizjologiczne podstawy behawioru w okresie neonatalnym: Mechanizmy zachowań instynktownych; Macierzyństwo; Reakcje behawioralne noworodków, różnice gatunkowe.
T-L-1Adaptacja neonatalna: Adaptacja czynnościowa narządów po urodzeniu; Dynamika zmian czynnościowych; Wzrost i rozwój organizmu, różnice gatunkowe.
T-L-3Wybrane zagadnienia z fizjologii ukadu krążenia noworodka: Odrębności układu krążenia płodu i noworodka; Morfologia mięśnia sercowego i naczyń krwionośnych noworodka; Zaburzenia w pracy serca i krążeniu krwi; Wpływ zaburzeń w krążeniu na czynność innych narządów.
T-L-4Nerkowa regulacja homeostazy: Bilans wodny noworodków; Izojonia, izotonia, izowolemia płynów ustrojowych; Różnice gatunkowe w czynności nerek; Nerki jako narząd endokrynny; Nerkowa regulacja równowagi kwasowo-zasadowej
T-L-5Dyskusja panelowa nt.: „Zwierzę młode nie jest miniaturą zwierzęcia dorosłego”.
T-W-2Wybrane zagadnienia z hematologii okresu neonatalnego: Hemopoeza w okresie pourodzeniowym; Zmiany w składzie osocza krwi; Odporność w okresie neonatalnym; Konflikt matczyno-płodowy; Zaburzenia hemopoezy.
T-W-3Fizjologia układu oddechowego w okresie neonatalnym: Upowietrznienie płuc; Powierzchnia wymiany gazowej; Regulacja oddychania u noworodków; Niewydolność oddechowa, przyczyny i skutki; Układ oddechowy a równowaga kwasowo-zasadowa
T-W-4Pourodzeniowa adaptacja przewodu pokarmowego: Morfologia przewodu pokarmowego, różnice gatunkowe; Rozwój przedżołądków; Dynamika zmian procesów trawienych z wiekiem; Zmiany rozwojowe wchłaniania jelitowego; Zywienie noworodków; Pokarmowa stymulacja czynności innych narządów.
T-W-5Termoregulacja w okresie pourodzeniowym: Produkcja ciepła; Ciepłotwórcze działanie pokarmu; Brunatna tkanka tłuszczowa; Skutki zaburzenia termoregulacji. Endokrynologia neonatalna.
Metody nauczaniaM-3Praca w grupach.
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
M-4Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności studenta oraz przygotowania prezentacji i jej omówienia na zajęciach audytoryjnych.
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0- potrafi kompetentnie opisać wpływ adaptacji pourodzeniowej na zdrowie w okresie produkcyjnym, - wykazuje średnie zainteresowanie poszerzaniem wiedzy, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_EAUZ-O12.1_U01Posiada umiejętność posługiwania się specjalistyczną terminologią fizjologiczną w formie werbalnej i pisemnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_U01Wykazuje pogłębioną umiejętność znajdowania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach w zakresie zootechniki.
Cel przedmiotuC-1Celem nauczania jest zdobycie przez studentów gruntownej wiedzy z zakresu neonatologii zwierząt; poznanie relacji zachodzących pomiędzy organizmem matki i płodu, wpływem pourodzeniowej dojrzałości somatycznej na sprawność procesów adaptacji neonatalnej warunkującej zdrowie w całym okresie postnatalnym.
Treści programoweT-L-2Fizjologiczne podstawy behawioru w okresie neonatalnym: Mechanizmy zachowań instynktownych; Macierzyństwo; Reakcje behawioralne noworodków, różnice gatunkowe.
T-L-1Adaptacja neonatalna: Adaptacja czynnościowa narządów po urodzeniu; Dynamika zmian czynnościowych; Wzrost i rozwój organizmu, różnice gatunkowe.
T-L-3Wybrane zagadnienia z fizjologii ukadu krążenia noworodka: Odrębności układu krążenia płodu i noworodka; Morfologia mięśnia sercowego i naczyń krwionośnych noworodka; Zaburzenia w pracy serca i krążeniu krwi; Wpływ zaburzeń w krążeniu na czynność innych narządów.
