Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (N1)

Sylabus przedmiotu Wybrane elementy higieny człowieka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Wybrane elementy higieny człowieka
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Tomza-Marciniak <Agnieszka.Tomza-Marciniak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Bogumiła Pilarczyk <Bogumila.Pilarczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 0,0 ECTS (formy) 0,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 6 0,00,70zaliczenie
wykładyW3 4 0,00,30zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1brak

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studentów z zasadami zdrowego stulu życia
C-2zapoznanie studentów z czynnikami środowiskowymi stwarzającymi zagrożenie dla zdrowia
C-3ukształtowanie umiejętności przewidywania i zapobiegania negatywnym skutkom oddziaływania szkodliwych dla zdrowia czynników środowiskowych (chemicznych, chemicznych i biologicznych)

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Analiza zdrowotnych skutków nikotynizmu, alkoholizmu i toksykomanii.2
T-L-2Szkodliwe czynniki chemiczne i biologiczne w żywności.2
T-L-3Wpływ żywienia na zdrowie. Dieta w profilaktyce wybranych chorób. Produkty o obnizonej wartości energetycznej - korzyści i zagrożenia.2
6
wykłady
T-W-1Wpływ czynników środowiska na rozwój chorób cywilizacyjnych.2
T-W-2Znaczenie aktywności fizycznej w kształtowaniu odpowiedniego stanu zdrowia.2
4

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach6
6
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach4
4

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny, pogadanka
M-2metoda aktywizująca i praktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Warunkiem zaliczenia jest pozytywny wynik ze sprawdzianu.
S-2Ocena formująca: zaliczenie pisemne
S-3Ocena formująca: zaliczenia ustne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_A02.1_W01
Student omawia czynniki i zachowania sprzyjające i niesprzyjające zdrowiu.
Kn_1P_W08C-1, C-2, C-3T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-W-1, T-W-2M-2, M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_A02.1_U01
Student analizuje zagrożenia zdrowotne wynikające z oddziaływania określonych szkodliwych czynników środowiska i niezdrowego trybu życia.
Kn_1P_U09, Kn_1P_U17C-1, C-2, C-3T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-W-1, T-W-2M-2, M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_A02.1_K01
Student jest świadomy znaczenia właściwego trybu życia i jakości środowiska w kształtowaniu stanu zdrowia.
Kn_1P_K03, Kn_1P_K05C-1, C-2, C-3T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-W-1, T-W-2M-2, M-1S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_A02.1_W01
Student omawia czynniki i zachowania sprzyjające i niesprzyjające zdrowiu.
2,0
3,0Student omawia podstawowe czynniki i zachowania sprzyjające i niesprzyjające zdrowiu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_A02.1_U01
Student analizuje zagrożenia zdrowotne wynikające z oddziaływania określonych szkodliwych czynników środowiska i niezdrowego trybu życia.
2,0
3,0Student analizuje zagrożenia zdrowotne wynikające z oddziaływania podstawowych szkodliwych czynników środowiska i niezdrowego trybu życia.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_A02.1_K01
Student jest świadomy znaczenia właściwego trybu życia i jakości środowiska w kształtowaniu stanu zdrowia.
2,0
3,0Student w ograniczony sposób jest świadomy roli właściwego trybu życia w kształtowaniu odpowiedniego stanu zdrowia.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kolarzyk E (red), Wybrane problemy higieny i ekologii człowieka, UJ, Kraków, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Woynarowska Barbara, Edukacja zdrowotna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2012

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Analiza zdrowotnych skutków nikotynizmu, alkoholizmu i toksykomanii.2
T-L-2Szkodliwe czynniki chemiczne i biologiczne w żywności.2
T-L-3Wpływ żywienia na zdrowie. Dieta w profilaktyce wybranych chorób. Produkty o obnizonej wartości energetycznej - korzyści i zagrożenia.2
6

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wpływ czynników środowiska na rozwój chorób cywilizacyjnych.2
T-W-2Znaczenie aktywności fizycznej w kształtowaniu odpowiedniego stanu zdrowia.2
4

