Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (N1)

Sylabus przedmiotu Hodowla owadów użytkowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Hodowla owadów użytkowych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Anatomii Zwierząt i Zoologii
Nauczyciel odpowiedzialny Jerzy Samborski <jerzy.samborski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Bożena Chuda-Mickiewicz <Bozena.Chuda-Mickiewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 8 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 8 0,80,40zaliczenie
laboratoriaL3 10 1,20,60zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1zoologia, botanika, chemia

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studenów z biologią i metodami chowu trzmieli do zapylania roślin entomofilnych
C-2zapoznanie studentów z biologią i metodą chowu pszczoły samotnicy - murarki ogrodowej wykorzystywanej do zapylania roślin entomofilnych.
C-3poznanie podgatunków pszczoły miodnej użytkowanych w kraju, biologii rodziny pszczelej
C-4poznanie zasad prowadzenia rodzin pszczelich w sezonie,
C-5zapoznanie z najważniejszymi jednostkami chorobowymi pszczoły miodnej
C-6poznanie biologii i zasad prowadzenia rodzin pszczelich w sezonie,

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Pszczoły samotnice: murarka ogrodowa - budowa gniazda, dymorfizm płciowy struktura płci w gniazdach.1
T-L-2Inkubacja oprzędów murarki ogrodowej, przygotowanie sztucznych gniazd do chowu murarki.1
T-L-3Budowa morfologiczna i sekcja pszczoły miodnej1
T-L-4Różnice w budowie morfologicznej trzech postaci w rodzinie pszczelej. Rozwój osobniczy pszczoły miodnej. Budowa gniazda pszczół1
T-L-5Porozumiewanie się pszczoły miodnej1
T-L-6Budowa i systemy uli1
T-L-7Główny przeglad wiosenny rodzin w pasiece1
T-L-8Choroby pszczół - nosemoza, warroza; pobieranie prób z rodzin do badań i diagnostyka1
T-L-9Prace w pasiecze: poszerzanie gniazd, wprawianie węzy, midobranie2
10
wykłady
T-W-1Trzmiele: biologia i rozród, metody chowu1
T-W-2Pszczoły samotnice: biologia i rozród1
T-W-3Podgatunki pszczoły miodnej uzytkowane w kraju1
T-W-4Biologia rodziny pszczelej,1
T-W-5Życie rodziny pszczoły miodnej na przestrzeni roku1
T-W-6Prace pasieczne w sezonie1
T-W-7Przeglad najważniejszych chorób pszczoły miodnej2
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w ćwiczeniach10
A-L-2przygotowanie do sprawdzianów, studiowanie literatury26
36
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach8
A-W-2przygotowanie do zaliczenia, studiowanie literatury16
24

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład - prezentacja multimedialna
M-2objaśnienie
M-3cwiczenia laboratoryjne
M-4zajęcia praktyczne w pasiece

