Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Rolnictwo w warunkach zrównoważonego rozwoju

Sylabus przedmiotu Marketing artykułów rolnych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo w warunkach zrównoważonego rozwoju
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Marketing artykułów rolnych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Beata Seremak <Beata.Seremak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 5 1,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 10 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu przedmiotów na poziomie szkoły ponadgimnazjalnej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i koncepcjami z zakresu marketingu artykułów rolnych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Analiza SWOT – artykuły rolne, przedsiębiorstwa rolne i rolno-spożywcze, studium przypadku.5
T-A-2Segmenty rynkowe dla artykułów rolnych. Istota marketingu mix artykułów rolnych: produkt, marka, znak towarowy (handlowy), produkty regionalne, rola opakowania, dystrybucja, cena, promocja.5
10
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia i definicje związane z marketingiem, rola marketingu artykułów rolnych. Środowisko rynkowe przedsiębiorstwa rolnego. Nowe trendy w marketingu artykułów rolnych.5
5

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2studiowanie literatury50
A-A-3przygotowanie do zaliczenia30
90
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach5
A-W-2studiowanie literatury20
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia i egzaminu5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2Metody aktywizujące, dyskusja, praca w grupie - sporządzanie analizy SWOT wybranego przedsiębiorstwa

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów i ćwiczeń na podstawie testu uwzględniającego cały zakres materiału
S-2Ocena formująca: Ocena sporządzonej analizy SWOT wybranego przedsiębiorstwa

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RWZR_10A_PD- RWZR-5_W01
zna podstawowe koncepcje marketingu artykułów rolnych; zna podstawowe narzędzia oraz przesłanki stosowania marketingu w produkcji i sprzedaży artykułów rolnych w celu zdobycia przewagi konkurencyjnej
RWZR_10-_W04, RWZR_10-_W02C-1T-W-1, T-A-2M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RWZR_10A_PD- RWZR-5_U01
posiada umiejętność określenia grup docelowych oraz wybrania kanałów dystrybucji produktów rolnych, potrafi podjąć dyskusje dotyczącą przesłanek stosowania marketingu artykułów rolnych, potrafi przeanalizować i ocenić przykładowe kampanie promocyjne artykułów rolnych oraz wykorzystane do tego celu kanały komunikacji
RWZR_10-_U03, RWZR_10-_U02C-1T-A-1, T-A-2M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RWZR_10A_PD- RWZR-5_K01
systematycznie wzbogaca wiedzę zawodowa jaką stawia przed specjalistami ds. marketingu współczesna rzeczywistość gospodarcza oraz zmieniające się warunki konkurowania przedsiębiorstw
RWZR_10-_K01C-1T-W-1, T-A-1M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
RWZR_10A_PD- RWZR-5_W01
zna podstawowe koncepcje marketingu artykułów rolnych; zna podstawowe narzędzia oraz przesłanki stosowania marketingu w produkcji i sprzedaży artykułów rolnych w celu zdobycia przewagi konkurencyjnej
2,0
3,0student zna podstawowe założenia marketingu artykułów rolnych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
RWZR_10A_PD- RWZR-5_U01
posiada umiejętność określenia grup docelowych oraz wybrania kanałów dystrybucji produktów rolnych, potrafi podjąć dyskusje dotyczącą przesłanek stosowania marketingu artykułów rolnych, potrafi przeanalizować i ocenić przykładowe kampanie promocyjne artykułów rolnych oraz wykorzystane do tego celu kanały komunikacji
2,0
3,0student posiada podstawową umiejętność określenia grup docelowych i kanałów dystrybucji produktów rolnych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
RWZR_10A_PD- RWZR-5_K01
systematycznie wzbogaca wiedzę zawodowa jaką stawia przed specjalistami ds. marketingu współczesna rzeczywistość gospodarcza oraz zmieniające się warunki konkurowania przedsiębiorstw
2,0
3,0Student orientuje się w omawianej tematyce, ale wykazuje niewielką aktywność i samodzielność, przy ukierunkowaniu prowadzącego podejmuje dyskusję. Potrafi współpracować w grupie.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Majchrzycki D., Baum R., Wielicki W., Plan i analiza marketingowa przedsiębiorstwa rolnego, Wydawnictwo Akademii Rolniczej im. Augusta Cieszkowskiego w Poznaniu, Poznań, 2005
  2. Figiel Sz., Kozłowski W., Pilarski W., Marketing produktów żywnościowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn, 2001

Literatura dodatkowa

  1. Baker J., Marketing Rolniczy, Wydawnictwo Akademii Rolniczej w Poznaniu, Poznań, 1993
  2. Kotler Ph., Marketing, Analiza, Planowanie, Wdrażanie i Kontrola, Wydawnictwo Gebethner i Ska, Warszawa, 1994