T-L-4Nerkowa regulacja homeostazy: Bilans wodny noworodków; Izojonia, izotonia, izowolemia płynów ustrojowych; Różnice gatunkowe w czynności nerek; Nerki jako narząd endokrynny; Nerkowa regulacja równowagi kwasowo-zasadowej
T-L-5Dyskusja panelowa nt.: „Zwierzę młode nie jest miniaturą zwierzęcia dorosłego”.
T-W-2Wybrane zagadnienia z hematologii okresu neonatalnego: Hemopoeza w okresie pourodzeniowym; Zmiany w składzie osocza krwi; Odporność w okresie neonatalnym; Konflikt matczyno-płodowy; Zaburzenia hemopoezy.
T-W-3Fizjologia układu oddechowego w okresie neonatalnym: Upowietrznienie płuc; Powierzchnia wymiany gazowej; Regulacja oddychania u noworodków; Niewydolność oddechowa, przyczyny i skutki; Układ oddechowy a równowaga kwasowo-zasadowa
T-W-4Pourodzeniowa adaptacja przewodu pokarmowego: Morfologia przewodu pokarmowego, różnice gatunkowe; Rozwój przedżołądków; Dynamika zmian procesów trawienych z wiekiem; Zmiany rozwojowe wchłaniania jelitowego; Zywienie noworodków; Pokarmowa stymulacja czynności innych narządów.
T-W-5Termoregulacja w okresie pourodzeniowym: Produkcja ciepła; Ciepłotwórcze działanie pokarmu; Brunatna tkanka tłuszczowa; Skutki zaburzenia termoregulacji. Endokrynologia neonatalna.
Metody nauczaniaM-3Praca w grupach.
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
M-4Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności studenta oraz przygotowania prezentacji i jej omówienia na zajęciach audytoryjnych.
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: radzi sobie, z dużą pomocą nauczyciela, z przygotowaniem zleconej pracy, zarówno w formie pisemnej jak i werbalnej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_EAUZ-O12.1_U02Posiada umiejętność analizowania zmian czynnościowych organizmu noworodka w aspekcie rozwojowym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_U01Wykazuje pogłębioną umiejętność znajdowania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach w zakresie zootechniki.
Cel przedmiotuC-1Celem nauczania jest zdobycie przez studentów gruntownej wiedzy z zakresu neonatologii zwierząt; poznanie relacji zachodzących pomiędzy organizmem matki i płodu, wpływem pourodzeniowej dojrzałości somatycznej na sprawność procesów adaptacji neonatalnej warunkującej zdrowie w całym okresie postnatalnym.
Treści programoweT-L-2Fizjologiczne podstawy behawioru w okresie neonatalnym: Mechanizmy zachowań instynktownych; Macierzyństwo; Reakcje behawioralne noworodków, różnice gatunkowe.
T-L-1Adaptacja neonatalna: Adaptacja czynnościowa narządów po urodzeniu; Dynamika zmian czynnościowych; Wzrost i rozwój organizmu, różnice gatunkowe.
T-L-3Wybrane zagadnienia z fizjologii ukadu krążenia noworodka: Odrębności układu krążenia płodu i noworodka; Morfologia mięśnia sercowego i naczyń krwionośnych noworodka; Zaburzenia w pracy serca i krążeniu krwi; Wpływ zaburzeń w krążeniu na czynność innych narządów.
T-L-4Nerkowa regulacja homeostazy: Bilans wodny noworodków; Izojonia, izotonia, izowolemia płynów ustrojowych; Różnice gatunkowe w czynności nerek; Nerki jako narząd endokrynny; Nerkowa regulacja równowagi kwasowo-zasadowej
T-L-5Dyskusja panelowa nt.: „Zwierzę młode nie jest miniaturą zwierzęcia dorosłego”.
T-W-2Wybrane zagadnienia z hematologii okresu neonatalnego: Hemopoeza w okresie pourodzeniowym; Zmiany w składzie osocza krwi; Odporność w okresie neonatalnym; Konflikt matczyno-płodowy; Zaburzenia hemopoezy.
T-W-3Fizjologia układu oddechowego w okresie neonatalnym: Upowietrznienie płuc; Powierzchnia wymiany gazowej; Regulacja oddychania u noworodków; Niewydolność oddechowa, przyczyny i skutki; Układ oddechowy a równowaga kwasowo-zasadowa
T-W-4Pourodzeniowa adaptacja przewodu pokarmowego: Morfologia przewodu pokarmowego, różnice gatunkowe; Rozwój przedżołądków; Dynamika zmian procesów trawienych z wiekiem; Zmiany rozwojowe wchłaniania jelitowego; Zywienie noworodków; Pokarmowa stymulacja czynności innych narządów.