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach6
6
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach4
4
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_A02.1_W01Student omawia czynniki i zachowania sprzyjające i niesprzyjające zdrowiu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W08Ma wiedzę z zakresu budowy oraz funkcjonowania organizmów żywych na różnych poziomach ich złożoności
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z zasadami zdrowego stulu życia
C-2zapoznanie studentów z czynnikami środowiskowymi stwarzającymi zagrożenie dla zdrowia
C-3ukształtowanie umiejętności przewidywania i zapobiegania negatywnym skutkom oddziaływania szkodliwych dla zdrowia czynników środowiskowych (chemicznych, chemicznych i biologicznych)
Treści programoweT-L-1Analiza zdrowotnych skutków nikotynizmu, alkoholizmu i toksykomanii.
T-L-2Szkodliwe czynniki chemiczne i biologiczne w żywności.
T-L-3Wpływ żywienia na zdrowie. Dieta w profilaktyce wybranych chorób. Produkty o obnizonej wartości energetycznej - korzyści i zagrożenia.
T-W-1Wpływ czynników środowiska na rozwój chorób cywilizacyjnych.
T-W-2Znaczenie aktywności fizycznej w kształtowaniu odpowiedniego stanu zdrowia.
Metody nauczaniaM-2metoda aktywizująca i praktyczna
M-1wykład informacyjny, pogadanka
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student omawia podstawowe czynniki i zachowania sprzyjające i niesprzyjające zdrowiu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_A02.1_U01Student analizuje zagrożenia zdrowotne wynikające z oddziaływania określonych szkodliwych czynników środowiska i niezdrowego trybu życia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U09Posiada zdolność podejmowania działań z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik i narzędzi, rozwiązujących problemy dotyczące zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunkiem
Kn_1P_U17Posługuje się zasadami prawidłowego żywienia oraz zdrowego trybu życia
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z zasadami zdrowego stulu życia
C-2zapoznanie studentów z czynnikami środowiskowymi stwarzającymi zagrożenie dla zdrowia
C-3ukształtowanie umiejętności przewidywania i zapobiegania negatywnym skutkom oddziaływania szkodliwych dla zdrowia czynników środowiskowych (chemicznych, chemicznych i biologicznych)
Treści programoweT-L-1Analiza zdrowotnych skutków nikotynizmu, alkoholizmu i toksykomanii.
T-L-2Szkodliwe czynniki chemiczne i biologiczne w żywności.
T-L-3Wpływ żywienia na zdrowie. Dieta w profilaktyce wybranych chorób. Produkty o obnizonej wartości energetycznej - korzyści i zagrożenia.
T-W-1Wpływ czynników środowiska na rozwój chorób cywilizacyjnych.
T-W-2Znaczenie aktywności fizycznej w kształtowaniu odpowiedniego stanu zdrowia.
Metody nauczaniaM-2metoda aktywizująca i praktyczna
M-1wykład informacyjny, pogadanka
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student analizuje zagrożenia zdrowotne wynikające z oddziaływania podstawowych szkodliwych czynników środowiska i niezdrowego trybu życia.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_A02.1_K01Student jest świadomy znaczenia właściwego trybu życia i jakości środowiska w kształtowaniu stanu zdrowia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K03Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i osobistego
Kn_1P_K05Jest świadomy roli sprawności psychofizycznej dla prawidłowego wykonywania zawodów związanych z kynologią
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z zasadami zdrowego stulu życia
C-2zapoznanie studentów z czynnikami środowiskowymi stwarzającymi zagrożenie dla zdrowia
C-3ukształtowanie umiejętności przewidywania i zapobiegania negatywnym skutkom oddziaływania szkodliwych dla zdrowia czynników środowiskowych (chemicznych, chemicznych i biologicznych)
Treści programoweT-L-1Analiza zdrowotnych skutków nikotynizmu, alkoholizmu i toksykomanii.
T-L-2Szkodliwe czynniki chemiczne i biologiczne w żywności.
T-L-3Wpływ żywienia na zdrowie. Dieta w profilaktyce wybranych chorób. Produkty o obnizonej wartości energetycznej - korzyści i zagrożenia.
T-W-1Wpływ czynników środowiska na rozwój chorób cywilizacyjnych.
T-W-2Znaczenie aktywności fizycznej w kształtowaniu odpowiedniego stanu zdrowia.
Metody nauczaniaM-2metoda aktywizująca i praktyczna
M-1wykład informacyjny, pogadanka
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: zaliczenia ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w ograniczony sposób jest świadomy roli właściwego trybu życia w kształtowaniu odpowiedniego stanu zdrowia.
3,5
4,0
4,5
5,0