Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (N1)
Sylabus przedmiotu Podstawy chowu i hodowli świń:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Kynologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | praktyczny | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy chowu i hodowli świń | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Arkadiusz Pietruszka <Arkadiusz.Pietruszka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Eugenia Jacyno <eugenia.jacyno@zut.edu.pl>, Maria Kawęcka <Maria.Kawecka@zut.edu.pl>, Beata Matysiak <Beata.Matysiak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 8 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw z zakresu genetyki, fizjologii i żywienia zwierząt oraz paszoznawstwa |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest przekazanie studentom gruntownej wiedzy z zakresu chowu i hodowli swiń. W ramach przedmiotu studenci poznają cechy związane z użytkowaniem świń, charakterystykę ras świń hodowanych w kraju, formy organizacyjne produkcji świń, metody oceny oraz doskonalenia cech użytkowych świń, korzyści wynikające z krzyżowania towarowego (hybrydyzacja), systemy utrzymania oraz zasady i praktyczne aspekty żywienia różnych grup produkcyjnych trzody chlewnej. Rozwjanie umiejętności programowania w zakresie organizacji technologii produkcji na fermach świń. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wyliczanie i interpretacja wyników dotyczących wskaźników intensywności produkcji świń, produkcji obornika oraz nawożenia gruntów ornych. | 2 |
T-L-2 | Wykonanie harmonogramu produkcji świń w gospodarstwie drobnotowarowym oraz obliczenie powierzchni chlewni, płyty gnojowej, pojemności zbiornika na gnojówkę, zapotrzebowania na paszę i wodę oraz niezbędną powierzchnię gruntów ornych stanowiących bazę paszową dla stada. | 2 |
T-L-3 | Ocena użytkowości rozpłodowej loch. Obliczanie rocznego zestawienia wyników oceny użytkowości rozpłodowej dla stada świń. | 2 |
T-L-4 | Ocena użytkowości tucznej i rzeźnej. Obliczanie parametrów użytkowści tucznej. | 2 |
T-L-5 | Ocena użytkowości rzeźnej metodą przyżyciową i poubojową - wyliczenie wskaźników. | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Charakterystyka cech związanych z użytkowaniem świń | 1 |
T-W-2 | Wskaźniki produkcyjne świń. Formy orgnizacyjne produkcji świń. | 1 |
T-W-3 | Pochodzenie, typy użytkowe oraz rasy świń. | 1 |
T-W-4 | Organizacja hodowli i chowu świń w Polsce. | 1 |
T-W-5 | Cechy użytkowe trzody chlewnej. | 1 |
T-W-6 | Metody krzyżowania towarowego. | 2 |
T-W-7 | Wychów prosiąt. | 1 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział studenta w ćwiczeniach | 10 |
A-L-2 | Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń | 9 |
A-L-3 | Konsultacje | 6 |
A-L-4 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń | 10 |
A-L-5 | Pisemne zaliczenie ćwiczeń | 1 |
36 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział studentów w wykładach | 8 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów | 5 |
A-W-3 | Konsultacje | 6 |
A-W-4 | Czytanie wskazanej literatury | 4 |
A-W-5 | Pisemne zaliczenie wykładów | 1 |
24 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wyklad informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne |
M-2 | Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora |
M-3 | Praca w grupach |
M-4 | Dyskusja dydaktyczna |
M-5 | Filmy tematyczne |
M-6 | Objaśnienia wykonania zadań na ćwiczeniach |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej z przeprowadzonych wykładów |
S-2 | Ocena formująca: ocena po zakończeniu kolejnych ćwiczeń |
S-3 | Ocena podsumowująca: podsumowujące zaliczenie ćwiczeń w formie pisemnej |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_C09.2_W02 Student wymienia i charakteryzuje cechy związane z użytkowaniem świń, metody ich oceny, charakteryzuje irasy świń, zna zasady krzyżowania towarowego. Zna organizację, cel i zadania hodowli i chowu świń. | Kn_1P_W06 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5 | M-5, M-1, M-2 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_C09.2_U02 Student pod kierunkiem prowadzacego potrafi zaplanować produkcję trzody chlewnej w gospodarstwie drobnotowarowym oraz wielkotowarowym. Potrafi analizować i interpretować wyniki oceny użytkowości rozpłodowej, tucznej i rzeźnej. | Kn_1P_U09 | — | — | C-1 | T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-1, T-L-5 | M-3, M-2, M-6 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_C09.2_K01 Student nabywa kompetencje