T-W-5Termoregulacja w okresie pourodzeniowym: Produkcja ciepła; Ciepłotwórcze działanie pokarmu; Brunatna tkanka tłuszczowa; Skutki zaburzenia termoregulacji. Endokrynologia neonatalna.
Metody nauczaniaM-3Praca w grupach.
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
M-4Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności studenta oraz przygotowania prezentacji i jej omówienia na zajęciach audytoryjnych.
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: radzi sobie, z dużą pomocą nauczyciela, z analizowaniemzmian czynności organizmu z aspekcie rozwojowym
3,5.
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_EAUZ-O12.1_U03Ma umiejętność interpretowania wpływu czynników środowiskowych na sprawność adaptacji pourodzeniowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_U07Analizuje i interpretuje zależności pomiędzy strukturą a funkcją na poziomie komórek, tkanek, pojedynczych organizmów oraz populacji
Cel przedmiotuC-1Celem nauczania jest zdobycie przez studentów gruntownej wiedzy z zakresu neonatologii zwierząt; poznanie relacji zachodzących pomiędzy organizmem matki i płodu, wpływem pourodzeniowej dojrzałości somatycznej na sprawność procesów adaptacji neonatalnej warunkującej zdrowie w całym okresie postnatalnym.
Treści programoweT-L-2Fizjologiczne podstawy behawioru w okresie neonatalnym: Mechanizmy zachowań instynktownych; Macierzyństwo; Reakcje behawioralne noworodków, różnice gatunkowe.
T-L-1Adaptacja neonatalna: Adaptacja czynnościowa narządów po urodzeniu; Dynamika zmian czynnościowych; Wzrost i rozwój organizmu, różnice gatunkowe.
T-L-3Wybrane zagadnienia z fizjologii ukadu krążenia noworodka: Odrębności układu krążenia płodu i noworodka; Morfologia mięśnia sercowego i naczyń krwionośnych noworodka; Zaburzenia w pracy serca i krążeniu krwi; Wpływ zaburzeń w krążeniu na czynność innych narządów.
T-L-4Nerkowa regulacja homeostazy: Bilans wodny noworodków; Izojonia, izotonia, izowolemia płynów ustrojowych; Różnice gatunkowe w czynności nerek; Nerki jako narząd endokrynny; Nerkowa regulacja równowagi kwasowo-zasadowej
T-L-5Dyskusja panelowa nt.: „Zwierzę młode nie jest miniaturą zwierzęcia dorosłego”.
T-W-2Wybrane zagadnienia z hematologii okresu neonatalnego: Hemopoeza w okresie pourodzeniowym; Zmiany w składzie osocza krwi; Odporność w okresie neonatalnym; Konflikt matczyno-płodowy; Zaburzenia hemopoezy.
T-W-1Fizjologia okresu perinatalnego: Okres rozwoju zarodkowego; Rozwój narządów w okresie płodowy; Stan czynnościowy narządów przed urodzeniem; Przygotowanie płodu i matki do porodu; Fizjologia porodu. Zaburzenia procesów adaptacji: Wpływ zdrowia matki i warunków środowiskowych na zdrowie noworodków; Stany zagrożenia życia, przyczyny i skutki; Śmiertelność neonatalna.
T-W-3Fizjologia układu oddechowego w okresie neonatalnym: Upowietrznienie płuc; Powierzchnia wymiany gazowej; Regulacja oddychania u noworodków; Niewydolność oddechowa, przyczyny i skutki; Układ oddechowy a równowaga kwasowo-zasadowa
T-W-4Pourodzeniowa adaptacja przewodu pokarmowego: Morfologia przewodu pokarmowego, różnice gatunkowe; Rozwój przedżołądków; Dynamika zmian procesów trawienych z wiekiem; Zmiany rozwojowe wchłaniania jelitowego; Zywienie noworodków; Pokarmowa stymulacja czynności innych narządów.
T-W-5Termoregulacja w okresie pourodzeniowym: Produkcja ciepła; Ciepłotwórcze działanie pokarmu; Brunatna tkanka tłuszczowa; Skutki zaburzenia termoregulacji. Endokrynologia neonatalna.
