Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (N1)

Sylabus przedmiotu Szkolenie szczeniąt i psów młodych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Szkolenie szczeniąt i psów młodych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Anatomii Zwierząt i Zoologii
Nauczyciel odpowiedzialny Marta Górska <Marta_Gorska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Katarzyna Pęzińska-Kijak <katarzyna.pezinska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
zajęcia terenoweT4 12 0,60,60zaliczenie
wykładyW4 4 0,40,40zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student zna podstawowe rasy psów i ich użytkowość

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Głównym celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z ogólna wiedzą dotyczącą szkoleń szczeniąt i psów młodych w aspekcie życia codziennego i pracy sportowej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
zajęcia terenowe
T-T-1Socjalizacja szczeniaka w hodowli Socjalizacja szczeniaka i psa młodego w nowym domu1
T-T-2Ćwiczenia aparatu ruchu szczeniąt i młodych psów1
T-T-3Podstawy motywacji w szkoleniu szczeniakiaka i psa młodego2
T-T-4Podstawowe problemy wychowawcze ze szczeniakiem i psem młodym2
T-T-5Uczestnictwo w zajęciach przedszkola dla szczeniąt w szkole dla psów3
T-T-6Nauka podstawowych komend3
12
wykłady
T-W-1Szkolenie szczeniat i psów młodych - wprowadzenie Wybór hodowli i szczeniaka - testy osobowości dla szczeniąt1
T-W-2Zasady wprowadzania treningów sportowych u szczeniąt i młodych psów1
T-W-3Etapy rozwojowe psa, prawidłowa socjalizacja w hodowli i w nowym domu1
T-W-4Psie przedszkole, program pracy ze szczeniakiem i psem młodym1
4

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
zajęcia terenowe
A-T-1uczestnictwo w zajęciach12
A-T-2przygotowanie do zaliczenia6
18
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach4
A-W-2przygotowanie do zaliczenia4
A-W-3studiowanie piśmiennictwa4
12

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metody podające - opis i objaśnienie z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Metoda eksponująca - film
M-3Metody praktyczne - pokaz

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena aktywności studenta na zajęciach
S-2Ocena formująca: konsultacje
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie materiału w formie pisemnej
S-4Ocena podsumowująca: zaliczenie materiału w formie praktycznej

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C27_W01
Student zna podstawowe kryteria przeprowadzania testów osobowościowych u szczeniat i psów młodych, zna zadady pracy ze szczenięciem i psem młodym
Kn_1P_W19, Kn_1P_W13, Kn_1P_W20C-1T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-T-1, T-T-2M-3, M-1, M-2S-4, S-2, S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C27_U01
Student potrafi nauczyć psa podstawowych komend i rozwiązać proste problemy wychowawcze ze szczeniakiem i psem młodym, potrafi zmotywować psa do pracy i zastosować ćwiczenia w celu kształtowania prawidłowej socjalizacji szczeniaka i psa młodego
Kn_1P_U07, Kn_1P_U08, Kn_1P_U09C-1T-W-4, T-W-3, T-T-1, T-T-6, T-T-5, T-T-2, T-T-3, T-T-4M-3, M-1, M-2S-4, S-2, S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C27_K01
Student posiada szacunek do zawodu trener psów i zoopsycholog, ma świadomość potrzeby niesienia pomocy innym i pracy w grupie
Kn_1P_K04, Kn_1P_K07, Kn_1P_K06C-1T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-T-1, T-T-6, T-T-5, T-T-2, T-T-3, T-T-4M-3, M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C27_W01
Student zna podstawowe kryteria przeprowadzania testów osobowościowych u szczeniat i psów młodych, zna zadady pracy ze szczenięciem i psem młodym
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje srednie zainteresowanie, - popełnia wiele błędów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C27_U01
Student potrafi nauczyć psa podstawowych komend i rozwiązać proste problemy wychowawcze ze szczeniakiem i psem młodym, potrafi zmotywować psa do pracy i zastosować ćwiczenia w celu kształtowania prawidłowej socjalizacji szczeniaka i psa młodego
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje srednie zainteresowanie, - popełnia wiele błędów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C27_K01
Student posiada szacunek do zawodu trener psów i zoopsycholog, ma świadomość potrzeby niesienia pomocy innym i pracy w grupie
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje srednie zainteresowanie, - popełnia wiele błędów
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Mrzewińska Zofia, Jak rozmawiać z psem : tajniki szkolenia, Egros, 2003
  2. Rugaas Turid, Mój pies ciągnie na smyczy., Psia Wachta, 2008
  3. Owens Paul, Zaklinacz psów. Podaj łapę, waruj, siad, czyli szkolenie czworonoga, Septem, 2008
  4. Pisula Wojciech, Psychologia zachowań eksploracyjnych zwierząt, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2003
  5. Bailey J., How dogs Learn, Howell Book House, 1999
  6. Dunbar Ian, After you get a puppy, Dog Star Daily, 2007
  7. Dunbar Ian, Before you get a puppy, Dog Star Daily, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Waldoch Barbara, Pozytywne szkolenie psów, Werset, 2007
  2. Oeser Erhard, Człowiek i pies, bellona, 2009

