Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S1)
Sylabus przedmiotu Profilaktyka aparatu ruchu u psów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Kynologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | praktyczny | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Profilaktyka aparatu ruchu u psów | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Anatomii Zwierząt i Zoologii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Katarzyna Pęzińska-Kijak <katarzyna.pezinska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 14 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z zakresu anatomii i fizjologii zwierząt. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy i umiejętności pozwalających zapobiegać występowaniu schorzeń związanych z aparatem ruchu, rozpoznawać najważniejsze objawy chorobowe i znać efekty ich leczenia oraz stosować odpowiednie procedury profilaktyczne. |
C-2 | Zapoznanie studentów z rodzajami kontuzji w sportach kynologicznych. |
C-3 | Wykształcenie umiejętności opracowania programów profilatyki aparatu ruchu u psów w odniesieniu do ich formy pracy. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Formy profilaktyki aparatu ruchu u szczeniąt. | 2 |
T-L-2 | Metody profilaktyki aparatu ruchu u psów starszych. | 2 |
T-L-3 | Ćwiczenia wzmacniające aparat ruchu. | 2 |
T-L-4 | Suplementacja w profilaktyce kontuzji sportowych oraz żywienie wspierające aparat ruchu. | 2 |
T-L-5 | Zapobieganie kontuzjom u psów sportowych. Streching. | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Profilaktyka aparatu ruchu psa domowego od szczenięcia do psa dorosłego. | 2 |
T-W-2 | Wybrane schorzenia aparatu ruchu. | 2 |
T-W-3 | Urazy w róznych dyscyplinach sportów kynologicznych.Profilaktyka przeciwurazowa. | 2 |
T-W-4 | Pies geriatryczny. | 2 |
T-W-5 | Żywienie w profilaktyce kontuzji u psów sportowych i użytkowych. Suplementacja wpierająca aparat ruchu. | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo studenta w laboratoriach | 10 |
A-L-2 | Przygotowanie studenta do ćwiczeń. | 5 |
A-L-3 | Konsultacje | 3 |
18 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 10 |
A-W-2 | Studiowanie literatury we własnym zakresie. | 2 |
12 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | prezentacja multimedialna |
M-3 | Dyskusja dydaktyczna |
M-4 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Kolokwia cząstkowe |
S-2 | Ocena formująca: Aktywność studenta |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów |
S-4 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne ćwiczeń |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_C24.4_W01 Student definiuje podstawowe pojęcia związane z aparatem ruchu. | Kn_1P_W09, Kn_1P_W13, Kn_1P_W08 | — | — | C-2, C-1, C-3 | T-L-1, T-L-3, T-W-2 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-3, S-4 |
Kn_1P_C24.4_W02 Student ma wiedzę z zakresu użytkowania psów oraz podstawowych schorzeń aparatu ruchu oraz jego profilaktyki. | Kn_1P_W19, Kn_1P_W08, Kn_1P_W20, Kn_1P_W21, Kn_1P_W23 | — | — | C-2, C-1, C-3 | T-L-4, T-L-5, T-L-2, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-5 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_C24.4_U02 Student potrafi ułożyć program profilaktyki aparatu ruchu u psów w każdym wieku i w każdej dziedzinie użytkowania. | Kn_1P_U09, Kn_1P_U13, Kn_1P_U12, Kn_1P_U11 | — | — | C-2, C-1, C-3 | T-L-1, T-L-4, T-L-3, T-L-5, T-L-2, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-5 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_C24.4_K01 Student postępuje zgodne z podstawowymi zasadami etyki w zakresie higieny aparatu ruchu oraz posiada wrażliwość na potrzeby psa. | Kn_1P_K03, Kn_1P_K05, Kn_1P_K01, Kn_1P_K06 | — | — | C-2, C-1 | T-L-1, T-L-4, T-L-2, T-W-3, T-W-1, T-W-5 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Kn_1P_C24.4_K02 Student ma świadomość znaczenia profilaktyki aparatu ruchu w pracy z psem młodym, starszym oraz użytkowanym sportowo i pracującym w służbie człowiekowi. | Kn_1P_K07, Kn_1P_K01, Kn_1P_K06 | — | — | C-2, C-1, C-3 | T-L-1, T-L-3, T-L-5, T-L-2, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-3, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_C24.4_W01 Student definiuje podstawowe pojęcia związane z aparatem ruchu. | 2,0 | Student nie definiuje podstawowych pojęć związanych z aparatem ruchu. |
3,0 | Student definiuje podstawowe pojęcia związane z aparatem ruchu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
Kn_1P_C24.4_W02 Student ma wiedzę z zakresu użytkowania psów oraz podstawowych schorzeń aparatu ruchu oraz jego profilaktyki. | 2,0 | Student nie posiada wiedzy z zakresu użytkowania psów oraz podstawowych schorzeń aparatu ruchu. |
3,0 | Student ma wiedzę z zakresu użytkowania psów oraz podstawowych schorzeń aparatu ruchu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_C24.4_U02 Student potrafi ułożyć program profilaktyki aparatu ruchu u psów w każdym wieku i w każdej dziedzinie użytkowania. | 2,0 | Student nie potrafi ułożyć programu profilaktyki aparatu ruchu u psów w każdym wieku i w każdej dziedzinie użytkowania. |
3,0 | Student potrafi ułożyć program profilaktyki aparatu ruchu u psów w każdym wieku i w każdej dziedzinie użytkowania. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_C24.4_K01 Student postępuje zgodne z podstawowymi zasadami etyki w zakresie higieny aparatu ruchu oraz posiada wrażliwość na potrzeby psa. | 2,0 | Student nie postępuje zgodne z podstawowymi zasadami etyki w zakresie higieny aparatu ruchu oraz nie posiada wrażliwości na potrzeby psa. |
3,0 | Student postępuje zgodne z podstawowymi zasadami etyki w zakresie higieny aparatu ruchu oraz posiada wrażliwość na potrzeby psa. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
Kn_1P_C24.4_K02 Student ma świadomość znaczenia profilaktyki aparatu ruchu w pracy z psem młodym, starszym oraz użytkowanym sportowo i pracującym w służbie człowiekowi. | 2,0 | Student nie ma świadomości znaczenia profilaktyki aparatu ruchu w pracy z psem młodym, starszym oraz użytkowanym sportowo i pracującym w służbie człowiekowi. |
3,0 | Student ma świadomość znaczenia profilaktyki aparatu ruchu w pracy z psem młodym, starszym oraz użytkowanym sportowo i pracującym w służbie człowiekowi. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Janicki A.M., Pies-dysplazja stawów biodrowych.Prawo złotej proporcji i tetralogia panewki. Wartośći diagnostyczne i prognostyczne, Galaktyka, Łódź, 2012
- Dieter-Budras K., Richter R., Fricke W., Atlas anatomii psa., Galaktyka, Łódź, 2010
Literatura dodatkowa
- Fuhrer L., Moissonnier P., Thibaud J.L., Neurologia psów i kotów wybrane przypadki kliniczne., Galaktyka, Łódź, 2015