Metody nauczaniaM-3Praca w grupach.
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
M-4Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności studenta oraz przygotowania prezentacji i jej omówienia na zajęciach audytoryjnych.
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: ma trudności w interpretowaniu wpływu czynników środowiskowych na adaptację neonatalną
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_EAUZ-O12.1_U04Umie formułować przyczyny i skutki zaburzeń procesów przystosowawczych w okresie noworodkowym na stan zdrowia zwierząt.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_U01Wykazuje pogłębioną umiejętność znajdowania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach w zakresie zootechniki.
Cel przedmiotuC-1Celem nauczania jest zdobycie przez studentów gruntownej wiedzy z zakresu neonatologii zwierząt; poznanie relacji zachodzących pomiędzy organizmem matki i płodu, wpływem pourodzeniowej dojrzałości somatycznej na sprawność procesów adaptacji neonatalnej warunkującej zdrowie w całym okresie postnatalnym.
Treści programoweT-L-2Fizjologiczne podstawy behawioru w okresie neonatalnym: Mechanizmy zachowań instynktownych; Macierzyństwo; Reakcje behawioralne noworodków, różnice gatunkowe.
T-L-1Adaptacja neonatalna: Adaptacja czynnościowa narządów po urodzeniu; Dynamika zmian czynnościowych; Wzrost i rozwój organizmu, różnice gatunkowe.
T-L-3Wybrane zagadnienia z fizjologii ukadu krążenia noworodka: Odrębności układu krążenia płodu i noworodka; Morfologia mięśnia sercowego i naczyń krwionośnych noworodka; Zaburzenia w pracy serca i krążeniu krwi; Wpływ zaburzeń w krążeniu na czynność innych narządów.
T-L-4Nerkowa regulacja homeostazy: Bilans wodny noworodków; Izojonia, izotonia, izowolemia płynów ustrojowych; Różnice gatunkowe w czynności nerek; Nerki jako narząd endokrynny; Nerkowa regulacja równowagi kwasowo-zasadowej
T-L-5Dyskusja panelowa nt.: „Zwierzę młode nie jest miniaturą zwierzęcia dorosłego”.
T-W-2Wybrane zagadnienia z hematologii okresu neonatalnego: Hemopoeza w okresie pourodzeniowym; Zmiany w składzie osocza krwi; Odporność w okresie neonatalnym; Konflikt matczyno-płodowy; Zaburzenia hemopoezy.
T-W-1Fizjologia okresu perinatalnego: Okres rozwoju zarodkowego; Rozwój narządów w okresie płodowy; Stan czynnościowy narządów przed urodzeniem; Przygotowanie płodu i matki do porodu; Fizjologia porodu. Zaburzenia procesów adaptacji: Wpływ zdrowia matki i warunków środowiskowych na zdrowie noworodków; Stany zagrożenia życia, przyczyny i skutki; Śmiertelność neonatalna.
T-W-3Fizjologia układu oddechowego w okresie neonatalnym: Upowietrznienie płuc; Powierzchnia wymiany gazowej; Regulacja oddychania u noworodków; Niewydolność oddechowa, przyczyny i skutki; Układ oddechowy a równowaga kwasowo-zasadowa
T-W-4Pourodzeniowa adaptacja przewodu pokarmowego: Morfologia przewodu pokarmowego, różnice gatunkowe; Rozwój przedżołądków; Dynamika zmian procesów trawienych z wiekiem; Zmiany rozwojowe wchłaniania jelitowego; Zywienie noworodków; Pokarmowa stymulacja czynności innych narządów.
T-W-5Termoregulacja w okresie pourodzeniowym: Produkcja ciepła; Ciepłotwórcze działanie pokarmu; Brunatna tkanka tłuszczowa; Skutki zaburzenia termoregulacji. Endokrynologia neonatalna.
Metody nauczaniaM-3Praca w grupach.
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
M-4Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności studenta oraz przygotowania prezentacji i jej omówienia na zajęciach audytoryjnych.