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: wykonanie zadań
S-2Ocena formująca: obserwacja pracy studenta na ćwiczeniach
S-3Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C07.1_W01
student zna biologię trzmieli, znaczenie trzmieli jako zapylacza rośłin
Kn_1P_W08, Kn_1P_W03C-1T-W-1M-1S-3
Kn_1P_C07.1_W02
zna biologie i rozród wybranych gatunków pszczół samotnic
Kn_1P_W08C-2T-W-2, T-L-1M-1, M-3S-3
Kn_1P_C07.1_W03
potrafi objaśnić funkcjonowanie rodziny pszczelej na przestrzeni roku , scharakteryzować postacie tworzące rodzinę pszczelą
Kn_1P_W08C-3T-W-5, T-W-4, T-W-3, T-L-5, T-L-4, T-L-3M-1, M-3, M-2, M-4S-2, S-3
Kn_1P_C07.1_W04
ma wiedzę z zakresu podstawowych jednostek chorobowych pszczoły miodnej
Kn_1P_W08C-5T-W-7, T-L-8M-3, M-4S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C07.1_U01
potrafi założyć sztuczny chów rodzinek trzmieli
Kn_1P_U18C-1T-W-1M-1S-3
Kn_1P_C07.1_U02
potrafi załozyć i poprowadzić chów wybranych gatunków pszczół samotnic
Kn_1P_U18C-2T-L-2M-1, M-4S-1, S-3
Kn_1P_C07.1_U03
umie wykonywać podstawowe prace zwiazane z prowadzeniem rodzin pszczelich w sezonie
Kn_1P_U18, Kn_1P_U08C-6T-W-6, T-L-6, T-L-9, T-L-7M-4S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C07.1_K01
nabiera umiejetności pracy w grupie
Kn_1P_K04C-2, C-1, C-6T-L-2, T-L-9, T-L-7M-3, M-4S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C07.1_W01
student zna biologię trzmieli, znaczenie trzmieli jako zapylacza rośłin
2,0student nie zna biologii trzmieli i ich znaczenia jako zapylaczy roślin
3,0student zna w stopniu podstawowym biologię i znaczenie trzmieli jako zapylaczy rośłin
3,5
4,0
4,5
5,0
Kn_1P_C07.1_W02
zna biologie i rozród wybranych gatunków pszczół samotnic
2,0brak wiedzy o biologii i rozrodu omawianych gatunków pszczół samotnic
3,0podstawowa wiedza o biologii i rozrodzie omawinych gatunków pszczól samotnic
3,5
4,0
4,5
5,0
Kn_1P_C07.1_W03
potrafi objaśnić funkcjonowanie rodziny pszczelej na przestrzeni roku , scharakteryzować postacie tworzące rodzinę pszczelą
2,0
3,0potrafi objaśnić funkcjonowanie rodziny pszczelej na przestrzeni roku , scharakteryzować postacie tworzące rodzinę pszczelą
3,5
4,0
4,5
5,0
Kn_1P_C07.1_W04
ma wiedzę z zakresu podstawowych jednostek chorobowych pszczoły miodnej
2,0brak wiedzy o podstawowych jednostkach chorobowych pszczoły miodnej
3,0wiedza w stopnu dostatecznym o podstawowych jednostkach chorobowych pszczoły miodnej
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C07.1_U01
potrafi założyć sztuczny chów rodzinek trzmieli
2,0nie potrafi założyć sztucznego chowu trzmieli
3,0w stopniu podstawowym ma umiejętność założenia sztucznego chowu trzmieli
3,5
4,0
4,5
5,0
Kn_1P_C07.1_U02
potrafi załozyć i poprowadzić chów wybranych gatunków pszczół samotnic
2,0nie potrafi założyć chowu omawianych gatunków pszczół samotnic
3,0umie założyć sztuczny chów jednego z omawianych gatunków pszczół samotnic
3,5
4,0
4,5
5,0
Kn_1P_C07.1_U03
umie wykonywać podstawowe prace zwiazane z prowadzeniem rodzin pszczelich w sezonie
2,0nie umie wykonywać podstawowych prac przy prowadzeniu rodzin pszcelich w sezonie
3,0umie wykonać 1-2 podstawowe prace zwiazane z prowadzeniem rodzin w sezonie
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C07.1_K01
nabiera umiejetności pracy w grupie
2,0nie posiadł umiejetności pracy w grupie
3,0posiadł w stopniu dostatecznym umiejetność pracy w grupie
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Prabucki J. red., Pszczelnictwo, Albatros, Szczecin, 1998, pierwsze
  2. Wilkaniec Z. red., Owady użytkowe materiały do ćwiczeń, Akademia Rolnicza, Poznań, 2002, pierwsze
  3. WildeJ., Prabucki J. red., Hodowla pszczół, PWRiL, Warszawa, 2009, pierwsze

Literatura dodatkowa

  1. WildeJ. red., Encyklopedia pszczelarska, PWRiL, Warszawa, 2013, pierwsze
  2. Banaszak J., Ekologia pszczół, PWN, Warszawa, 1993, pierwsze
  3. Dylewska M., Nasze trzmiele, Ośrodek Doradztwa Rolniczego, APW Karniowice, 1998, pierwsze
  4. Flaga S., Pszczoła murarka ogrodowa, Polski Klub Ekologiczny, Kraków, 2002, pierwsze

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Pszczoły samotnice: murarka ogrodowa - budowa gniazda, dymorfizm płciowy struktura płci w gniazdach.1
T-L-2Inkubacja oprzędów murarki ogrodowej, przygotowanie sztucznych gniazd do chowu murarki.1
T-L-3Budowa morfologiczna i sekcja pszczoły miodnej1
T-L-4Różnice w budowie morfologicznej trzech postaci w rodzinie pszczelej. Rozwój osobniczy pszczoły miodnej. Budowa gniazda pszczół1
T-L-5Porozumiewanie się pszczoły miodnej1
T-L-6Budowa i systemy uli1
T-L-7Główny przeglad wiosenny rodzin w pasiece1
T-L-8Choroby pszczół - nosemoza, warroza; pobieranie prób z rodzin do badań i diagnostyka1
T-L-9Prace w pasiecze: poszerzanie gniazd, wprawianie węzy, midobranie2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Trzmiele: biologia i rozród, metody chowu1
T-W-2Pszczoły samotnice: biologia i rozród1
T-W-3Podgatunki pszczoły miodnej uzytkowane w kraju1
T-W-4Biologia rodziny pszczelej,1
T-W-5Życie rodziny pszczoły miodnej na przestrzeni roku1
T-W-6Prace pasieczne w sezonie1
T-W-7Przeglad najważniejszych chorób pszczoły miodnej2
8