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Analiza SWOT – artykuły rolne, przedsiębiorstwa rolne i rolno-spożywcze, studium przypadku.5
T-A-2Segmenty rynkowe dla artykułów rolnych. Istota marketingu mix artykułów rolnych: produkt, marka, znak towarowy (handlowy), produkty regionalne, rola opakowania, dystrybucja, cena, promocja.5
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia i definicje związane z marketingiem, rola marketingu artykułów rolnych. Środowisko rynkowe przedsiębiorstwa rolnego. Nowe trendy w marketingu artykułów rolnych.5
5

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2studiowanie literatury50
A-A-3przygotowanie do zaliczenia30
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach5
A-W-2studiowanie literatury20
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia i egzaminu5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRWZR_10A_PD- RWZR-5_W01zna podstawowe koncepcje marketingu artykułów rolnych; zna podstawowe narzędzia oraz przesłanki stosowania marketingu w produkcji i sprzedaży artykułów rolnych w celu zdobycia przewagi konkurencyjnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRWZR_10-_W04ma podstawową wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów, ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
RWZR_10-_W02zna zasady obrotu produktami pochodzenia zwierzęcego, charakteryzuje podstawowe technologie przetwarzania żywności, składowania, konfekcjonowania i znakowania produktów, zna podstawy ich marketingu
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i koncepcjami z zakresu marketingu artykułów rolnych
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia i definicje związane z marketingiem, rola marketingu artykułów rolnych. Środowisko rynkowe przedsiębiorstwa rolnego. Nowe trendy w marketingu artykułów rolnych.
T-A-2Segmenty rynkowe dla artykułów rolnych. Istota marketingu mix artykułów rolnych: produkt, marka, znak towarowy (handlowy), produkty regionalne, rola opakowania, dystrybucja, cena, promocja.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów i ćwiczeń na podstawie testu uwzględniającego cały zakres materiału
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student zna podstawowe założenia marketingu artykułów rolnych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRWZR_10A_PD- RWZR-5_U01posiada umiejętność określenia grup docelowych oraz wybrania kanałów dystrybucji produktów rolnych, potrafi podjąć dyskusje dotyczącą przesłanek stosowania marketingu artykułów rolnych, potrafi przeanalizować i ocenić przykładowe kampanie promocyjne artykułów rolnych oraz wykorzystane do tego celu kanały komunikacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRWZR_10-_U03samodzielnie analizuje podstawy ekonomicznie efektywnego chowu zwierząt, z zachowaniem zasad dobrostanu i ochrony środowiska, zna programy rolno-środowiskowe,
RWZR_10-_U02samodzielnie analizuje podstawowe problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania podstawowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego profilu kształcenia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i koncepcjami z zakresu marketingu artykułów rolnych
Treści programoweT-A-1Analiza SWOT – artykuły rolne, przedsiębiorstwa rolne i rolno-spożywcze, studium przypadku.
T-A-2Segmenty rynkowe dla artykułów rolnych. Istota marketingu mix artykułów rolnych: produkt, marka, znak towarowy (handlowy), produkty regionalne, rola opakowania, dystrybucja, cena, promocja.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2Metody aktywizujące, dyskusja, praca w grupie - sporządzanie analizy SWOT wybranego przedsiębiorstwa
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena sporządzonej analizy SWOT wybranego przedsiębiorstwa
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student posiada podstawową umiejętność określenia grup docelowych i kanałów dystrybucji produktów rolnych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRWZR_10A_PD- RWZR-5_K01systematycznie wzbogaca wiedzę zawodowa jaką stawia przed specjalistami ds. marketingu współczesna rzeczywistość gospodarcza oraz zmieniające się warunki konkurowania przedsiębiorstw
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRWZR_10-_K01zna poziom własnych kompetencji oraz swoje ograniczenia w wykonywaniu zadań zawodowych, rozpoznaje problemy, które są poza zakresem jego kompetencji i wie do kogo zwrócić się o pomoc; kształtowana jest postawa odpowiedzialności za problemy środowiska lokalnego; odpowiedzialnie projektuje i wykonuje zadania zawodowe
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i koncepcjami z zakresu marketingu artykułów rolnych
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia i definicje związane z marketingiem, rola marketingu artykułów rolnych. Środowisko rynkowe przedsiębiorstwa rolnego. Nowe trendy w marketingu artykułów rolnych.
T-A-1Analiza SWOT – artykuły rolne, przedsiębiorstwa rolne i rolno-spożywcze, studium przypadku.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2Metody aktywizujące, dyskusja, praca w grupie - sporządzanie analizy SWOT wybranego przedsiębiorstwa
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów i ćwiczeń na podstawie testu uwzględniającego cały zakres materiału
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student orientuje się w omawianej tematyce, ale wykazuje niewielką aktywność i samodzielność, przy ukierunkowaniu prowadzącego podejmuje dyskusję. Potrafi współpracować w grupie.
3,5
4,0
4,5
5,0