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: radzi sobie, z pomocą nauczyciela, w formułowaniu przyczyn i skutków zaburzeń procesu adaptacji pourodzeniowej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_EAUZ-O12.1_K01Ma świadomość związku pomiędzy warunkami środowiskowymi a sprawnością procesów przystosowawczych w okresie pourodzeniowym i wpływem adaptacji na zdrowie i produkcyjność zwierząt w okresie życia dorosłego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_K08Świadomie ocenia czynniki środowiska stanowiące zagrożenia zdrowia ludzi i zwierząt
Cel przedmiotuC-1Celem nauczania jest zdobycie przez studentów gruntownej wiedzy z zakresu neonatologii zwierząt; poznanie relacji zachodzących pomiędzy organizmem matki i płodu, wpływem pourodzeniowej dojrzałości somatycznej na sprawność procesów adaptacji neonatalnej warunkującej zdrowie w całym okresie postnatalnym.
Treści programoweT-L-2Fizjologiczne podstawy behawioru w okresie neonatalnym: Mechanizmy zachowań instynktownych; Macierzyństwo; Reakcje behawioralne noworodków, różnice gatunkowe.
T-L-1Adaptacja neonatalna: Adaptacja czynnościowa narządów po urodzeniu; Dynamika zmian czynnościowych; Wzrost i rozwój organizmu, różnice gatunkowe.
T-L-3Wybrane zagadnienia z fizjologii ukadu krążenia noworodka: Odrębności układu krążenia płodu i noworodka; Morfologia mięśnia sercowego i naczyń krwionośnych noworodka; Zaburzenia w pracy serca i krążeniu krwi; Wpływ zaburzeń w krążeniu na czynność innych narządów.
T-L-4Nerkowa regulacja homeostazy: Bilans wodny noworodków; Izojonia, izotonia, izowolemia płynów ustrojowych; Różnice gatunkowe w czynności nerek; Nerki jako narząd endokrynny; Nerkowa regulacja równowagi kwasowo-zasadowej
T-L-5Dyskusja panelowa nt.: „Zwierzę młode nie jest miniaturą zwierzęcia dorosłego”.
T-W-2Wybrane zagadnienia z hematologii okresu neonatalnego: Hemopoeza w okresie pourodzeniowym; Zmiany w składzie osocza krwi; Odporność w okresie neonatalnym; Konflikt matczyno-płodowy; Zaburzenia hemopoezy.
T-W-1Fizjologia okresu perinatalnego: Okres rozwoju zarodkowego; Rozwój narządów w okresie płodowy; Stan czynnościowy narządów przed urodzeniem; Przygotowanie płodu i matki do porodu; Fizjologia porodu. Zaburzenia procesów adaptacji: Wpływ zdrowia matki i warunków środowiskowych na zdrowie noworodków; Stany zagrożenia życia, przyczyny i skutki; Śmiertelność neonatalna.
T-W-3Fizjologia układu oddechowego w okresie neonatalnym: Upowietrznienie płuc; Powierzchnia wymiany gazowej; Regulacja oddychania u noworodków; Niewydolność oddechowa, przyczyny i skutki; Układ oddechowy a równowaga kwasowo-zasadowa
T-W-4Pourodzeniowa adaptacja przewodu pokarmowego: Morfologia przewodu pokarmowego, różnice gatunkowe; Rozwój przedżołądków; Dynamika zmian procesów trawienych z wiekiem; Zmiany rozwojowe wchłaniania jelitowego; Zywienie noworodków; Pokarmowa stymulacja czynności innych narządów.
T-W-5Termoregulacja w okresie pourodzeniowym: Produkcja ciepła; Ciepłotwórcze działanie pokarmu; Brunatna tkanka tłuszczowa; Skutki zaburzenia termoregulacji. Endokrynologia neonatalna.
Metody nauczaniaM-3Praca w grupach.
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
M-4Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności studenta oraz przygotowania prezentacji i jej omówienia na zajęciach audytoryjnych.
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma świadomość związku pomiędzy warunkami środowiska, a sprawnością procesów adaptacji neonatalnej. Kompetentnie postepuje ze zwierzętami zgodnie z etyką zawodu. Nie wykazuje zaangażowania w proces przewodzenia grupie, wykazuje trudności we współpracy z innmi osobami.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_EAUZ-O12.1_K02Jest świadomy konieczności postępowania ze zwierzętami zgodnie z podstawowymi zasadami etyki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_K07Postępuje zgodnie z zasadami etyki w zakresie badań na zwierzętach
Cel przedmiotuC-1Celem nauczania jest zdobycie przez studentów gruntownej wiedzy z zakresu neonatologii zwierząt; poznanie relacji zachodzących pomiędzy organizmem matki i płodu, wpływem pourodzeniowej dojrzałości somatycznej na sprawność procesów adaptacji neonatalnej warunkującej zdrowie w całym okresie postnatalnym.