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w ćwiczeniach10
A-L-2przygotowanie do sprawdzianów, studiowanie literatury26
36
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach8
A-W-2przygotowanie do zaliczenia, studiowanie literatury16
24
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C07.1_W01student zna biologię trzmieli, znaczenie trzmieli jako zapylacza rośłin
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W08Ma wiedzę z zakresu budowy oraz funkcjonowania organizmów żywych na różnych poziomach ich złożoności
Kn_1P_W03Ma podstawową wiedzę z zakresu systematyki i taksonomii Prokaryota i Eukaryota w zakresie opisu faktograficznego oraz rekonstrukcji filogenetycznej, a także ich budowy, rozwoju, rozmnażania, występowania oraz znaczenia biologicznego i gospodarczego
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studenów z biologią i metodami chowu trzmieli do zapylania roślin entomofilnych
Treści programoweT-W-1Trzmiele: biologia i rozród, metody chowu
Metody nauczaniaM-1wykład - prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie zna biologii trzmieli i ich znaczenia jako zapylaczy roślin
3,0student zna w stopniu podstawowym biologię i znaczenie trzmieli jako zapylaczy rośłin
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C07.1_W02zna biologie i rozród wybranych gatunków pszczół samotnic
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W08Ma wiedzę z zakresu budowy oraz funkcjonowania organizmów żywych na różnych poziomach ich złożoności
Cel przedmiotuC-2zapoznanie studentów z biologią i metodą chowu pszczoły samotnicy - murarki ogrodowej wykorzystywanej do zapylania roślin entomofilnych.
Treści programoweT-W-2Pszczoły samotnice: biologia i rozród
T-L-1Pszczoły samotnice: murarka ogrodowa - budowa gniazda, dymorfizm płciowy struktura płci w gniazdach.
Metody nauczaniaM-1wykład - prezentacja multimedialna
M-3cwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0brak wiedzy o biologii i rozrodu omawianych gatunków pszczół samotnic
3,0podstawowa wiedza o biologii i rozrodzie omawinych gatunków pszczól samotnic
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C07.1_W03potrafi objaśnić funkcjonowanie rodziny pszczelej na przestrzeni roku , scharakteryzować postacie tworzące rodzinę pszczelą
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W08Ma wiedzę z zakresu budowy oraz funkcjonowania organizmów żywych na różnych poziomach ich złożoności
Cel przedmiotuC-3poznanie podgatunków pszczoły miodnej użytkowanych w kraju, biologii rodziny pszczelej
Treści programoweT-W-5Życie rodziny pszczoły miodnej na przestrzeni roku
T-W-4Biologia rodziny pszczelej,
T-W-3Podgatunki pszczoły miodnej uzytkowane w kraju
T-L-5Porozumiewanie się pszczoły miodnej
T-L-4Różnice w budowie morfologicznej trzech postaci w rodzinie pszczelej. Rozwój osobniczy pszczoły miodnej. Budowa gniazda pszczół
T-L-3Budowa morfologiczna i sekcja pszczoły miodnej
Metody nauczaniaM-1wykład - prezentacja multimedialna
M-3cwiczenia laboratoryjne
M-2objaśnienie
M-4zajęcia praktyczne w pasiece
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: obserwacja pracy studenta na ćwiczeniach
S-3Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi objaśnić funkcjonowanie rodziny pszczelej na przestrzeni roku , scharakteryzować postacie tworzące rodzinę pszczelą
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C07.1_W04ma wiedzę z zakresu podstawowych jednostek chorobowych pszczoły miodnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W08Ma wiedzę z zakresu budowy oraz funkcjonowania organizmów żywych na różnych poziomach ich złożoności
Cel przedmiotuC-5zapoznanie z najważniejszymi jednostkami chorobowymi pszczoły miodnej
Treści programoweT-W-7Przeglad najważniejszych chorób pszczoły miodnej
T-L-8Choroby pszczół - nosemoza, warroza; pobieranie prób z rodzin do badań i diagnostyka
Metody nauczaniaM-3cwiczenia laboratoryjne
M-4zajęcia praktyczne w pasiece
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0brak wiedzy o podstawowych jednostkach chorobowych pszczoły miodnej
