Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S1)

Sylabus przedmiotu Epigenetyka i nutrigenomika psów i innych zwierząt udomowionych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Epigenetyka i nutrigenomika psów i innych zwierząt udomowionych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Hanna Kulig <Hanna.Kulig@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 19 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 10 1,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 10 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znajomość podstaw z zakresu genetyki i biologii komórki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zaprezentowanie najnowszej wiedzy na temat zjawisk epigenetycznych i ich powiązania z procesami zachodzącymi w organizmie
C-2zaprezentowanie najnowszej wiedzy na temat zależności między substancjami biologicznie czynnymi pochodzącymi z diety a genomem z uwzględnieniem polimorfizmu genetycznego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Organizmy modelowe i metody stosowane w badaniach epigenetycznych i nutrigenomowych.1
T-A-2Nutrigenomika w różnych stanach fizjologicznych organizmu ze szczególnym uwzględnieniem psowatych.1
T-A-3Przegląd chorób i defektów, do których możliwe jest zastosowanie diety wspomagającej leczenie w oparciu o genom.2
T-A-4Przegląd chorób o podłożu epigenetycznym dotyczących psów i innych zwierząt udomowionych.2
T-A-5Epigenetyczna reakcja na dietę i czynniki środowiska. Epigenetyka w zachowaniu psów i innych zwierząt udomowionych.2
T-A-6Epigenetyczny aspekt w klonowaniu, transgenezie i technikach wspomaganego rozrodu.2
10
wykłady
T-W-1Wprowadzenie, pojęcia. Powiązanie z innymi dziedzinami nauki.1
T-W-2Struktura chromatyny jako nośnik pamięci epigenetycznej. Metylacja DNA, remodelowanie chromatyny, modyfikacja histonów jako podstawowe przemiany epigenetyczne. Przykłady zjawisk i procesów o podłożu epigenetycznym: bookmarking, ustanawianie centromeru, paramutacje. Epigenetyczne podstawy rozwoju organizmów i determinacji płci ze szczególnym uwzględnieniem psowatych.5
T-W-3Mechanizmy przekazu sygnałów w organizmie i regulacja aktywności genów w aspekcie działania substancji biologicznie czynnych. Polimorfizm genetyczny a reakcja organizmu na substancje biologicznie czynne.4
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestniczenie w zajęciach10
A-A-2przygotowanie prezentacji multimedialnej10
A-A-3samodzielne studiowanie wskazanego piśmiennictwa10
30
wykłady
A-W-1uczestniczenie w wykładach10
A-W-2samodzielne studiowanie wskazanego piśmiennictwa10
A-W-3przygotowanie do zaliczenia treści wykładów6
A-W-4Zaliczenie2
A-W-5Konsultacje2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykłady informacyjne wspomagane prezentacjami multimedialnymi

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena pracy pisemnej
S-2Ocena formująca: ocena prezentacji przygotowanych przez studentów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_B35.2_W01
student zna interakcje między substancjami biologicznie czynnymi pochodzacymi z diety a genomem, a także zna zjawiska epigenetyczne i wskazuje powiązania z różnymi procesami zachodzącymi w organizmie
Kn_1P_W10C-1, C-2T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-A-5, T-A-1, T-A-4M-1S-1
Kn_1P_B35.2_W02
student wskazuje możliwość wykorzystania zjawisk epigenetycznych w różnych dziedzinach, a także wskazuje możliwości stosowania zindywidualizowanej diety w oparciu o genom w różnych stanach fizjologicznych organizmu ze szczególnym uwzględnieniem psa
Kn_1P_W10C-1, C-2T-A-3, T-A-6, T-A-2M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_B35.2_U01
student potrafi zaprezentować samodzielnie zdobytą wiedzę z zakresu praktycznego wykorzystania epigenetyki i nutrigenomiki
Kn_1P_U01C-2T-A-3, T-A-4, T-A-2M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_B35.2_K01
wykonując powierzone zadanie, student jest świadomy potrzeby zgłębiania wiedzy przy wykorzystaniu różnych źródeł informacji oraz dzielenia się wiedzą samodzielnie lub pracując w grupie
Kn_1P_K03C-1, C-2T-A-3, T-A-4, T-A-2M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_B35.2_W01
student zna interakcje między substancjami biologicznie czynnymi pochodzacymi z diety a genomem, a także zna zjawiska epigenetyczne i wskazuje powiązania z różnymi procesami zachodzącymi w organizmie
2,0
3,0student wymienia niektóre poznane interakcje między substancjami biologicznie czynnymi pochodzącymi z diety a genomem i opisuje na wybranym przykładzie, a także wymienia i opisuje niektóre poznane zjawiska epigenetyczne
3,5
4,0
4,5
5,0
Kn_1P_B35.2_W02
student wskazuje możliwość wykorzystania zjawisk epigenetycznych w różnych dziedzinach, a także wskazuje możliwości stosowania zindywidualizowanej diety w oparciu o genom w różnych stanach fizjologicznych organizmu ze szczególnym uwzględnieniem psa
2,0
3,0student wymienia niektóre poznane możliwości stosowania zindywidualizowanej diety w oparciu o genom w różnych stanach fizjologicznych i opisuje wybrany przykład, a także wymienia i pobieżnie opisuje niektóre możliwości wykorzystania badań epigenetycznych w różnych dziedzinach życia
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_B35.2_U01
student potrafi zaprezentować samodzielnie zdobytą wiedzę z zakresu praktycznego wykorzystania epigenetyki i nutrigenomiki
2,0
3,0student prezentuje samodzielnie zdobytą wiedzę pobieżnie i w sposób mało komunikatywny
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_B35.2_K01
wykonując powierzone zadanie, student jest świadomy potrzeby zgłębiania wiedzy przy wykorzystaniu różnych źródeł informacji oraz dzielenia się wiedzą samodzielnie lub pracując w grupie
2,0
3,0student wykonuje powierzone zadanie wymagające dzielenia się zdobytą wiedzą samodzielnie lub w grupie, dokumentując wykorzystany ubogi materiał źródłowy
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Rogalska S.M., Achrem M., Wojciechowski A., Chromatyna. Molekularne mechanizmy epigenetyczne., Wyd. UP w Poznaniu