menadżerskie umożliwiające zaplanowanie produkcji świń z uwzględnieniem uwarunkowań rynkowych. | Kn_1P_K04 | — | — | C-1 | T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-1, T-L-5 | M-3, M-4, M-6 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_C09.2_W02 Student wymienia i charakteryzuje cechy związane z użytkowaniem świń, metody ich oceny, charakteryzuje irasy świń, zna zasady krzyżowania towarowego. Zna organizację, cel i zadania hodowli i chowu świń. | 2,0 | Student nie zna i nie potrafi objaśnić cech związanych z użytkowaniem świń i metod ich oceny, nie potrafi scharakteryzować ras świń i korzyści wynikających z krzyżowania towarowego, nie zna praktycznych aspektyów oraz zasad programowania produkcji stada świń. |
3,0 | Student zna i potrafi objaśnić cechy związane z użytkowaniem świń i metody ich oceny, potrafi scharakteryzować rasy świń, nie potrafi scharakteryzować korzyści wynikających z krzyżowania towarowego, nie zna praktycznych aspektyów oraz zasad programowania produkcji stada świń. | |
3,5 | Student zna i potrafi objaśnić cechy związane z użytkowaniem świń i metody ich oceny, potrafi scharakteryzować rasy świń, potrafi dostatecznie scharakteryzować korzyści wynikające z krzyżowania towarowego, zna dostatecznie praktyczne zasady programowania produkcji stada świń. | |
4,0 | Student zna i potrafi objaśnić cechy związane z użytkowaniem świń i metody ich oceny, potrafi scharakteryzować rasy świń, potrafi dobrze scharakteryzować korzyści wynikające z krzyżowania towarowego, zna dobrze praktyczne zasady programowania produkcji stada świń. | |
4,5 | Student zna i potrafi objaśnić cechy związane z użytkowaniem świń i metody ich oceny, potrafi scharakteryzować rasy świń, potrafi dobrze scharakteryzować korzyści wynikające z krzyżowania towarowego, zna dobrze praktyczne zasady programowania produkcji stada świń. Bierze aktywny udział w dyskusji. | |
5,0 | Student zna i potrafi objaśnić cechy związane z użytkowaniem świń i metody ich oceny, potrafi scharakteryzować rasy świń, potrafi znakomicie scharakteryzować korzyści wynikające z krzyżowania towarowego, zna doskonale praktyczne zasady programowania produkcji stada świń.Bierze aktywny udział w dyskusji. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_C09.2_U02 Student pod kierunkiem prowadzacego potrafi zaplanować produkcję trzody chlewnej w gospodarstwie drobnotowarowym oraz wielkotowarowym. Potrafi analizować i interpretować wyniki oceny użytkowości rozpłodowej, tucznej i rzeźnej. | 2,0 | Student nie potrafi opracować planu produkcji świń oraz opisać cech użytkowych świń |
3,0 | Student potrafi opracować planu produkcji świń oraz opisać cechy użytkowe świń w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Student potrafi opracować planu produkcji świń oraz interpretuje wyniki oceny użytkowości świń w stopniu dostatecznym | |
4,0 | Student potrafi analizować i opracować plan produkcji świń oraz interpretuje wyniki oceny użytkowości świń w stopniu dobrym | |
4,5 | Student potrafi analizować i opracować plan produkcji świń oraz interpretuje wyniki oceny użytkowości świń i ich wykorzystanie | |
5,0 | Student potrafi analizować i opracować plan produkcji świń oraz interpretuje wyniki oceny użytkowości świń i ich wykorzystanie oraz posługuje się w sposób umiejętny literatura |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_C09.2_K01 Student nabywa kompetencje menadżerskie umożliwiające zaplanowanie produkcji świń z uwzględnieniem uwarunkowań rynkowych. | 2,0 | Student nie przejawia aktywności w grupie jako członek |
3,0 | Student przejawia niepełną aktywność w grupie jako członek | |
3,5 | Student przejawia aktywność w grupie jako członek | |
4,0 | Student przejawia aktywność w grupie jako członek i podejmuje aktywność jako lider | |
4,5 | Student przejawia aktywność w grupie jako lider | |
5,0 | Student przejawia aktywność w grupie jako lider j jest kreatywny |
Literatura podstawowa
- pod. red. Grudniewska B., Hodowla i użytkowanie świń, ART, Olsztyn, 1998
- pod red. Czarnecki R., Hodowla i technologia produkcji trzody chlewnej, AR, Szczecin, 2002
Literatura dodatkowa
- pod red. Grodzki H, Hodowla i użytkowanie zwierząt gospodarskich, SGGW, Warszawa, 2005
- Ogólnopolskie czasopismo specjalistycze dla hodowców i producentów świń, Trzoda chlewna, Wielkopolskie Wydawnictwo Rolnicze sp. z o.o., Poznań, 2011, miesięcznik - wykorzystanie w kolejnych latach
- Babicz i in., Hodowla i chów świń, Wyd. Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie, Lublin, 2014