3,0wiedza w stopnu dostatecznym o podstawowych jednostkach chorobowych pszczoły miodnej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C07.1_U01potrafi założyć sztuczny chów rodzinek trzmieli
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U18Wykazuje umiejętność organizacji chowu i hodowli różnych gatunków zwierząt udomowionych oraz gospodarowania populacjami zwierząt wolno żyjących
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studenów z biologią i metodami chowu trzmieli do zapylania roślin entomofilnych
Treści programoweT-W-1Trzmiele: biologia i rozród, metody chowu
Metody nauczaniaM-1wykład - prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi założyć sztucznego chowu trzmieli
3,0w stopniu podstawowym ma umiejętność założenia sztucznego chowu trzmieli
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C07.1_U02potrafi załozyć i poprowadzić chów wybranych gatunków pszczół samotnic
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U18Wykazuje umiejętność organizacji chowu i hodowli różnych gatunków zwierząt udomowionych oraz gospodarowania populacjami zwierząt wolno żyjących
Cel przedmiotuC-2zapoznanie studentów z biologią i metodą chowu pszczoły samotnicy - murarki ogrodowej wykorzystywanej do zapylania roślin entomofilnych.
Treści programoweT-L-2Inkubacja oprzędów murarki ogrodowej, przygotowanie sztucznych gniazd do chowu murarki.
Metody nauczaniaM-1wykład - prezentacja multimedialna
M-4zajęcia praktyczne w pasiece
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: wykonanie zadań
S-3Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi założyć chowu omawianych gatunków pszczół samotnic
3,0umie założyć sztuczny chów jednego z omawianych gatunków pszczół samotnic
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C07.1_U03umie wykonywać podstawowe prace zwiazane z prowadzeniem rodzin pszczelich w sezonie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U18Wykazuje umiejętność organizacji chowu i hodowli różnych gatunków zwierząt udomowionych oraz gospodarowania populacjami zwierząt wolno żyjących
Kn_1P_U08Potrafi interpretować zachowanie i stany emocjonalne zwierząt podczas ich obserwacji i pracy z nimi
Cel przedmiotuC-6poznanie biologii i zasad prowadzenia rodzin pszczelich w sezonie,
Treści programoweT-W-6Prace pasieczne w sezonie
T-L-6Budowa i systemy uli
T-L-9Prace w pasiecze: poszerzanie gniazd, wprawianie węzy, midobranie
T-L-7Główny przeglad wiosenny rodzin w pasiece
Metody nauczaniaM-4zajęcia praktyczne w pasiece
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: obserwacja pracy studenta na ćwiczeniach
S-3Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie umie wykonywać podstawowych prac przy prowadzeniu rodzin pszcelich w sezonie
3,0umie wykonać 1-2 podstawowe prace zwiazane z prowadzeniem rodzin w sezonie
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C07.1_K01nabiera umiejetności pracy w grupie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K04Potrafi pracować samodzielnie i w zespole oraz wykazuje się kreatywnością i przedsiębiorczością w organizacji wykonywania zleconych zadań
Cel przedmiotuC-2zapoznanie studentów z biologią i metodą chowu pszczoły samotnicy - murarki ogrodowej wykorzystywanej do zapylania roślin entomofilnych.
C-1zapoznanie studenów z biologią i metodami chowu trzmieli do zapylania roślin entomofilnych
C-6poznanie biologii i zasad prowadzenia rodzin pszczelich w sezonie,
Treści programoweT-L-2Inkubacja oprzędów murarki ogrodowej, przygotowanie sztucznych gniazd do chowu murarki.
T-L-9Prace w pasiecze: poszerzanie gniazd, wprawianie węzy, midobranie
T-L-7Główny przeglad wiosenny rodzin w pasiece
Metody nauczaniaM-3cwiczenia laboratoryjne
M-4zajęcia praktyczne w pasiece
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: obserwacja pracy studenta na ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie posiadł umiejetności pracy w grupie
3,0posiadł w stopniu dostatecznym umiejetność pracy w grupie
3,5
4,0
4,5
5,0