  2. Spork P., Drugi kod., Wyd. W.A.B.
  3. Prandota J., Podstawy farmakogenetyki i farmakogenomiki w praktyce klinicznej., Wyd. Urban & Partner

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Organizmy modelowe i metody stosowane w badaniach epigenetycznych i nutrigenomowych.1
T-A-2Nutrigenomika w różnych stanach fizjologicznych organizmu ze szczególnym uwzględnieniem psowatych.1
T-A-3Przegląd chorób i defektów, do których możliwe jest zastosowanie diety wspomagającej leczenie w oparciu o genom.2
T-A-4Przegląd chorób o podłożu epigenetycznym dotyczących psów i innych zwierząt udomowionych.2
T-A-5Epigenetyczna reakcja na dietę i czynniki środowiska. Epigenetyka w zachowaniu psów i innych zwierząt udomowionych.2
T-A-6Epigenetyczny aspekt w klonowaniu, transgenezie i technikach wspomaganego rozrodu.2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie, pojęcia. Powiązanie z innymi dziedzinami nauki.1
T-W-2Struktura chromatyny jako nośnik pamięci epigenetycznej. Metylacja DNA, remodelowanie chromatyny, modyfikacja histonów jako podstawowe przemiany epigenetyczne. Przykłady zjawisk i procesów o podłożu epigenetycznym: bookmarking, ustanawianie centromeru, paramutacje. Epigenetyczne podstawy rozwoju organizmów i determinacji płci ze szczególnym uwzględnieniem psowatych.5
T-W-3Mechanizmy przekazu sygnałów w organizmie i regulacja aktywności genów w aspekcie działania substancji biologicznie czynnych. Polimorfizm genetyczny a reakcja organizmu na substancje biologicznie czynne.4
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestniczenie w zajęciach10
A-A-2przygotowanie prezentacji multimedialnej10
A-A-3samodzielne studiowanie wskazanego piśmiennictwa10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestniczenie w wykładach10
A-W-2samodzielne studiowanie wskazanego piśmiennictwa10
A-W-3przygotowanie do zaliczenia treści wykładów6
A-W-4Zaliczenie2
A-W-5Konsultacje2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_B35.2_W01student zna interakcje między substancjami biologicznie czynnymi pochodzacymi z diety a genomem, a także zna zjawiska epigenetyczne i wskazuje powiązania z różnymi procesami zachodzącymi w organizmie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W10Ma wiedzę na temat procesów molekularnych zachodzących na poziomie genomu, transkryptomu, proteomu i metabolomu oraz ich wpływu na kształtowanie fenotypu
Cel przedmiotuC-1zaprezentowanie najnowszej wiedzy na temat zjawisk epigenetycznych i ich powiązania z procesami zachodzącymi w organizmie
C-2zaprezentowanie najnowszej wiedzy na temat zależności między substancjami biologicznie czynnymi pochodzącymi z diety a genomem z uwzględnieniem polimorfizmu genetycznego
Treści programoweT-W-3Mechanizmy przekazu sygnałów w organizmie i regulacja aktywności genów w aspekcie działania substancji biologicznie czynnych. Polimorfizm genetyczny a reakcja organizmu na substancje biologicznie czynne.
T-W-1Wprowadzenie, pojęcia. Powiązanie z innymi dziedzinami nauki.
T-W-2Struktura chromatyny jako nośnik pamięci epigenetycznej. Metylacja DNA, remodelowanie chromatyny, modyfikacja histonów jako podstawowe przemiany epigenetyczne. Przykłady zjawisk i procesów o podłożu epigenetycznym: bookmarking, ustanawianie centromeru, paramutacje. Epigenetyczne podstawy rozwoju organizmów i determinacji płci ze szczególnym uwzględnieniem psowatych.
T-A-5Epigenetyczna reakcja na dietę i czynniki środowiska. Epigenetyka w zachowaniu psów i innych zwierząt udomowionych.
