Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S1)
Sylabus przedmiotu Rehabilitacja psów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Kynologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | praktyczny | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Rehabilitacja psów | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Anatomii Zwierząt i Zoologii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Katarzyna Pęzińska-Kijak <katarzyna.pezinska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z zakresu anatomii i fizjologii zwierząt. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z formami rehabilitacji psów oraz możliwością wykorzystania ich w leczeniu schorzeń u tego gatunku. |
C-2 | Zapoznanie studentów z wybranymi schorzeniami ortopedycznymi oraz neurologicznymi u psów. |
C-3 | Zapoznanie studentów z zasadami wynonywania zabiegów fizykalnych, terapii manualnej oraz masażu psów. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Badanie oraz ocena ortopedyczna i neurologiczna pacjenta. | 2 |
T-L-2 | Zabiegi fizykoterapeutyczne: magnetoterapia, laseroterapia, elektroterapia, fala uderzeniowa. Prawidłowe wykorzystanie aparatury fizykoterapeutycznej w leczeniu schorzeń u psów. | 8 |
T-L-3 | Termoterapia i hydroterapia | 2 |
T-L-4 | Terapia manualna | 2 |
T-L-5 | Masaż | 4 |
T-L-6 | Wybrane choroby ortopedyczne psów oraz ich rehabilitacja. | 2 |
T-L-7 | Diagnostyka obrazowa- wykorzystanie w rehabilitacji. | 2 |
T-L-8 | Wybrane choroby neurologiczne psów oraz ich rehabilitacja. | 2 |
T-L-9 | Rehabilitacja psa sportowego | 2 |
T-L-10 | Rehabilitacja pacjenta geriatrycznego | 2 |
T-L-11 | Zaliczenie przedmiotu | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Aparat ruchu - czynny i bierny. | 2 |
T-W-2 | Diagnostyka pacjenta. Diagnostyka obrazowa, wykorzystanie obrazu radiologicznego w rehabilitacji psów. | 2 |
T-W-3 | Podstawy fizykoterapii. Zasady działania aparatów wykorzystywanych do zabiegów: laseroterapii, ultradźwięków, magnetoterapii, fali uderzeniowej, elektroterapii. | 4 |
T-W-4 | Podstawy terapii manualnej. Rodzaje masażu. | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczstnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie studenta do zajęć laboratoryjnych | 15 |
A-L-3 | przygotowanie do zalicznia przedmiotu | 10 |
A-L-4 | studiowanie literatury we własnych zakresie | 13 |
A-L-5 | Konsultacje | 3 |
A-L-6 | Zaliczenie | 3 |
74 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo studenta w wykładach | 10 |
A-W-2 | Samodzielne zgłębianie wskazanej literatury | 2 |
A-W-3 | Konsultacje | 3 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład z użyciem różnych technik multimedialnych |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem sprzętu fizykoterapeutycznego oraz sprzetu do ćwiczeń manualnych i wzmacniających. Aparaty do badania oceny stanu zdrowia fizycznego psa. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Kolokwia cząstkowe |
S-2 | Ocena formująca: Aktywność studenta |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów |
S-4 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne ćwiczeń |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_C16_W01 Definiuje podstawowe pojęcia związane z anatomią zwierząt, w tym psa. Posiada wiedzę na temat podstawowych zagadnień związanych z funkcjonowaniem aparatu ruchu. | Kn_1P_W09, Kn_1P_W13, Kn_1P_W08, Kn_1P_W23 | — | — | C-3, C-2 | T-L-1, T-L-4, T-L-5, T-L-7, T-L-6, T-L-8, T-W-1, T-W-2 | M-1 | S-1, S-3 |
Kn_1P_C20_W01 Zna podstawowe choroby ortopedyczne oraz neurologiczne występujące u psów oraz ich objawy. Wyróżnia rodzaje badań obrazowych. | Kn_1P_W05, Kn_1P_W21 | — | — | C-1, C-3, C-2 | T-L-7, T-L-6, T-L-8, T-W-2 | M-1, M-2 | S-1, S-3 |
Kn_1P_C20_W02 Posiada wiedzę na temat zabiegów wykrzystywanych w rehabilitacji psów oraz przeciwwskazania do ich wykonywania dotyczące zwierzęcia i jego opiekuna. | Kn_1P_W08, Kn_1P_W21 | — | — | C-1, C-3, C-2 | T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-9, T-L-10, T-L-11 | M-1, M-2 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_C20_U01 Student umie określić podstawowe metody fizykalne w rehabilitacji psów. | Kn_1P_U09, Kn_1P_U12 | — | — | C-1 | T-L-2, T-L-11, T-W-3 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Kn_1P_C20_U02 Student potrafi rozpoznać podstawowe objawy kulawizny, przykurczu mięśniowego oraz kontuzji u psów. | Kn_1P_U04, Kn_1P_U08, Kn_1P_U09, Kn_1P_U13, Kn_1P_U12, Kn_1P_U11 | — | — | C-2 | T-L-1, T-L-7, T-L-6, T-L-11, T-L-8 