Treści programoweT-L-2Fizjologiczne podstawy behawioru w okresie neonatalnym: Mechanizmy zachowań instynktownych; Macierzyństwo; Reakcje behawioralne noworodków, różnice gatunkowe.
T-L-1Adaptacja neonatalna: Adaptacja czynnościowa narządów po urodzeniu; Dynamika zmian czynnościowych; Wzrost i rozwój organizmu, różnice gatunkowe.
T-L-3Wybrane zagadnienia z fizjologii ukadu krążenia noworodka: Odrębności układu krążenia płodu i noworodka; Morfologia mięśnia sercowego i naczyń krwionośnych noworodka; Zaburzenia w pracy serca i krążeniu krwi; Wpływ zaburzeń w krążeniu na czynność innych narządów.
T-L-4Nerkowa regulacja homeostazy: Bilans wodny noworodków; Izojonia, izotonia, izowolemia płynów ustrojowych; Różnice gatunkowe w czynności nerek; Nerki jako narząd endokrynny; Nerkowa regulacja równowagi kwasowo-zasadowej
T-L-5Dyskusja panelowa nt.: „Zwierzę młode nie jest miniaturą zwierzęcia dorosłego”.
Metody nauczaniaM-3Praca w grupach.
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
M-4Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena przygotowania prezentacji multimedialnej oraz omówienia wybranego tematu zajęc audytoryjnych.
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma świadomość związku pomiędzy warunkami środowiska, a sprawnością procesów adaptacji neonatalnej. Kompetentnie postepuje ze zwierzętami zgodnie z etyką zawodu. Nie wykazuje zaangażowania w proces przewodzenia grupie, wykazuje trudności we współpracy z innmi osobami.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_EAUZ-O12.1_K03Posiada umiejętnośći twórczego poszukiwania potrzebnych informacji w różnych źródach i wykorzystywania jej we współpracy z innymi osobami.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_K02Wykazuje świadomość potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie zootechniki
Cel przedmiotuC-1Celem nauczania jest zdobycie przez studentów gruntownej wiedzy z zakresu neonatologii zwierząt; poznanie relacji zachodzących pomiędzy organizmem matki i płodu, wpływem pourodzeniowej dojrzałości somatycznej na sprawność procesów adaptacji neonatalnej warunkującej zdrowie w całym okresie postnatalnym.
Treści programoweT-L-2Fizjologiczne podstawy behawioru w okresie neonatalnym: Mechanizmy zachowań instynktownych; Macierzyństwo; Reakcje behawioralne noworodków, różnice gatunkowe.
T-L-1Adaptacja neonatalna: Adaptacja czynnościowa narządów po urodzeniu; Dynamika zmian czynnościowych; Wzrost i rozwój organizmu, różnice gatunkowe.
T-L-3Wybrane zagadnienia z fizjologii ukadu krążenia noworodka: Odrębności układu krążenia płodu i noworodka; Morfologia mięśnia sercowego i naczyń krwionośnych noworodka; Zaburzenia w pracy serca i krążeniu krwi; Wpływ zaburzeń w krążeniu na czynność innych narządów.
T-L-4Nerkowa regulacja homeostazy: Bilans wodny noworodków; Izojonia, izotonia, izowolemia płynów ustrojowych; Różnice gatunkowe w czynności nerek; Nerki jako narząd endokrynny; Nerkowa regulacja równowagi kwasowo-zasadowej
T-L-5Dyskusja panelowa nt.: „Zwierzę młode nie jest miniaturą zwierzęcia dorosłego”.
Metody nauczaniaM-3Praca w grupach.
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
M-4Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena przygotowania prezentacji multimedialnej oraz omówienia wybranego tematu zajęc audytoryjnych.
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma świadomość związku pomiędzy warunkami środowiska, a sprawnością procesów adaptacji neonatalnej. Kompetentnie postepuje ze zwierzętami zgodnie z etyką zawodu. Nie wykazuje zaangażowania w proces przewodzenia grupie, wykazuje trudności we współpracy z innmi osobami.
3,5
4,0
4,5
5,0