T-A-1Organizmy modelowe i metody stosowane w badaniach epigenetycznych i nutrigenomowych.
T-A-4Przegląd chorób o podłożu epigenetycznym dotyczących psów i innych zwierząt udomowionych.
Metody nauczaniaM-1wykłady informacyjne wspomagane prezentacjami multimedialnymi
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena pracy pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student wymienia niektóre poznane interakcje między substancjami biologicznie czynnymi pochodzącymi z diety a genomem i opisuje na wybranym przykładzie, a także wymienia i opisuje niektóre poznane zjawiska epigenetyczne
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_B35.2_W02student wskazuje możliwość wykorzystania zjawisk epigenetycznych w różnych dziedzinach, a także wskazuje możliwości stosowania zindywidualizowanej diety w oparciu o genom w różnych stanach fizjologicznych organizmu ze szczególnym uwzględnieniem psa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W10Ma wiedzę na temat procesów molekularnych zachodzących na poziomie genomu, transkryptomu, proteomu i metabolomu oraz ich wpływu na kształtowanie fenotypu
Cel przedmiotuC-1zaprezentowanie najnowszej wiedzy na temat zjawisk epigenetycznych i ich powiązania z procesami zachodzącymi w organizmie
C-2zaprezentowanie najnowszej wiedzy na temat zależności między substancjami biologicznie czynnymi pochodzącymi z diety a genomem z uwzględnieniem polimorfizmu genetycznego
Treści programoweT-A-3Przegląd chorób i defektów, do których możliwe jest zastosowanie diety wspomagającej leczenie w oparciu o genom.
T-A-6Epigenetyczny aspekt w klonowaniu, transgenezie i technikach wspomaganego rozrodu.
T-A-2Nutrigenomika w różnych stanach fizjologicznych organizmu ze szczególnym uwzględnieniem psowatych.
Metody nauczaniaM-1wykłady informacyjne wspomagane prezentacjami multimedialnymi
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena prezentacji przygotowanych przez studentów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student wymienia niektóre poznane możliwości stosowania zindywidualizowanej diety w oparciu o genom w różnych stanach fizjologicznych i opisuje wybrany przykład, a także wymienia i pobieżnie opisuje niektóre możliwości wykorzystania badań epigenetycznych w różnych dziedzinach życia
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_B35.2_U01student potrafi zaprezentować samodzielnie zdobytą wiedzę z zakresu praktycznego wykorzystania epigenetyki i nutrigenomiki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U01Potrafi analizować informacje z zakresu budowy i funkcji kwasów nukleinowych a następnie wykorzystać je w praktyce hodowlanej; posiada umiejętność oceny głównych szlaków metabolicznych oraz mechanizmy ich regulacji;
Cel przedmiotuC-2zaprezentowanie najnowszej wiedzy na temat zależności między substancjami biologicznie czynnymi pochodzącymi z diety a genomem z uwzględnieniem polimorfizmu genetycznego
Treści programoweT-A-3Przegląd chorób i defektów, do których możliwe jest zastosowanie diety wspomagającej leczenie w oparciu o genom.
T-A-4Przegląd chorób o podłożu epigenetycznym dotyczących psów i innych zwierząt udomowionych.
T-A-2Nutrigenomika w różnych stanach fizjologicznych organizmu ze szczególnym uwzględnieniem psowatych.
Metody nauczaniaM-1wykłady informacyjne wspomagane prezentacjami multimedialnymi
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena prezentacji przygotowanych przez studentów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student prezentuje samodzielnie zdobytą wiedzę pobieżnie i w sposób mało komunikatywny
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_B35.2_K01wykonując powierzone zadanie, student jest świadomy potrzeby zgłębiania wiedzy przy wykorzystaniu różnych źródeł informacji oraz dzielenia się wiedzą samodzielnie lub pracując w grupie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K03Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i osobistego
Cel przedmiotuC-1zaprezentowanie najnowszej wiedzy na temat zjawisk epigenetycznych i ich powiązania z procesami zachodzącymi w organizmie
C-2zaprezentowanie najnowszej wiedzy na temat zależności między substancjami biologicznie czynnymi pochodzącymi z diety a genomem z uwzględnieniem polimorfizmu genetycznego
Treści programoweT-A-3Przegląd chorób i defektów, do których możliwe jest zastosowanie diety wspomagającej leczenie w oparciu o genom.
T-A-4Przegląd chorób o podłożu epigenetycznym dotyczących psów i innych zwierząt udomowionych.
T-A-2Nutrigenomika w różnych stanach fizjologicznych organizmu ze szczególnym uwzględnieniem psowatych.
Metody nauczaniaM-1wykłady informacyjne wspomagane prezentacjami multimedialnymi
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena prezentacji przygotowanych przez studentów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student wykonuje powierzone zadanie wymagające dzielenia się zdobytą wiedzą samodzielnie lub w grupie, dokumentując wykorzystany ubogi materiał źródłowy
3,5
4,0
4,5
5,0