Treści programowe - zajęcia terenowe

KODTreść programowaGodziny
T-T-1Socjalizacja szczeniaka w hodowli Socjalizacja szczeniaka i psa młodego w nowym domu1
T-T-2Ćwiczenia aparatu ruchu szczeniąt i młodych psów1
T-T-3Podstawy motywacji w szkoleniu szczeniakiaka i psa młodego2
T-T-4Podstawowe problemy wychowawcze ze szczeniakiem i psem młodym2
T-T-5Uczestnictwo w zajęciach przedszkola dla szczeniąt w szkole dla psów3
T-T-6Nauka podstawowych komend3
12

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Szkolenie szczeniat i psów młodych - wprowadzenie Wybór hodowli i szczeniaka - testy osobowości dla szczeniąt1
T-W-2Zasady wprowadzania treningów sportowych u szczeniąt i młodych psów1
T-W-3Etapy rozwojowe psa, prawidłowa socjalizacja w hodowli i w nowym domu1
T-W-4Psie przedszkole, program pracy ze szczeniakiem i psem młodym1
4

Formy aktywności - zajęcia terenowe

KODForma aktywnościGodziny
A-T-1uczestnictwo w zajęciach12
A-T-2przygotowanie do zaliczenia6
18
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach4
A-W-2przygotowanie do zaliczenia4
A-W-3studiowanie piśmiennictwa4
12
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C27_W01Student zna podstawowe kryteria przeprowadzania testów osobowościowych u szczeniat i psów młodych, zna zadady pracy ze szczenięciem i psem młodym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W19Zna podstawowe przepisy i regulaminy organizacji wystaw, pokazów, zawodów, konkursów i prób pracy w kynologii
Kn_1P_W13Charakteryzuje rasy psów, zna kierunki i sposoby ich użytkowania
Kn_1P_W20Posiada podstawową wiedzę z zakresu psychologii, socjologii oraz etologii zwierząt, ze szczegolnym uwzględnieniem psowatych
Cel przedmiotuC-1Głównym celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z ogólna wiedzą dotyczącą szkoleń szczeniąt i psów młodych w aspekcie życia codziennego i pracy sportowej.
Treści programoweT-W-1Szkolenie szczeniat i psów młodych - wprowadzenie Wybór hodowli i szczeniaka - testy osobowości dla szczeniąt
T-W-4Psie przedszkole, program pracy ze szczeniakiem i psem młodym
T-W-2Zasady wprowadzania treningów sportowych u szczeniąt i młodych psów
T-W-3Etapy rozwojowe psa, prawidłowa socjalizacja w hodowli i w nowym domu
T-T-1Socjalizacja szczeniaka w hodowli Socjalizacja szczeniaka i psa młodego w nowym domu
T-T-2Ćwiczenia aparatu ruchu szczeniąt i młodych psów
Metody nauczaniaM-3Metody praktyczne - pokaz
M-1metody podające - opis i objaśnienie z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Metoda eksponująca - film
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: zaliczenie materiału w formie praktycznej
S-2Ocena formująca: konsultacje
S-1Ocena formująca: ocena aktywności studenta na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie materiału w formie pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje srednie zainteresowanie, - popełnia wiele błędów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C27_U01Student potrafi nauczyć psa podstawowych komend i rozwiązać proste problemy wychowawcze ze szczeniakiem i psem młodym, potrafi zmotywować psa do pracy i zastosować ćwiczenia w celu kształtowania prawidłowej socjalizacji szczeniaka i psa młodego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U07Posiada umiejętność oceny i określenia charakteru, temperamentu i usposobienia psa; potrafi dobrać metody i narzędzia pracy szkoleniowej w aspekcie pracy indywidualnej i grupowej; posiada umiejętność zastosowania komend werbalnych i pozawerbalnych w zależności od rodzaju użytkowości a także umiejętność prowadzenia dokumentacji szkoleniowej
Kn_1P_U08Potrafi interpretować zachowanie i stany emocjonalne zwierząt podczas ich obserwacji i pracy z nimi