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Kn_1P_C20_U03 Student potrafi określić procedury zoofizjoterapeutyczne w zależności od jednostki chorobowej i stanu pacjenta, a także wykonać podstawowe czynności związane z wykonaniem masażu oraz terapii manualnej u psów. | Kn_1P_U09, Kn_1P_U13, Kn_1P_U12, Kn_1P_U11 | — | — | C-3 | T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-W-3 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_C20_K01 Student rozumie potrzebę niesienia pomocy w walce z bólem zwierząt oraz posiada uwrażliwienie na potrzeby psa. | Kn_1P_K03, Kn_1P_K05, Kn_1P_K01 | — | — | C-1, C-3, C-2 | T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-7, T-L-6, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-8, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_C16_W01 Definiuje podstawowe pojęcia związane z anatomią zwierząt, w tym psa. Posiada wiedzę na temat podstawowych zagadnień związanych z funkcjonowaniem aparatu ruchu. | 2,0 | Nie definiuje podstawowych pojęć związanych z anatomią zwierząt, w tym psa. Nie posiada wiedzyna temat podstawowych zagadnień związanych z funkcjonowaniem aparatu ruchu. |
3,0 | Definiuje podstawowe pojęcia związane z anatomią zwierząt, w tym psa. Posiada wiedzę na temat podstawowych zagadnień związanych z funkcjonowaniem aparatu ruchu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
Kn_1P_C20_W01 Zna podstawowe choroby ortopedyczne oraz neurologiczne występujące u psów oraz ich objawy. Wyróżnia rodzaje badań obrazowych. | 2,0 | Ni zna podstawowych chorób ortopedycznych oraz neurologicznych występujących u psów oraz ich objawów. Nie potrafi wyróżnic rodzajów badań obrazowych. |
3,0 | Zna podstawowe choroby ortopedyczne oraz neurologiczne występujące u psów oraz ich objawy. Wyróżnia rodzaje badań obrazowych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
Kn_1P_C20_W02 Posiada wiedzę na temat zabiegów wykrzystywanych w rehabilitacji psów oraz przeciwwskazania do ich wykonywania dotyczące zwierzęcia i jego opiekuna. | 2,0 | Nie posiada wiedzy na temat zabiegów wykrzystywanych w rehabilitacji psów oraz przeciwwskazań do ich wykonywania dotyczących zwierzęcia i jego opiekuna. |
3,0 | Posiada wiedzę na temat zabiegów wykrzystywanych w rehabilitacji psów oraz przeciwwskazania do ich wykonywania dotyczące zwierzęcia i jego opiekuna. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_C20_U01 Student umie określić podstawowe metody fizykalne w rehabilitacji psów. | 2,0 | Student nie umie określić podstawowych metod fizykalnych w rehabilitacji psów. |
3,0 | Student umie określić podstawowe metody fizykalne w rehabilitacji psów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
Kn_1P_C20_U02 Student potrafi rozpoznać podstawowe objawy kulawizny, przykurczu mięśniowego oraz kontuzji u psów. | 2,0 | Student nie potrafi rozpoznawać podstawowcy objawów kulawizny, przykurczu mięśniowego oraz kontuzji u psów. |
3,0 | Student potrafi rozpoznać podstawowe objawy kulawizny, przykurczu mięśniowego oraz kontuzji u psów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
Kn_1P_C20_U03 Student potrafi określić procedury zoofizjoterapeutyczne w zależności od jednostki chorobowej i stanu pacjenta, a także wykonać podstawowe czynności związane z wykonaniem masażu oraz terapii manualnej u psów. | 2,0 | Student nie potrafi określić procedur zoofizjoterapeutycznych w zależności od jednostki chorobowej i stanu pacjenta, a także wykonywać podstawowych czynności związane z wykonaniem masażu oraz terapii manualnej u psów. |
3,0 | Student potrafi określić procedury zoofizjoterapeutyczne w zależności od jednostki chorobowej i stanu pacjenta, a także wykonać podstawowe czynności związane z wykonaniem masażu oraz terapii manualnej u psów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_C20_K01 Student rozumie potrzebę niesienia pomocy w walce z bólem zwierząt oraz posiada uwrażliwienie na potrzeby psa. | 2,0 | Student nie rozumie potrzeby niesienia pomocy w walce z bólem zwierząt oraz nie posiada uwrażliwienia na potrzeby psa. |
3,0 | Student rozumie potrzebę niesienia pomocy w walce z bólem zwierząt oraz posiada uwrażliwienie na potrzeby psa. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Levine D., Millis D.L., Taylor R.A., Bieżyński J., Rehabilitacja psów, Elsevier Urban & Partner, Wrocław, 2007
- Bauer A., Wiecheć M., Przewodnik metodyczny po wybranych zabiegach fizykalnych, Markmed, Wrocław, 2012
Literatura dodatkowa
- Fuhrer L., Moissonnier P., Thibaud J.L., Neurologia psów i kotów wybrane przypadki kliniczne., Galaktyka, Łódć, 2015