Kn_1P_U09Posiada zdolność podejmowania działań z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik i narzędzi, rozwiązujących problemy dotyczące zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunkiem
Cel przedmiotuC-1Głównym celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z ogólna wiedzą dotyczącą szkoleń szczeniąt i psów młodych w aspekcie życia codziennego i pracy sportowej.
Treści programoweT-W-4Psie przedszkole, program pracy ze szczeniakiem i psem młodym
T-W-3Etapy rozwojowe psa, prawidłowa socjalizacja w hodowli i w nowym domu
T-T-1Socjalizacja szczeniaka w hodowli Socjalizacja szczeniaka i psa młodego w nowym domu
T-T-6Nauka podstawowych komend
T-T-5Uczestnictwo w zajęciach przedszkola dla szczeniąt w szkole dla psów
T-T-2Ćwiczenia aparatu ruchu szczeniąt i młodych psów
T-T-3Podstawy motywacji w szkoleniu szczeniakiaka i psa młodego
T-T-4Podstawowe problemy wychowawcze ze szczeniakiem i psem młodym
Metody nauczaniaM-3Metody praktyczne - pokaz
M-1metody podające - opis i objaśnienie z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Metoda eksponująca - film
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: zaliczenie materiału w formie praktycznej
S-2Ocena formująca: konsultacje
S-1Ocena formująca: ocena aktywności studenta na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie materiału w formie pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje srednie zainteresowanie, - popełnia wiele błędów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C27_K01Student posiada szacunek do zawodu trener psów i zoopsycholog, ma świadomość potrzeby niesienia pomocy innym i pracy w grupie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K04Potrafi pracować samodzielnie i w zespole oraz wykazuje się kreatywnością i przedsiębiorczością w organizacji wykonywania zleconych zadań
Kn_1P_K07Docenia znaczenie kynologii i dyscyplin pokrewnych dla prawidłowego rozwoju społeczności lokalnych i regionalnych
Kn_1P_K06Ma przekonanie o konieczności przestrzegania zasad etyki zawodowej przy pracy ze zwierzętami; zachowuje ostrożność w formułowaniu sądów na temat kwestii społecznych i światopoglądowych nawiązujących do teorii i praktyki chowu, hodowli i użytkowania psów. Przejawia pozytywne postawy wobec ludzi, organizmów żywych i środowiska oraz wrażliwość na ich potrzeby i problemy.
Cel przedmiotuC-1Głównym celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z ogólna wiedzą dotyczącą szkoleń szczeniąt i psów młodych w aspekcie życia codziennego i pracy sportowej.
Treści programoweT-W-1Szkolenie szczeniat i psów młodych - wprowadzenie Wybór hodowli i szczeniaka - testy osobowości dla szczeniąt
T-W-4Psie przedszkole, program pracy ze szczeniakiem i psem młodym
T-W-2Zasady wprowadzania treningów sportowych u szczeniąt i młodych psów
T-W-3Etapy rozwojowe psa, prawidłowa socjalizacja w hodowli i w nowym domu
T-T-1Socjalizacja szczeniaka w hodowli Socjalizacja szczeniaka i psa młodego w nowym domu
T-T-6Nauka podstawowych komend
T-T-5Uczestnictwo w zajęciach przedszkola dla szczeniąt w szkole dla psów
T-T-2Ćwiczenia aparatu ruchu szczeniąt i młodych psów
T-T-3Podstawy motywacji w szkoleniu szczeniakiaka i psa młodego
T-T-4Podstawowe problemy wychowawcze ze szczeniakiem i psem młodym
Metody nauczaniaM-3Metody praktyczne - pokaz
M-1metody podające - opis i objaśnienie z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Metoda eksponująca - film
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności studenta na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje srednie zainteresowanie, - popełnia wiele błędów
3,5
4,0
4,5
5,0